Gå til innhold

Seriøst, nå har jeg flyskrekk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klart det er trist, og når store ulykker skjer blir sjokket og frykten stor, for det er så mange som dør samtidig. Men, sjansen for å omkomme i en trafikkulykke er veldig mye høyere. 16 ganger mener jeg å huske. Sånn sett burde du være mye reddere for å kjøre bil. Å fly er veldig trygt, men der som alle andre steder skjer det ulykker, og det blir fryktelig dramatisk. Slik som flyet har falt drastisk har nok passasjerene blitt bevisstløse raskt, men like grusomt.

Anonymous poster hash: dd739...503

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/luftfart/disse-flyulykkene-rystet-norge/a/10079180/

Kanskje denne artikkelen hjelper på?

Verden er stor og det er mange store og små fly, samt helikoptere, ute og flyr hver dag. Ulykker vil skje. Men som du leser i artikkelen har nordmenn vært veldig skånet for dødsulykker i fly.

Jeg har flyskrekk selv, men det er en helt annen historie ;) For meg handler det om mangel på kontroll. Å dingle langt oppi lufta er for meg veldig unaturlig, og en irrasjonell frykt raser gjennom kroppen. Men(!), aldri i verden om den frykten skal stoppe meg fra å fly. For jeg VET hvor liten sjanse jeg har for å dø i en flyulykke.

Skrevet

Hva skjer? Hver flyulykke blir avløst av en ny flyulykke.... Jeg hadde litt flyskrekk fra før, men etter alle ulykkene i 2014 og nå har jeg virkelig fått skrekken...tror aldri jeg tør å fly mer.

Anonymous poster hash: 77e5d...efe

Litt info jeg fant:

Det er faktisk større sjanse for å dø både når du kjører bil, båt, sykler eller til og med går. I følge en amerikansk undersøkelse er sjansen for å dø i en flyulykke 1:11 millioner. Det vil si at dersom du flyr hver eneste dag, vil det ta 29.000 år før du vil oppleve å dø i et flyhavari. Samtidig viser undersøkelsen at du må fly døgnet rundt i cirka 86 år for at det skal skje noe dramatisk under flygningen.

Fortell det til de som døde i dag..

Anonymous poster hash: 5307d...a9e

der dør, i gjennomsnitt, over 3200 mennesker i trafikken HVER dag... sier du noe til dem før du setter deg i bilen?
Du misser poenget mitt. Det ble skrevet i tidligere innlegg at "man må fly hver dag i XX år for å havne i en flystyrt.." Det ble skrevet som om dette er en sannhet. Dette er statistikk og de som dør i flyulykker har åpenbart ikke flydd disse mengdene. DET var poenget mitt.. Derfor hjelper det fint lite med slik statistikk for mennesker med flyskrekk. For noen havner faktisk i en slik forferdelig situasjon!

Jeg mistet ikke poenget ditt, men poenget ditt er dumt. Ingen som omkommer i ulykker, det være seg fly, båt, tog eller bil, begynner dagen sin med tanken "ahhhhh. På tide å hoppe inn i dødsfella for siste gang"

bilulykker har blitt så vanlige og aksepterte at ingen er villige til å ofre komforten bilen gir oss for frykt for en ulykke, selv om muligheten for en ulykke i bil er mye mer sannsynlig enn en flyulykke.

Skrevet

Jeg vet godt at sjansen for å dø i trafikken er mye større enn for å dø i fly, men jeg er likevel veldig mye reddere for å fly. Tror det kommer av tanken på hvordan det ville skje: i en bil ville det gått på sekunder, i et fly ville man kanskje vite at det kom til å gå galt i minuttet og til og med timer.

Anonymous poster hash: cc626...96b

Hvor i all verden får du det fra at det tar sekunder i en bil? Det er langt fra slik at alle i bilulykker dør momentant. Du kan risikere å sitte fastklemt ved full bevissthet mens bilen tar fyr. Ute av stand til å redde andre passasjerer i bilen. Eller ligge og forblø mens du venter på redningsmannskap. Vi har alle våre redsler, og jeg liker heller ikke å fly, men det er om å gjøre å ha litt perspektiv på sakene. Det vil alltid være verre å kjøre bil enn å fly. At vi ikke føler det slik er nettopp kun en følelse og ikke realisme.

Anonymous poster hash: 4fa4f...4ee

Skrevet

Jeg vet godt at sjansen for å dø i trafikken er mye større enn for å dø i fly, men jeg er likevel veldig mye reddere for å fly. Tror det kommer av tanken på hvordan det ville skje: i en bil ville det gått på sekunder, i et fly ville man kanskje vite at det kom til å gå galt i minuttet og til og med timer.

