Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #1 Skrevet 27. mars 2015 Var på kontroll i dag, 20 uker på vei. Har gått opp 7 kilo, så er 88 kilo og 167cm. Hun ble brysk og sa jeg må passe meg, vekta mi er langt over anbefalt...:/ Og at jeg burde være under 25 i BMI. Men BMI stemmer da ikke på alle! Jeg tenker at om jeg etter fødsel går ned til 73 kilo så er jeg normalt slank (38 i bukser/M i topper). Jeg må da ikke veie 60kg for å være normal...?!! Anonymous poster hash: 7c209...443
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #2 Skrevet 27. mars 2015 Bare å overhøre! Jeg veide 120 kg på det meste, men legen kommenterte det aldri. Så lenge prøvene er fine så slapp av Anonymous poster hash: ee711...ac6
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #3 Skrevet 27. mars 2015 Var på kontroll i dag, 20 uker på vei. Har gått opp 7 kilo, så er 88 kilo og 167cm. Hun ble brysk og sa jeg må passe meg, vekta mi er langt over anbefalt...:/ Og at jeg burde være under 25 i BMI. Men BMI stemmer da ikke på alle! Jeg tenker at om jeg etter fødsel går ned til 73 kilo så er jeg normalt slank (38 i bukser/M i topper). Jeg må da ikke veie 60kg for å være normal...?!! Anonymous poster hash: 7c209...443 Det er vel jobben hennes å si det, men hun kunne sagt det på en annen måte. Men faktum er at du er overvektig og var det også før du ble gravid. Kanskje gå til en annen jordmor? Anonymous poster hash: a179f...e2f
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #4 Skrevet 27. mars 2015 Fy søren ! Hadde blitt så sur. Dessuten, slik jeg svarte i en annen tråd skal jordmor være forsiktig. Det er mye verre med de som går opp for lite under svangerskap fordi de passer vekta. Hun bør være veldig forsiktig med hva hun sier, for sier hun dette til en person som kanskje begynner å slanke seg så er jo det verre enn å legge på seg. ja og er helt enig med deg at bmi er helt feil måte å se kroppen på. Sender med en link ang slanking i svangerskapet jeg, kanskje noe jordmor bør se på http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=16376:svangerskap-og-overvekt&catid=95&Itemid=516 Anonymous poster hash: 60d85...497
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #5 Skrevet 27. mars 2015 Var på kontroll i dag, 20 uker på vei. Har gått opp 7 kilo, så er 88 kilo og 167cm. Hun ble brysk og sa jeg må passe meg, vekta mi er langt over anbefalt...:/ Og at jeg burde være under 25 i BMI. Men BMI stemmer da ikke på alle! Jeg tenker at om jeg etter fødsel går ned til 73 kilo så er jeg normalt slank (38 i bukser/M i topper). Jeg må da ikke veie 60kg for å være normal...?!! Anonymous poster hash: 7c209...443 Det er vel jobben hennes å si det, men hun kunne sagt det på en annen måte. Men faktum er at du er overvektig og var det også før du ble gravid. Kanskje gå til en annen jordmor? Anonymous poster hash: a179f...e2f Jeg er fornøyd ellers, hun er veldig dyktig! Jeg bare stusset på at jeg MÅ ha BMI under 25.. Jeg er ikke tykk når jeg veier 73 kilo, men har litt kraftige bein. Ellers er jeg slank. Bare lurer litt på denne bastante bruken av BMI... Damer kommer i ulike kroppstyper, man har De som er veldig slanke og petite, og man har de med mer kjøtt på beina. Men er ikke det greit, så lenge man ikke har helseskadelig magefett?? Anonymous poster hash: 7c209...443
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #6 Skrevet 27. mars 2015 Jeg er like høy som deg. Er i uke 27 og har gått opp 8 kg. Startet på 57.5 7 kg i uke 20 er ganske mye. Du var jo overvektig før du ble gravid, så i realiteten trenger du ikke gå opp mange kg i sv.skapet. Anonymous poster hash: 5f364...146
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #7 Skrevet 27. mars 2015 Utrolig kjipt å måtte oppleve noe sånt, håper jeg slipper det. Jeg var overvektig før jeg ble gravid med mine 85 kg fordelt på 170 cm. Jeg er nå 12 uker på vei og har gått opp litt over 1 kg og da jeg var på min første svangerskapskontroll fikk jeg faktisk skryt for det. Jeg har lagt om kostholdet og spiser så sunt som mulig (men så klart litt usunt innimellom og det synes jeg er ok). Både jordmor og lege synes ikke jeg skal bekymre meg selv om min bmi var på 29 ved starten av graviditeten. Jeg skal gjøre alt i min makt for å bare ha en sunn vektoppgang, men tror jeg hadde blitt knust om jeg hadde fått mye pes pga vekta. Jeg ante ikke hvor tung jeg var før jeg ble gravid så selv om jeg visste jeg var noen kg for mye så ante jeg ikke at jeg var så overvektig og det har gitt meg veldig dårlig samvittighet. Men nå er det en gang slik det er så da gjør jeg det beste ut at det. At du skal få pes for dette synes jeg er utrolig merkelig. Anonymous poster hash: 0f0d0...f3a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #8 Skrevet 27. mars 2015 Hva med faktisk å høre på hva hun sier. Med mindre du er ekstremt velltrent er du overvektig, på grensen til syklig overvektig. Det kan skade barnet og gi deg et kortere liv med mer sykdom. Om du ikke ser det selv er det faktisk bra at legen din eller jordmor gjør deg oppmerksom på problemet. Anonymous poster hash: a6642...292
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #9 Skrevet 27. mars 2015 Jeg er like høy som deg. Er i uke 27 og har gått opp 8 kg. Startet på 57.5 7 kg i uke 20 er ganske mye. Du var jo overvektig før du ble gravid, så i realiteten trenger du ikke gå opp mange kg i sv.skapet. Anonymous poster hash: 5f364...146 Trenger ikke, men ingen er like, noen går lettere opp enn andre. Mitt første svangerskap var jeg 17 år, slutta å røyke og gikk opp over 20kg! Er 170 høy, veide 57kg før jeg ble gravid. Ingen som klaga på at jeg hadde gått opp for masse. Nå 10år etter er jeg gravid igjen, aner ikke hva jeg veide før jeg ble gravid, men veide 66,1 i uke 13 og nå veier jeg 71,5 og er 20 uker. Ikke ta det jordmor sa så tungt, men kanskje si ifra neste gang at du ikke setter så pris på at hu snakker slik til deg? Anonymous poster hash: 797c3...d3b
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #10 Skrevet 27. mars 2015 Jeg synes ikke svangerskapet er tiden for å diskutere overvekt og slanking. Overse henne, så fremt du ikke spiser godterier hver dag eller drikker mye sukkerholdig drikke, som jo ikke er så lurt i svangerskapet. Ta heller fatt i deg selv når du har født, og gå ned til idealvekten din (ikke idealvekt i BMI, men din egen trivselsvekt). Anonymous poster hash: 0b4e0...0ea
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #11 Skrevet 27. mars 2015 Vel, poenget er jo at jordmor her har rett. Din BMI er litt for høy. Selv om magen er flat så er vekten din før graviditet på grensen til helseskadelig, og det er jo jordmor sin jobb 8som helsepersonell) å påpeke ting som er skadelig for din helse. Overvekt er selvfølgelig et sårt tema og spesielt når man er gravid så er man jo ekstra sårbare. Men igjen, jordmor har et problem. Vi kvinner har ofte finurlige måter å iunnskylde oss på, som f.eks stor benbygning. Men benbygningen vår veier veldig, veldig lite, og det er ingen stor forskjell på vekten på benbygningen til en overvektig person kontra en tynn person. Selv er jeg 169 cm og veier 75 kg nå etter 3 fødsler. Jeg er fullt klar over at jeg er overvektig, og at jeg burde gå ned - helst 10 kg. ikke nødvendigvis for å bli så slak, men for egen helse sin del! Anonymous poster hash: c9b42...32f
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #12 Skrevet 27. mars 2015 Vel, poenget er jo at jordmor her har rett. Din BMI er litt for høy. Selv om magen er flat så er vekten din før graviditet på grensen til helseskadelig, og det er jo jordmor sin jobb 8som helsepersonell) å påpeke ting som er skadelig for din helse. Overvekt er selvfølgelig et sårt tema og spesielt når man er gravid så er man jo ekstra sårbare. Men igjen, jordmor har et problem. Vi kvinner har ofte finurlige måter å iunnskylde oss på, som f.eks stor benbygning. Men benbygningen vår veier veldig, veldig lite, og det er ingen stor forskjell på vekten på benbygningen til en overvektig person kontra en tynn person. Selv er jeg 169 cm og veier 75 kg nå etter 3 fødsler. Jeg er fullt klar over at jeg er overvektig, og at jeg burde gå ned - helst 10 kg. ikke nødvendigvis for å bli så slak, men for egen helse sin del! Anonymous poster hash: c9b42...32f Enig i det du sier. Og jeg mener ikke at skjelettet nødvendigvis veier mye, men at noen er mer bredskuldret en andre f.eks. Jeg har en litt "mandig" fasong, med brede skuldre. Ergo mer kropp å ha kjøtt på, enn min venninne som er veldig smal all over. Jeg skal ta tak i ting etter fødselen! Sikter meg inn på 73kg. Hi Anonymous poster hash: 7c209...443
the amazing spidermamma Skrevet 27. mars 2015 #13 Skrevet 27. mars 2015 De som sier at du var overvektig fra før - det høres helt rart ut, synes jeg. Jeg er 165 og veier mellom 67 og 70 kg. Jeg er da i høyeste grad normalvektig. Så lenge du ikke dytter innpå sjokolade og brus og dessert, så synes jeg at du skal ignorere dette. Og husk at du kan velge å gå til fastlegen for kontroll i stedet, hvis du heller vil det.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #14 Skrevet 27. mars 2015 De som sier at du var overvektig fra før - det høres helt rart ut, synes jeg. Jeg er 165 og veier mellom 67 og 70 kg. Jeg er da i høyeste grad normalvektig. Så lenge du ikke dytter innpå sjokolade og brus og dessert, så synes jeg at du skal ignorere dette. Og husk at du kan velge å gå til fastlegen for kontroll i stedet, hvis du heller vil det. Er man 167 cm høy og veier 81 kg så har man en bmi på 29. Normalvekt er bmi på 20-25. Overvekt til og med 29. Fedme begynner fra 30. Ser man på bmi så er du såvidt innenfor normalvektig med 67 kg og nærmere bmi på 26 og overvektig med vekt på 70. Er du godt trent så vil du kunne ligge høyere på bmi uten å være overvektig. Hi veide 11-14 kg mer enn deg da hun ble gravid, det er nok til å være overvektig og på grensen til fedme. Jordmor bør tenke på hvordan det med vekt tas opp, men enig med annie over her som sier at jordmor ikke har gjort jobben sin hvis hun ikke tar opp overvekt med en gravid. Hi, pass på kostholdet ditt resten av svangerskapet, spis sunt og riktig og vær i bevegelse ettersom du greier så går det bra, da trenger du ikke legge på deg noe særlig mer. Lykke til med graviditeten. Anonymous poster hash: 962e7...572
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #15 Skrevet 27. mars 2015 De som sier at du var overvektig fra før - det høres helt rart ut, synes jeg. Jeg er 165 og veier mellom 67 og 70 kg. Jeg er da i høyeste grad normalvektig. Så lenge du ikke dytter innpå sjokolade og brus og dessert, så synes jeg at du skal ignorere dette. Og husk at du kan velge å gå til fastlegen for kontroll i stedet, hvis du heller vil det. Hun veide jo 81 kg før hun ble gravid. Det er jo overvektig for en på 167. BMI på 29....under 25 er normalt. Anonymous poster hash: 5f364...146
the amazing spidermamma Skrevet 27. mars 2015 #16 Skrevet 27. mars 2015 De som sier at du var overvektig fra før - det høres helt rart ut, synes jeg. Jeg er 165 og veier mellom 67 og 70 kg. Jeg er da i høyeste grad normalvektig. Så lenge du ikke dytter innpå sjokolade og brus og dessert, så synes jeg at du skal ignorere dette. Og husk at du kan velge å gå til fastlegen for kontroll i stedet, hvis du heller vil det. Hun veide jo 81 kg før hun ble gravid. Det er jo overvektig for en på 167. BMI på 29....under 25 er normalt. Anonymous poster hash: 5f364...146 Ooooh. Blingsa litt på kg her, ser jeg. Ja, da ble jo min kommentar litt meningsløs.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #17 Skrevet 27. mars 2015 Jeg lærte en gang at det er FØR gravid vekt som har noe å si om det er et risikosvangerskap eller ikke. Man regner ikke BMI hos gravide, det blir helt feil. Jeg la på meg masse væske den ene gangen jeg var gravid... Hadde egentlig ikke noe synlige ødemer heller, men etter fødselen bare rant det ut av meg... Gikk ned MASSE bare på sykehuset. Anonymous poster hash: 76a95...fb7
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #18 Skrevet 27. mars 2015 Jaja, pyttsann. Jeg er i uke 27 og har lagt på meg 14.5 kg hittil, men jeg er høyrere enn deg 172 og hadde en startvekt på 65 da jeg ble gravid. Likevel så stresser jeg ikke med det, jordmor sier heller ikke noe på økningen min! Anonymous poster hash: bfa27...646
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #19 Skrevet 27. mars 2015 Jeg lærte en gang at det er FØR gravid vekt som har noe å si om det er et risikosvangerskap eller ikke. Man regner ikke BMI hos gravide, det blir helt feil. Jeg la på meg masse væske den ene gangen jeg var gravid... Hadde egentlig ikke noe synlige ødemer heller, men etter fødselen bare rant det ut av meg... Gikk ned MASSE bare på sykehuset. Anonymous poster hash: 76a95...fb7 HI veide 81 kg før hun ble gravid og hadde da en bmi på grensen til syklig overvekt. Anonymous poster hash: a6642...292
Gjest Jigglewiggle Skrevet 27. mars 2015 #20 Skrevet 27. mars 2015 Personangrep og sitering av dette er fjernet. Jigglewiggle Brukermoderator
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #21 Skrevet 27. mars 2015 Jordmor sier ikke dette for å være slem, men for å passe på deg og barnet Anonymous poster hash: da556...64e
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #22 Skrevet 27. mars 2015 Jeg var på grensen til ovevektig før jeg ble gravid første gang. Jeg gikk opp over tyve kilo, da så jeg ikke på vekta lengre. Jeg så ut som en strandet hval, men lege sa ingen ting på dette. Dagen etter jeg fødte manglet jeg fire kilo elle noe fra å være i startvekten min. Kiloene raste av med barnet. Da jeg gikk gravid andre gang kom kiloene på igjen og jordmor jeg hadde denne gangen tok helt av pga dette. At jeg var i fysisk aktivitet, var like aktiv som ellers, spiste helt normalt og hadde ett helt nromalt liv var ikke nok. Jeg kunne ikke legge på meg mente hun. Legen min fnøs av henne. Det endte med at jeg sluttet å gå til henne pga dette, det er jeg glad for idag. Kiloene raste enda raskere av denne gangen, og de raste enda mer av rett etter fødsel. Jeg var radmager noen uker etter fødsel, og fikk beskjed av legen om å feit meg opp. (Vi har alltid hatt en hyggelig tone, og han har alltid kommet med litt på kanten komentarer så for meg var dette bare hyggelig) kjennerr med gru på hvordan det hadde vært om jeg ikke hadde hatt de kiloene å ta av. Jeg slet skikkelig med vekta i to år etterpå. Jeg klarte ikke å få vekta opp. Ikke noe gøy å måtte kjøpe klær i barneavdelingen for at buksene skulle klare å holde seg oppe osv. Minst str på H&M var altfor stor for meg, og jeg ee ganske bredbygd så jeg så kjempe syk ut. Følte meg syk også, for uten noe kroppen så gjorde alt vondt. Anonymous poster hash: 24381...367
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #23 Skrevet 27. mars 2015 De som sier at du var overvektig fra før - det høres helt rart ut, synes jeg. Jeg er 165 og veier mellom 67 og 70 kg. Jeg er da i høyeste grad normalvektig. Så lenge du ikke dytter innpå sjokolade og brus og dessert, så synes jeg at du skal ignorere dette. Og husk at du kan velge å gå til fastlegen for kontroll i stedet, hvis du heller vil det. Hun veide jo 81 kg før hun ble gravid. Det er jo overvektig for en på 167. BMI på 29....under 25 er normalt. Anonymous poster hash: 5f364...146 Du er overhode IKKE normaltvektig. Jeg er like høy som deg og veier 51kg. JEG er normaltvektig. Anonymous poster hash: a4a24...bcd
**venter** Skrevet 27. mars 2015 #24 Skrevet 27. mars 2015 De som sier at du var overvektig fra før - det høres helt rart ut, synes jeg. Jeg er 165 og veier mellom 67 og 70 kg. Jeg er da i høyeste grad normalvektig. Så lenge du ikke dytter innpå sjokolade og brus og dessert, så synes jeg at du skal ignorere dette. Og husk at du kan velge å gå til fastlegen for kontroll i stedet, hvis du heller vil det. Hun veide jo 81 kg før hun ble gravid. Det er jo overvektig for en på 167. BMI på 29....under 25 er normalt. Anonymous poster hash: 5f364...146 Du er overhode IKKE normaltvektig. Jeg er like høy som deg og veier 51kg. JEG er normaltvektig. Anonymous poster hash: a4a24...bcd dette tenkte jeg også. Jeg er 169, og veier 67. Føler meg (og ser jo i speilet) ganske lubben.
HvittHus Skrevet 27. mars 2015 #25 Skrevet 27. mars 2015 Vi er forskjellig bygd og selv om BMI tilsier overvekt, er ikke BMI nødvendigvis riktig. Jeg er 168 og da jeg hadde min matchvekt på 75 var jeg slank og brukte str medium i bukser. Jeg er ekstremt bred over skuldrene og mandig i fasongen og trenger flere kg enn en spe dame. Overhør jordmor. Så lenge du passer på vekta i svangerskapet og ikke går opp mer enn det som er normalt, så er det ikke tiden for slanking nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå