Gå til innhold

Var jeg slem med henne?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en frøken på 12 år som ikke bryr seg døyten om hygiene og hvordan hun ser ut. Vi terper og terper men hun gidder ikke. Relativt flink å bruke deo (det lukter fort svette av henne) men håret gir hun blanke i.

 

I dag da hun kom hjem etter å ha hatt gym på skolen, så jeg at hun ikke hadde børstet håret etter dusjingen, selv om jeg minnet henne på det i morges.

 

Hun så ut som et troll, bustete og flokete hår til alle kanter. Jeg er så drittlei, hun ser bestandig ustelt ut og det er lite gøy.

 

Da ga jeg henne klar beskjed om at hvis hun ikke skjerpet seg og begynte å ihvertfall børste håret, kom jeg til å klippe det av! Hun så lettere sjokkert ut og jeg gjentok at jeg mente det så hun fikk se til å skjerpe seg.

 

Var det for drøyt?

Jeg mener det faktisk. Jeg syns ikke det er noe kjekt at hun alltid ser ustelt ut, og jeg har ikke sjans til å børste håret for henne med full jobb og tidlige morgener, og ihvertfall ikke når hun er på skolen.

Det minste jeg mener jeg kan forvente er at hun børster det, og hvis hun ikke fikser det så kan hun like greit ha kort hår.

 

Meninger?

 

Anonymous poster hash: ae0c4...652

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert ikke pedagogisk korrekt, men kunne fint ha truet med det selv :P

 

Anonymous poster hash: 7dca1...711

Skrevet

Jeg syns det var helt riktig av deg. Man kan ikke ha langt hår dersom man ikke steller det og som 12-åring er hun stor nok til å forstå det.

Skrevet

Jeg eier heller ikke tålmodighet eller pedagogiske evner i slike sammenhenger, så jeg forstår din reaksjon godt.

 

Anonymous poster hash: 076b2...b50

Skrevet

Du kan jo ikke så godt tvangsklippe håret hennes, så dette var egentlig en tom trussel. Har nok kommet med noe sånne jeg også!

Prøv med belønning/straff? Belønning dersom hun ordner seg på en grei måte, tap av goder dersom hun ikke følger opp?



Anonymous poster hash: e96c0...673
Skrevet

Jeg syns det var helt riktig av deg. Man kan ikke ha langt hår dersom man ikke steller det og som 12-åring er hun stor nok til å forstå det.

Det verste er at det ikke er lengre enn til rett nedenfor skuldrene, og er helt stritt. Det floker og deler seg veldig fort hvis hun ikke børster det, og siden hun ikke gidder å bruke ett minutt på det, så ser det jo lite pent ut.

 

Hvis jeg børster henne og viser, er hun sååå fornøyd for da er jo håret kjempefint. Men hun gidder altså ikke.

 

hi

 

Anonymous poster hash: ae0c4...652

Skrevet

Moren min gjorde på søstra mi. Hun lærte etterpå og steller bra med håret sitt :)

 

Anonymous poster hash: 44e79...5a3

Skrevet

Neida jeg kan ikke tvangsklippe henne, men jeg klarer utmerket godt å informere og påminne henne om konsekvensene og dermed bestille frisørtime.

 

Belønning fungerer i en uke, tap av goder fungerer dessverre heller ikke.

 

hi

 

Anonymous poster hash: ae0c4...652

Skrevet

Moren min gjorde på søstra mi. Hun lærte etterpå og steller bra med håret sitt :)

 

Anonymous poster hash: 44e79...5a3

Hvor gammel var hun? :)

 

hi

 

Anonymous poster hash: ae0c4...652

Skrevet

 

Jeg syns det var helt riktig av deg. Man kan ikke ha langt hår dersom man ikke steller det og som 12-åring er hun stor nok til å forstå det.

Det verste er at det ikke er lengre enn til rett nedenfor skuldrene, og er helt stritt. Det floker og deler seg veldig fort hvis hun ikke børster det, og siden hun ikke gidder å bruke ett minutt på det, så ser det jo lite pent ut.

 

Hvis jeg børster henne og viser, er hun sååå fornøyd for da er jo håret kjempefint. Men hun gidder altså ikke.

 

hi

 

Anonymous poster hash: ae0c4...652

Samme her... Og jeg har trua min 7 åring med det -flere ganger :-/ tom trussel ja, men nå blir det snart korterE! Jeg sier rett ut at det ikke er pent med floker i hele huet. Jeg børster det gjerne jeg men jeg får såvidt lov, er en evig kamp og HYL (hårsår).. Og ja-etter dusjen og svømming på skolen ser det ikke ut .. Men men. Min er jo forsåvidt ung enda

 

Anonymous poster hash: 3eadd...f62

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg holder med deg, HI. Hvis hun er forfengelig nok til å ønske seg langt hår, får hun være forfengelig nok til å stelle det. Jeg har en sønn som sparer til langt, og jeg har sagt fra at underveis kommer jeg til å gre ham, og ha i gele el lign for å holde luggen unna ansiktet hvis han ikke gjør det selv. Han hater stylingprodukter, men i sparefasen nytter det ikke å bare la det henge.

Skrevet

Får ikke til å sitere.

 

Min er også ekstremt hårsår så jeg fatter bare ikke hvorfor hun ikke fikser det selv. En 12-åring kan da ikke gå på skolen uten å børste håret, det ser ikke ut.

 

hi

 

Anonymous poster hash: ae0c4...652

Skrevet

Kjøp tangle teezer.. Fantastisk. Har tre døtre (4, 17 & 20) ALLE sverger til den :)

 

Men slapp av, hun er nå i den alderen MYE skjer både fysisk og psykisk! Plutselig en dag bare skjønner hun d!

Jeg lover! ;)

 

Har vært gjennom dette tre ganger (største jentene + gutt på 12)... Jeg har mast & mast om dusjing og hår, og lurt på om de bare er late eller ekle :P ...

Plutselig en dag blir de opptatt av å lukte bra, være fine på håret og stelle seg!! :) Virkelig PLUTSELIG!!

 

Så slapp av! :)

 

Anonymous poster hash: b4d15...a54

Skrevet

Jeg har en frøken på 12 år som ikke bryr seg døyten om hygiene og hvordan hun ser ut. Vi terper og terper men hun gidder ikke. Relativt flink å bruke deo (det lukter fort svette av henne) men håret gir hun blanke i.

I dag da hun kom hjem etter å ha hatt gym på skolen, så jeg at hun ikke hadde børstet håret etter dusjingen, selv om jeg minnet henne på det i morges.

Hun så ut som et troll, bustete og flokete hår til alle kanter. Jeg er så drittlei, hun ser bestandig ustelt ut og det er lite gøy.

Da ga jeg henne klar beskjed om at hvis hun ikke skjerpet seg og begynte å ihvertfall børste håret, kom jeg til å klippe det av! Hun så lettere sjokkert ut og jeg gjentok at jeg mente det så hun fikk se til å skjerpe seg.

Var det for drøyt?

Jeg mener det faktisk. Jeg syns ikke det er noe kjekt at hun alltid ser ustelt ut, og jeg har ikke sjans til å børste håret for henne med full jobb og tidlige morgener, og ihvertfall ikke når hun er på skolen.

Det minste jeg mener jeg kan forvente er at hun børster det, og hvis hun ikke fikser det så kan hun like greit ha kort hår.

Meninger?Anonymous poster hash: ae0c4...652

Jeg har 2 små jenter med 1,5 år i mellom. Når jeg leser slike innlegg, skjønner jeg at jeg har mye å glede meg til :P

 

Forøvrig tipper jeg at jeg kan komme til å true med det samme :)

 

Anonymous poster hash: 3d481...29c

Skrevet

Min ti-årin vet hva som skjer hvis hun ikke steller håret sitt. Da blir det klippet. Og det vil hun ikke, nå rekker det så godt som til rumpa. Ergo: hun vasker og børster det. Hun vet at dette ikke er en tom trussel, og selv om jeg som mor kommer til å gråte når håret blir klippet, så vil det skje dersom hun ikke steller det.

 

Man må være forutsigbar.

 

Anonymous poster hash: 423fd...5ae

Skrevet

Jeg klippe mi jeg. Etter å ha mast masse om at hun måtte børste håret fikk jeg nok og klipte henne kort

Skrevet

Hadde sagt akkurat det samme selv ! Og ment det!

 

Anonymous poster hash: 3d391...5dc

Skrevet

Kjøp tangle teezer.. Fantastisk. Har tre døtre (4, 17 & 20) ALLE sverger til den :)

 

Men slapp av, hun er nå i den alderen MYE skjer både fysisk og psykisk! Plutselig en dag bare skjønner hun d!

Jeg lover! ;)

 

Har vært gjennom dette tre ganger (største jentene + gutt på 12)... Jeg har mast & mast om dusjing og hår, og lurt på om de bare er late eller ekle :P ...

Plutselig en dag blir de opptatt av å lukte bra, være fine på håret og stelle seg!! :) Virkelig PLUTSELIG!!

 

Så slapp av! :)

 

Anonymous poster hash: b4d15...a54

Takk for forslag :) Vi har den og hun hater den :P Så dessverre ingen hjelp i den.

 

Takk for alle svar, tips og meninger! Jeg får pushe litt mer, og heller prate med henne i en rolig situasjon om at jeg faktisk mener det, fordi hun er nødt til å ta vare på seg selv.

 

hi

 

Anonymous poster hash: ae0c4...652

Skrevet

Jeg ble skamklippet en gang, og senest idag så jeg bilder av meg i den perioden. Fy som jeg skjemmes, selv mamma har sagt i ettertid at hun angret- men at det var høyst nødvendig😂

Hadde glatt gjort det samme, håret vokser ut igjen, og jeg lærte iallefall av skamklippen jeg fikk ;)

 

Anonymous poster hash: 2715e...aa5

Skrevet

Syns det er en helt rimelig konsekvens av at hun ikke gidder å gre seg. Hun er såpass stor at hun burde skjønne at dersom hun skal ha langt hår, må hun ta vare på det og gre det.



Anonymous poster hash: 496bf...7e2
Skrevet

Nei, herregud.. Hennes hår, hennes problem!

Skrevet

Nei, herregud.. Hennes hår, hennes problem!

Ikke enig med deg. Hun er fremdeles i en alder der hun skal lære, og hvis foreldrene lar henne få sånn, så lærer hun ikke å at vare på seg selv..

 

Har du truet med å klippe, så må du nesten gjennomføre det også, hvis ikke hun lærer...

 

Anonymous poster hash: 6a445...618

Skrevet

Er jeg den eneste som synes det er helt sykt å skulle bestemme hvordan en tolvåring skal se ut på håret? Så lenge hun ikke farger det må hun vel få ha den sveisen (eller "ikkesveisen") hun vil vel? La det bli floker om det blir floker og la henne fikse det selv. Hun er stor jente. La henne gjøre sine egne (ubetydelige) feil.

 

Anonymous poster hash: 3b709...eaf

Skrevet

Er jeg den eneste som synes det er helt sykt å skulle bestemme hvordan en tolvåring skal se ut på håret? Så lenge hun ikke farger det må hun vel få ha den sveisen (eller "ikkesveisen") hun vil vel? La det bli floker om det blir floker og la henne fikse det selv. Hun er stor jente. La henne gjøre sine egne (ubetydelige) feil.

 

Anonymous poster hash: 3b709...eaf

Jeg er enig. 😊

 

Selv lærte jeg "viktigheten " av å greie håret etter en uke i sovepose som tolvåring. Måtte klippe håret da flokene ikke gikk opp.

 

Tannpuss er viktig. Floker er ikke det.

 

Anonymous poster hash: b7f26...5ae

Skrevet

 

Er jeg den eneste som synes det er helt sykt å skulle bestemme hvordan en tolvåring skal se ut på håret? Så lenge hun ikke farger det må hun vel få ha den sveisen (eller "ikkesveisen") hun vil vel? La det bli floker om det blir floker og la henne fikse det selv. Hun er stor jente. La henne gjøre sine egne (ubetydelige) feil.

 

Anonymous poster hash: 3b709...eaf

Jeg er enig. 😊

 

Selv lærte jeg "viktigheten " av å greie håret etter en uke i sovepose som tolvåring. Måtte klippe håret da flokene ikke gikk opp.

 

Tannpuss er viktig. Floker er ikke det.

 

Anonymous poster hash: b7f26...5ae

Jeg ser poenget, men jeg er ikke helt enig. Hvis jeg ikke gjør eller sier noe, så ser hun ikke ut. Hun har en hårtype som fort ser fett ut selv om det ikke er det, så når hun ikke børster det så deler håret seg i remser og floker seg sammen. Det blir bortpå dreads. Hadde du latt ditt barn gå sånn, og ikke se noe som helst presentabel ut?

 

hi

 

Anonymous poster hash: ae0c4...652

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...