Gå til innhold

Barn i bånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en iltervilter gutt på 2,5 åring som bokstavelig talt er livsfarlig! Han løper overalt, og vi har ikke sjans til å fotfølge han. Vi bor rett ved siden av en trafikert vei med 90-sone og har ingen mulighet for å gjære inne uteområdet. 

Er det skikkelig ille av oss å feste han i bånd ute? Jeg er faktisk på livet, for springer han i veien, som han er på tur til å gjøre daglig, så er det over og ut med han :( 
Jeg hater å være ute med han (glad i å være ute, men føler det er så utrygt når han løper rundt), og siden vi ikke har bil er det vanskelig å dra andre steder som er litt tryggere. 
Alternativer er jo å holde seg inne, men det er ikke bra. 

Jeg vurderer sterkt å feste han i bånd nå, selv om det er skikkelig fy-fy!
Jeg trenger desperat noen gode tips, for jeg aner virkelig ikke mine arme råd lengre. Han er typen som hopper ut vinduet om det er åpent, badet i dasset, bæsjer i skoene osv, skifter bleie på seg selv osv. Jeg blir svett!

Anonymous poster hash: 69aa5...2ea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ok, synes jeg, når situasjonen er slik. 

Men jeg ville gjerne heller lagd en løpestreng, slik at han kan bevege seg "fritt" på deres område, men ikke komme seg til veien. Om du skjønner hva jeg mener :) 

Anonymous poster hash: b06a1...f5a
Skrevet

Da må du være strengere. Vis hvem som er sjefen.

Du kan ikke binde barnet ditt i et tre som en hund, men seler og ha et bånd på for sikkerheten når dere tussler rundt kan du ha.

Lykke til:)

Anonymous poster hash: e34e3...497

Skrevet

Du kan ikke binde barnet ditt i et tre som en hund, men seler og ha et bånd på for sikkerheten når dere tussler rundt kan du ha.

Jeg er streng! Jeg må være knallhard for i det hele og store ha litt kontroll. Han tester alt av grenser selv om han vet at det ikke er lov. Han bare ser på meg og sier "unnskyld" etterpå, men jeg slår knallhardt ned på det. Men til ingen nytte! Jeg kan ikke ta øynene vekk fra han ett eneste sekund, jeg vet aldri hva han kan finne på. Hadde det vært søte uskyldige ting som å tømme kjøkkenskuffene skulle jeg vært sjeleglad, men her er det mer risky atferd. Han viser ingen tegn til anger om ha gjør noe dumt. Har prøvd ulike metoder for å få han til å høre etter, fått råd fra helsesøster og bøker, men det er klin umulig! Selv søsteren min som ALLE har stålrespekt for, tester han grenser på.

Jeg er så sliten, han tapper meg for energi.

Hi

Skrevet

Hadde jeg sett et barn stående bundet i bånd som en hund , ja da hadde en telefon til barnevernet skjedd rimelig kjapt altså.

Anonymous poster hash: e30d6...25d

Skrevet

Vise hvem som er sjefen?

Har du hatt barn i denne alderen selv?

Er ikke snakk om å være sjef eller ikke for barn på den alderen tester grenser.

HI jeg synes det er ok. Lang line under lek. Barnet merker det nok ikke en gang.

Anonymous poster hash: b5a6b...6a8

Skrevet

Hadde jeg sett et barn stående bundet i bånd som en hund , ja da hadde en telefon til barnevernet skjedd rimelig kjapt altså.

Anonymous poster hash: e30d6...25d

Herregud. Tror du HI har tenkt å binde han i et tre og gå inn og drikke kaffe?

Det er selvsagt under lek slik at HI faktisk kan la han utforske litt på egenhånd. Hvis området er slik HI sier er det mer uansvarlig å IKKE ha en slik vilter tass i bånd.

Og si meg, vet du hva BV er til for? Omsorgssvikt. Google hva det er.

Skrevet

Hahhaha syns jeg ser for meg at HI skal binde ungen fast til et tre! Tror dere virkelig at bånd betyr at hun skal behandle ham som ei bikje?!

Vår gutt har alltid stukket av. Jeg skjønner meg ikke på foreldre som kan la ungene slippe fritt og utforske mens de selv sitter i ro.. I hager, kjøpesenter, lekeplasser, osv. det har vi aldri kunnet gjort! Vi må ha et blikk på han hele tiden! I tillegg er han en gutt som elsker å tulle så om han hadde blitt borte ville han lekt gjemsel og nektet å svare når vi roper på han.

Nei, ha han i bånd HI. Det er en hard måte å "vise hvem som er sjefen", men om alternativet er å risikere at han fyker ut på motorveien...

Bibjar brukt bånd på ferier og i store folkemengder. Har fått noen rare blikk, men det driter jeg i. Det er min oppgave å beskytte barnet mitt og da gjør jeg det jeg kan.

Anonymous poster hash: c55cd...041

Skrevet

Uff, har vurdert det samme selv. Datteren min er også vilter av seg. Hun lekte naken i Hagen i fjor, jeg skulle bare fikse ett eller annet for storebror som bokstavlig talt tok 15 sekunder. Da tok hun beina fatt og jeg ante ikke i hvilken retning hun hadde løpt. Jeg fant henne etter 5min, men da var jeg livredd.

Hun er litt bedre i år, får meg liksom ikke til å kjøpe "bånd"

Anonymous poster hash: 075f9...368

Skrevet

Vise hvem som er sjefen?

Har du hatt barn i denne alderen selv?

Er ikke snakk om å være sjef eller ikke for barn på den alderen tester grenser.

HI jeg synes det er ok. Lang line under lek. Barnet merker det nok ikke en gang.

Ja, det har jeg, og han var ikke så vilter. En 2,5 åring kan en sette grenser for.

Men, jeg har også forståelse for at barn er ulike. Hennes er trolig svært ulik min.

Hi skrev at hun har prøvd alt,så da ville nok jeg også ha brukt bånd i en periode når de er ute.

Skrevet

Vi har en iltervilter gutt på 2,5 åring som bokstavelig talt er livsfarlig! Han løper overalt, og vi har ikke sjans til å fotfølge han. Vi bor rett ved siden av en trafikert vei med 90-sone og har ingen mulighet for å gjære inne uteområdet. 

Er det skikkelig ille av oss å feste han i bånd ute? Jeg er faktisk på livet, for springer han i veien, som han er på tur til å gjøre daglig, så er det over og ut med han :( 

Jeg hater å være ute med han (glad i å være ute, men føler det er så utrygt når han løper rundt), og siden vi ikke har bil er det vanskelig å dra andre steder som er litt tryggere. 

Alternativer er jo å holde seg inne, men det er ikke bra. 

Jeg vurderer sterkt å feste han i bånd nå, selv om det er skikkelig fy-fy!

Jeg trenger desperat noen gode tips, for jeg aner virkelig ikke mine arme råd lengre. Han er typen som hopper ut vinduet om det er åpent, badet i dasset, bæsjer i skoene osv, skifter bleie på seg selv osv. Jeg blir svett!

Sikkerhet først. Det er jo båndtvang fra 1. april, da ;D

Anonymous poster hash: 2f3b3...e48

Skrevet

Ha han i bånd, når ståa er som den er! Søskenbarna mine gikk faktisk i løpestreng en periode da de var små, for å unngå at de løp på sjøen i et ubevoktet øyeblikk, og på de gamle fjellgårdene på Vestlandet bandt de også ungene for at de ikke skulle rase avgårde. Må man, så må man.

Anonymous poster hash: 00bba...cfc

Gjest Antarctica
Skrevet

Må dere bruke lekeområdet akkurat utenfor huset, da, når det går en farlig vei rett utenfor? Hva med å ta lekestundene i en park eller et annet sted der det er tryggere?

Skrevet

Må dere bruke lekeområdet akkurat utenfor huset, da, når det går en farlig vei rett utenfor? Hva med å ta lekestundene i en park eller et annet sted der det er tryggere?

Les hele innlegget før du svarer.

Gjest Antarctica
Skrevet

Les hele innlegget før du svarer. Anonymous poster hash: b5a6b...6a8

Jeg leste det, og tolket det som at hun har valget mellom å holde ham inne, som hun ikke syns er bra, og leke ute, som er farlig.

(At hun ikke klarer å holde ham inne kan vel ikke være tilfelle? Det fins barnesikringer til alle vinduer også.)

Når ungen trenger utetid, så er det vel bedre å kjøre til en fin park enn å leke i hagen der det er utrygt.

Skrevet

Jeg leste det, og tolket det som at hun har valget mellom å holde ham inne, som hun ikke syns er bra, og leke ute, som er farlig.

(At hun ikke klarer å holde ham inne kan vel ikke være tilfelle? Det fins barnesikringer til alle vinduer også.)

Når ungen trenger utetid, så er det vel bedre å kjøre til en fin park enn å leke i hagen der det er utrygt.

Igjen. Les hele innlegget.

Ikke argumenter for å slippe å se dum ut. Det er for sent?

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Igjen. Les hele innlegget.

Ikke argumenter for å slippe å se dum ut. Det er for sent? Anonymous poster hash: b5a6b...6a8

Jeg har lest alle innleggene. Og driter egentlig i hvem som ser dum ut, dette handler ikke om oss.

Har også hatt en spinnvill toåring, og du kan si det slik: det tok noen år før han fikk søsken. Alt har en løsning, men jeg er ikke sikker på om bånd er en god løsning.

(ser at hun ikke har bil, men sportsvogn har hun vel.)

Endret av Pashla&pashlingene
Skrevet

Jeg synes det er helt greit, men som et alternativ så går det jo an å f.eks. bruke uteområdet til barnehagen på ettermiddager og i helger. Det gjorde vi mye da vår gutt holdt på sånn, det er jo inngjerdet, så da slapp vi å fotfølge ham hele tiden, og kunne også sette oss ned med en kaffekopp mens han lekte. :)

Vår gutt var helt lik, nå er han 3,5 år og vi kan slippe ham ut alene og stole på at han ikke går opp til veien. Så det er håp. ;)

Anonymous poster hash: 01d9b...5b8
Skrevet

Det er jo ikke optimalt, men når man setter to onder opp mot hverandre, er det bedre for gutten å være ute i bånd, enn å ikke få være ute.

Lag en løpestreng, så blir bevegelsesfriheten større.

Og så bør dere kanskje vurdere å finne et annet bosted.

Skrevet

Da nå du faktisk ta med deg ungen og la han få leke en annen plass eller du må forfølge han utenfor huset.

Mine barn er "ville" men når de var så stor så visste de at veien var farlig og fy fy og løpe ut i!

Skrevet

Sånn var min og, helt fra hun startet å løpe 10 mnd gammel, for gå kan vi jo ikke. Gikk vi langs en vei, måtte jeg ha begge hendene mine på hennes arm, og holde hardt fast, for hun bare løp, og brydde seg ikke om det var bilder der. Men vi gikk mye turer i skogen, hvor hun fikk gå selv, for da slet hun seg selv ut. Så da ble hun litt roligere resten av dagen.

Anonymous poster hash: 8d447...e82
Skrevet

Barn skal ikke i bånd uansett, SÅ ER KJEMPE ILLE at dere vuderer det ja, er ingen hund..

Anonymous poster hash: 2b602...fa8
Skrevet

Jeg har mye familie ifra Røst. Der var det helt vanlig å sette ungene i bånd ute i hagen. Når huset ditt står egentlig i fjæra, ja, da kan man ikke ta noen sjanser. Så min "stakkars" samboer han satt i bånd når han var liten og han har ingen store traumatiske sår pga båndet...

HI, bruk bånd! Så lenge du ikke bruker halsbånd så er alt iorden ;)

Anonymous poster hash: 74e7a...fb8
Skrevet

Barn skal ikke i bånd uansett, SÅ ER KJEMPE ILLE at dere vuderer det ja, er ingen hund..

Det er kjempeille (ett ord) at du vurderer å la ungen bli overkjørt i stedet for å ha ham i bånd.

Min mann gikk også i bånd da han var liten, og har ingen psykiske problemer.

Anonymous poster hash: 1a9de...9da

Skrevet

Det er kanskje vanskelig å forstå at noen barn trenger bånd for å ivareta sikkerheten, men noen unger er faktisk så aktive og raske at det er vanskelig for foreldrene å følge med. Da er det bedre med bånd enn at ungen blir påkjørt i 90km. 

Min bror var et slikt barn. Da han var to var jeg fjorten. En normal ungdom som burde ha klart å følge med på et lite barn. Det klarte jeg ikke. Farten og smidigheten til det lille barnet utkonkurrerte både min yngre bror og meg, samt mine foreldre. Lite viste vi da at broren min har ad/hd, men i ettertid forstår vi grunnen til den vanvittige farten han hadde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...