Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #26 Skrevet 25. mars 2015 Er jeg den eneste som synes det er helt sykt å skulle bestemme hvordan en tolvåring skal se ut på håret? Så lenge hun ikke farger det må hun vel få ha den sveisen (eller "ikkesveisen") hun vil vel? La det bli floker om det blir floker og la henne fikse det selv. Hun er stor jente. La henne gjøre sine egne (ubetydelige) feil. Anonymous poster hash: 3b709...eaf Jeg er enig. 😊 Selv lærte jeg "viktigheten " av å greie håret etter en uke i sovepose som tolvåring. Måtte klippe håret da flokene ikke gikk opp. Tannpuss er viktig. Floker er ikke det. Anonymous poster hash: b7f26...5ae Jeg ser poenget, men jeg er ikke helt enig. Hvis jeg ikke gjør eller sier noe, så ser hun ikke ut. Hun har en hårtype som fort ser fett ut selv om det ikke er det, så når hun ikke børster det så deler håret seg i remser og floker seg sammen. Det blir bortpå dreads. Hadde du latt ditt barn gå sånn, og ikke se noe som helst presentabel ut? hi Anonymous poster hash: ae0c4...652 Ja, det hadde jeg. For det er en uviktig feil. En del av det å vokse opp er å prøve og feile, og å finne ut av ting på egenhånd. Det er fint for selvtilliten å kjenne på at man kan gjøre små feil og det er ikke enden på verden. Jeg hadde spart kreftene mine til de viktige kampene. Ikke brukt energi på hår. Jeg tror du setter dere opp til å få et veldig anstrengt forhold på sikt hvis du ikke gir henne mer spillerom enn dette. Anonymous poster hash: 3b709...eaf
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #27 Skrevet 25. mars 2015 Jeg har gjort det samme med min på 3,5. Hun har nekta å la meg gre håret hennes og det blir store floker! Ga beskjed om at hvis jeg ikke fikk gre håret hennes så det ikke gjort vondt hver gang det skulle gres måtte vi klippe håret kort. Etter det får jeg lov til å gre det. Anonymous poster hash: 65972...f20
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #28 Skrevet 25. mars 2015 Huff, dette hørtes ut som meg da jeg var rundt 5-6-7 år gammel. Jeg var så utrolig hårsår, jeg klarte nesten ikke at noen var nær hodebunnen min. Det gjorde faktisk også VONDT å klippe håret, da man jo retter på håret for å klippe rett... Jeg har også et slikt hår som ser bustete ut naturlig, det kruser seg skikkelig i bunnen. Jeg kan børste det, og tre sekunder senere står det krusete rett ut igjen. Veldig stygt hår har jeg... Hadde hår til skuldrene omtrent.Men uansett. Min mor truet med å tvangsklippe meg om jeg ikke børstet det, men selv om jeg børstet det så så det like ille ut igjen rett etterpå, eventuelt etter at jeg hadde vært ute bare i to minutter. Var det fuktig i lufta, så det nesten ut som jeg hadde afro, men uten krøller. Bare krus. Hun klippet det av. Faktisk lignet jeg på en gutt i 2-3 år (håret mitt vokser utrooolig sakte), og jeg fikk av og til spørsmål om jeg var gutt eller jente... Det var GRUSOMT! Da det endelig vokste litt ut igjen, og det fremdeles var like krusete og stygt, lærte jeg meg raskt å sette opp en skikkelig hestehale... Problem løst. Med en gang jeg får litt lengde på det, type halvveis ned på ryggen, ser det bedre ut selv når det er krusete. Det er ikke pent, men bedre. Hadde jeg faktisk ikke stelt håret, ville jeg vært enig i beslutningen hennes. Jeg så mye mer stelt ut med kort ut, selv om jeg lignet en gutt. En 12 åring har nok lettere for å ligne sitt eget kjønn enn en 6 åring.Hva med å få henne til å bruke hestehale eller flette oftere? Anonymous poster hash: d63a6...d15
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #29 Skrevet 25. mars 2015 "det kruser seg skikkelig i bunnen", skulle være i tuppene. Anonymous poster hash: d63a6...d15
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #30 Skrevet 25. mars 2015 Har samme problem her, og har sagt det samme til barnet selv. Anonymous poster hash: 5a9a7...ed3
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #31 Skrevet 25. mars 2015 Det høres forresten ut som en veldig ydmykende handling å tvangsklippe en tolvåring. Hvis noen hadde tvangsklipt meg hadde jeg følt at det var et stort overtramp mot min integritet. Anonymous poster hash: 3b709...eaf
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #32 Skrevet 25. mars 2015 Jeg truer ikke niåringen, men forklarer at skal hun ha håret langt må hun børste det og vaske det, noe annet er ikke aktuelt. Hun er nydelig med kort hår, så hadde ikke vært krise å måtte klippe. Jeg måtte selv klippe av meg håret da jeg var liten fordi det var blitt så flokete, var utrolig hårsår. Hun har hatt kort hår tidligere (frivillig) og vet at jeg ikke nøler med å klippe henne igjen om hun ikke steller det (klipper henne selv, så det kan gjennomføres på kort varsel). Er det blitt skikkelig flokete børster vi det ut mens hun har balsam i, i dusjen, fungerer fint. Jeg er ellers enig i at hun skal få velge både sveis og farge (når den tid kommer) selv, men et minimum av hygiene og vedlikehold må det være. Anonymous poster hash: 188d0...e20
Collette Skrevet 25. mars 2015 #33 Skrevet 25. mars 2015 Er jeg den eneste som synes det er helt sykt å skulle bestemme hvordan en tolvåring skal se ut på håret? Så lenge hun ikke farger det må hun vel få ha den sveisen (eller "ikkesveisen") hun vil vel? La det bli floker om det blir floker og la henne fikse det selv. Hun er stor jente. La henne gjøre sine egne (ubetydelige) feil. Anonymous poster hash: 3b709...eaf Jeg er enig. 😊 Selv lærte jeg "viktigheten " av å greie håret etter en uke i sovepose som tolvåring. Måtte klippe håret da flokene ikke gikk opp. Tannpuss er viktig. Floker er ikke det. Anonymous poster hash: b7f26...5ae Jeg er også enig!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #34 Skrevet 25. mars 2015 Hallo, ungen er 12 år, er det sååå slemt å si at hun ikke får ha langt hår om hun ser ut som en sjuske? Jeg fikk klippet håret av som småjente for jeg ville ikke gre eller vaske det, overlevde og slapp å stresse med hårbørste etterpå Anonymous poster hash: 0b83e...f6a
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #35 Skrevet 25. mars 2015 Er jeg den eneste som synes det er helt sykt å skulle bestemme hvordan en tolvåring skal se ut på håret? Så lenge hun ikke farger det må hun vel få ha den sveisen (eller "ikkesveisen") hun vil vel? La det bli floker om det blir floker og la henne fikse det selv. Hun er stor jente. La henne gjøre sine egne (ubetydelige) feil. Anonymous poster hash: 3b709...eaf Jeg er enig. Selv lærte jeg "viktigheten " av å greie håret etter en uke i sovepose som tolvåring. Måtte klippe håret da flokene ikke gikk opp. Tannpuss er viktig. Floker er ikke det. Anonymous poster hash: b7f26...5ae Jeg ser poenget, men jeg er ikke helt enig. Hvis jeg ikke gjør eller sier noe, så ser hun ikke ut. Hun har en hårtype som fort ser fett ut selv om det ikke er det, så når hun ikke børster det så deler håret seg i remser og floker seg sammen. Det blir bortpå dreads. Hadde du latt ditt barn gå sånn, og ikke se noe som helst presentabel ut? hi Anonymous poster hash: ae0c4...652 Ja, det hadde jeg. For det er en uviktig feil. En del av det å vokse opp er å prøve og feile, og å finne ut av ting på egenhånd. Det er fint for selvtilliten å kjenne på at man kan gjøre små feil og det er ikke enden på verden. Jeg hadde spart kreftene mine til de viktige kampene. Ikke brukt energi på hår. Jeg tror du setter dere opp til å få et veldig anstrengt forhold på sikt hvis du ikke gir henne mer spillerom enn dette. Anonymous poster hash: 3b709...eaf Du er en i så fall en sånn forelder jeg som lærer hadde måtte ta en prat med, og som det ville blitt snakket om på teammøtene. Jeg er selv mamma til fire barn, en av dem tenåring, og som forelder er det mitt ansvar å lære barna mine å opptre et minimum av presentabel blant andre mennesker. De skal dusje, skal bruke deo, skal ordne håret og skal ha på rene klær. Barn på 11-14 år er ikke alltid godt nok bevisst hvordan omverden oppfatter dem, og er derfor heller ikke i stand til å ha fullt ansvar for egen hygiene og eget utseende. Som lærer, og hører, jeg det godt når noen begynner å falle utenfor. En jente på 12 år som ser ut som et troll på håret blir lagt merke til av de andre jente. Og uansett hvor mange tiltak og anti-mobbeprogram vi har på skolen, så er det dessverre fortsatt sånn at de som lukter, har dårlig hygiene eller ser veldig ustelte ut, blir hvisket om. Noen får direkte slengbemerkninger også. Jeg har flere ganger måtte ta slike ting opp med foreldre, og i flere av tilfellene har vi diskutert om det er mulig omsorgssvikt som ligger bak de ustelte og illeluktende barna. Heldigvis(?) er det som oftest bare snakk om foreldre som enten ikke orker/gidder å ta kampen med barna, eller slike som deg, som ikke forstår at de gjør barna sine en enorm bjørnetjeneste ved å ikke hjelpe dem til å se akseptable ut. Dersom et barn først får et stempel på seg for å være ustelt/lukte, kan det være vanskelig å bli kvitt. Jeg må få presisere at det her er en enorm forskjell på det å se normalt stelt ut, og det å være pyntet og "in". Jeg mener på ingen måte at alle skal få barna sine til å se ut på en bestemt måte, bare lære dem grunnleggende hygiene og stell av seg selv. Anonymous poster hash: 6af71...c5e
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #36 Skrevet 25. mars 2015 Det slår meg at lusesjekk på flokete hår som nærmer seg dreads må være veldig vanskelig å gjennomføre...for ikke å snakke om lusekur. Nei, i min bok er det ikke snakk om trussel, men å forklare barnet rolig at det har ansvar for egen kropp og hygiene, og det inkluderer å stelle håret. Dersom det er for vanskelig/brysomt å stelle håret slik det er i dag, drar man til frisør for å klippe til en fasong som er lettere å holde styr på. Så får hun velge mellom å stelle håret sitt pent eller dra til frisør, ikke for å bli skamklipt men for å finne en løsning hun klarer å leve med. Selvsagt er det viktig å ikke ydmyke henne, men hun må fremdeles lære kodene for hygiene og stell og jeg synes det er helt på sin pass å gi henne klar beskjed at håret må klippes dersom hun ikke fikser stell. Anonymous poster hash: fbc4a...524
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #37 Skrevet 25. mars 2015 Jeg har en frøken på 12 år som ikke bryr seg døyten om hygiene og hvordan hun ser ut. Vi terper og terper men hun gidder ikke. Relativt flink å bruke deo (det lukter fort svette av henne) men håret gir hun blanke i. I dag da hun kom hjem etter å ha hatt gym på skolen, så jeg at hun ikke hadde børstet håret etter dusjingen, selv om jeg minnet henne på det i morges. Hun så ut som et troll, bustete og flokete hår til alle kanter. Jeg er så drittlei, hun ser bestandig ustelt ut og det er lite gøy. Da ga jeg henne klar beskjed om at hvis hun ikke skjerpet seg og begynte å ihvertfall børste håret, kom jeg til å klippe det av! Hun så lettere sjokkert ut og jeg gjentok at jeg mente det så hun fikk se til å skjerpe seg. Var det for drøyt? Jeg mener det faktisk. Jeg syns ikke det er noe kjekt at hun alltid ser ustelt ut, og jeg har ikke sjans til å børste håret for henne med full jobb og tidlige morgener, og ihvertfall ikke når hun er på skolen. Det minste jeg mener jeg kan forvente er at hun børster det, og hvis hun ikke fikser det så kan hun like greit ha kort hår. Meninger? Anonymous poster hash: ae0c4...652 Høres ut som lillesøsteren min da hun var 12 x) Jeg syntes ikke du var slem.. Hygiene er enormt viktig og det kommer til å ha veldig mye å si når hun begynner på ungdomsskolen. De andre jentene kommer til å se, lukte og snakke.. Desverre! Hvorfor er hun så uinteressert? Hvordan få henne til å forstå konsekvensene? :/ Anonymous poster hash: 47b74...044
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2015 #38 Skrevet 25. mars 2015 Jeg har en frøken på 12 år som ikke bryr seg døyten om hygiene og hvordan hun ser ut. Vi terper og terper men hun gidder ikke. Relativt flink å bruke deo (det lukter fort svette av henne) men håret gir hun blanke i.I dag da hun kom hjem etter å ha hatt gym på skolen, så jeg at hun ikke hadde børstet håret etter dusjingen, selv om jeg minnet henne på det i morges.Hun så ut som et troll, bustete og flokete hår til alle kanter. Jeg er så drittlei, hun ser bestandig ustelt ut og det er lite gøy.Da ga jeg henne klar beskjed om at hvis hun ikke skjerpet seg og begynte å ihvertfall børste håret, kom jeg til å klippe det av! Hun så lettere sjokkert ut og jeg gjentok at jeg mente det så hun fikk se til å skjerpe seg.Var det for drøyt?Jeg mener det faktisk. Jeg syns ikke det er noe kjekt at hun alltid ser ustelt ut, og jeg har ikke sjans til å børste håret for henne med full jobb og tidlige morgener, og ihvertfall ikke når hun er på skolen.Det minste jeg mener jeg kan forvente er at hun børster det, og hvis hun ikke fikser det så kan hun like greit ha kort hår.Meninger?Anonymous poster hash: ae0c4...652 Høres ut som lillesøsteren min da hun var 12 x) Jeg syntes ikke du var slem.. Hygiene er enormt viktig og det kommer til å ha veldig mye å si når hun begynner på ungdomsskolen. De andre jentene kommer til å se, lukte og snakke.. Desverre! Hvorfor er hun så uinteressert? Hvordan få henne til å forstå konsekvensene? :/ Anonymous poster hash: 47b74...044 Jeg har en gutt som er helt immun mot sosialt press og kunne derfor lett falt ut. Det er ikke at han ikke er interessert i andre, men han forstår ikke hvorfor andre skulle brydd seg lm hva han gjør eller hvordan han oppfører seg. Komplett upåvirkelig! I og for seg bra da, så lenge han kan styre det. Jeg pleier å forklare rett ut hvorfor han burde følge stimmen (eller late som han gjør det) de gangene det er sosialt viktig at han gjør det. Samtalen pleier å gå i retningen "jeg skjønner at du ikke ser poenget med xxx, men dersom gjør det/ikke gjør det, kan det føre til negative reaksjoner hos andre og det kunne blitt dumt i lengden. Kanskje vi kan bli enig om at du gjør som de andre barna utenfor huset, og hjemme gjør du som du vil?". Tilpasses etter behov og gjentas så ofte som nødvendig. Anonymous poster hash: fbc4a...524
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #39 Skrevet 26. mars 2015 Er jeg den eneste som synes det er helt sykt å skulle bestemme hvordan en tolvåring skal se ut på håret? Så lenge hun ikke farger det må hun vel få ha den sveisen (eller "ikkesveisen") hun vil vel? La det bli floker om det blir floker og la henne fikse det selv. Hun er stor jente. La henne gjøre sine egne (ubetydelige) feil. Anonymous poster hash: 3b709...eaf Jeg er enig. 😊 Selv lærte jeg "viktigheten " av å greie håret etter en uke i sovepose som tolvåring. Måtte klippe håret da flokene ikke gikk opp. Tannpuss er viktig. Floker er ikke det. Anonymous poster hash: b7f26...5ae Jeg ser poenget, men jeg er ikke helt enig. Hvis jeg ikke gjør eller sier noe, så ser hun ikke ut. Hun har en hårtype som fort ser fett ut selv om det ikke er det, så når hun ikke børster det så deler håret seg i remser og floker seg sammen. Det blir bortpå dreads. Hadde du latt ditt barn gå sånn, og ikke se noe som helst presentabel ut? hi Anonymous poster hash: ae0c4...652 Ja, det hadde jeg. For det er en uviktig feil. En del av det å vokse opp er å prøve og feile, og å finne ut av ting på egenhånd. Det er fint for selvtilliten å kjenne på at man kan gjøre små feil og det er ikke enden på verden. Jeg hadde spart kreftene mine til de viktige kampene. Ikke brukt energi på hår. Jeg tror du setter dere opp til å få et veldig anstrengt forhold på sikt hvis du ikke gir henne mer spillerom enn dette. Anonymous poster hash: 3b709...eaf For en vannvittig ansvarsfraskrivelse! Du som forelder har i oppgave å rettere barnet ditt! Å la ungen gå på skolen seende ut som en uteligger fordi hun liksom skal erfare og gjøre egne valg er tøys! Unger trenger støtte og veiledning, spesielt i forhold til hygiene og stell i den alderen. Husker enda GODT ei jente i klassen som fikk lov til "å gjøre egne erfaringer" (eventuelt så ga foreldrene fullstendig faen i den stakkars jenta), hun ble ganske enkelt hetende stinkdyret. Hun så ut som en herjet uteligger på håret og stinker svette! Selv mange år etter at hun fant ut st hun måtte dusje, gre seg og bruke deo hang dette navnet ved henne! Det er DITT ansvar å være forelder og rettlede dine barn! Annet er ansvarsfraskrivelse! HI: jeg syns ikke en trusdel om å klippe håret er ille. Her er jenta mi 4 år og vil ha langt hår. Da forklarer jeg henne st eneste måten å ha langt hår på er å børste det hver dag! Ellers må vi ha det kort. Hun børster hver dag. Anonymous poster hash: 09b88...05b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå