Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #26 Skrevet 28. mars 2015 Jeg er lærer på ungdomstrinnet, og på min skole legger vi de fleste konferansene mellom 14 og 17. Om noen foreldre vil ha det tidligere på dagen (feks de som jobber skift) så tar jeg det om/når jeg har en fritime. Det som er vanskelig er at "alle" helst vil ha tidspunktene mellom 16 og 17. Særlig foreldre fra andre land insisterer på å få ha møtene fra 16.30 og utover, og pga behov for tolk så tar disse møtene 60 minutt, ikke 30. Det er ikke så lett gjøre alle til lags og få møtene på ettermiddagen, når jeg har 16 møter jeg skal gjennom (to ganger i året). Jeg har jo familie selv, og ønsker å få se mine egne barn på ettermiddagen, og ikke bruke hver ettermiddag i to uker på foreldremøter. Anonymous poster hash: 26121...971 Løsningen for deg kan vel da være å kjøre foreldremøter fra 14 - 20 et par ettermiddager slik at du slipper hver ettermiddag i 2 uker. Anonymous poster hash: e01d7...6fa
Mamma_til_2 Skrevet 28. mars 2015 #27 Skrevet 28. mars 2015 Uansett hvordan dette gjøres så er det noen som ikke blir fornøyd! Og når du sier kort varsel hva legger du i det? Vi får beskjed ca 14 dager før og det er god nok tid til og tilrettelegge!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #28 Skrevet 28. mars 2015 Jeg er lærer og jobber primært i arbeidstiden + helger. Jeg har små barn som må hentes i barnehagen så foreldresamtaler må foregå i arbeidstiden, når jeg er på jobb. Anonymous poster hash: 611ef...cb6
aanonym Skrevet 28. mars 2015 #29 Skrevet 28. mars 2015 Det er nok ikke noe spesielt i bygda di. Helt vanlig med foreldesamtale på dagtid. Upraktisk, men sånn er det bare. Det er jo snakk om2 ganger i året, så om dere tar hver sin, blir det halvparten.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #30 Skrevet 28. mars 2015 Jeg er lærer på ungdomstrinnet, og på min skole legger vi de fleste konferansene mellom 14 og 17. Om noen foreldre vil ha det tidligere på dagen (feks de som jobber skift) så tar jeg det om/når jeg har en fritime. Det som er vanskelig er at "alle" helst vil ha tidspunktene mellom 16 og 17. Særlig foreldre fra andre land insisterer på å få ha møtene fra 16.30 og utover, og pga behov for tolk så tar disse møtene 60 minutt, ikke 30. Det er ikke så lett gjøre alle til lags og få møtene på ettermiddagen, når jeg har 16 møter jeg skal gjennom (to ganger i året). Jeg har jo familie selv, og ønsker å få se mine egne barn på ettermiddagen, og ikke bruke hver ettermiddag i to uker på foreldremøter. Anonymous poster hash: 26121...971 Løsningen for deg kan vel da være å kjøre foreldremøter fra 14 - 20 et par ettermiddager slik at du slipper hver ettermiddag i 2 uker. Anonymous poster hash: e01d7...6fa På enkelte skoler er det dessverre ikke lov til å holde foreldresamtaler etter klokka 17. Anonymous poster hash: 5a1ac...600
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #31 Skrevet 28. mars 2015 Hva gjør du når du skal til tannlege, lege, sjekk hos spesialist etc? Foreldresamtale 2 ganger pr år, du og mannen din tar hver deres gang - ergo 1 gang pr år. Hvis ungen din ikke er verdt det engang skjønner jeg diskusjonen er umulig. Anonymous poster hash: c48ca...808 Jeg er ikke h.i men jeg bruker aldri arbeidstiden til tannlege eller spesialist. Begge disse jeg går hos har åpningstider på ettermiddag. Går derfor etter arbeidstid. Min sjef gir meg aldri fri til å gå på foreldreamtaler så jeg må ta en feriedag to dager i året. Er aleneforsørger og ingen far i bildet så kan ikke dele dette med noen. Min samboer kan ikke ta dette for meg da han ikke er foresatt. Jeg skulle derfor ønske at lærerne kunne lagt dette til ettermiddag for oss som ikke får fri. Anonymous poster hash: cadf8...dd1
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #32 Skrevet 28. mars 2015 Hva gjør du når du skal til tannlege, lege, sjekk hos spesialist etc? Foreldresamtale 2 ganger pr år, du og mannen din tar hver deres gang - ergo 1 gang pr år. Hvis ungen din ikke er verdt det engang skjønner jeg diskusjonen er umulig. Anonymous poster hash: c48ca...808 Jeg er ikke h.i men jeg bruker aldri arbeidstiden til tannlege eller spesialist. Begge disse jeg går hos har åpningstider på ettermiddag. Går derfor etter arbeidstid. Min sjef gir meg aldri fri til å gå på foreldreamtaler så jeg må ta en feriedag to dager i året. Er aleneforsørger og ingen far i bildet så kan ikke dele dette med noen. Min samboer kan ikke ta dette for meg da han ikke er foresatt. Jeg skulle derfor ønske at lærerne kunne lagt dette til ettermiddag for oss som ikke får fri. Anonymous poster hash: cadf8...dd1 Jeg er ganske sikker på at du har krav på fri, men uten lønn da Anonymous poster hash: b1e2a...c64
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #33 Skrevet 28. mars 2015 Hva gjør du når du skal til tannlege, lege, sjekk hos spesialist etc? Foreldresamtale 2 ganger pr år, du og mannen din tar hver deres gang - ergo 1 gang pr år. Hvis ungen din ikke er verdt det engang skjønner jeg diskusjonen er umulig. Anonymous poster hash: c48ca...808 Jeg er ikke h.i men jeg bruker aldri arbeidstiden til tannlege eller spesialist. Begge disse jeg går hos har åpningstider på ettermiddag. Går derfor etter arbeidstid. Min sjef gir meg aldri fri til å gå på foreldreamtaler så jeg må ta en feriedag to dager i året. Er aleneforsørger og ingen far i bildet så kan ikke dele dette med noen. Min samboer kan ikke ta dette for meg da han ikke er foresatt. Jeg skulle derfor ønske at lærerne kunne lagt dette til ettermiddag for oss som ikke får fri. Anonymous poster hash: cadf8...dd1 Jeg er ganske sikker på at du har krav på fri, men uten lønn da Anonymous poster hash: b1e2a...c64 Dette har jeg spurt sjefen om og hun sier at jeg ikke har krav på fri verken med eller uten lønn for å gå på foreldresamtale. Må derfor bruke feriedag for å gå på disse. Får heldigvis vite det noen uker i forveien men ikke alltid det har passet for sjefen den dagen jeg har fått så har måttet byttet dag noen ganger. Jeg har krav på fri med lønn for å gå til tannlege og spesialist men siden begge disse har timer utenom arbeidstiden legger jeg det alltid utenom For å ikke skape mer jobb for arbeidsgiver. Anonymous poster hash: cadf8...dd1
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #34 Skrevet 28. mars 2015 Tettsted på Vestlandet. Jeg har ikke tid til å ha samtaler før 14, men prøver å presse dem inn mellom 14.10 og 17.30. Dvs ikke kveldssamtaler. Er det noen det ikke passer for, prøver jeg selvsagt å være fleksibel. Men ytterst sjelden etter 18.00. Anonymous poster hash: b22e4...9db
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #35 Skrevet 28. mars 2015 Hvis jeg ikke husker helt feil, så er skolene lovpålagt å ha utviklingssamtalene (det heter ikke foreldresamtaler lenger) innenfor lærerens bundne arbeidstid. I og med at denne normalt aldri strekker seg utover klokken 16.00, må også alle samtaler utføres etter dette. Noen skoler velger å se litt igjennom fingrene med reglene og tillater sine ansatte å bruke ubunden tid på dette, mens andre skolen er veldig regelryttere på dette. Det er mulig VGS har andre regler, det er jeg litt usikker på. Det er altså neppe snakk om skoler og lærere som er vrange og vanskelige, men lover som er pålagt dem fra øverste hold. Det er altså der dere må klage. Når det er sagt må jeg humre litt over de som kommer med "det er snakk om EN samtale TO ganger i året, det burde du klare altså!". Joda, for de med bare ett barn så, og de som ikke har skoler som finner på andre ting i tillegg som påskefrokost, Lucia osv. Selv har jeg fire barn, så her er det snakk om FIRE samtaler to ganger i året + et utall av avslutninger, frokoster osv. Heldigvis har både mannen og jeg noenlunde flexitid ... Anonymous poster hash: b89e7...090
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #36 Skrevet 28. mars 2015 *før dette Det ble en skrivefeil i innlegget mitt over her. Anonymous poster hash: b89e7...090
Roheryn Skrevet 28. mars 2015 #37 Skrevet 28. mars 2015 Har bare 1.klassing selv, men det har aldri slått meg å forlange samtale på kveld. Jeg ønsker meg gjerne enten tidlig eller sent (har en times kjøring hver vei til jobb), men går det ikke så går det ikke og sånn er det å ha barn. Det har jo hendt jeg blir oppringt om at hun er syk og må hentes også - og da er det jo bare å slippe det man har i hendene og komme seg avgårde. Det er langt verre, spør du meg. Jeg har begrensede muligheter til å jobbe inn igjen eller ta med jobb hjem, men tar igjen det jeg kan og stiller gjerne opp litt ekstra når noen andre må gjøre det samme. Det handler jo litt om å gi og ta. Heldigvis er det få (ingen?) barnløse der jeg jobber, og vi er flere med lang arbeidsvei. Sannsynligheten er vel stor for at også lærere har andre forpliktelser på ettermiddag/kveld, og å be en lærer ta minst en halvtime for hver elev på kveldstid (det blir gjerne ganske mange timer) er vel objektivt sett betydelig verre enn å be hvert foreldrepar ta en halvtime...
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #38 Skrevet 28. mars 2015 Hva gjør du når du skal til tannlege, lege, sjekk hos spesialist etc? Foreldresamtale 2 ganger pr år, du og mannen din tar hver deres gang - ergo 1 gang pr år. Hvis ungen din ikke er verdt det engang skjønner jeg diskusjonen er umulig. Anonymous poster hash: c48ca...808 Jeg er ikke h.i men jeg bruker aldri arbeidstiden til tannlege eller spesialist. Begge disse jeg går hos har åpningstider på ettermiddag. Går derfor etter arbeidstid. Min sjef gir meg aldri fri til å gå på foreldreamtaler så jeg må ta en feriedag to dager i året. Er aleneforsørger og ingen far i bildet så kan ikke dele dette med noen. Min samboer kan ikke ta dette for meg da han ikke er foresatt. Jeg skulle derfor ønske at lærerne kunne lagt dette til ettermiddag for oss som ikke får fri. Anonymous poster hash: cadf8...dd1 De har faktisk ikke lov til det. Alle utviklingssamtaler i grunnskolen skal foregå innenfor deres egne bundne arbeidstid. Anonymous poster hash: b89e7...090
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #39 Skrevet 28. mars 2015 Hva gjør du når du skal til tannlege, lege, sjekk hos spesialist etc? Foreldresamtale 2 ganger pr år, du og mannen din tar hver deres gang - ergo 1 gang pr år. Hvis ungen din ikke er verdt det engang skjønner jeg diskusjonen er umulig. Anonymous poster hash: c48ca...808 Jeg er ikke h.i men jeg bruker aldri arbeidstiden til tannlege eller spesialist. Begge disse jeg går hos har åpningstider på ettermiddag. Går derfor etter arbeidstid. Min sjef gir meg aldri fri til å gå på foreldreamtaler så jeg må ta en feriedag to dager i året. Er aleneforsørger og ingen far i bildet så kan ikke dele dette med noen. Min samboer kan ikke ta dette for meg da han ikke er foresatt. Jeg skulle derfor ønske at lærerne kunne lagt dette til ettermiddag for oss som ikke får fri. Anonymous poster hash: cadf8...dd1 De har faktisk ikke lov til det. Alle utviklingssamtaler i grunnskolen skal foregå innenfor deres egne bundne arbeidstid. Anonymous poster hash: b89e7...090 Nei det er greit. Men min sjef sier til meg at jeg ikke har krav på fri i det hele tatt for å gå på foreldresamtale i arbeidstiden så synes dette er vanskelig. Må derfor ta ut ferie for å gå på dette hvert år. Anonymous poster hash: cadf8...dd1
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #40 Skrevet 28. mars 2015 Jøss, da skjønner jeg at vi er heldige her, for her er foreldresamtalene på barneskolen fra 15:30 til 20:00, man skriver seg opp på den tiden som passer. I barnehagen er det i arbeidstiden, men da kan man få samtalen kl 07:30 eller 16:00 om man ønsker det så man slipper å ta fri fra jobb. Med flere barn måtte jeg ha benyttet ganske mange feriedager for å stille til samtale midt på dagen. Vi har lang pendlevei til jobb, så samtale midt på dagen hadde betydd 4 timers fravær fra jobb. Skjønner veldig godt at dette er upraktisk og frustrerende for deg. Vi bor på et sted hvor de aller fleste jobber fullt og har lang reisevei, så skolen og bhgs fleksibilitet er nok et resultat av dette. Anonymous poster hash: 42093...fbc
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #41 Skrevet 28. mars 2015 Bor i bo, med ungene på en ganske stor skole, over 700 elever. Her holdes konferansetimene på dagtid, i lærerens arbeidstid, som regel mellom 14 og 17. Det er helt vanlig altså, læreren kan ikke pålegges overtidsarbeid for å ha utviklingssamtaler. Men på skolen her kan læreren gjøre som han/hun vil, og læreren til eldstebarnet mitt ønsker ikke å spre samtalene utover så mange dager. Så han har alle samtalene på en kveld. Første samtale klokken 14, siste klokken 20.30 på kvelden. Han sitter altså en hel ettermiddag/kveld, 20 min til hver forelder, en matpause midt i, og blir ferdig med alle samtalene på en dag. De andre lærerne har samtalene før 17 og fordeler da klassen på 3-4 ettermiddager. Anonymous poster hash: e83a0...a8d Anonymous poster hash: e83a0...a8d
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #42 Skrevet 28. mars 2015 Som lærer i barneskolen og med egne barn har det variert når jeg har hatt samtaler. En periode fikk jeg kun til mellom 13.30 og 16.00. I fjor hadde jeg samtaler kl 14.30-16.00 og en ny runde kl 17.30-19.30 samme dag. Vi får ikke betalt for tiden etter 15.30. Men skal jeg bli ferdig med 29 elever, må jeg bare. Foreldre som ikke får til å bytte får foreslå eget tidspunkt etter samtalene er overstått. Som regel en oppsamlingsdag til slutt. En eller to som ikke fikk til pga jobb og 2-3 som har glemt det. Sistnevnte er verst.. Da kaster jeg bort 30 min pr samtale. Anonymous poster hash: 4c3ca...28a
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #43 Skrevet 28. mars 2015 Jeg er lærer. Jeg tilbyr samtaler på dagtid, når jeg har undervisningsfrie timer, eller kveldstid. Tidsrommet fra skolen slutter til 16.00 går ikke. Da har vi fellesmøter, teammøter etc og dette er obligatorisk. Rektor har flere ganger sagt at vi ikke skal kjøre samtaler på kveldstid, men for å bli ferdig må jeg det. Så langt har jeg ikke fått direkte forbud, så jeg velger å fortsette med det. Jeg sender ut liste over mulige tidspunkter på forhånd og så får foreldrene velge det som passer dem best. Men jeg kan ikke la dem velge f.eks kl 15.00, fordi jeg er opptatt da. De må velge mellom tider som passer meg. Kveldstid definerer jeg som fra kl 18.00, og som regel legger jeg siste samtale kl 20.00. Jeg synes det er sent nok, og dagen er lang nok. Anonymous poster hash: 4ca0d...f7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå