Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #26 Skrevet 2. april 2015 Synd trist og leit, men det ER faktisk blitt slik i dag at du blir sett ned på, og rart på dersom du ikke kan skilte med store store summer. En konfirmant som ikke får mer enn 15000 totalt blir det himlet litt med øynenevav. seriøst? Jepp. Vi bor i en middels stor by, vanker i en enkel middelklasse, og har ila de siste 5 år hatt med konfirmanter å gjøre hvert år. Og det ER faktisk slike summer det oppereres med, 20, 30, 50, ja opp til 74 000 har vi vert borti her. Personlig synes jeg det er DET ABSOLUTTE GALSKAP, men det forhindrer ikke det kalde fakta om hvordan ting faktisk er. 5 år til vi har neste konfirmant, og det er nesten som jeg gruer meg. Da jeg ble konfirmert for skrekkelig lenge siden var det unntaket fremfor regelen at noen fikk veldig mye, men nå er det untaket å få lite. Og ungdummene selv sier at miljøet ER sånn, at det status å få mye. Det er trist, veldig trist..... Anonymous poster hash: e8348...4e4
E.E.E. Skrevet 2. april 2015 #27 Skrevet 2. april 2015 Tror vi lever på en annen planet jeg.... Her får ungene selskap, som blir holdt hjemme (koldtbord og mange som ønsker å hjelpe til og kaker skal også flere lage, så blir det duker, pynt og blomster, etter konfirmanten's ønske.) Så har vi tenkt å gi dem 1000 kr. hver på en sparekonto og 500 kr. på en vanlig konto med bankkort til. Eneste som bekymrer meg er negative kommentarer fra andre.....(etter jeg leste her inne.... jeg vet om ei som får 20 000 av besteforeldrene, ellers har jeg ikke hørt om så voldsomme summer som her inne.) Men uansett, jeg vet konfirmanten vil bli overrasket og kjempe glad, for hun tror bare hun får selskapet. ☺☺ Akkurat det er det jeg er redd for også, at hun skal få negative kommentarer fra de andre! Smykket jeg har kjøpt kostet ca 500kr, og hvis det blir operert med sånne summer som her blir jo det "ingenting"! Vi skal også ha koldtbord og har fått leie et rimelig lokale, men jamen blir det penger av det! Spesielt siden jeg er alene om det. Akkurat nå er jeg glad jeg bare har et barn😃😃 hehe😃 Lykke til med den store dagen💕 Lykke til med den store dagen til dere også! ☺☺ Jeg synes det var en kjempefin gave du skal gi! Det er jo ett minne for livet! Noe hun kommer til å bli glad i! ☺☺ Jeg sa akkurat til mannen her, at vi kansje skal kjøpe ett gullhjerte vi også, så kan hun få 500 kr. på hver konto istedenfor. Det var en vakker gave! ☺ Det var han helt enig i. ☺☺
SmellyCat Skrevet 2. april 2015 #28 Skrevet 2. april 2015 Herregud så mye noen får. Har råd til større gaver men hva i all verden er vitsen med å pøse på med gaver for over 100 000?! Her blir det selskap og bunad. Evt en reise i stedet hvis de ikke vil ha bunad. Evig nok.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #29 Skrevet 2. april 2015 Våre barn får selskap som kommer på rundt 40-50 tusen, bunad med sølv til 60.000,-, en gave til 15.000,- og 25.000,- på sparekonto. Førerkort får de utenom.. Anonymous poster hash: 7bddc...8a1 Tuller du? Mener ikke å vere frekk, men 40-50 000 på selskap? Jeg skal ha 40 gjester og sparer ikke på noe, men er langt under den summen. Bunad til 60 000, du runder oppover her også? Og gave på 40 000. Sikkert lurt å runde oppover, med tanke på budsjettsprekk Anonymous poster hash: e2a4a...e45 Ja det er mye penger. MEN jeg har ikje rundet opp på noe gitt..😝. Bunaden kostet nesten 46.000,-, i tillegg har vi kjøpt bunadsko til 1200,-, pose til bunaden 800,-, hårvippe til 2500,-, strømper, mansettknapper, øredobber og bunadssølv. Da blir prisen ca 60.000,-. Hun kan i tillegg ha en sølje til men den får hun av noen andre til konfirmasjon. Selskapet har en pris på litt over 2000,- for kuverten enda vi holder det hjemme. ( da er alt regnet inn fra innbydelser, bordkort, blomsteroppsatser, 4 retters middag med kokk og servitører, vin/champagne mm.) Anonymous poster hash: 7bddc...8a1
Gjest Zaria Skrevet 2. april 2015 #30 Skrevet 2. april 2015 Våre barn får selskap som kommer på rundt 40-50 tusen, bunad med sølv til 60.000,-, en gave til 15.000,- og 25.000,- på sparekonto. Førerkort får de utenom.. Anonymous poster hash: 7bddc...8a1 Tuller du? Mener ikke å vere frekk, men 40-50 000 på selskap? Jeg skal ha 40 gjester og sparer ikke på noe, men er langt under den summen. Bunad til 60 000, du runder oppover her også? Og gave på 40 000. Sikkert lurt å runde oppover, med tanke på budsjettsprekk Anonymous poster hash: e2a4a...e45 Ja det er mye penger. MEN jeg har ikje rundet opp på noe gitt..😝. Bunaden kostet nesten 46.000,-, i tillegg har vi kjøpt bunadsko til 1200,-, pose til bunaden 800,-, hårvippe til 2500,-, strømper, mansettknapper, øredobber og bunadssølv. Da blir prisen ca 60.000,-. Hun kan i tillegg ha en sølje til men den får hun av noen andre til konfirmasjon. Selskapet har en pris på litt over 2000,- for kuverten enda vi holder det hjemme. ( da er alt regnet inn fra innbydelser, bordkort, blomsteroppsatser, 4 retters middag med kokk og servitører, vin/champagne mm.) Anonymous poster hash: 7bddc...8a1 Hva iallverden spiser dere da? Hummer og kaviar? Synes det høres utrolig dyrt ut!! Hvis jeg skal regne på samme måten kommer jeg nok til ca 300 pr kuvert, og jeg synes ikke noe mangler her! Bortsett fra at vi ikke skal ha alkohol, det synes jeg ikke passer en slik dag😃
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #31 Skrevet 2. april 2015 2000 pr kuvert? Champagne og 4-retters middag? Det er jo mer enn jeg kommer til å bruke på bryllupet mitt. Da jeg konfirmerte meg leide vi et billig lokale (hadde ikke plass hjemme), og foreldrene mine lagde all koldtbordet selv. Kaker bakte vi og naboer. Min søster og jeg pyntet. Dyre blomsteroppsatser hadde vi ikke. Jeg fikk selskapet, bunaden (som jeg forøvrig arvet av søsteren min siden hun fant ut at hun var allergisk mot ull) og en fin bibel. Jeg var fornøyd, jeg og forventet heller ikke mer. Virker som mange glemmer hensikten bak konfirmasjonen. Anonymous poster hash: a3c46...8c3 Anonymous poster hash: a3c46...8c3
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #32 Skrevet 3. april 2015 Oi.. . Her har de to eldste fått selskapet. (Ca 5000,-) I tillegg fikk eldste en brukt scooter til 6000. Nr 2 fikk 6000 til pc. Tredje ønsker seg scooter Tilsammen fikk kanskje de eldste gaver for rundt 20000 hver. Og var storfornøyde Anonymous poster hash: 860dc...16f
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #33 Skrevet 3. april 2015 Mange svært religiøse mennesker her inne siden så mange legger ned så mye penger og energi i en konfirmasjon. Det er flott å se Anonymous poster hash: 8f469...277
Gjest Antarctica Skrevet 3. april 2015 #34 Skrevet 3. april 2015 Du glemmer visst at Mammon er en helt annen gud enn ham de konfirmerer seg for... Jeg syns personlig en del av disse summene og ambisjonene er helt verdensfjerne. At ei jente får bunad er flott, men i tillegg til den og selskapet er det overdrevet å gi penger i tillegg. Jeg har bare sønner, så om det blir bunad, blir det ikke ennå. Den eldste fikk en dress, en stor fest og et årskort på treningssenter. Han var veldig fornøyd. Det kom jo gaver og penger fra andre i familien også!
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #35 Skrevet 3. april 2015 Mange svært religiøse mennesker her inne siden så mange legger ned så mye penger og energi i en konfirmasjon. Det er flott å se Anonymous poster hash: 8f469...277 De som gir så dyre gaver er ikke nødvendigvis religiøs. Synes heller omvendt, at de som faktisk er kristen bryr seg heller om budskapet og meningen bak konfirmasjonen og er derfor mer nøkterne og ikke så materialististiske. Anonymous poster hash: a3c46...8c3
Gjest Antarctica Skrevet 3. april 2015 #36 Skrevet 3. april 2015 Mange svært religiøse mennesker her inne siden så mange legger ned så mye penger og energi i en konfirmasjon. Det er flott å se Anonymous poster hash: 8f469...277 De som gir så dyre gaver er ikke nødvendigvis religiøs. Synes heller omvendt, at de som faktisk er kristen bryr seg heller om budskapet og meningen bak konfirmasjonen og er derfor mer nøkterne og ikke så materialististiske.Anonymous poster hash: a3c46...8c3 Hvis man leier inn egen kokk til å lage en fireretters middag så kuvertprisen kommer opp i 2000 kroner dreier det seg nok mer om hva gjestene og naboene mener enn om hva Vårherre har å si om saken.
Mrs. Kaizer Skrevet 3. april 2015 #37 Skrevet 3. april 2015 Vi har fire unger og har hvertfall ikke råd til å gi de mange hundre tusen hver. Nå er det 3 år til eldstemann skal konfirmeres, men ser for meg vi kommer til å gi selskap, antrekk og en gave utenom som passer bankkontoen vår. Vi har en sparekonto til ungene, men har ikke bestemt oss for når de skal få de pengene. Et evt. førerkort må de betale selv.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #38 Skrevet 3. april 2015 Det er noen år til jeg har konfirmant, men når hun blir konfirmert får hun bunad, en diamantring som har gått som gave i 5 generasjoner og en pengegave. Pengegave blir nok ikke gedigen da det er ment å være penger som hun kan bruke på hva hun vil. Men hun er også veldig heldig stilt i forhold til penger da jeg solgte firmaet mitt for to år siden og satte opp 2 fond til henne. Det ene fondet er på 2 millioner og er øremerket utdannelse, og det andre er på 5 millioner og er øremerket bolig. Utenom får hun førerkort og bil når hun blir atten. Anonymous poster hash: 0068e...fb2
*Miss Marple* Skrevet 3. april 2015 #39 Skrevet 3. april 2015 Vi har ganske god råd, men kunne ikke drømme om å bruke slike summer på konfirmasjonen! Vi har gjort det sånn at jentene får bunad til konfirmasjonen (ikke valgfritt) og guttene kan få når de er utvokst om de ønsker det (ikke helt rettferdig kanskje, men de får ikke penger tilsvarende heller hvis de velger å ikke få bunad) og 5000 kr i gave (blir vel litt oppjustert når det er minis tur om 13 år). Selskapet regner vi ikke som gave, men vi leide vi lokale og laget koldtbord selv. Kaker bakte gode venner og blomster plukket vi stort sett i skogen. Selve festen kom vel ca på 20 000,- med alt av innbydelser, bordpynt, mat og drikke for 30 personer. 4-rettersmiddag med kokk og servitør til konfirmasjon skjer ikke i vår verden.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #40 Skrevet 3. april 2015 For noen vanvittige summer dere gir for! Har en datter som skal konfirmeres i år, og hun får langt i fra så mye! Hun får en ny, ferdigsydd bundad til 18000,-. Sølje får hun av bestemor og bestefaren sin. Hun kunne velge mellom å velge seg en fra butikken eller å arve tippolddemor sin. Hun valgte å arve. Bunadssølv og utstyr har hun fått til jul og bursdag siden hun var liten. Selskapet regner ikke jeg som gave. Synes 18000 er mer enn nok., og dere som gir gaver for over hundre tusen..tror dere barnet blir lykkeligere? Anonymous poster hash: ab4fb...41d
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #41 Skrevet 3. april 2015 Vi har konfirmant til høsten, hun får 10 000 i pengegave + selskap. Det blir mange i selskapet , hun er min bonusdatter og vi inviterer stefamilier på begge sider. Blir ca 60 -70 stk store og små. vi deler 50/50 med mor og stefar, også gaven ,5000 fra hver. Jeg kommer til å kjøpe et smykke til henne fra småsøsken . Anonymous poster hash: 1aa0d...48a Anonymous poster hash: 1aa0d...48a
Miamimom Skrevet 3. april 2015 #42 Skrevet 3. april 2015 Jeg tenker at hvis man er vel bemidlet er konfirmasjon en typisk anledning til å gi en stor gave. Men den bør jo være gjennomtenkt, og ikke til sløsing. Man gir etter evne, tenker jeg. Sånn er verden. Det går fint an å gi barna gode verdier selv om de får store gaver noen ganger i livet.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2015 #43 Skrevet 3. april 2015 Det blir stort selskap, der vi feirer en hel helg. Ny dress, med tilbehør (selvfølgelig). Allerede oppe i noen og tyvetusen (?) Og synes da egentlig vi har brukt nok på konfirmanten. Men hva gjør dere andre? Lurer på å gi trafikalt grunnkurs + litt startkapital til moped. Høres det ok ut? Anonymous poster hash: e2a4a...e45 Jeg fikk selskap, festdrakt, smykke og en ring i hvitt gull. Elsker den ringen. Penger betyr ingenting. Anonymous poster hash: d11d5...928
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå