Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #26 Skrevet 24. mars 2015 Hei! Vi slet med det samme med vår jente. Da det hadde pågått i ca 5 mnd (da var hun 2.5) fikk vi nok, og kontaktet sove-Karin. Etter 3 dager med opplegget hennes sov hun. Hele natten!! Her er rådene vi fikk: Ikke gå inn når hun hyler. Hvis hun sover i sprinkelseng (det gjorde vår) så be henne legge seg ned selv/ligge i ro/ta på seg dynen/putte inn smokken selv. Vår sto i senge og skrek. Vi sto i døren og sa at når hun hadde lagt seg ned, så skulle vi komme inn og stryke henne på hodet. Første kvelden sto jeg vel der i to timer og gjentok, legg det ned, så kommer jeg. Hun nekta. Plutselig, etter sikkert 100 gjentagelser, så la hun seg ned. Jeg strøk henne på hodet, sa natta, og gikk ut. Andre dagen sto jeg i døren hennes i 10 min. Da var kravet at hun måtte legge seg ned, ta på dynen og putte smokken selv, så skulle jeg komme inn og stryke henne på hodet. Siste natten gikk det 20 sek. Etter den natten var det slutt. Mistenker at problemet var mer trass og stahet enn noe annet. Trikset er å være mer sta. Ikke gi deg. Ps: alt dette gjelder selvfølgelig bare hvis ungen ellers er frisk, og forstår det du ber om. Kan ikke gjøres med unger som er syke eller for små til å ta en beskjed. Anonymous poster hash: 2739e...a61 Men hun ligger når hun skriker, det er ingenting åpenlyst "feil", helsesøster mente at det er viljen... Og dårlig vane hun har kommet inn i. Kan ikke be henne ligge hvis hun ligger.Anonymous poster hash: 2ffb6...d86 Da kan du si mamma kommer bare inn hvis du slutter å hyle?Anonymous poster hash: bcf39...ede Hun hører ingenting, er helt i sin egen verden og det eskalerer raskt. Hun skriker bare, og lukker ørene for alt. Anonymous poster hash: 2ffb6...d86
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #27 Skrevet 24. mars 2015 Det høres nesten kliss likt ut til vår datter da hun var 2 år, og litt likt vår eldste sønn da han var mindre. Her har det fortsatt ikke blitt helt bra, men bedre. Begge får tilskudd av melatonin på kvelden for å bli søvnig nok til å sovne, og 12-åringen har i tillegg en kuledyne som demper uroen i kroppen hans slik at søvnen blir dypere. Begge barna har også ADHD, DVs, bare eldste har fått diagnosen, men minste er under utredning og ender garantert opp med den hun også. De andre barna våre har ikke holdt på slik, de har tvert i mot godt sovehjerte. At datteren din ikke har noe diagnose som snart 2-åring er ikke så rart, vår eldste var 11 år før den ble stilt, men det betyr jo ikke at det ikke kan være noe. Dessverre er det ofte "noe" med barn som har store søvnvansker, men det trenger jo ikke være noe. Jeg ville uansett tatt det opp med lege. Anonymous poster hash: 8e079...29b Kuledyne? Jeg tenkte å ta henne til lege hvis tipset helsesøster ga ikke virker. Nei, de kan vel ikke diagnostisere 2-åringer. Vi har ikke ADHD i slekta, men det kan vel plutselig dukke opp. ...Kjøpte nye pysjer idag, veldig myke fra Joha. Hun likte dem godt, håper bare at hun liker dem så godt at hun sover hele natta... Passet på å stappe i henne litt ekstra mat og drikke for å være sikker på at hun ikke er sulten, og har vært ekstra obs på å være interaktiv med henne, og veldig engasjert i alt hun driver med. Men merker at hun også på dagtid er mer sutrete for tida. Kanskje hun får tenner? Anonymous poster hash: 2ffb6...d86
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #28 Skrevet 24. mars 2015 Det høres nesten kliss likt ut til vår datter da hun var 2 år, og litt likt vår eldste sønn da han var mindre. Her har det fortsatt ikke blitt helt bra, men bedre. Begge får tilskudd av melatonin på kvelden for å bli søvnig nok til å sovne, og 12-åringen har i tillegg en kuledyne som demper uroen i kroppen hans slik at søvnen blir dypere. Begge barna har også ADHD, DVs, bare eldste har fått diagnosen, men minste er under utredning og ender garantert opp med den hun også. De andre barna våre har ikke holdt på slik, de har tvert i mot godt sovehjerte. At datteren din ikke har noe diagnose som snart 2-åring er ikke så rart, vår eldste var 11 år før den ble stilt, men det betyr jo ikke at det ikke kan være noe. Dessverre er det ofte "noe" med barn som har store søvnvansker, men det trenger jo ikke være noe. Jeg ville uansett tatt det opp med lege. Anonymous poster hash: 8e079...29b Kuledyne? Jeg tenkte å ta henne til lege hvis tipset helsesøster ga ikke virker. Nei, de kan vel ikke diagnostisere 2-åringer. Vi har ikke ADHD i slekta, men det kan vel plutselig dukke opp. ...Kjøpte nye pysjer idag, veldig myke fra Joha. Hun likte dem godt, håper bare at hun liker dem så godt at hun sover hele natta... Passet på å stappe i henne litt ekstra mat og drikke for å være sikker på at hun ikke er sulten, og har vært ekstra obs på å være interaktiv med henne, og veldig engasjert i alt hun driver med. Men merker at hun også på dagtid er mer sutrete for tida. Kanskje hun får tenner? Anonymous poster hash: 2ffb6...d86 Har hun alltid sovet dårlig? Mine to som sliter med søvn, sov dårlig helt fra 2-3 mnds alder av. Det som kanskje er mest kjipt, er at ingenting av de vanlige tipsene fungerer om det er mer dyptliggende grunner til søvnvanskene. Verken mat, drikke, temperatur på soverom, være bestemt, ha rutiner osv vil gjøre den minste forskjell fordi det er andre ting som forårsaker den urolige søvnen. Kuledyne er en slags dyne som er fylt med kuler/baller, ganske tunge, på størrelse med en stor golfball/liten tennisball. Den gir en slags akupressur på den som har dynen på, og mange barn med søvnvansker sover bedre med en slik dyne. Vi fikk vår via hjelpemiddelsentralen da de er ganske dyre. Anonymous poster hash: 8e079...29b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #29 Skrevet 24. mars 2015 Det høres nesten kliss likt ut til vår datter da hun var 2 år, og litt likt vår eldste sønn da han var mindre. Her har det fortsatt ikke blitt helt bra, men bedre. Begge får tilskudd av melatonin på kvelden for å bli søvnig nok til å sovne, og 12-åringen har i tillegg en kuledyne som demper uroen i kroppen hans slik at søvnen blir dypere. Begge barna har også ADHD, DVs, bare eldste har fått diagnosen, men minste er under utredning og ender garantert opp med den hun også. De andre barna våre har ikke holdt på slik, de har tvert i mot godt sovehjerte. At datteren din ikke har noe diagnose som snart 2-åring er ikke så rart, vår eldste var 11 år før den ble stilt, men det betyr jo ikke at det ikke kan være noe. Dessverre er det ofte "noe" med barn som har store søvnvansker, men det trenger jo ikke være noe. Jeg ville uansett tatt det opp med lege. Anonymous poster hash: 8e079...29b Kuledyne? Jeg tenkte å ta henne til lege hvis tipset helsesøster ga ikke virker. Nei, de kan vel ikke diagnostisere 2-åringer. Vi har ikke ADHD i slekta, men det kan vel plutselig dukke opp....Kjøpte nye pysjer idag, veldig myke fra Joha. Hun likte dem godt, håper bare at hun liker dem så godt at hun sover hele natta... Passet på å stappe i henne litt ekstra mat og drikke for å være sikker på at hun ikke er sulten, og har vært ekstra obs på å være interaktiv med henne, og veldig engasjert i alt hun driver med. Men merker at hun også på dagtid er mer sutrete for tida. Kanskje hun får tenner?Anonymous poster hash: 2ffb6...d86 Har hun alltid sovet dårlig? Mine to som sliter med søvn, sov dårlig helt fra 2-3 mnds alder av. Det som kanskje er mest kjipt, er at ingenting av de vanlige tipsene fungerer om det er mer dyptliggende grunner til søvnvanskene. Verken mat, drikke, temperatur på soverom, være bestemt, ha rutiner osv vil gjøre den minste forskjell fordi det er andre ting som forårsaker den urolige søvnen. Kuledyne er en slags dyne som er fylt med kuler/baller, ganske tunge, på størrelse med en stor golfball/liten tennisball. Den gir en slags akupressur på den som har dynen på, og mange barn med søvnvansker sover bedre med en slik dyne. Vi fikk vår via hjelpemiddelsentralen da de er ganske dyre. Anonymous poster hash: 8e079...29b Hun har sovet dårlig fra dag 2 etter fødselen, men hadde en god periode i høst der hun i flere mnd sov natten gjennom. Derfor er det merkelig at hun plutselig skal sove så dårlig igjen, 20 oppvåkninger fra kl 23-05 er ganske mye. Skal notere meg kuledyne - etterhvert blir man så desperat at man prøver det meste... Anonymous poster hash: 2ffb6...d86
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #30 Skrevet 24. mars 2015 Det høres nesten kliss likt ut til vår datter da hun var 2 år, og litt likt vår eldste sønn da han var mindre. Her har det fortsatt ikke blitt helt bra, men bedre. Begge får tilskudd av melatonin på kvelden for å bli søvnig nok til å sovne, og 12-åringen har i tillegg en kuledyne som demper uroen i kroppen hans slik at søvnen blir dypere. Begge barna har også ADHD, DVs, bare eldste har fått diagnosen, men minste er under utredning og ender garantert opp med den hun også. De andre barna våre har ikke holdt på slik, de har tvert i mot godt sovehjerte. At datteren din ikke har noe diagnose som snart 2-åring er ikke så rart, vår eldste var 11 år før den ble stilt, men det betyr jo ikke at det ikke kan være noe. Dessverre er det ofte "noe" med barn som har store søvnvansker, men det trenger jo ikke være noe. Jeg ville uansett tatt det opp med lege. Anonymous poster hash: 8e079...29b Kuledyne? Jeg tenkte å ta henne til lege hvis tipset helsesøster ga ikke virker. Nei, de kan vel ikke diagnostisere 2-åringer. Vi har ikke ADHD i slekta, men det kan vel plutselig dukke opp....Kjøpte nye pysjer idag, veldig myke fra Joha. Hun likte dem godt, håper bare at hun liker dem så godt at hun sover hele natta... Passet på å stappe i henne litt ekstra mat og drikke for å være sikker på at hun ikke er sulten, og har vært ekstra obs på å være interaktiv med henne, og veldig engasjert i alt hun driver med. Men merker at hun også på dagtid er mer sutrete for tida. Kanskje hun får tenner?Anonymous poster hash: 2ffb6...d86 Har hun alltid sovet dårlig? Mine to som sliter med søvn, sov dårlig helt fra 2-3 mnds alder av. Det som kanskje er mest kjipt, er at ingenting av de vanlige tipsene fungerer om det er mer dyptliggende grunner til søvnvanskene. Verken mat, drikke, temperatur på soverom, være bestemt, ha rutiner osv vil gjøre den minste forskjell fordi det er andre ting som forårsaker den urolige søvnen. Kuledyne er en slags dyne som er fylt med kuler/baller, ganske tunge, på størrelse med en stor golfball/liten tennisball. Den gir en slags akupressur på den som har dynen på, og mange barn med søvnvansker sover bedre med en slik dyne. Vi fikk vår via hjelpemiddelsentralen da de er ganske dyre. Anonymous poster hash: 8e079...29b Hun har sovet dårlig fra dag 2 etter fødselen, men hadde en god periode i høst der hun i flere mnd sov natten gjennom. Derfor er det merkelig at hun plutselig skal sove så dårlig igjen, 20 oppvåkninger fra kl 23-05 er ganske mye. Skal notere meg kuledyne - etterhvert blir man så desperat at man prøver det meste... Anonymous poster hash: 2ffb6...d86 Ja, jeg kjenner til det. 12 år med nattevåk har satt sine spor ... Men det er bedre her nå altså, det var mye verre de første årene. Jeg er litt usikker på om du kan kjøpe kuledyne privat, og i så fall må du være forberedt på å betale mye. Tror de ligger på ca 6000-7000 kr. Vi har forresten heller ikke ADHD i familien vår, ikke Touretts heller som eldste også har, i hvert fall ikke som vi har visst om. Nå i ettertid ser jeg jo at det kanskje er litt i familien likevel, bare at ingen har tenkt over det før. Det er i hvert fall ingen som er blitt utredet. Det er jo veldig lovende at hun har hatt en god periode da, så kanskje det er håp? Anonymous poster hash: 8e079...29b
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #31 Skrevet 24. mars 2015 Vi har vært gjennom det samme! Det er grusomt mens det står på. Det eneste som hjalp her var skrikekur (vet at det ikke er anbefalt..). Vi hadde utelukket at han hadde vondt noe sted og det ble bare verre om vi gikk inn til ham. Så en kveld var vi så utslitte at vi lot ham gråte til han sovnet (var fælt for alle). Men det hjalp! Fremdeles kan han våkne om natten, men da er det bare å gi smokk og så sovner han. Vi har alle fått et helt nytt liv og er uthvilte hver dag 😊 Anonymous poster hash: 62a2d...807
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #32 Skrevet 24. mars 2015 Hvis hun ligger stille i senga si og det eneste problemet er at hun skriker, kan hun ikke bare ligge der å skrike da? Hvis hun er frisk og ingenting er i veien annet enn at hun vil ha oppmerksomhet er det vel bare å slutte å gi henne oppmerksomhet? Anonymous poster hash: ebfb3...0a2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #33 Skrevet 24. mars 2015 Vi har vært gjennom det samme! Det er grusomt mens det står på. Det eneste som hjalp her var skrikekur (vet at det ikke er anbefalt..). Vi hadde utelukket at han hadde vondt noe sted og det ble bare verre om vi gikk inn til ham. Så en kveld var vi så utslitte at vi lot ham gråte til han sovnet (var fælt for alle). Men det hjalp! Fremdeles kan han våkne om natten, men da er det bare å gi smokk og så sovner han. Vi har alle fått et helt nytt liv og er uthvilte hver dag 😊 Anonymous poster hash: 62a2d...807 "Skrikekur" er faktisk anbefalt. Ikke for spedbarn naturligvis, men for litt eldre barn. Det er mye fin informasjon å finne på nasjonalt kompetansesenter for søvn 👍 Anonymous poster hash: ebfb3...0a2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #34 Skrevet 24. mars 2015 Brukte Vallergan på vår tvillnger, de våknet 10-15 ganger hver HVER natt i over 6 mnd. Etter tre netter med Vallergan har de sovet greit. De fikk hangover første natten, neste to kveldene gav jeg bare halvparten av foreskrevet dose. De sov godt, men fikk ikke hangover. Guttene våre gikk ikke i barnehagen, så hangoveren var kke så ille for dem. De knne ta det med ro hjemme. Anonymous poster hash: 40ffc...567
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #35 Skrevet 24. mars 2015 Her er mye god info HI 😊 http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/Avdelinger/sovno/Sider/barn-og-sovn.aspx Anonymous poster hash: ebfb3...0a2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #36 Skrevet 24. mars 2015 Du må begynne hos fastlegen. Hvis en unge skriker en hel natt er det noe riv ruskende galt. Barnet har vondt eller plages av noe. Det kan være magevondt. Hvordan er ungen ellers? Mye syk? HVordan er avføring? Legger godt på seg og vokser bra? Utvikler seg normalt? Paralellt må dere kontakte f.eks. sovekarin.no Jeg får vondt inni meg av å tenke på hvordan barnet og dere har det Du MÅ gjøre noe! Anonymous poster hash: 9d1fa...855
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #37 Skrevet 24. mars 2015 Du må begynne hos fastlegen. Hvis en unge skriker en hel natt er det noe riv ruskende galt. Barnet har vondt eller plages av noe. Det kan være magevondt. Hvordan er ungen ellers? Mye syk? HVordan er avføring? Legger godt på seg og vokser bra? Utvikler seg normalt? Paralellt må dere kontakte f.eks. sovekarin.no Jeg får vondt inni meg av å tenke på hvordan barnet og dere har det Du MÅ gjøre noe! Anonymous poster hash: 9d1fa...855 Vi har vært hos fastlegen mange ganger tidligere, uten at han har funnet noe galt. Også i forb. med dårlig søvn... Det kunne vært interessant å teste for allergier, men han vil helst ikke ta blodprøve når hun er såpass liten. Helsesøster fikk høre alle symptomene, vi snakket i en time, og hun konkluderte med at hun bruker viljen. Hun har hørt alt rundt også, det er mye jeg ikke klarer å skrive om her (lettere å snakke). Anonymous poster hash: 2ffb6...d86
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #38 Skrevet 24. mars 2015 Du må begynne hos fastlegen. Hvis en unge skriker en hel natt er det noe riv ruskende galt. Barnet har vondt eller plages av noe. Det kan være magevondt. Hvordan er ungen ellers? Mye syk? HVordan er avføring? Legger godt på seg og vokser bra? Utvikler seg normalt? Paralellt må dere kontakte f.eks. sovekarin.no Jeg får vondt inni meg av å tenke på hvordan barnet og dere har det Du MÅ gjøre noe! Anonymous poster hash: 9d1fa...855 Forresten normal ellers, mtp utvikling og helse. Anonymous poster hash: 2ffb6...d86
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #39 Skrevet 24. mars 2015 Hvis hun ligger stille i senga si og det eneste problemet er at hun skriker, kan hun ikke bare ligge der å skrike da? Hvis hun er frisk og ingenting er i veien annet enn at hun vil ha oppmerksomhet er det vel bare å slutte å gi henne oppmerksomhet? Anonymous poster hash: ebfb3...0a2 Problemet er at da skriker hun hele natta. Helsesøster sa at det var en dårlig idé og at vi heller skal la henne kjenne seg trygg, men sette grenser. Hadde du likt å ligge og skrike i senga di hele natta? Anonymous poster hash: 2ffb6...d86
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #40 Skrevet 24. mars 2015 Her er mye god info HI http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/Avdelinger/sovno/Sider/barn-og-sovn.aspxAnonymous poster hash: ebfb3...0a2 Takk! Anonymous poster hash: 2ffb6...d86
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #41 Skrevet 24. mars 2015 Brukte Vallergan på vår tvillnger, de våknet 10-15 ganger hver HVER natt i over 6 mnd. Etter tre netter med Vallergan har de sovet greit. De fikk hangover første natten, neste to kveldene gav jeg bare halvparten av foreskrevet dose. De sov godt, men fikk ikke hangover. Guttene våre gikk ikke i barnehagen, så hangoveren var kke så ille for dem. De knne ta det med ro hjemme.Anonymous poster hash: 40ffc...567 Hvor gamle var de da? Anonymous poster hash: 2ffb6...d86
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #42 Skrevet 24. mars 2015 Fælt å si, men noen ganger er det å la barnet skrike litt eneste løsning. Det tar som regel bare max 2-3 netter før de forstår.. Hun og dere må jo sove! Føler med dere, det er jo til å bli gal av :-( Anonymous poster hash: 74580...2c2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #43 Skrevet 24. mars 2015 Fælt å si, men noen ganger er det å la barnet skrike litt eneste løsning. Det tar som regel bare max 2-3 netter før de forstår.. Hun og dere må jo sove! Føler med dere, det er jo til å bli gal av :-(Anonymous poster hash: 74580...2c2 Ja, hun var visst slapp i bhg idag, kanskje ikke så rart. Det er en vanskelig balansegang, og jeg føler det er mange feller å gå i. Hun skal føle seg ivaretatt, samtidig som hun (og vi...) trenger søvn om natten. Helsesøster sa det i det minste er et steg i riktig retning at hun evner å finne søvnen selv. Anonymous poster hash: 2ffb6...d86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå