Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #1 Skrevet 27. mars 2015 Vi bor på et lite sted på østlandet. Ungene våre går på en relativt liten barneskole (ca 150 elever). Vi er innflyttere her og selv om vi nå ahr bodd her i 10 år merker jeg at vi klarer ikke helt å venne oss til "reglene" på bygda. F.eks nå som det er tid for foreldresamtaler; Dette er desverre et sted med lavt utdanningsnivå, mange hjemmeværende mødre og høyt nivå at mennesker på stønad. I klassene til ungene våre er det en blanding av foreldre med ulik bakrunn - både hjemmeværende, deltidsarbeidende, noen som jobber turnus, og noen høyt utdannede.. Vi havner i den kategorien av foreldre med 100% jobb, som det ikke er så mange av. Her kjøres det konsekvent foreldresamtaler på dagtid. Jeg har pent spurt i 7 (!!) år nå om vi iallefall kan få samtale litt sent på arbeidsdagen. Men nei. Lærerne kjører samtale fra kl 12 til 14. Hvis de oppsatte tidene - som vi får beskjed om uke før samtalene skal holdes - ikke passer oss, så må vi selv bytte med andre foreldre. Altså; jeg har faktisk ikke en jobb jeg bare kan gå fra midt på dagen. Jeg jobber med andre mennesker og kan ikke bare "stikke av" en times tid når det passer meg. Selvfølgelig kan jeg jo ta en fridag hvis jeg planlegger det, men er det vanlig at man skal måtte ta en feriedag fordi foreldresamtalen MÅ holdes midt på dagen?? Jeg har forsøkt å ta opp problemet med skolen, men ingen synes å forstå dette. ALLE lærerne på skolen her jobber deltid faktisk. Da jeg snakket med rektor om denne utfordringen, fikk jeg spørsmål tilbake om jeg ikke selv synes det var slitsomt å jobbe fullt når jeg hadde barn!! Her er det tydeligvis ikke helt stuerent å jobbe fulltid - og jeg trodde faktisk vi var kommet litt lenger i likestillingen...... Så dere andre lærere - hvordan legger dere opp foreldresamtalene? Forventer dere at alle kan ta seg fri på dagtid? Eller tilbyd dere samtaler på ettermiddag også? Hva med de som har flere barn i flere klasser - samarbeider dere da med de andre lærerne om tidspunkter for samtalene? Anonymous poster hash: ec348...b71
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #2 Skrevet 27. mars 2015 Her er det også midt på dagen,helt vanlig her ja. Anonymous poster hash: 545c5...95d
Fandens Oldemor Skrevet 27. mars 2015 #3 Skrevet 27. mars 2015 Har aldri tilbudt utviklingssamtaler på dagtid, det har hverken jeg eller foreldrene tid til.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #4 Skrevet 27. mars 2015 Tror det er vanlig at det er midt på dagen, uansett om det er få eller mange foreldre som har full jobb. Det handler vel om at lærerne har tid til samtalene i det tidsrommet. Men kan faren ta seg fri da? Man har jo rett på fri til slike samtaler, selvom jeg vet det ikke er bare bare å ta seg fir. Evt ta samtalen over tlf i pausa? Anonymous poster hash: 496ff...e0d
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #5 Skrevet 27. mars 2015 På dagtid er veldig vanlig. Anonymous poster hash: a761e...7bf
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #6 Skrevet 27. mars 2015 Her er det på ettermiddag og kveld, stort sett. Mer enn èn gang er samtalen blitt tatt på tlf, så det kan jo du også spørre om går an. Denne skolen virker lite løsningsorienterte. Anonymous poster hash: 66743...7b3
Iiiiik Skrevet 27. mars 2015 #7 Skrevet 27. mars 2015 Hos oss er samtalene også innenfor "vanlig" arbeidstid, men mer forskjøvet mot ytterpunktene av arbeidstiden. Enten 08 eller 08.30 eller mellom 14 og 16. Det lar seg jo lettere organisere opp mot egen jobb, da kommer jeg enten litt senere eller går litt tidligere fra jobb.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #8 Skrevet 27. mars 2015 Hva gjør du når du skal til tannlege, lege, sjekk hos spesialist etc? Foreldresamtale 2 ganger pr år, du og mannen din tar hver deres gang - ergo 1 gang pr år. Hvis ungen din ikke er verdt det engang skjønner jeg diskusjonen er umulig. Anonymous poster hash: c48ca...808
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #9 Skrevet 27. mars 2015 Kun på dagtid her også. Enten 8.30-11 eller 14-16. Men jeg har heldigvis ikke 100% jobb så er ikke noen problem å stille opp. Anonymous poster hash: 5e78e...303
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #10 Skrevet 27. mars 2015 Hva gjør du når du skal til tannlege, lege, sjekk hos spesialist etc? Foreldresamtale 2 ganger pr år, du og mannen din tar hver deres gang - ergo 1 gang pr år. Hvis ungen din ikke er verdt det engang skjønner jeg diskusjonen er umulig. Anonymous poster hash: c48ca...808 Selvfølgelig er ungene verdt det:) Og ja, selvfølgelig får jeg fri fra arbeidsgiver - det er jo ikke der problemet ligger. Men å ta seg fri midt på dagen - på kort varsel, er ganske håpløst. Derfor har jeg spurt pent om å få forskjøvet samtalene må enden av arbeidsdagen - noe som skolen ikke har vist noe forståelse for. Jeg har også spurt om de kan gi litt lenger varsel en en uke. det var heller ikke mulig. Jeg har forøvrig tre barn på barneskolen. Det blir tre foreldresamtaler på dagtid - på forskjellige ukedager selvfølgelig. Både vår og høst. Ingen samkjøring fra lærernes side. Når det gjelder f.eks tannlegetimer så har vi alltid disse om morgenen, både for meg selv og for ungene. Skoletannlegen er veldig forståelsesfull slik. Vi har best om å få innkallelse til kl 08 om morgenen og det får vi alltid:) Dessuten får vi alltid varsel om timen i god tid og det er alltid mulighet for å bytte time hvis den ikke passer. I motsetning til en foreldresamtale. Legen går vi stort sett til bare når vi er ordentlig syke - da er det ingen problemstilling omkring når på arbeidsdagen man har legetime. Anonymous poster hash: ec348...b71
Kamomille Skrevet 27. mars 2015 #11 Skrevet 27. mars 2015 Hva gjør du når du skal til tannlege, lege, sjekk hos spesialist etc? Foreldresamtale 2 ganger pr år, du og mannen din tar hver deres gang - ergo 1 gang pr år. Hvis ungen din ikke er verdt det engang skjønner jeg diskusjonen er umulig. Anonymous poster hash: c48ca...808 Hva hvis HI var DIN fastlege? Hvis det var DU som hadde ventet 2 uker på å få time hos fastlegen din, og denne timen plutselig ble avlyst fordi HI måtte på foreldresamtale på dagtid? En halvtimes samtale, en havltimes kjøring hver vei til jobb + pluss litt ekstra slakk i hver ende. Blir noen pasienttimer som plutselig må avlyses det......
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #12 Skrevet 27. mars 2015 Skolen burde vært mer fleksibel ja. Veldig rart at lærerne ikke vil gi dere en samtale etter kl 14. Da er det jo som regel ingen undervisning lenger så passer jo bra. Anonymous poster hash: a761e...7bf
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #13 Skrevet 27. mars 2015 Jeg legger foreldresamtalene fra ca 13.30 (skoleslutt) til 16. Ønsker ikke å jobbe senere enn det, og gjør det mulig for foreldre å bytte seg i mellom. Bruker ikke å være noe problem. Har gjort unntak for de foreldrene som har slitt med å møte til samtale Anonymous poster hash: bebf0...efb
*Smiley* Skrevet 27. mars 2015 #14 Skrevet 27. mars 2015 (endret) Vi har samtaler fra 15.00 til 17.00 ,og på morgen før skolen starter. Det er ikke vanlig med foreldresamtaler midt på dagen på vår skole. Det er en middels stor skole. Endret 27. mars 2015 av *Smiley*
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #15 Skrevet 27. mars 2015 Med fire barn så er det normalt å ha det før kl. 1600. Anonymous poster hash: 183c4...9e9
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #16 Skrevet 27. mars 2015 Her forsøker de å få dem på dagtid, men jeg har klaget, klaget og klaget. Sendte til slutt brev til kommunen ved skolefaglig ansvarlig. Vi har fire barn og både jeg og mannen ha 30 min kjøring til jobb i hver vår retning. Det går faktisk ikke i lengden å ta fri en halv dag hver gang. Husk at i tillegg kommer planleggingsdager, avspassering for juletrefest og sommerfest, vinterferie, påskeferie, høstferie. På toppen av dette er SFO stengt i hele juli. Skjønner at vi skal følge opp barna, men vi skal også være ryddige og reale arbeidstakere. Det er tross alt arbeidsgiver som betaler oss lønn så vi har bil, bolig og mat på bordet osv. Anonymous poster hash: 85186...38f
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #17 Skrevet 27. mars 2015 Vi bor på et lite sted på østlandet. Ungene våre går på en relativt liten barneskole (ca 150 elever). Vi er innflyttere her og selv om vi nå ahr bodd her i 10 år merker jeg at vi klarer ikke helt å venne oss til "reglene" på bygda. F.eks nå som det er tid for foreldresamtaler; Dette er desverre et sted med lavt utdanningsnivå, mange hjemmeværende mødre og høyt nivå at mennesker på stønad. I klassene til ungene våre er det en blanding av foreldre med ulik bakrunn - både hjemmeværende, deltidsarbeidende, noen som jobber turnus, og noen høyt utdannede.. Vi havner i den kategorien av foreldre med 100% jobb, som det ikke er så mange av. Her kjøres det konsekvent foreldresamtaler på dagtid. Jeg har pent spurt i 7 (!!) år nå om vi iallefall kan få samtale litt sent på arbeidsdagen. Men nei. Lærerne kjører samtale fra kl 12 til 14. Hvis de oppsatte tidene - som vi får beskjed om uke før samtalene skal holdes - ikke passer oss, så må vi selv bytte med andre foreldre. Altså; jeg har faktisk ikke en jobb jeg bare kan gå fra midt på dagen. Jeg jobber med andre mennesker og kan ikke bare "stikke av" en times tid når det passer meg. Selvfølgelig kan jeg jo ta en fridag hvis jeg planlegger det, men er det vanlig at man skal måtte ta en feriedag fordi foreldresamtalen MÅ holdes midt på dagen?? Jeg har forsøkt å ta opp problemet med skolen, men ingen synes å forstå dette. ALLE lærerne på skolen her jobber deltid faktisk. Da jeg snakket med rektor om denne utfordringen, fikk jeg spørsmål tilbake om jeg ikke selv synes det var slitsomt å jobbe fullt når jeg hadde barn!! Her er det tydeligvis ikke helt stuerent å jobbe fulltid - og jeg trodde faktisk vi var kommet litt lenger i likestillingen...... Så dere andre lærere - hvordan legger dere opp foreldresamtalene? Forventer dere at alle kan ta seg fri på dagtid? Eller tilbyd dere samtaler på ettermiddag også? Hva med de som har flere barn i flere klasser - samarbeider dere da med de andre lærerne om tidspunkter for samtalene? Anonymous poster hash: ec348...b71 Her er det begge deler; både om kvelden og på dagtid. Hadde gitt beskjed om at jeg ville blitt satt opp helt sist om jeg var deg. Eller gitt beskjed om at da fikk dere ta ting på telefon. Gjelder å sette hardt mot hardt Anonymous poster hash: f3ba3...8b1
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #18 Skrevet 27. mars 2015 Her jobber så godt som alle foreldrene 100%. Foreldresataler kan bare legges på tirsdager fra 13.30 til 15.00. Hvis en time ikke passer må vi selv bytte med andre foreldre og byttet må varsles læreren skriftilg minst 3 dager før samtalen. Vi får imidlertid beskjed om når vi får foreldresamtale litt lengre tid på forhånd, ofte 2-3 uker. Anonymous poster hash: c71e7...d45
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #19 Skrevet 27. mars 2015 Jeg holder samtaler på ulike tidspunkt. Tilbyr kl 8.00 (har en dag i uka det er mulig),noen tider på dagtid og noen tider på ettermiddagen, men ikke etter kl 16.00 som regel. Foreldrene skriver seg opp på tidspunkt som passer. Er det ingen tider som passer finner jeg et tidspunkt sammen med foreldrene (ikke etter kl.17.00, felles bestemmelse ved skolen). Anonymous poster hash: a29bd...9a4
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #20 Skrevet 27. mars 2015 Her inviterer de til samtale mellom 14 og 16, og vi foreldre må bytte oss imellom om det ikke passer. Når jeg har samtaler (jobber på vgs.) så holder jeg dem mellom 14 og 18, foreldrene får tilsendt en liste med mulige tider og sier ifra om når de gjerne vil komme. Jeg synes det går helt fint å finne tid til å dra på barnas skole, og bytter om det ikke passer. Når jeg selv holder samtaler foretrekker jeg å gjøre det sist på dagen, når jeg er ferdig med alt annet. Anonymous poster hash: 819cc...ac5
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #21 Skrevet 27. mars 2015 Kjører også foreldresamtaler på dagtid, men gidder ikke å gjøre meg vrang, så vi får det til, i samarbeid, foreldrene og jeg. Men kun en obligatorisk samtale med elev og foreldre hos oss da, i vgs. Anonymous poster hash: b23a6...e18
vetra Skrevet 27. mars 2015 #22 Skrevet 27. mars 2015 Her er også foreldresamtalene på dagtid! Siste samtale avholdes kl 1430. Synes det er rart, trodde det var derfor lærerne streiket for kort tid siden. Trodde en av argumentene var at bunden tid på skolen ville føre til mindre fleksibilitet, som igjen skulle påvirke mulighetene for å jobbe ettermiddagen (med foreldresamtalenr og forberedelse). Tror faktisk at lærerne ikke ønsker å holde foreldresamtaler frem til kl 1600 av den grunn at de ikke ønsker å jobbe lengre enn kl 1430. Tror streiken handlet om arbeidsvegring og at bunden tid på skolen ville avsløre dette. Og nei, det handler ikke om at jeg ikke prioriterer barna.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #23 Skrevet 27. mars 2015 Jeg er lærer på ungdomstrinnet, og på min skole legger vi de fleste konferansene mellom 14 og 17. Om noen foreldre vil ha det tidligere på dagen (feks de som jobber skift) så tar jeg det om/når jeg har en fritime. Det som er vanskelig er at "alle" helst vil ha tidspunktene mellom 16 og 17. Særlig foreldre fra andre land insisterer på å få ha møtene fra 16.30 og utover, og pga behov for tolk så tar disse møtene 60 minutt, ikke 30. Det er ikke så lett gjøre alle til lags og få møtene på ettermiddagen, når jeg har 16 møter jeg skal gjennom (to ganger i året). Jeg har jo familie selv, og ønsker å få se mine egne barn på ettermiddagen, og ikke bruke hver ettermiddag i to uker på foreldremøter. Anonymous poster hash: 26121...971
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2015 #24 Skrevet 27. mars 2015 Jobber på VGS og har elevsamtaler med foreldre når jeg ikke har undervisning mellom 0830-1530. Det er da jeg har bundet tid på skolen, ellers så har også jeg lang reisevei og småbarn. Har aldri tilbudt samtaler på kveldstid og kommer heller ikke til å gjøre det. Anonymous poster hash: 631bd...541
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2015 #25 Skrevet 28. mars 2015 Her har det variert litt, men samtalene har ofte vært fra 1430 til 17. Er jo mye greiere for folk å gå fra jobb tidligere enn å ta fri midt på dagen. Anonymous poster hash: 3cb4e...d94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå