Gå til innhold

Fikk refs av jordmor :(:(


Anbefalte innlegg

Skrevet

En enkel tommelfingerregel er vel at normalvektig kvinner veier ca(!) 10 kg "mindre" enn høyden sin.. Er du 167cm er 57kg +/-, innenfor normalen. Vet at dette selvfølgelig ikke stemmer på alle, men så sant du ikke er ekstremt trent, vil det gi en god pekepinn. Dersom du hadde veid 55 kg før du ble gravid ville nok jordmor aldri kommentert vektoppgangen din!

 

Anonymous poster hash: 0df7d...37c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En enkel tommelfingerregel er vel at normalvektig kvinner veier ca(!) 10 kg "mindre" enn høyden sin.. Er du 167cm er 57kg +/-, innenfor normalen. Vet at dette selvfølgelig ikke stemmer på alle, men så sant du ikke er ekstremt trent, vil det gi en god pekepinn. Dersom du hadde veid 55 kg før du ble gravid ville nok jordmor aldri kommentert vektoppgangen din!

 

Anonymous poster hash: 0df7d...37c

Men så er vi jo ikke like store alle vi som er like høye. Jeg og min lillesøster er like høye. Men dersom vi står rygg mot rygg så er mine skuldre nesten 10cm bredere enn hennes. Hoftene mine er enda breiere.

 

Ligger vi på rygg på siden av hverandre så stikker min brystkasse, mine ribbein 5cm høyere opp enn hennes, og min hoftekam er vesentlig høyere enn hennes.

 

Hadde vi veid det samme hadde enten jeg sett radmager ut, eller hun sett lubben ut.

 

Mitt midjemål vil også alltid være større enn hennes da jeg er så voldtsomt brei.

 

Minner meg og ei låvedør og ei fransk dør på 2m. De er ikke like store selv om høyden er lik...

 

😊

 

Anonymous poster hash: 0872e...4fc

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan du/dere kan bruke str 38/M når dere er 167 cm og rundt 73 kg? Selv var jeg akkurat det før jeg ble gravid, og jeg brukte 42/L/XL.

 

Anonymous poster hash: 5ea9f...ac0

Skrevet

Det er jo ikke refs å fortelle sannheter... Jordmor har absolutt noe med vekt, vektøkning og kosthold i sv.skapet, dette til det beste for deg og barnet. Om du er overvektig må jo jordmor få lov til å si det, vel!? Jeg er 181 og 70 kg og helt normalvektig...

 

Anonymous poster hash: a054c...2fc

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan du/dere kan bruke str 38/M når dere er 167 cm og rundt 73 kg? Selv var jeg akkurat det før jeg ble gravid, og jeg brukte 42/L/XL.

 

Anonymous poster hash: 5ea9f...ac0

Jeg forstår ikke at du kan bruke så stor størrelse..

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 7c209...443

Skrevet

Til syvende og sist handler det vel om at alle har ulik oppfatning av hva som tynn/slank/normal/kraftig/tjukk osv.. Du kan syns en kropp en ser slank ut, mens jeg vil anse den som kraftig. Uansett er vel midjemålet det viktigste mtp helsa...

 

Anonymous poster hash: 0df7d...37c

Skrevet

 

Jeg forstår ikke hvordan du/dere kan bruke str 38/M når dere er 167 cm og rundt 73 kg? Selv var jeg akkurat det før jeg ble gravid, og jeg brukte 42/L/XL.Anonymous poster hash: 5ea9f...ac0

Jeg forstår ikke at du kan bruke så stor størrelse..

HiAnonymous poster hash: 7c209...443

Rart. Men 38/M sitter som skinnet på pølsa på meg. Jeg brukte 38/M da jeg veide 55-58 kg...

 

Anonymous poster hash: 5ea9f...ac0

Skrevet

Du veier jo i meste laget. Det er jo ikke sunt, så det er ikke galt at hun sier det.

 

Anonymous poster hash: 1f917...9a7

Skrevet

Kropper er forskjellige da.. Jeg bruker str. 34- 36 eller xs- s når jeg veier 55 kg. 164 høy.

Nå er jeg gravid, jordmor har ikke sagt noe veldig spesielt på vekten min, men hun har stusset litt da. Samme med meg egentlig. Har rast opp denne gangen, er i uke 29 nå å har gått fra 55 til 69 kilo!! 14 kilo opp.... Men jeg gikk opp 20- 25 kilo sist også. Spiser sunt og trener.

 

Tror vi alle lagrer forskjellig, og forbrenner forskjellig når vi er gravide. Hadde en gravidbuksene i 36, men den er akkurat for liten nå.

 

Synd at det blir veldig fokus på vekt. Du har et høyere utgangspunkt, men du har jo til gjengjeld ikke gått opp så mye da.

 

Anonymous poster hash: 4832d...54d

Skrevet

Var på kontroll i dag, 20 uker på vei. Har gått opp 7 kilo, så er 88 kilo og 167cm. Hun ble brysk og sa jeg må passe meg, vekta mi er langt over anbefalt...:/ Og at jeg burde være under 25 i BMI. Men BMI stemmer da ikke på alle! Jeg tenker at om jeg etter fødsel går ned til 73 kilo så er jeg normalt slank (38 i bukser/M i topper). Jeg må da ikke veie 60kg for å være normal...?!!

 

Anonymous poster hash: 7c209...443

Hadde lagt på meg 7 kg allerede i uke 13... Og der fortsatte til 25 kg. Starta på 70 kg og er 168 cm..

Legen sa aldri noe. Ikke jordmor heller! Men hun dama på sekretærkontoret hos legen som tok blodprøver og veiing. Hun klarte å kommentere det med et stikk hver bidige gang... Det kom til å bli sååå vanskelig å gå ned igjen. Tror hun ble ganske paff på 6ukers kontrollen da alt var borte .

 

Anonymous poster hash: fd613...866

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...