Hvor i all verden får du det fra at det tar sekunder i en bil? Det er langt fra slik at alle i bilulykker dør momentant. Du kan risikere å sitte fastklemt ved full bevissthet mens bilen tar fyr. Ute av stand til å redde andre passasjerer i bilen. Eller ligge og forblø mens du venter på redningsmannskap. Vi har alle våre redsler, og jeg liker heller ikke å fly, men det er om å gjøre å ha litt perspektiv på sakene. Det vil alltid være verre å kjøre bil enn å fly. At vi ikke føler det slik er nettopp kun en følelse og ikke realisme.

"Hvor i all verden"? Fordi jeg dessverre har kjent flere som har dødd i bilulykker, og det har tatt sekunder. Brutalt, forferdelig og lyset av. Det kan sikkert skje sakte i en bil også, men jeg tenker meg vel bilulykker som jeg vil uten at du skal komme her og være frekk og belære meg!!!

Anonymous poster hash: 62a82...61d

Skrevet

Nå er det stort sett ikke noe galt med IQen til de av oss som er redde for å fly. Vi vet godt at det større sjanse for å dø i bilulykke enn i flyulykke, og jeg tror vi alle har hørt det argumentet ganske mange ganger.

Vi har alle våre angster og fobier, være seg flyskrekk, edderkoppangst eller redsel for sykdom. De er sjeldent rasjonelle.

Jeg har flyskrekk (men flyr allikevel), og slike ulykker går veldig inn på meg. Tenker alltid på de om bord som egentlig ikke ville fly pga. redsel, men som tok seg sammen og fløy allikevel - gjerne etter å ha fått x antall påminnelser om hvor mye farligere det er å kjøre bil...

Anonymous poster hash: c9b0f...daa

Skrevet

da jeg var yngre,fløy jeg hit og dit,under all slags være og i alle årstider. Etter jeg fikk barn,fikk jeg flyskrekk av å bare tenke tilbake hva jeg fløy gjennom. Jeg bare forestiller meg hva ville jeg gjort om jeg var med barna under snøstorm da vi landet. Eller den gang da det var uvær og alle flygninger ble innstilt,unntatt min. jeg var ikke redd da i det hele tatt men nå...

Anonymous poster hash: cb532...482

Skrevet

Det er jo så utrolig unaturlig at ett svært fly skal klare å holde seg oppi luften. Er jo det det handler om

Anonymous poster hash: 916d3...0fb

Skrevet

rykt/redsel er da ikke rasjonelt. Da hjelper det svært lite å si at det er farligere med bil, edderkopper er ikke farlig osv.

Når jeg gikk sent på barneskolen så var jeg med i en ferieklubb. Den ene dagen skulle vi opp ei et småfly. Jeg ville egentlig ikke. Men pappaen min overtalte meg med det samme dere skriver her.

Jeg dro opp i det flyet. Vi var 4 barn i hvert fly.

De som fløy i flyet rett etter oss kom aldri fra turen med livet i behold... Alle de 4 barna og piloten omkom.

Pappa hørte denne beskjeden på radioen. Han hadde noen helt jævlige timer for de fikk ikke svar på hvem som hadde vært i ulykken. De måtte møte opp på møtestedet for å se om jeg var der..

Dette har preget meg etter at jeg selv fikk barn. Stort sett så er det ikke farlig å fly. Men frykt er ikke rasjonelt.

Båt er jeg også redd for, for jeg har vært med på en redningsaksjon der også.

Men! Jeg lar ikke frykten min gå utover barn og samboer. Barnet mitt skal ikke overta min frykt, for stort sett så går det bra. Det er ikke et godt liv om frykten får vinne.

Anonymous poster hash: dc266...326

Skrevet

Jeg har flydd masse, men etter jeg fikk barn fikk jeg flyskrekk.Men jeg tvinger meg selv til å fly fordi livet er til for å leves 😊 Om jeg dør i en flystyrt så er det meningen at jeg skal det, dør jeg av alderdom så gjør jeg det.. Det er kun en ting man vet sikkert her i livet og det er at man en gang skal dø.

Jeg har allerede vært død en gang og det er kanskje derfor jeg ikke tenker / er redd for å dø.

Skrevet

Hva skjer? Hver flyulykke blir avløst av en ny flyulykke.... Jeg hadde litt flyskrekk fra før, men etter alle ulykkene i 2014 og nå har jeg virkelig fått skrekken...tror aldri jeg tør å fly mer.

Anonymous poster hash: 77e5d...efe

Litt info jeg fant:

Det er faktisk større sjanse for å dø både når du kjører bil, båt, sykler eller til og med går. I følge en amerikansk undersøkelse er sjansen for å dø i en flyulykke 1:11 millioner. Det vil si at dersom du flyr hver eneste dag, vil det ta 29.000 år før du vil oppleve å dø i et flyhavari. Samtidig viser undersøkelsen at du må fly døgnet rundt i cirka 86 år for at det skal skje noe dramatisk under flygningen.

Fortell det til de som døde i dag..

der dør, i gjennomsnitt, over 3200 mennesker i trafikken HVER dag... sier du noe til dem før du setter deg i bilen?
Du misser poenget mitt. Det ble skrevet i tidligere innlegg at "man må fly hver dag i XX år for å havne i en flystyrt.." Det ble skrevet som om dette er en sannhet. Dette er statistikk og de som dør i flyulykker har åpenbart ikke flydd disse mengdene. DET var poenget mitt.. Derfor hjelper det fint lite med slik statistikk for mennesker med flyskrekk. For noen havner faktisk i en slik forferdelig situasjon!

Jeg mistet ikke poenget ditt, men poenget ditt er dumt. Ingen som omkommer i ulykker, det være seg fly, båt, tog eller bil, begynner dagen sin med tanken "ahhhhh. På tide å hoppe inn i dødsfella for siste gang"

bilulykker har blitt så vanlige og aksepterte at ingen er villige til å ofre komforten bilen gir oss for frykt for en ulykke, selv om muligheten for en ulykke i bil er mye mer sannsynlig enn en flyulykke.

Jo du misser poenget mitt!

Jeg påpeker til en over at det sier svært lite at "man MÅ fly i 35.000 år før..." Man må ikke det! Hadde du kunne spørre noen av de døde i denne ulykken så har de ikke flydd så mye. Statistikk er ikke en sannhet for individer, men for folkemengder.

Frykt er ikke rasjonelt og derfor hjelper ikke slike utsagn som jeg påpekte. for det er åpenbart at man IKKE må fly i tusenvis av år for å komme i en flyulykke.

Ikke dra inn bilulykker. Vi diskuterer flyskrekk!

Skrevet

"Hvor i all verden"? Fordi jeg dessverre har kjent flere som har dødd i bilulykker, og det har tatt sekunder. Brutalt, forferdelig og lyset av. Det kan sikkert skje sakte i en bil også, men jeg tenker meg vel bilulykker som jeg vil uten at du skal komme her og være frekk og belære meg!!!

Anonymous poster hash: 62a82...61d [/

Du kan tenke nøyaktig hva du vil for meg, men jeg reagerte på at du fastslo at "det tar sekunder" som om det var en sannhet. Det var for meg en høyst besynderlig uttalelse, og dermed helt naturlig å påpeke.

Skrevet

Jeg vet godt at sjansen for å dø i trafikken er mye større enn for å dø i fly, men jeg er likevel veldig mye reddere for å fly. Tror det kommer av tanken på hvordan det ville skje: i en bil ville det gått på sekunder, i et fly ville man kanskje vite at det kom til å gå galt i minuttet og til og med timer. Anonymous poster hash: cc626...96b

Som jeg skulle sagt det selv

Anonymous poster hash: f2caa...7aa

Skrevet

Du kan tenke nøyaktig hva du vil for meg, men jeg reagerte på at du fastslo at "det tar sekunder" som om det var en sannhet. Det var for meg en høyst besynderlig uttalelse, og dermed helt naturlig å påpeke.

Ut i fra min erfaring dør man raskt i bilulykker. Kan godt være at ikke alle gjør det, men det bryr ikke meg. Kjenner unasett at tanken på å sitte fastspent og døende ikke er på langt nær så skremmende som tanken på snart å skulle bli knust mot bakken.

Skrevet

Ut i fra min erfaring dør man raskt i bilulykker. Kan godt være at ikke alle gjør det, men det bryr ikke meg. Kjenner unasett at tanken på å sitte fastspent og døende ikke er på langt nær så skremmende som tanken på snart å skulle bli knust mot bakken.

Hvorfor måtte gradere?

Anonymous poster hash: fc9d1...040

Skrevet

Det er jo så utrolig unaturlig at ett svært fly skal klare å holde seg oppi luften. Er jo det det handler om

Anonymous poster hash: 916d3...0fb

Ja, så i stedet for å benytte seg av naturlover/fysikk/aerodynamikk så flyr flyene på helt unaturlig, magisk vis. Hver gang!

Skrevet

Nå viser det seg jo at dette ikke var en ulykke, men at andrepiloten kræsjet flyet med vilje!!

Anonymous poster hash: 04619...101

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...