Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #1 Skrevet 25. mars 2015 En far på en skole på Frogner med mange kjøpesterke foreldre, ble kalt inn på foreldremøte angående klespress på Parajumperjakker. Det endte med at han sa: «Hva koster disse jakkene? Kan jeg ikke bare kjøpe til de tre som ikke har?» Hva syntes du om det? Bra eller dårlig? Anonymous poster hash: 78494...476
Serepta Skrevet 25. mars 2015 #2 Skrevet 25. mars 2015 Helt fullstendig idiotisk, og understreker bare hvor riv ruskende galt det bærer hen. Han har virkelig misforstått.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #3 Skrevet 25. mars 2015 En far på en skole på Frogner med mange kjøpesterke foreldre, ble kalt inn på foreldremøte angående klespress på Parajumperjakker. Det endte med at han sa: «Hva koster disse jakkene? Kan jeg ikke bare kjøpe til de tre som ikke har?» Hva syntes du om det? Bra eller dårlig? Anonymous poster hash: 78494...476 Du høres ikke særlig oppegående ut som lurer på det. Anonymous poster hash: f0e69...ccd
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #4 Skrevet 25. mars 2015 Dette er jo "gamle" nyheter. Har sikkert vært diskutert opp og i mente her før. Anonymous poster hash: 4170b...762
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 25. mars 2015 #5 Skrevet 25. mars 2015 Jeg tenker at faren helt sikkert mente det godt, men det blir bare helt feil!!
Gjest Minnieropptatt Skrevet 25. mars 2015 #6 Skrevet 25. mars 2015 En far på en skole på Frogner med mange kjøpesterke foreldre, ble kalt inn på foreldremøte angående klespress på Parajumperjakker. Det endte med at han sa: «Hva koster disse jakkene? Kan jeg ikke bare kjøpe til de tre som ikke har?» Hva syntes du om det? Bra eller dårlig? Anonymous poster hash: 78494...476 Du høres ikke særlig oppegående ut som lurer på det. Anonymous poster hash: f0e69...ccd Spm ble vel stilt for diskusjonen sin del, tror du ikke det?
Pobie Skrevet 25. mars 2015 #7 Skrevet 25. mars 2015 Det blir feil ja, men når jeg ser hvor mye fokus det er på penger og materialistiske ting i det norske samfunnet, tenker jeg at dette kun er et symptom på et større problem, og ikke et problem i seg selv. F eks, finnes ikke bra kundeservice lenger fordi alle kun vil raske til seg mest mulig penger. Man skal aldri tilby god service og tjene litt mindre for å ha fornøyde kunder. Så lenge man har tjent mest mulig er det rettferdiggjort å være en drittsekk mot kundene sine. Status med merkeklær, ser ned på de som kjøper billige klær eller har brukte klær. Man skal ta seg betalt for å gjøre ting for familie og venner, istedenfor å bare gjøre en tjeneste for de som står en aller nærmest. Og generelt slike ting jeg har merket hvor folk tenker kun på penger, gjenytelser og seg selv.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #8 Skrevet 25. mars 2015 En tragisk holdning. Og jeg lurer på om han ville stille opp neste gang ungdommene fikk kvalmende dyre klær. Og neste gang. Og neste gang. Med slike foreldre er holdningsskapende arbeid fryktelig vanskelig. Anonymous poster hash: 4b2cd...282
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #9 Skrevet 25. mars 2015 Jeg er enig det blir feil, men jeg er 100% sikker på at han mente det godt. Her er en setting tatt ut av en samtale. Er også litt lei denne diskusjonen. Anonymous poster hash: 3165f...fa8
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #10 Skrevet 25. mars 2015 Jeg har gitt beskjed om at jeg betaler skoleturer for de i min datters klasse som ellers ikke ville kunnet være med. Er det også galt? Anonymous poster hash: fb7b8...9ef
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #11 Skrevet 25. mars 2015 En far på en skole på Frogner med mange kjøpesterke foreldre, ble kalt inn på foreldremøte angående klespress på Parajumperjakker. Det endte med at han sa: «Hva koster disse jakkene? Kan jeg ikke bare kjøpe til de tre som ikke har?» Hva syntes du om det? Bra eller dårlig? Anonymous poster hash: 78494...476 Hvorfor lage en ny tråd om dette? Anonymous poster hash: 15717...3f7
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #12 Skrevet 25. mars 2015 Jeg har gitt beskjed om at jeg betaler skoleturer for de i min datters klasse som ellers ikke ville kunnet være med. Er det også galt? Anonymous poster hash: fb7b8...9ef Det syns jeg derimot er strålende. Veldig flott. Særlig hvis det gjøres diskret og at ikke alle de andre foreldrene i klassen vet det. Klasseturer er viktig for samholdet, men det er likevel viktig at de modererer seg slik at "alle" kan ha råd til å være med. Så vet vi at noen likevel faller utenom. Det at du hjelper dem er veldig bra! Det å kjøpe jakker til 12.000 kroner er så unødvendig at det ikke er ord for det, og er ikke med på å fremme samhold, men heller skape sosiale skiller i klassen og på skolen ellers. Det er også med på å gi ungdom en usunn holdning til økonomi. Jeg er også en av dem som mener at det burde være et helt annet fokus i russetiden i enkelte deler av landet - blant annet Asker og Bærum. De som betaler en million for russebussen sin får priser og sendetid på tv - de dyrkes frem. Anonymous poster hash: 4b2cd...282
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #13 Skrevet 25. mars 2015 Jeg har gitt beskjed om at jeg betaler skoleturer for de i min datters klasse som ellers ikke ville kunnet være med. Er det også galt?Anonymous poster hash: fb7b8...9ef Det syns jeg derimot er strålende. Veldig flott. Særlig hvis det gjøres diskret og at ikke alle de andre foreldrene i klassen vet det. Klasseturer er viktig for samholdet, men det er likevel viktig at de modererer seg slik at "alle" kan ha råd til å være med. Så vet vi at noen likevel faller utenom. Det at du hjelper dem er veldig bra! Det å kjøpe jakker til 12.000 kroner er så unødvendig at det ikke er ord for det, og er ikke med på å fremme samhold, men heller skape sosiale skiller i klassen og på skolen ellers. Det er også med på å gi ungdom en usunn holdning til økonomi. Jeg er også en av dem som mener at det burde være et helt annet fokus i russetiden i enkelte deler av landet - blant annet Asker og Bærum. De som betaler en million for russebussen sin får priser og sendetid på tv - de dyrkes frem. Anonymous poster hash: 4b2cd...282 Så dyre jakker er unødvendige, ja, men om dette med jakkene faktisk har blitt en sak så løser jo denne faren problemet på den enkleste måten. Kanskje ungene ville lære hvor lite statussymboler betyr om alle har dem også? Anonymous poster hash: fb7b8...9ef
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #14 Skrevet 25. mars 2015 Det synes jeg var veldig morsomt!! Haha! Anonymous poster hash: 7ddc7...8c7
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #15 Skrevet 25. mars 2015 En far på en skole på Frogner med mange kjøpesterke foreldre, ble kalt inn på foreldremøte angående klespress på Parajumperjakker. Det endte med at han sa: «Hva koster disse jakkene? Kan jeg ikke bare kjøpe til de tre som ikke har?» Hva syntes du om det? Bra eller dårlig? Anonymous poster hash: 78494...476 Hvorfor lage en ny tråd om dette? Anonymous poster hash: 15717...3f7 Hva er galt med det? Det er faktisk sånn at ikke alle får med seg alle tråder her, meg selv inkludert. Kanskje vi skal ha en tråd der vi kan ha en oversikt over alle emnene som har vært oppe til diskusjon før, sånn at du slipper å lese det en gang til? Er det du som skal bestemme hva som skal diskuteres her? Anonymous poster hash: c8130...8df
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #16 Skrevet 25. mars 2015 En far på en skole på Frogner med mange kjøpesterke foreldre, ble kalt inn på foreldremøte angående klespress på Parajumperjakker. Det endte med at han sa: «Hva koster disse jakkene? Kan jeg ikke bare kjøpe til de tre som ikke har?» Hva syntes du om det? Bra eller dårlig? Anonymous poster hash: 78494...476 Hvorfor lage en ny tråd om dette? Anonymous poster hash: 15717...3f7 Hva er galt med det? Det er faktisk sånn at ikke alle får med seg alle tråder her, meg selv inkludert. Kanskje vi skal ha en tråd der vi kan ha en oversikt over alle emnene som har vært oppe til diskusjon før, sånn at du slipper å lese det en gang til? Er det du som skal bestemme hva som skal diskuteres her? Anonymous poster hash: c8130...8df
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #17 Skrevet 25. mars 2015 Jeg syntes det er en uting å gå til personangrep. Det må da være lov til å dra igang en diskusjon uten å få slengt etter meg at jeg ikke kan være særlig oppegående?! Da jeg var tenåring gikk 'alle' i Millet jakker. Moren min hadde ikke råd til en slik jakke (tror de kostet ca 1000-1500). Jeg kunne få en rimeligere jakke, men det opplevdes forferdelig sårt og ikke få akkurat denne jakken. Jeg ville jo så gjerne passe inn. Mens jeg ventet på at min mor skulle gi etter for maset mitt (huff for en tenåring jeg var 😜), strikket jeg meg tykke gensere til ca 150 pr stk som jeg gikk med. Av og til fikk jeg låne min venninnes Millet jakke. Hele vinteren igjennom gikk jeg med tykke gensere, og en kamerat av mannen min sier at det er det han husker meg for. 'Hun uten jakke som gikk i mohair gensere på vinteren'. Jeg husker jeg frøys. Året etterpå fikk jeg låne min brors Millet jakke, som han hadde kjøpt for sine egne penger. Må bare si at Gud å glad jeg ville blitt om denne pappa'n hadde kjøpt ei jakke til meg den gangen. Jeg ville vært evig takknemlig. Anonymous poster hash: 9c341...2ae
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #18 Skrevet 25. mars 2015 Huff, det samme kunne mannen min sagt, uten å tenke på signalene det sender. Om et foreldremøte hadde diskutert og diskutert og aldri kommet til en konklusjon, kunne han sett det som en måte å avrunde diskusjonen på Anonymous poster hash: bae54...5a5
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #19 Skrevet 25. mars 2015 Jeg syntes det er en uting å gå til personangrep. Det må da være lov til å dra igang en diskusjon uten å få slengt etter meg at jeg ikke kan være særlig oppegående?! Da jeg var tenåring gikk 'alle' i Millet jakker. Moren min hadde ikke råd til en slik jakke (tror de kostet ca 1000-1500). Jeg kunne få en rimeligere jakke, men det opplevdes forferdelig sårt og ikke få akkurat denne jakken. Jeg ville jo så gjerne passe inn. Mens jeg ventet på at min mor skulle gi etter for maset mitt (huff for en tenåring jeg var ), strikket jeg meg tykke gensere til ca 150 pr stk som jeg gikk med. Av og til fikk jeg låne min venninnes Millet jakke. Hele vinteren igjennom gikk jeg med tykke gensere, og en kamerat av mannen min sier at det er det han husker meg for. 'Hun uten jakke som gikk i mohair gensere på vinteren'. Jeg husker jeg frøys. Året etterpå fikk jeg låne min brors Millet jakke, som han hadde kjøpt for sine egne penger. Må bare si at Gud å glad jeg ville blitt om denne pappa'n hadde kjøpt ei jakke til meg den gangen. Jeg ville vært evig takknemlig. Anonymous poster hash: 9c341...2ae Seriøst? Du tenker jo da tydeligvis ikke lenger enn din egen nesetipp... Får ikke akkurat bukt med merkepress-problematikken om det er sånn man tenker å "løse" det. Nei, grøss og gru. Anonymous poster hash: 4170b...762
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #20 Skrevet 25. mars 2015 Dere som synes dette "blir helt feil". Hvordan mener dere egentlig problemet bør løses? Anonymous poster hash: fb7b8...9ef
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #21 Skrevet 25. mars 2015 Dere som synes dette "blir helt feil". Hvordan mener dere egentlig problemet bør løses? Anonymous poster hash: fb7b8...9ef Jeg stemmer for skoleuniform. Anonymous poster hash: 1494d...f94
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #22 Skrevet 25. mars 2015 Jeg tenker at problemet ikke kan løses på en enkel måte okke som. Det må jobbes med holdninger og anti-mobbe kampoanjer. Det blir litt som å pisse i buksa fordi man fryser å løse på det på den måten denne faren ville. Skoleunifirm ville sikkert hjulpet endel, men dyre vesker og jakker ville neppe forsvunnet av den grunn. Dette vil man jo ha uansett uniform eller ikke. Anonymous poster hash: 4170b...762
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #23 Skrevet 25. mars 2015 Dere som synes dette "blir helt feil". Hvordan mener dere egentlig problemet bør løses? Anonymous poster hash: fb7b8...9ef Eh, kanskje de som har mye penger skal slutte å flashe dem? Slutte å lære ungene sine at de med mindre penger er mindre verdt? Slutte å lære ungene sine at kun merkeklær er bra nok? Slutte å lære ungene sine å mobbe de som ikke har det samme? DET hadde vært en jævlig god start. Og tro meg, det man tenker tilbake på når man er voksen er ikke "åh, jeg skulle såå hatt denn Millet-jakka liksom, det hadde gjort livet mitt tusen ganger bedre". Anonymous poster hash: ab524...b89
Nyttårs barn Skrevet 25. mars 2015 #24 Skrevet 25. mars 2015 Dette er ikke et problem som løses på en enkel måte. Det vil alltid være forskjeller og noen har mer enn andre. Så vil det og være ulike måter og prioritere på, noen kjøper dyre klær andre legger penger i andre ting.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #25 Skrevet 25. mars 2015 Dere som synes dette "blir helt feil". Hvordan mener dere egentlig problemet bør løses? Anonymous poster hash: fb7b8...9ef Eh, kanskje de som har mye penger skal slutte å flashe dem? Slutte å lære ungene sine at de med mindre penger er mindre verdt? Slutte å lære ungene sine at kun merkeklær er bra nok? Slutte å lære ungene sine å mobbe de som ikke har det samme? DET hadde vært en jævlig god start. Og tro meg, det man tenker tilbake på når man er voksen er ikke "åh, jeg skulle såå hatt denn Millet-jakka liksom, det hadde gjort livet mitt tusen ganger bedre". Anonymous poster hash: ab524...b89 Nei jeg går virkelig ikke rundt og tenker på den Millet- jakken. I dag har jeg helt andre og flere verdier, selv om jeg fortsatt ønsker å se bra ut (stakkars de som gir blaffen i utseendet og ser slik ut også). Blant tenåringene er det fortsatt et konformitetspress. Det er noen få år de ikke ønsker å skille seg ut, frem til de får ryggrad nok til å stole på seg selv og sin egen smak. Klær skaper folk og viser tilhørighet, så det kan ikke være lett å føle seg utenfor i de viktige årene hvor selvbilde og identitet formes. Jeg liker virkelig ikke at det er slik, og syntes skolene kan gå noen runder om dette temaet i klassen om at alle er like mye verdt uansett, men samme hva de gjør tror jeg man alltid vil ha det konformitetspresset. Når mine barn blir tenåringer kommer jeg til å strekke meg langt for å gi dem 'de rette' klærne. Det er bare noen få år av livet hvor de er så usikre på seg selv at det blir viktig. Jeg syntes faren var løsningsorientert jeg, og jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde en slik 'velgjører' da jeg var ung. Merkepresset får man ikke bort uansett. I land der de har skoleuniform blir bare fokuset byttet til vesker, smykker osv. Ungdom klarer alltid å finne en måte å vise om man er innafor eller uttafor på uansett. Skulle ønske historien også fortalte hva barna i klassen selv ønsket. Jeg tipper de hadde blitt glade for gaven. Om få år er de i jobb og kan kjøpe seg selv det de trenger. HI Anonymous poster hash: 9c341...2ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå