Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #1 Skrevet 2. april 2015 Det blir stort selskap, der vi feirer en hel helg. Ny dress, med tilbehør (selvfølgelig). Allerede oppe i noen og tyvetusen (?) Og synes da egentlig vi har brukt nok på konfirmanten. Men hva gjør dere andre? Lurer på å gi trafikalt grunnkurs + litt startkapital til moped. Høres det ok ut? Anonymous poster hash: e2a4a...e45
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #2 Skrevet 2. april 2015 Vi gir startkapital til egen bolig. Har 4 barn og tekte alle skulle få 100-150.000 kr (får se hvor mye det blir når vi kommer så langt). Både dåpsgave, konfirmasjonsgave og 18-ås gave er bakt inn i det beløpet. Trafikalt grunnkurs, båtførerbevis (vi bor ved sjøen) og førerkort sparer vi til utenom. Vil de ha moped må de spare selv (de er heldig stilt der, for gjennom familie kan de få sommerjobb fra 14-års alderen) Anonymous poster hash: 12c3f...1b8
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #3 Skrevet 2. april 2015 Min konfirmant får felles gave fra oss foreldre og mine foreldre. Hun får bunad, en reise, Mac (pc) +innspillingsstudio. I tillegg til selskap med 40 gjester.. Anonymous poster hash: f5038...5e4
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #4 Skrevet 2. april 2015 Vi gir startkapital til egen bolig. Har 4 barn og tekte alle skulle få 100-150.000 kr (får se hvor mye det blir når vi kommer så langt). Både dåpsgave, konfirmasjonsgave og 18-ås gave er bakt inn i det beløpet. Trafikalt grunnkurs, båtførerbevis (vi bor ved sjøen) og førerkort sparer vi til utenom. Vil de ha moped må de spare selv (de er heldig stilt der, for gjennom familie kan de få sommerjobb fra 14-års alderen) Anonymous poster hash: 12c3f...1b8 Takk for svar Ser at vi stiller i en litt annen klasse enn dere, men om 3 år burde vi ha mer å gå på økonomisk. (Har frem til nå drevet med opparbeiding av hus/ hage, over lengre tid, så føler at maks for konfirmasjon må bli 30 000 kr). Så kan vi heller trå til ved første bolig, når han ellers trenger hjelp. (Detter er særkulls, men vi har lite å hente fra far). Anonymous poster hash: e2a4a...e45
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #5 Skrevet 2. april 2015 Folk har jo veldig forskjellig ståsted, så man kan jo ikke alltid gjøre d samme som "alle andre" Jeg mener at en konfirmasjonsgave skal BETY noe! Har man penger, som #2 her, så er jo startkapital en fin ting. Men de aller fleste har kanskje ikke så god råd.... Hjelp til sertifikat eller moped/bil er da både hyggelig og praktisk Mange får kanskje bunad & sølv. Vår datter fikk seg tur til New York! Fine minner D eneste jeg IKKE liker er foreldre som gir store pengesummer (de strengt tatt ikke har råd til) bare for at ungen skal kunne "konkurrere" i toppen av konfirmantene som fikk mest... D er bare trist! Anonymous poster hash: e32c3...860
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #6 Skrevet 2. april 2015 Vi har 3 jenter. Alle vil få selskap, bunad + 15.000 kr. Selv fikk jeg 10.000 kr og bunad for 20 år siden. Anonymous poster hash: 221f2...8a8
Gjest Zaria Skrevet 2. april 2015 #7 Skrevet 2. april 2015 Datteren min får selskap og et gullhjerte av meg😃
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #8 Skrevet 2. april 2015 Vi gir startkapital til egen bolig. Har 4 barn og tekte alle skulle få 100-150.000 kr (får se hvor mye det blir når vi kommer så langt). Både dåpsgave, konfirmasjonsgave og 18-ås gave er bakt inn i det beløpet. Trafikalt grunnkurs, båtførerbevis (vi bor ved sjøen) og førerkort sparer vi til utenom. Vil de ha moped må de spare selv (de er heldig stilt der, for gjennom familie kan de få sommerjobb fra 14-års alderen) Anonymous poster hash: 12c3f...1b8 Takk for svar Ser at vi stiller i en litt annen klasse enn dere, men om 3 år burde vi ha mer å gå på økonomisk. (Har frem til nå drevet med opparbeiding av hus/ hage, over lengre tid, så føler at maks for konfirmasjon må bli 30 000 kr). Så kan vi heller trå til ved første bolig, når han ellers trenger hjelp. (Detter er særkulls, men vi har lite å hente fra far). Anonymous poster hash: e2a4a...e45 Må bare legge til at vi ikke har spesielt mye penger altså. Men vi kom oss greit ut på boligmarkedet selv og har prioritert oppradering av bolig fremfor sparing. Den dagen barna skal ut på boligmarkedet har vi på ingen måte masse penger på konto å gi dem, men vi kommer til å ha en nedbetalt bolig som vi kan låne opp på for å gi dem. Vi kommer til å låne mellom 400 og 600.000 med sikkerhet i egen nedbetalt bolig for å gi dem. Vi rekker greit å betale det ned igjen før vi blir pensjonister. Det eneste vi sparer til i dag er trafikalt grunnkurs, båtførerprøven og førerkort. Pr i dag har vi 2 mill i gjeld, hus med en takst på 4 mill og ca 1 mill i kommende arv. Vi tjener ikke spesielt godt. Anonymous poster hash: 12c3f...1b8
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #9 Skrevet 2. april 2015 Vi gir startkapital til egen bolig. Har 4 barn og tekte alle skulle få 100-150.000 kr (får se hvor mye det blir når vi kommer så langt). Både dåpsgave, konfirmasjonsgave og 18-ås gave er bakt inn i det beløpet. Trafikalt grunnkurs, båtførerbevis (vi bor ved sjøen) og førerkort sparer vi til utenom. Vil de ha moped må de spare selv (de er heldig stilt der, for gjennom familie kan de få sommerjobb fra 14-års alderen) Anonymous poster hash: 12c3f...1b8 Takk for svar Ser at vi stiller i en litt annen klasse enn dere, men om 3 år burde vi ha mer å gå på økonomisk. (Har frem til nå drevet med opparbeiding av hus/ hage, over lengre tid, så føler at maks for konfirmasjon må bli 30 000 kr). Så kan vi heller trå til ved første bolig, når han ellers trenger hjelp. (Detter er særkulls, men vi har lite å hente fra far). Anonymous poster hash: e2a4a...e45 Må bare legge til at vi ikke har spesielt mye penger altså. Men vi kom oss greit ut på boligmarkedet selv og har prioritert oppradering av bolig fremfor sparing. Den dagen barna skal ut på boligmarkedet har vi på ingen måte masse penger på konto å gi dem, men vi kommer til å ha en nedbetalt bolig som vi kan låne opp på for å gi dem. Vi kommer til å låne mellom 400 og 600.000 med sikkerhet i egen nedbetalt bolig for å gi dem. Vi rekker greit å betale det ned igjen før vi blir pensjonister. Det eneste vi sparer til i dag er trafikalt grunnkurs, båtførerprøven og førerkort. Pr i dag har vi 2 mill i gjeld, hus med en takst på 4 mill og ca 1 mill i kommende arv. Vi tjener ikke spesielt godt. Anonymous poster hash: 12c3f...1b8 Så da gjør dere det litt som oss da Jeg kommer også til å hjelpe barna opp og frem så godt jeg kan, men er ikke tilhenger av kjempestore pengegaver til en 15-åring. Gir heller etter hvert som behovene dukker opp. HI Anonymous poster hash: e2a4a...e45
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #10 Skrevet 2. april 2015 Selskap og Bibel. Anonymous poster hash: 8f469...277
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #11 Skrevet 2. april 2015 Våre barn får selskap som kommer på rundt 40-50 tusen, bunad med sølv til 60.000,-, en gave til 15.000,- og 25.000,- på sparekonto. Førerkort får de utenom.. Anonymous poster hash: 7bddc...8a1
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #12 Skrevet 2. april 2015 Har gutt han får 10000 og ny mobil + selskap og dress av oss. Anonymous poster hash: 03294...ac2
Gjest Zaria Skrevet 2. april 2015 #13 Skrevet 2. april 2015 Våre barn får selskap som kommer på rundt 40-50 tusen, bunad med sølv til 60.000,-, en gave til 15.000,- og 25.000,- på sparekonto. Førerkort får de utenom.. Anonymous poster hash: 7bddc...8a1 Tuller du???😱
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #14 Skrevet 2. april 2015 Selskap er vel en selvfølge at de får, vi regner ikke det som gave! Men vi hittil har vi hatt to konfirmanter, begge jenter, de har fått bunad til ca 30000 og en pengegave på 10000 fra oss foreldre. Egen fra søsken, ikke så store summer men de er fire søsken tilsammen, kjøper for rundt 1500-2000. Anonymous poster hash: b4a69...e2b
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #15 Skrevet 2. april 2015 Glad jeg ikke har barn som er døpt og må konfirmeres. Det er helt syke mengder penger de fleste av dere bruke på dette. Anonymous poster hash: 12c15...9b9
Gjest Sekretøsa Skrevet 2. april 2015 #16 Skrevet 2. april 2015 Selskap og bunad. Det får jaggu holde!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #17 Skrevet 2. april 2015 Våre barn får selskap som kommer på rundt 40-50 tusen, bunad med sølv til 60.000,-, en gave til 15.000,- og 25.000,- på sparekonto. Førerkort får de utenom.. Anonymous poster hash: 7bddc...8a1 Tuller du? Mener ikke å vere frekk, men 40-50 000 på selskap? Jeg skal ha 40 gjester og sparer ikke på noe, men er langt under den summen. Bunad til 60 000, du runder oppover her også? Og gave på 40 000. Sikkert lurt å runde oppover, med tanke på budsjettsprekk Anonymous poster hash: e2a4a...e45
pifi med tre nurk Skrevet 2. april 2015 #18 Skrevet 2. april 2015 Wow, 100 000 ++ for hvert barn til konfirmasjonen, det høres helt vilt ut! Men nå er det fortsatt noen år Til vi har konfirmant i huset.....
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #19 Skrevet 2. april 2015 Er noen år til, men vi kommer nok til å gi det samme som vi selv fikk, nemlig bunad. Jenta til konfirmasjonen, og gutten når han blir utvokst. Og så må jo gutten få en dress til selskapet selvfølgelig. Er det virkelig vanlig med store gaver fra foreldre? Hos alle jeg kjenner (både da jeg stod, og i senere tid ), så er gaven fra foreldrene bunad (og for såvidt selskapet), og bunaden er uten sølvet, for det har man samlet gjennom utallige juler og bursdager. Men så ligger det utallige sytimer bak bunaden, så det er jo virkelig en flott gave. Anonymous poster hash: 096db...8b1
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #21 Skrevet 2. april 2015 Heldig ungdom som får så flotte gaver. Vil bare gi tips om å gi store summer, som feks er ment til egenkapital til bolig, med fordel kan gis på et senere tidspunkt, når ungdommen faktisk skal kjøpe boligen. Formue kan redusere stipendandelen av studielånet for de som velger å studere noe som ikke er veldig gunstig... Anonymous poster hash: 1e151...68c
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #22 Skrevet 2. april 2015 Håper dere er like ivrige på å lære barna deres gode verdier som dere er til å hive penger etter dem, ellers blir jeg oppriktig bekymret for neste generasjon. Det er bra givergleden er stor, men jeg tenker iallefall som så at mine barn skal som jeg måtte jobbe for å oppnå ting her i livet og ikke få ting bare plassert i hendene. De skal selv få spare til førerkort og egenkapital slik jeg måtte og lære skikkelig arbeidsmoral. Ingenting i verden er gratis og det burde alle lære. At foreldre hjelper barna sine er veldig bra, men det noen av dere skriver her er ren galskap i mine øyne. Anonymous poster hash: 40648...027
E.E.E. Skrevet 2. april 2015 #23 Skrevet 2. april 2015 Tror vi lever på en annen planet jeg.... Her får ungene selskap, som blir holdt hjemme (koldtbord og mange som ønsker å hjelpe til og kaker skal også flere lage, så blir det duker, pynt og blomster, etter konfirmanten's ønske.) Så har vi tenkt å gi dem 1000 kr. hver på en sparekonto og 500 kr. på en vanlig konto med bankkort til. Eneste som bekymrer meg er negative kommentarer fra andre.....(etter jeg leste her inne.... jeg vet om ei som får 20 000 av besteforeldrene, ellers har jeg ikke hørt om så voldsomme summer som her inne.) Men uansett, jeg vet konfirmanten vil bli overrasket og kjempe glad, for hun tror bare hun får selskapet. ☺☺
Gjest Zaria Skrevet 2. april 2015 #24 Skrevet 2. april 2015 Tror vi lever på en annen planet jeg.... Her får ungene selskap, som blir holdt hjemme (koldtbord og mange som ønsker å hjelpe til og kaker skal også flere lage, så blir det duker, pynt og blomster, etter konfirmanten's ønske.) Så har vi tenkt å gi dem 1000 kr. hver på en sparekonto og 500 kr. på en vanlig konto med bankkort til. Eneste som bekymrer meg er negative kommentarer fra andre.....(etter jeg leste her inne.... jeg vet om ei som får 20 000 av besteforeldrene, ellers har jeg ikke hørt om så voldsomme summer som her inne.) Men uansett, jeg vet konfirmanten vil bli overrasket og kjempe glad, for hun tror bare hun får selskapet. ☺☺ Akkurat det er det jeg er redd for også, at hun skal få negative kommentarer fra de andre! Smykket jeg har kjøpt kostet ca 500kr, og hvis det blir operert med sånne summer som her blir jo det "ingenting"! Vi skal også ha koldtbord og har fått leie et rimelig lokale, men jamen blir det penger av det! Spesielt siden jeg er alene om det. Akkurat nå er jeg glad jeg bare har et barn😃😃 hehe😃 Lykke til med den store dagen💕
Anonym bruker Skrevet 2. april 2015 #25 Skrevet 2. april 2015 Han skal til sin 15 årsdag få alle pengene jeg sparer på at han ikke konfirmerer seg.Jaja, først må han døpes, for han kan konfirmeres. Ja, og i tillegg til pengene skal han få en flott fest. Anonymous poster hash: a7fa6...7d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå