Gå til innhold

Hjelp meg, barnet sover ikke om natten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun blir 2 år om noen mnd. Vi har slitt med søvn siden fødselen, men hadde en periode på endel mnd der hun sov hele natten og var flink. Men de siste par mnd, har det sakte, men sikkert gått tilbake til marerittet.

Noen opplysninger:

- hun ønsker ikke å sove sammen med oss. Det har vi forsøkt, det ender opp med at hun går ut av senga vår for å leke på gulvet eller tuller i senga.

- skrikingen starter rundt 3 timer etter leggetid, uavhengig om hun har sovet dupp på dagen eller ikke, og hun skriker i gjennomsnitt 10 ganger pr natt, og vil stå opp kl 06 selvom hun ikke har sovet noe særlig om natten

- hun går i barnehage og får brukt kroppen mye fysisk der, løper rundt hele dagen og er veldig (hyper)aktiv.

- når vi går inn, brer dyna og gir smokken, sier vi natta, nå må du sove. Det hjelper i 5 min, så er skrikingen igang igjen

- det hjelper ikke å ha kosebamse i senga

- vi er aktive og leker mye med henne, gir henne masse oppmerksomhet og kos på dagtid, og skrikingen forekommer uavhengig om det er hverdag, helg eller ferie

Tips? :( :( er utslitt.. Og vi voksne krangler. Lå i senga mi og gråt i natt, alt føles så håpløst.

Anonymous poster hash: 2ffb6...d86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke lite søvnbehov noe som ofte kjennetegner hyperaktive barn?

Jeg er tante til to gutter, begge har adhd, de har aldri sovet mer enn nærmest halvparten av hva barn på samme alder har gjort. Sov veldig lite som babyer, slutten med dupp om dagen lenge før andre barn og har alltid lagt seg flere timer senere enn jevnaldrede barn.

Naboen her har et fostersønn som også er hyperaktiv, han har heller aldri trengt særlig med søvn. Jeg ble helt sjokkert da hun fortalte at han sov fra ca kl 23 til 06 da han var rundt 4 år. Han måtte "legge seg" kl 20 da, men lekte, leste og puslet rundt på rommet sitt til klokken ble rundt 23 og hun gikk inn til han og ba han skru av lyset når hun selv la seg.

Om datteren din er pigg og kvikk, våken og uthvilt uten å vise tegn på at hun har sovet for lite så trenger hun vel ikke mer søvn?

Skjønner at det er slitsomt, men dere må prøve å være løsningsorienterte. Dere voksne trenger søvn selv om hun ikke gjør det, så bytt på med å få sove ut. I en veldig slitsom søvnperiode her sov jeg og mannen annenhver natt i kjellerstuen med sov i ro i ørene mens den andre tok ungen.

Anonymous poster hash: 0ad8d...dd4
Skrevet

Har ingen løsning. Men du får medfølelse og forståelse.

Jeg har det som deg.

Du har sikkert fått masse tips på hva det kan være slik som meg.

Vi har sjekket alt fra refluks, nakke, ører etc. Ikke noe galt.

Vi KAN få vallergan men jeg kvier meg.

Det er slik at vi akkurat klarer oss mtp søvn. Noen netter er litt bedre enn andre og så bytter vi på.

Det jeg har oppdaget er at de gangene hun klarer å sove to/tre timer etter leggetid går som regel natten passe greit. Så det er noe som plager/vekker henne og holder henne våken.

Eneste som vi VET gir dårligere søvn er pysj. Hun sover i kortermet body.

Ellers så er hun ekstremt sensitiv på varme så det er viktig å ha rett temp på soverommet.

Anonymous poster hash: bcf39...ede

Skrevet

Ikke gi Vallergan! Prøv alt annet først! Vi ga Vallergan og barnet var så dopet at vi ikke fikk kontakt, var i så dyp søvn. Ga det en gang, aldri igjen.

Anonymous poster hash: 5a80f...bd1
Skrevet

Ikke gi Vallergan! Prøv alt annet først! Vi ga Vallergan og barnet var så dopet at vi ikke fikk kontakt, var i så dyp søvn. Ga det en gang, aldri igjen.

Nei jeg har ikke lyst til det.

Slik vi har det nå går det akkurat rundt med søvn om vi planlegger og rullerer på hvem som tar henne.

Slitsomt men det fungerer.

Skrevet

Og en ting til HI.

Ikke krangle. Dere trenger HVERANDRE.

Kan dere ikke ta henne annenhver natt? Legge dere et annet sted/ bruke ørepropper slik at du får sovet annenhver natt.

Og, det er faktisk en gyldig grunn til å bli sykemeldt en periode om det er slik.

Da kan du sove ut når hun er i barnehagen.

Skrevet

Er ikke lite søvnbehov noe som ofte kjennetegner hyperaktive barn? Jeg er tante til to gutter, begge har adhd, de har aldri sovet mer enn nærmest halvparten av hva barn på samme alder har gjort. Sov veldig lite som babyer, slutten med dupp om dagen lenge før andre barn og har alltid lagt seg flere timer senere enn jevnaldrede barn. Naboen her har et fostersønn som også er hyperaktiv, han har heller aldri trengt særlig med søvn. Jeg ble helt sjokkert da hun fortalte at han sov fra ca kl 23 til 06 da han var rundt 4 år. Han måtte "legge seg" kl 20 da, men lekte, leste og puslet rundt på rommet sitt til klokken ble rundt 23 og hun gikk inn til han og ba han skru av lyset når hun selv la seg. Om datteren din er pigg og kvikk, våken og uthvilt uten å vise tegn på at hun har sovet for lite så trenger hun vel ikke mer søvn? Skjønner at det er slitsomt, men dere må prøve å være løsningsorienterte. Dere voksne trenger søvn selv om hun ikke gjør det, så bytt på med å få sove ut. I en veldig slitsom søvnperiode her sov jeg og mannen annenhver natt i kjellerstuen med sov i ro i ørene mens den andre tok ungen. Anonymous poster hash: 0ad8d...dd4

Jo, men hun har jo ingen diagnose da. Men hun er urolig hvis hun skal se i bøker, veldig liten tålmodighet. Vet ikke hvordan vi skulle kunne byttet på soving, siden leiligheten har 2 soverom. Ingen gjesterom, kjeller eller mulighet for å sove i stua.

Skrevet

Har ingen løsning. Men du får medfølelse og forståelse.

Jeg har det som deg.

Du har sikkert fått masse tips på hva det kan være slik som meg.

Vi har sjekket alt fra refluks, nakke, ører etc. Ikke noe galt.

Vi KAN få vallergan men jeg kvier meg.

Det er slik at vi akkurat klarer oss mtp søvn. Noen netter er litt bedre enn andre og så bytter vi på.

Det jeg har oppdaget er at de gangene hun klarer å sove to/tre timer etter leggetid går som regel natten passe greit. Så det er noe som plager/vekker henne og holder henne våken.

Eneste som vi VET gir dårligere søvn er pysj. Hun sover i kortermet body.

Ellers så er hun ekstremt sensitiv på varme så det er viktig å ha rett temp på soverommet. Anonymous poster hash: bcf39...ede

Takk for det. Kanskje jeg må prøve ut andre typer pysj, bambus skal være bra eller? Bruker til vanlig bomullspysj med knapper/glidelås. Må ha hel pysj siden hun river av seg bleia og gjør fra seg i senga hvis hun får tak i bleia. Soverommet er kjølig. Har tenkt tanken på søvnmedisin, men...

Skrevet

Og en ting til HI.

Ikke krangle. Dere trenger HVERANDRE.

Kan dere ikke ta henne annenhver natt? Legge dere et annet sted/ bruke ørepropper slik at du får sovet annenhver natt.

Og, det er faktisk en gyldig grunn til å bli sykemeldt en periode om det er slik.

Da kan du sove ut når hun er i barnehagen. Anonymous poster hash: bcf39...ede

Jeg vet det. Men vi er så utslitte at vi snapper etter hverandre og ikke har noe tålmodighet med noen. Ikke så lett å tenke at man skal være på lag. Helt irrasjonelle krangler kan dukke opp og. Jeg er sykemeldt fra før, så blir ekstra sliten når jeg ikke får sove om natten. De siste fem dagene har hun vært syk og, så vært hjemme fra bhg og bomba leiligheten, men jeg orker ikke å rydde. Jeg klarer nesten ikke å snakke, bare snøvler og sier masse feil.

Det som er vanskelig er at hun roper "ulv, ulv", i natt trodde jeg hun maste fordi hun var syk (39 i feber). Ga paracet, og tenkte stakkars liten. Hylinga fortsatte, tok henne inn til oss og tenkte at kanskje hun sover med oss hvis hun føler seg dårlig. Men neida, etter 10 min i senga, gikk hun inn til sitt eget rom og satte seg på gulvet og skulle leke.

Vet ikke hva som er rett å gjøre, ignorere hylinga og se om hun sovner av utmattelse, eller gå inn 15 ganger fra kl 22-05 og gi smokk, bre dyna over og si natta?

Føler vi belønner/forsterker adferden ved at hun får premie (vi går inn) når hun skriker fordi hun ikke vil sove/fordi hun vil leke....

Skrevet

Er ikke lite søvnbehov noe som ofte kjennetegner hyperaktive barn? Jeg er tante til to gutter, begge har adhd, de har aldri sovet mer enn nærmest halvparten av hva barn på samme alder har gjort. Sov veldig lite som babyer, slutten med dupp om dagen lenge før andre barn og har alltid lagt seg flere timer senere enn jevnaldrede barn. Naboen her har et fostersønn som også er hyperaktiv, han har heller aldri trengt særlig med søvn. Jeg ble helt sjokkert da hun fortalte at han sov fra ca kl 23 til 06 da han var rundt 4 år. Han måtte "legge seg" kl 20 da, men lekte, leste og puslet rundt på rommet sitt til klokken ble rundt 23 og hun gikk inn til han og ba han skru av lyset når hun selv la seg. Om datteren din er pigg og kvikk, våken og uthvilt uten å vise tegn på at hun har sovet for lite så trenger hun vel ikke mer søvn? Skjønner at det er slitsomt, men dere må prøve å være løsningsorienterte. Dere voksne trenger søvn selv om hun ikke gjør det, så bytt på med å få sove ut. I en veldig slitsom søvnperiode her sov jeg og mannen annenhver natt i kjellerstuen med sov i ro i ørene mens den andre tok ungen. Anonymous poster hash: 0ad8d...dd4

Jo, men hun har jo ingen diagnose da. Men hun er urolig hvis hun skal se i bøker, veldig liten tålmodighet. Vet ikke hvordan vi skulle kunne byttet på soving, siden leiligheten har 2 soverom. Ingen gjesterom, kjeller eller mulighet for å sove i stua.

Kan dere be om hjelp?

Bare en natt borte der dere kan pleie hverandre er viktig.

Har hun noen besteforeldre som kan ta en nattevåk natt for dere?

Viktig å be om hjelp.

Skrevet

Er ikke lite søvnbehov noe som ofte kjennetegner hyperaktive barn? Jeg er tante til to gutter, begge har adhd, de har aldri sovet mer enn nærmest halvparten av hva barn på samme alder har gjort. Sov veldig lite som babyer, slutten med dupp om dagen lenge før andre barn og har alltid lagt seg flere timer senere enn jevnaldrede barn. Naboen her har et fostersønn som også er hyperaktiv, han har heller aldri trengt særlig med søvn. Jeg ble helt sjokkert da hun fortalte at han sov fra ca kl 23 til 06 da han var rundt 4 år. Han måtte "legge seg" kl 20 da, men lekte, leste og puslet rundt på rommet sitt til klokken ble rundt 23 og hun gikk inn til han og ba han skru av lyset når hun selv la seg. Om datteren din er pigg og kvikk, våken og uthvilt uten å vise tegn på at hun har sovet for lite så trenger hun vel ikke mer søvn? Skjønner at det er slitsomt, men dere må prøve å være løsningsorienterte. Dere voksne trenger søvn selv om hun ikke gjør det, så bytt på med å få sove ut. I en veldig slitsom søvnperiode her sov jeg og mannen annenhver natt i kjellerstuen med sov i ro i ørene mens den andre tok ungen. Anonymous poster hash: 0ad8d...dd4

Jo, men hun har jo ingen diagnose da. Men hun er urolig hvis hun skal se i bøker, veldig liten tålmodighet. Vet ikke hvordan vi skulle kunne byttet på soving, siden leiligheten har 2 soverom. Ingen gjesterom, kjeller eller mulighet for å sove i stua. Anonymous poster hash: 2ffb6...d86

Kan dere be om hjelp?

Viktig å be om hjelp. Anonymous poster hash: bcf39...ede

Jeg vet det, men vil ikke "være til bry". Hun har en bestemor som er pensjonist, vi kunne sikkert tatt en helg der eller noe der hun tok ungen om natta. Kanskje det ikke er like festlig å hyle når det er bestemor som kommer inn, de kjenner hverandre ikke så godt, besøker kanskje 1 gang hver 2.mnd, eller sjeldnere.

Skrevet

Jo, men hun har jo ingen diagnose da. Men hun er urolig hvis hun skal se i bøker, veldig liten tålmodighet. Vet ikke hvordan vi skulle kunne byttet på soving, siden leiligheten har 2 soverom. Ingen gjesterom, kjeller eller mulighet for å sove i stua. Anonymous poster hash: 2ffb6...d86
Kan dere be om hjelp?

Jeg vet det, men vil ikke "være til bry". Hun har en bestemor som er pensjonist, vi kunne sikkert tatt en helg der eller noe der hun tok ungen om natta. Kanskje det ikke er like festlig å hyle når det er bestemor som kommer inn, de kjenner hverandre ikke så godt, besøker kanskje 1 gang hver 2.mnd, eller sjeldnere.

Hehe. Kom på noe. For leeeeenge siden når min nevø var liten (er nå 19 år) passet jeg han litt. Han var en umulius å få til å sove. Drev på slik våre barn. Og hos meg var han en engel. Våknet kanskje én gang og var tørst ville ha smokk. Og sovnet igjen.

Kanskje datteren deres trenger en slik helg.

Skrevet

Kan dere be om hjelp?

Jeg vet det, men vil ikke "være til bry". Hun har en bestemor som er pensjonist, vi kunne sikkert tatt en helg der eller noe der hun tok ungen om natta. Kanskje det ikke er like festlig å hyle når det er bestemor som kommer inn, de kjenner hverandre ikke så godt, besøker kanskje 1 gang hver 2.mnd, eller sjeldnere.Anonymous poster hash: 2ffb6...d86

Hehe. Kom på noe. For leeeeenge siden når min nevø var liten (er nå 19 år) passet jeg han litt. Han var en umulius å få til å sove. Drev på slik våre barn. Og hos meg var han en engel. Våknet kanskje én gang og var tørst ville ha smokk. Og sovnet igjen.

Kanskje datteren deres trenger en slik helg. Anonymous poster hash: bcf39...ede

Det er jo verdt et forsøk i allefall, så får vi sove om natten. Men vet ikke helt hva som er rett å gjøre mtp at hun skriker, føler alt vi gjør er feil siden det ikke blir bedre?

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen - det er helt grusomt!

Jeg holdt på å bli splitter pine gal og etter råd fra legen ga vi vallergan en uke i strekk kanskje hver 6uke. Jeg hadde store kvaler, men det gjorde at alle tre fikk sovet. Barnet var jo også kjempesliten! Da fikk vi brutt dårlig søvnmønster og prøvd å endre. I tilleg ble vi enige om at begge er slitne og at det ikke hjelper å konkurrere om hvem som er trøttest! Så delte vi enten natten i to, eller sov halve natten hver. For meg var det veldig viktig å vite i forkant om jeg trolig ville få sove til natten eller ei - da kunne jeg forberede meg litt.. Vi fikk svært god hjelp av Caroline på sovehjelpen.no - verdt hver krone! Lykke til!

Skrevet

Kjøp en madrass og legg inn til henne så tar du å mannen hver sin natt.

Jeg ville også fått henvisning til ønh spesialist for å utelukke trykk i øret eller polypper.

Det blir jo lite søvn til en så liten kropp når det blir så mye avbrutt søvn.

Har dere noen gode besteforeldre som kan ta barnet ei langhelg? Så dere to (mor og far) får hente inn litt kjærlighet? :)

Jeg vet veldig godt hvordan dere har det, var samme til oss i 2år også, men etter å fått lagt inn dren og fjernet stor polypp ble det bedre.

Fastlegen ser ikke det samme som en spesialist gjør, bare så det er sagt.

Anonymous poster hash: 812a3...bfc

Skrevet

Jeg holdt på å bli splitter pine gal og etter råd fra legen ga vi vallergan en uke i strekk kanskje hver 6uke. Jeg hadde store kvaler, men det gjorde at alle tre fikk sovet. Barnet var jo også kjempesliten! Da fikk vi brutt dårlig søvnmønster og prøvd å endre. I tilleg ble vi enige om at begge er slitne og at det ikke hjelper å konkurrere om hvem som er trøttest! Så delte vi enten natten i to, eller sov halve natten hver. For meg var det veldig viktig å vite i forkant om jeg trolig ville få sove til natten eller ei - da kunne jeg forberede meg litt.. Vi fikk svært god hjelp av Caroline på sovehjelpen.no - verdt hver krone! Lykke til!

Du nevner et viktig poeng ja, når jeg legger meg om kvelden, ligger jeg bare og venter på å få "støtene", følelsen når ungen hyler til om natten, og det går støt gjennom hele kroppen. Og man vet at man ikke skal få sove. Hva gjorde dere da ungen skrek?

Skrevet

Et tips er å slutte med smokk. Slutt med nattservice også. Bare overse og si at barnet må sove og ikke gi mer oppmerksomhet. Min våknet også på natta og var våken i timesvis en periode. Han sov så og si ingenting før han ble 1,5 år etter iherdig søvntrening. Sluttet med smokken rundt 10 mnd og gradvis ble det bedre. Jeg tror faktisk han trengte en liten dupp før kl 1 så han ikke skulle våkne om natta fordi han var overtrøtt. Men sluttet med dupp rundt 21 mnd for da ble søvnen verre igjen. Men husk at en endring ikke oppstår over natta da. Det tok ofte 2 uker før vi merket endringer. Og det er veldig viktig ¨å være konsekvent hver eneste kveld og natt. Om vi lar han få være våken litt senere en kveld skal han det samme neste kveld. Han er 3 år straks.

Anonymous poster hash: bbd02...120
Skrevet (endret)

Du nevner et viktig poeng ja, når jeg legger meg om kvelden, ligger jeg bare og venter på å få "støtene", følelsen når ungen hyler til om natten, og det går støt gjennom hele kroppen. Og man vet at man ikke skal få sove. Hva gjorde dere da ungen skrek?

Ser jeg har skrevet feil - mente at vi enten delte natten i to, eller sov annenhver natt.

Når hun skrek sa vi rolig "nå er det natten". Om hun skrek seg helt bort tok vi henne opp og roet henne ned, men ellers tok vi henne ALDRI opp. Vi bare var der... Hun var forskjellig med meg og pappa'n. Mye seigere med meg 😝 jeg husker jeg satt med hørselvern - uff! Masse lykke til!

Endret av oslofrk
Skrevet

Hei. Vi har en treåring. (3,5år nå) som aldri har sovet en hel natt så kjenner meg godt igjen i det du skriver.

Her er mine tanker.

Barn som får for lite søvn blir hyperaktive og spiser dårlig. Så det blir en ond sirkel.

Prøv å kvile ekstra på dagen. Pass på at hun er mett og at hun ikke blir kald. Vi har i perioder brukt dobbel pysj (ull og bomull oppå) for å unngå at de blir kalde når dyna sparkes av.

Sjekk låsninger hos fysio/manuel terapeut som er flink med barn.

Mat allergier.. Få henvisning til allergitest, og snakk med fastlegen om blodprøver.

Få henvisning til øre nese hals lege for grundig sjekk.

Regner med at jeg ikke trenger å si at rutiner er viktig!

Noen barn er sensitive til tilsetningstoffer i maten, så unngå disse?

Når Snuppa sov i sprinkelseng hadde vi madrass ved siden av og tok annenhver natt. Etter at vi bytta til stor seng sover en av oss resten av natten sammen med hemme i denne eller over i vår seng. Hun sover greit i vår seng så det funker for oss.

Merkelig nok så sover hun bedre etter at vi sluttet med bleie på natta. Så noen barn våkner nok av at de tisser i bleia også?

Sender deg en stor klem!!! Vet hvor grusomt det kan være!!

Skrevet

Takk. Men merkelig hvis hun plutselig skal våkne av å tisse i bleia, eller pga mat? Hadde ikke det gått mer gradvis?

I natt sov jeg med ørepropper, samboeren min sa at hun skrek hele natta. Skal til helsesøster idag, håper hun har en løsning...

Skrevet

Hei! Vi slet med det samme med vår jente. Da det hadde pågått i ca 5 mnd (da var hun 2.5) fikk vi nok, og kontaktet sove-Karin. Etter 3 dager med opplegget hennes sov hun. Hele natten!! Her er rådene vi fikk:

Ikke gå inn når hun hyler. Hvis hun sover i sprinkelseng (det gjorde vår) så be henne legge seg ned selv/ligge i ro/ta på seg dynen/putte inn smokken selv. Vår sto i senge og skrek. Vi sto i døren og sa at når hun hadde lagt seg ned, så skulle vi komme inn og stryke henne på hodet. Første kvelden sto jeg vel der i to timer og gjentok, legg det ned, så kommer jeg. Hun nekta. Plutselig, etter sikkert 100 gjentagelser, så la hun seg ned. Jeg strøk henne på hodet, sa natta, og gikk ut. Andre dagen sto jeg i døren hennes i 10 min. Da var kravet at hun måtte legge seg ned, ta på dynen og putte smokken selv, så skulle jeg komme inn og stryke henne på hodet. Siste natten gikk det 20 sek. Etter den natten var det slutt. Mistenker at problemet var mer trass og stahet enn noe annet. Trikset er å være mer sta. Ikke gi deg.

Ps: alt dette gjelder selvfølgelig bare hvis ungen ellers er frisk, og forstår det du ber om. Kan ikke gjøres med unger som er syke eller for små til å ta en beskjed.

Anonymous poster hash: 2739e...a61

Skrevet

Styr unna vallergan. Hvis det blir til at dere gir noe så få melatonin

Anonymous poster hash: 0bf7b...c4d

Skrevet

Hei! Vi slet med det samme med vår jente. Da det hadde pågått i ca 5 mnd (da var hun 2.5) fikk vi nok, og kontaktet sove-Karin. Etter 3 dager med opplegget hennes sov hun. Hele natten!! Her er rådene vi fikk:

Ikke gå inn når hun hyler. Hvis hun sover i sprinkelseng (det gjorde vår) så be henne legge seg ned selv/ligge i ro/ta på seg dynen/putte inn smokken selv. Vår sto i senge og skrek. Vi sto i døren og sa at når hun hadde lagt seg ned, så skulle vi komme inn og stryke henne på hodet. Første kvelden sto jeg vel der i to timer og gjentok, legg det ned, så kommer jeg. Hun nekta. Plutselig, etter sikkert 100 gjentagelser, så la hun seg ned. Jeg strøk henne på hodet, sa natta, og gikk ut. Andre dagen sto jeg i døren hennes i 10 min. Da var kravet at hun måtte legge seg ned, ta på dynen og putte smokken selv, så skulle jeg komme inn og stryke henne på hodet. Siste natten gikk det 20 sek. Etter den natten var det slutt. Mistenker at problemet var mer trass og stahet enn noe annet. Trikset er å være mer sta. Ikke gi deg.

Ps: alt dette gjelder selvfølgelig bare hvis ungen ellers er frisk, og forstår det du ber om. Kan ikke gjøres med unger som er syke eller for små til å ta en beskjed. Anonymous poster hash: 2739e...a61

Men hun ligger når hun skriker, det er ingenting åpenlyst "feil", helsesøster mente at det er viljen... Og dårlig vane hun har kommet inn i.

Kan ikke be henne ligge hvis hun ligger.

Skrevet

Ps: alt dette gjelder selvfølgelig bare hvis ungen ellers er frisk, og forstår det du ber om. Kan ikke gjøres med unger som er syke eller for små til å ta en beskjed. Anonymous poster hash: 2739e...a61

Men hun ligger når hun skriker, det er ingenting åpenlyst "feil", helsesøster mente at det er viljen... Og dårlig vane hun har kommet inn i.

Kan ikke be henne ligge hvis hun ligger.

Da kan du si mamma kommer bare inn hvis du slutter å hyle?

Skrevet

Det høres nesten kliss likt ut til vår datter da hun var 2 år, og litt likt vår eldste sønn da han var mindre. Her har det fortsatt ikke blitt helt bra, men bedre. Begge får tilskudd av melatonin på kvelden for å bli søvnig nok til å sovne, og 12-åringen har i tillegg en kuledyne som demper uroen i kroppen hans slik at søvnen blir dypere. Begge barna har også ADHD, DVs, bare eldste har fått diagnosen, men minste er under utredning og ender garantert opp med den hun også. De andre barna våre har ikke holdt på slik, de har tvert i mot godt sovehjerte.

At datteren din ikke har noe diagnose som snart 2-åring er ikke så rart, vår eldste var 11 år før den ble stilt, men det betyr jo ikke at det ikke kan være noe. Dessverre er det ofte "noe" med barn som har store søvnvansker, men det trenger jo ikke være noe. Jeg ville uansett tatt det opp med lege.

Anonymous poster hash: 8e079...29b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...