Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #26 Skrevet 31. mars 2015 Jeg hadde foreldre som ikke lærte meg å gå på ski, fordi de selv ikke likte ski. Følte meg veldig utenfor i oppveksten. Alle de andre hadde med ski på skolen, skidagen var et mareritt fordi jeg og noen andre raringer var de eneste med akebrett. På ettermiddagene lagde barna i gata hopp og var ute hele dagen og lekte seg med ski. De ble flinkere og flinkere, og jeg trakk meg unna. I voksen alder har jeg lært gradvis å mestre langrenn, men er likevel en kløne. Har også lært meg slalom som jeg mestrer godt. For meg er det en selvfølge at barna mine får prøve ski. Ser på det som en naturlig del av hva man må lære seg å beherske, på lik linje med sykling og svømming. Jeg hadde strukket meg langt for at barna skulle få prøve å stå på ski. Påskeferien er en god mulighet, leie en hytte og la de få prøve. Hva har man å tape? Anonymous poster hash: 47269...d7c
Gjest Antarctica Skrevet 31. mars 2015 #27 Skrevet 31. mars 2015 Jeg hadde foreldre som ikke lærte meg å gå på ski, fordi de selv ikke likte ski. Følte meg veldig utenfor i oppveksten. Alle de andre hadde med ski på skolen, skidagen var et mareritt fordi jeg og noen andre raringer var de eneste med akebrett. På ettermiddagene lagde barna i gata hopp og var ute hele dagen og lekte seg med ski. De ble flinkere og flinkere, og jeg trakk meg unna. I voksen alder har jeg lært gradvis å mestre langrenn, men er likevel en kløne. Har også lært meg slalom som jeg mestrer godt. For meg er det en selvfølge at barna mine får prøve ski. Ser på det som en naturlig del av hva man må lære seg å beherske, på lik linje med sykling og svømming. Jeg hadde strukket meg langt for at barna skulle få prøve å stå på ski. Påskeferien er en god mulighet, leie en hytte og la de få prøve. Hva har man å tape? Anonymous poster hash: 47269...d7c Jeg hadde foreldre som så det som sin plikt å "lære" oss å like det, selv om de ikke egentlig kunne utstå det selv. Det skinner dessverre igjennom, og hvis man piner seg til å gjøre noe man misliker fordi alle andre liker det, ender man med å viderebringe aversjonen. Jeg er glad jeg slipper å gå på ski, og glad ungene liker det helt uten at jeg trenger å mase eller oppmuntre dem, men hvis de ikke ville på trening og begynte å streike, så vet jeg at man lever et flott liv uten langrenn. (Selv gjør jeg jo det!)
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #28 Skrevet 31. mars 2015 Jøss- her var det jo nesten slik at jeg føler meg som en dårlig mor som har lært- og oppfordret barna til å gå på langrennsski Anonymous poster hash: f281c...41e Da har ikke du lest tråden! De blir jo halshugget her om barna ikke får lære seg å gå på ski, som om det var det viktigste i verden. Vi har sjeldent så mye snø her hvor jeg bor på Vestlandet at barn kan bruke ski på fritiden sin hjemme. Og ja, jeg tror faktisk det tar iallefall et par timer å kjøre, til f.eks Sauda, for å gå på ski i fjellene der (For deg som mener at det ikke kan stemme) Barna mine skal selvsagt få prøve seg på ski, men om vi ikke får nok snø her hjemme når mine er store nok til det, så kommer jeg ikke til å dra til fjells hver helg med dem kun for det. Det er rimelig uaktuelt. Når jeg var yngre var det heller ikke ski man sto på, det var snowboard. Så jeg var like mye uttafor på "skidager" på skolen, fordi jeg ikke turte binde begge beina mine fast i ett brett. Men ski sto jeg nå på. Anonymous poster hash: 8bdcf...154
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #29 Skrevet 31. mars 2015 Latterlige nordmenn og den skigåinga. Ungene deres blir ingen Northug eller Bjørgen selv om dere lar dem stabbe rundt som 5 åringer. Er mange andre idrettsmulgheter der ute , mååå ikke gå på ski. Skidag på skolen av og til jada men ellers må ikke alle unger hverken like det eller måtte det utenom på skole. Og ang fysisk fostring ... Tipper min smidige og sterke gutt på turn og min jente som driver med friidrett har mer fysisk aktivitet hver uke enn deres som dere drasser med på skiturer vinteren gjennom. Så drita lei det skigåing maset. Går fint ann å få frisk luft selv om man ikke går på ski. Vi bor landlig så vi kan ta middag ute på bål på utsiden av huset og likevel føle vi er i skogen. Ble tvunget på ski gjennom hele oppveksten, lovte meg selv å ikke tvinge noen aktiviteter på mine egne. Anonymous poster hash: 611d6...f3d
beef sister Skrevet 31. mars 2015 #30 Skrevet 31. mars 2015 Nå bor vi sånn til at ski uansett ikke er en mulig aktivitet, men om jeg så hadde bodd i vinterland, hadde jeg aldri i verden tvunget meg selv ut for å stå/gå på ski, bare fordi det er viktig at mine barn lærer seg det. Mitt hat er så stort at det hadde smittet over i langt større grad enn min liksom-entusiasme.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #31 Skrevet 31. mars 2015 Vi bor også på vestlandet, det er aldri snø her så hadde vi ikke reist opp i fjellet ville det ikke vært noen mulighet for å gå på ski. Ikke alle har råd til å dra opp i fjellet. Anonymous poster hash: b1f81...f57
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #32 Skrevet 31. mars 2015 Selv om man bor på Vestlandet trenger man ikke reise langt for å finne snø da. Hvis man ønsker at unga skal lære å gå på ski, så er mulighetene mange! Selv bor vi på et sted hvor det er uaktuelt å svømme i sjøen. Men vi vil jo at unga skal lære å svømme allikevel! Anonymous poster hash: 55ecb...307 Hva legger du i langt? 2,5-4 timer i bil en vei med bilsyke barn gjør at det begrenser seg selv. Anonymous poster hash: 0c59a...249 Hvor på vestlandet er det 2.5-4 timer til snø? Selv bor jeg i Stavanger, og kan knapt se for meg plass på vestlandet som er lenger unna snø på det jevne. Men vi har nå vitterlig mindre enn 2.5 timer til snøen. Anonymous poster hash: ff812...d3f Hvor lang tid tror du det tar å kjøre i kø fra feks Bergen-Voss? Tre ganger så lang tid som vanlig. Og ja, man kan ta tog. Men med flere barn må man drasse på masse utstyr. Vi har ikke plass til å oppbevare noe særlig. 4 par ski og staver pluss par skisko er derfor ikke prioritert. I tillegg må man kjøpe nytt utstyr årlig fordi barna vokser i beina. Om man skal stå alpint koster det skjorten og litt til for skikket og leie av utstyr til 4. Min mann er ikke norsk og kan ikke stå på ski så hva gjør man da når man er halvdårlig på ski selv og har to små barn man må hjelpe? Skiskole sa du? Jo da, men det er ikke gratis heller. Anonymous poster hash: 0c59a...249
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #33 Skrevet 31. mars 2015 Det er vel neppe noen omsorgssvikt om barna dine ikke har gått på ski. Men dette med ski og hytteliv står så sterkt i norsk tradisjon, og er for meg personlig det flotteste jeg vet. Den beste kvalitetstiden vi har som familie er når vi er på hytta i snøen. Går på turer, lager hopp i bakken, har kjelketog osv. Ungene elsker det mer enn noe annet, og det samme gjør vi. Så må innrømme at jeg hevet et øyenbryn når jeg leste innlegget ditt. Men selvfølgelig er det mange andre måter å ha denne kvalitetstiden på, det trenger jo ikke å være med ski på beina😜 Når det er sagt: Min søster og familien reiser aldri opp i snøen. Sønnen hadde ski på beina første gang som 10 åring, og det var en ydmykelse for han da de mye yngre søskenbarna skøytet forbi ham mens han lå i snøen og strevde med å komme seg opp etter nok et fall. Det tok helt piffen fra han, og han vil ikke være med på ski. Nå er han 14, og det begynner å bli litt ødeleggende for han i vennegjengen. Alle kameratene hans liker godt skiaktiviteter og er med hverandre på hytteturer eller tar buss selv opp i skitrekk. Mitt tantebarn nekter å være med, og det er kjempedumt for ham. De andre er ikke noen eksperter, men har nok med jevne mellomrom helt siden de var små prøvd litt, så de har et grunnlag som ikke gjør barrieren for å bli med så høy. For mitt tantebarn er den skyhøy. Så jeg må innrømme at jeg syns min søster har gjort en feil. Vi bor på sør-vest landet, sannsynligvis i det området hvor det er minst snø i hele landet. Det er et par timer til nærmeste skitrekk, men ikke mer enn 30 min opp i høyden hvor det er mulig å gå på ski. Bare et par ganger året med langrennsski på beina hadde gjort en stor forskjell. Da hadde garantert terskelen for alle skiaktiviteter blitt mye lavere. Å venne barna til på ski er ikke akkurat lovpålagt. Men som sagt står det så sterkt i norske tradisjoner at det i visse perioder i året er lett å komme litt på sidelinjen viss en ikke går på ski. det blir litt som å bo på Hawaii og aldri prøve å surfe. Ingen i Norge har 2,5 - 3 timer i bil for å komme til snøen, så DET er ingen unnskyldning. En trenger ikke skitrekk og preparerte løyper for å ha ski på beina. Men jeg forstår jo at ikke alle har interessen for det, og ikke ser poenget viss en syns det er pyton. Og dumt å kjøpe masse utstyr til hele familien for to turer i året som en i grunnen ikke nyter en gang. Jeg ser den, men tror allikevel at en gjør det litt dumt for barna og aldri introdusere dem for det Anonymous poster hash: f1de5...bb3
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #34 Skrevet 31. mars 2015 Ski er faktisk ikke gratis, og jeg VIL ikke bruke penger på noe vi ikke har interesse for. Jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjort i et trekk, ikke aner jeg hvordan jeg får skia på beina heller. Det bare interesserer meg ikke. Hvorfor i svarte skal jeg tvinge meg selv til å drasse unger osv med opp på fjellet når de heller aldri har spurt? Anonymous poster hash: 52e8f...e0b
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #35 Skrevet 31. mars 2015 Ski er faktisk ikke gratis, og jeg VIL ikke bruke penger på noe vi ikke har interesse for. Jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjort i et trekk, ikke aner jeg hvordan jeg får skia på beina heller. Det bare interesserer meg ikke. Hvorfor i svarte skal jeg tvinge meg selv til å drasse unger osv med opp på fjellet når de heller aldri har spurt? Anonymous poster hash: 52e8f...e0b Ski er selvfølgelig ikke bare slalomski. Det mest naturlige når man skal introdusere ski for unga er langrennski. Man trenger inne kjøpe svinedyre skipakker. Ei heller trenger man kjøpe nytt. Det florerer av muligheter til å kjøpe flott, brukt utstyr til en svært billig penge! Å bruke langrennski i marka er dessuten gratis:) Anonymous poster hash: 55ecb...307
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #36 Skrevet 31. mars 2015 Ski er faktisk ikke gratis, og jeg VIL ikke bruke penger på noe vi ikke har interesse for. Jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjort i et trekk, ikke aner jeg hvordan jeg får skia på beina heller. Det bare interesserer meg ikke. Hvorfor i svarte skal jeg tvinge meg selv til å drasse unger osv med opp på fjellet når de heller aldri har spurt? Anonymous poster hash: 52e8f...e0b Ski er selvfølgelig ikke bare slalomski. Det mest naturlige når man skal introdusere ski for unga er langrennski. Man trenger inne kjøpe svinedyre skipakker. Ei heller trenger man kjøpe nytt. Det florerer av muligheter til å kjøpe flott, brukt utstyr til en svært billig penge! Å bruke langrennski i marka er dessuten gratis:) Anonymous poster hash: 55ecb...307 I marka? Hvor tror du vi på vestlandet står på ski? I hagen? Det er snø max en uke i året, og da er det gjerne full fart fra morgen til kveld med skole, fritidsaktiviteter, lekser osv. Det er bare tull at det er langrennsski som er greia for å ikke bli holdt utenfor i vennegjengen. Fjortisene her spenner ikke på seg langrennskiene, de står alpint (slalom eller brett). Prøv å lære deg det i marka! Det er dyrt og utilgjengelig. Jeg var selv på et alpinsenter nylig. Jeg har ikke utstyr, så endte opp med å betale 1000 kr for skileie og heiskort. 4000 kr for en familie for å stå på ski noen timer er jævlig dyrt. Iallefall når man bor timesvis unna anlegget. Det er faktisk ikke så vanskelig å lære seg å stå på ski. Når jeg klarte å gå fra ubrukelig til ok flink på en dag i trekket, så klarer iallefall barn det om de skal stå på ski med vennene sine. Anonymous poster hash: 07a34...872
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #37 Skrevet 31. mars 2015 Folk får jo gjøre som de vil, men vi tenker at det er tre ting barn må lære seg: ski, svømme og sykle. Anonymous poster hash: c4abf...8d0
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #38 Skrevet 31. mars 2015 Er vel ikke mye å bekymre seg for uansett. Med den farta klimaforandringene har, og med tanke på de snøfattige vintrene de siste årene, så blir vel det å gå på ski om 10 - 15 år uansett en kuriositet Anonymous poster hash: da71a...ab3
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #39 Skrevet 31. mars 2015 Du velger for dine barn. Jeg har valgt for mitt barn skal få bli kjent med alle elementene. Ved 5 år kunne hun: Sykle, padle, gå langrenn, kjøre slalåm, svømme, fridykke, klatre i fjell, gå i fjellet, klatre i trær......... Selvsagt ikke supergod i noe av dette, men hun har fått hilse på det og så gjør vi litt av hvert hvert eneste år! Anonymous poster hash: 5614c...219
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #40 Skrevet 31. mars 2015 OMG!!!! Har ikke ungen din lært å stå på ski???? Er dette en sak for barnevernet?? Anonymous poster hash: a035b...4db
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #41 Skrevet 31. mars 2015 Ski er faktisk ikke gratis, og jeg VIL ikke bruke penger på noe vi ikke har interesse for. Jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjort i et trekk, ikke aner jeg hvordan jeg får skia på beina heller. Det bare interesserer meg ikke. Hvorfor i svarte skal jeg tvinge meg selv til å drasse unger osv med opp på fjellet når de heller aldri har spurt? Anonymous poster hash: 52e8f...e0b Ski er selvfølgelig ikke bare slalomski. Det mest naturlige når man skal introdusere ski for unga er langrennski.Man trenger inne kjøpe svinedyre skipakker. Ei heller trenger man kjøpe nytt. Det florerer av muligheter til å kjøpe flott, brukt utstyr til en svært billig penge!Å bruke langrennski i marka er dessuten gratis:)Anonymous poster hash: 55ecb...307 I marka? Hvor tror du vi på vestlandet står på ski? I hagen? Det er snø max en uke i året, og da er det gjerne full fart fra morgen til kveld med skole, fritidsaktiviteter, lekser osv. Det er bare tull at det er langrennsski som er greia for å ikke bli holdt utenfor i vennegjengen. Fjortisene her spenner ikke på seg langrennskiene, de står alpint (slalom eller brett). Prøv å lære deg det i marka! Det er dyrt og utilgjengelig. Jeg var selv på et alpinsenter nylig. Jeg har ikke utstyr, så endte opp med å betale 1000 kr for skileie og heiskort. 4000 kr for en familie for å stå på ski noen timer er jævlig dyrt. Iallefall når man bor timesvis unna anlegget. Det er faktisk ikke så vanskelig å lære seg å stå på ski. Når jeg klarte å gå fra ubrukelig til ok flink på en dag i trekket, så klarer iallefall barn det om de skal stå på ski med vennene sine. Anonymous poster hash: 07a34...872 Ja, "marka". Som i utmark, friområder osv. Har selv bodd på Vestlandet og vet at det er fullt mulig. Og jo, fjortiser spenner på seg langrennsski også altså Men poenget er at for å "lære" å gå på fikk, lære skiglede osv så begynner ungene gjerne med langrennski, nettopp fordi man kan spenne de på seg på et hvilket som helst område hvor det er snø. Man trenger ikke hverken skitrekk eller løyper. Og man kan selv være kreative med å lage spor, kuler, hopp osv. Det er jo flott at du mestret slalom etter en dag i bakken. Noen gjør det, men ikke alle. Iallefall ikke hvis de ikke har hatt ski på beina før. Og slett ikke ungdommer, hvor terskelen for å tørre å drite seg ut tilrane gjengen Jan være ganske høy! Anonymous poster hash: 55ecb...307
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #42 Skrevet 31. mars 2015 For min del er det viktig at ungene kan å sykle, svømme og gå på ski. Men så bor vi på Østlandet og har hytte på fjellet også, da. Ser at skiaktiviteter kan være en større utfordring i snøfattige strøk, og da må det i alle fall legges vekt på sykkel og svømming. Anonymous poster hash: 5496a...783
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #43 Skrevet 31. mars 2015 Du velger for dine barn. Jeg har valgt for mitt barn skal få bli kjent med alle elementene. Ved 5 år kunne hun: Sykle, padle, gå langrenn, kjøre slalåm, svømme, fridykke, klatre i fjell, gå i fjellet, klatre i trær......... Selvsagt ikke supergod i noe av dette, men hun har fått hilse på det og så gjør vi litt av hvert hvert eneste år! Anonymous poster hash: 5614c...219 Du er vel søt som sidestiller fridykking og å klatre i trær 😂 btw; en 5 - åring som fridykker??? Anonymous poster hash: 0c59a...249
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #44 Skrevet 31. mars 2015 Ski er faktisk ikke gratis, og jeg VIL ikke bruke penger på noe vi ikke har interesse for. Jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjort i et trekk, ikke aner jeg hvordan jeg får skia på beina heller. Det bare interesserer meg ikke. Hvorfor i svarte skal jeg tvinge meg selv til å drasse unger osv med opp på fjellet når de heller aldri har spurt? Anonymous poster hash: 52e8f...e0b Ski er selvfølgelig ikke bare slalomski. Det mest naturlige når man skal introdusere ski for unga er langrennski.Man trenger inne kjøpe svinedyre skipakker. Ei heller trenger man kjøpe nytt. Det florerer av muligheter til å kjøpe flott, brukt utstyr til en svært billig penge!Å bruke langrennski i marka er dessuten gratis:)Anonymous poster hash: 55ecb...307 I marka? Hvor tror du vi på vestlandet står på ski? I hagen? Det er snø max en uke i året, og da er det gjerne full fart fra morgen til kveld med skole, fritidsaktiviteter, lekser osv. Det er bare tull at det er langrennsski som er greia for å ikke bli holdt utenfor i vennegjengen. Fjortisene her spenner ikke på seg langrennskiene, de står alpint (slalom eller brett). Prøv å lære deg det i marka! Det er dyrt og utilgjengelig. Jeg var selv på et alpinsenter nylig. Jeg har ikke utstyr, så endte opp med å betale 1000 kr for skileie og heiskort. 4000 kr for en familie for å stå på ski noen timer er jævlig dyrt. Iallefall når man bor timesvis unna anlegget. Det er faktisk ikke så vanskelig å lære seg å stå på ski. Når jeg klarte å gå fra ubrukelig til ok flink på en dag i trekket, så klarer iallefall barn det om de skal stå på ski med vennene sine. Anonymous poster hash: 07a34...872 Ja, "marka". Som i utmark, friområder osv. Har selv bodd på Vestlandet og vet at det er fullt mulig. Og jo, fjortiser spenner på seg langrennsski også altså Men poenget er at for å "lære" å gå på fikk, lære skiglede osv så begynner ungene gjerne med langrennski, nettopp fordi man kan spenne de på seg på et hvilket som helst område hvor det er snø. Man trenger ikke hverken skitrekk eller løyper. Og man kan selv være kreative med å lage spor, kuler, hopp osv. Det er jo flott at du mestret slalom etter en dag i bakken. Noen gjør det, men ikke alle. Iallefall ikke hvis de ikke har hatt ski på beina før. Og slett ikke ungdommer, hvor terskelen for å tørre å drite seg ut tilrane gjengen Jan være ganske høy! Anonymous poster hash: 55ecb...307 Det forutsetter jo at det faktisk er snø i lavlandet. Om du har bodd på vestlandet vet du at det stort sett regner hele vinteren. Unntaket er om du bor på Voss eller Kvamskogen. Her drar ungdommene til Voss å står i trekket. Voksne og små barn går langrenn. Anonymous poster hash: 0c59a...249
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #45 Skrevet 31. mars 2015 Er fra kysten på Nordvestlandet og ble tatt med på ski som lita. Først gikk vi på ski inne i huset, treski selvsagt(70-tallet). Neste skritt var ute på enga, og så tok mamma oss med over veien der det var en lysløype. Men det var jo snø da!! Nå er det grønn vinter og man må som oftest kjøre kant av sted for å komme til snø. Vi hadde ikke bil, så hadde klimaet vært som i dag tror jeg det hadde blitt dårlig med skigåing. På grunn av oppveksten min ser jeg det som en del av norsk almendanning å ha hatt ski på bena. Snakker i første rekke om bortoverski. Husker jeg hadde en kamerat som hadde en meget vanskelig oppvekst. Han hadde vel aldri blitt tatt med ut på tur i marka hverken med eller uten ski, og manglet helt den biten der. Han kunne møte opp på fjelltur i voksen alder med lakksko på føttene og plastpose i hånda. Så jeg ser det som et tegn på lett omsorgssvikt å ikke lære norske barn dette. Selv har jeg desverre ikke vært på ski siden 1996, men mine barn har ski, er med på skidager når det er osv. Heldigvis er far flinkere på dette enn meg. Bare den eldste har foreløpig alpinutstyr, hun har vært med venner av oss med hytte på fjellet. Enig i at ski, svømming og sykling er tre aktiviteter der vi foreldre faktisk har et ansvar for å lære barna våre. Hvis du selv ikke er noen skiløper, svømmer osv er det sikkert noen i nettverket som kan hjelpe til. Anonymous poster hash: 050cc...a4a
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2015 #46 Skrevet 31. mars 2015 Er fra kysten på Nordvestlandet og ble tatt med på ski som lita. Først gikk vi på ski inne i huset, treski selvsagt(70-tallet). Neste skritt var ute på enga, og så tok mamma oss med over veien der det var en lysløype. Men det var jo snø da!! Nå er det grønn vinter og man må som oftest kjøre kant av sted for å komme til snø. Vi hadde ikke bil, så hadde klimaet vært som i dag tror jeg det hadde blitt dårlig med skigåing. På grunn av oppveksten min ser jeg det som en del av norsk almendanning å ha hatt ski på bena. Snakker i første rekke om bortoverski. Husker jeg hadde en kamerat som hadde en meget vanskelig oppvekst. Han hadde vel aldri blitt tatt med ut på tur i marka hverken med eller uten ski, og manglet helt den biten der. Han kunne møte opp på fjelltur i voksen alder med lakksko på føttene og plastpose i hånda. Så jeg ser det som et tegn på lett omsorgssvikt å ikke lære norske barn dette. Selv har jeg desverre ikke vært på ski siden 1996, men mine barn har ski, er med på skidager når det er osv. Heldigvis er far flinkere på dette enn meg. Bare den eldste har foreløpig alpinutstyr, hun har vært med venner av oss med hytte på fjellet. Enig i at ski, svømming og sykling er tre aktiviteter der vi foreldre faktisk har et ansvar for å lære barna våre. Hvis du selv ikke er noen skiløper, svømmer osv er det sikkert noen i nettverket som kan hjelpe til. Anonymous poster hash: 050cc...a4a Mine barn evner å kle seg etter været selv om de ikke kan stå på ski😉 Vi har ikke noe nettverk og kan knapt stå på ski selv. Vi har hytte ved sjøen og prioriterer heller utenlandsreiser en skiferier. Jeg ser på det som mer forberedende på livet å lære om og oppleve andre kulturer en å stå på ski. Spesielt siden mine barn er halvt utenlandske og er fra et land hvor de knapt har hørt om både snø og ski. Barnevernet står nok på døren hvert øyeblikk. Anonymous poster hash: 0c59a...249
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #47 Skrevet 1. april 2015 Jeg er ikke glad i å gå på ski...aldri vært og kommer sikkert aldri til å bli. Men jeg har lært barna mine å bli kjent med å gå på ski for å gi dem muligheten til å velge selv om dette er noe de liker. Begge elsker det. Når det er sagt. Barn som ikke har skiutstyr eller aldri har prøvd fordi foreldre ikke gidder...Vær klar over at de fakler utenfor på skidager, aktiviteter etc i mange år fremover. Er det skidager på skolen er det alltid ake mulighet, men det er enten ingen eller 1-2 av de på trinnet Anonymous poster hash: 1e701...002
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #48 Skrevet 1. april 2015 Jeg synes ikke noe om å "pålegge" en aktivitet bare fordi det er tradisjon. Jeg bryr meg så absolutt ikke om tradisjon, vi står på ski fordi det er gøy. Jeg er utenlandsk fra et land med minst like lang vinter som Norge, og i mine øyne så lenge man finner noe å gjøre i løpet av vinteren er det ikke så farlig om det skøyter, langrenn, alpint eller svømming i varmt innendørs basseng. For oss er det alpint, men det kunne like godt vært noe annet. Forøvrig er jeg gift med en Bergenser. Ikke er han flink på skøyter, ikke er han flink i langrenn og om han er blitt bedre på alpint er det fordi jeg har "tvunget" han til å ta kurs. Han er derimot ekspert med fiskegarn. At Norge er en skinasjon gjelder i hovedsak på Østlandet, vestpå blir det fort krevende å komme seg til fjells uten å bruke penger på overnatting. Forresten, burde vi kanskje tvinge barn til å fiske, siden det er tradisjon langs kysten? Anonymous poster hash: 238be...3d3
Anonym bruker Skrevet 1. april 2015 #49 Skrevet 1. april 2015 Jeg synes ikke noe om å "pålegge" en aktivitet bare fordi det er tradisjon. Jeg bryr meg så absolutt ikke om tradisjon, vi står på ski fordi det er gøy. Jeg er utenlandsk fra et land med minst like lang vinter som Norge, og i mine øyne så lenge man finner noe å gjøre i løpet av vinteren er det ikke så farlig om det skøyter, langrenn, alpint eller svømming i varmt innendørs basseng. For oss er det alpint, men det kunne like godt vært noe annet. Forøvrig er jeg gift med en Bergenser. Ikke er han flink på skøyter, ikke er han flink i langrenn og om han er blitt bedre på alpint er det fordi jeg har "tvunget" han til å ta kurs. Han er derimot ekspert med fiskegarn. At Norge er en skinasjon gjelder i hovedsak på Østlandet, vestpå blir det fort krevende å komme seg til fjells uten å bruke penger på overnatting. Forresten, burde vi kanskje tvinge barn til å fiske, siden det er tradisjon langs kysten? Anonymous poster hash: 238be...3d3 Ja! Bergensere har sjelden lange nok kuldeperioder til at de kan lære å stå på skøyter uten å gå i ishall. Det er nok snø innimellom til at man rekker å lage en snømann å ta tre turer med akebrett før det smelter og blir til sørpe. Alpint er veldig dyrt og lite tilgjengelig hvis man ikke bor på typiske skisteder. Mine barn ELSKER å fiske! Sommerferiene på hytta ved sjøen er deres absolutte favorittferie! Heller det en sydentur hvis de får velge:-) De får skape flotte tradisjoner med sine besteforeldre som er glade i sjø og fiske, de synes det er kjempestas! Jeg slår et slag for barnetvangsfiske, Norge er tross alt tuftet på fiskeindustri, ikke skigåring;-) Anonymous poster hash: 07a34...872
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå