Gå til innhold

Ble jeg mobbet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg invitert på reunion 15 år etter videregående skole (hjelp som tida går). Da jeg så listen over hvem som kommer, fikk jeg klump i magen. Vet ikke om jeg orker å gå.

Det var navnet til min tidligere venninne. Vi ble venninner på videregående, men har visst av hverandre hele livet. På videregående hadde hun fullstendig overtaket på meg. Hun var hun mer populær enn meg, penere enn meg, hadde vært kjæreste med en som ble ansett som kjekk og populær, finere familie med bedre økonomi, disponerte egen bil med mer.Selv hadde jeg noen vanskelige år på den tiden. Faren min ble syk, familieøkonomien var elendig, jeg hadde deltids vaskejobb for å hjelpe til, jeg hadde umoderne, vide klær, aldri hos frisør, jeg var sjenert. På den positive siden så var jeg god i idrett og hadde fantastiske vennskap der og var flink på skolen.

Jeg forstod det ikke da, men venninna mi kom stadig med bemerkninger om hva "andre" syntes om meg. F.eks: Dette sier jeg kun fordi jeg er din venn og vil hjelpe, det er to stykker som har kommentert til meg latteren din, du høres så barnslig ut når du ler høyt. Eller: Det er flere i klassen som synes du smisker med læreren, vil bare si det for å hjelpe deg til å slutte å svare noe som lignet veldig på det en annen har sagt. Eller: Nå smisker du igjen, du svarte kun for å få oppmerksomhet fra læreren, det er tydelig for alle. Eller: Du må ikke være så innpåsliten på Thomas, han har sagt at han ikke liker deg såååå godt. (Hadde bare snakket med han). Eller, da jeg ble kjæreste med Thomas: Han ga meg russesuss, det er utroskap, du kan ikke finne deg i det. (Viste seg etterpå at det var løgn, hun prøvde seg på han)Eller: Du var kjempeflink i gymtimen i dag, men det er flere som synes du viser deg når du alltid scorer flest mål.

Men mye av tiden var hun grei, men ofte fikk jeg slike negative kommentarer om utseende, oppførsel, familien min, ofte litt skjult i vendinger som at hun bare ville litt beste, var veldig glad i meg osv.

Vi er ikke venninner nå, jeg forsøkte å holde kontakten, men hun fulgte ikke opp. Da jeg flytta hjemmefra for å studere startet jeg med blanke ark, og livet er blitt bra. Jeg har flyttet tilbake til hjemstedet, og min tidligere venninne jobber i samme bransje som meg, men vi har møttes på noen møter. Kjenner da at noe av den gamle usikkerheten kommer over meg, vet at hun veier hvert ord jeg sier og jeg blir unaturlig ( og klarte ved et tilfelle å si noe teit, som kunne tolkes at jeg søkte oppmerksomhet).

Fortalte dette til mannen min (ja, Thomas fra videregående) og han kalte det hun gjorde mot meg på videregående for mobbing. Men vi var jo venner???

Anonymous poster hash: 5dd69...785

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror hun stort sett mente det godt, men at hun også hadde behov for å markere at hun var den overlegne i forholdet mellom dere.

Anonymous poster hash: df2aa...c53

Skrevet

uten tvil mobbing!

Skrevet

Ubevisst mobbing. Hun trengte nok mye bekreftelse på at hun var penere og mer populær. Men siden du var god på ting som i timene og idrett osv så måtte hun vel hevde seg. Sjalu på ting som gjorde at du fikk oppmerksomhet.

Anonymous poster hash: a46db...82e

Skrevet

Jeg tenker ikke automatisk mobbing... Jeg tenker shitty friend! For en tragisk person!!

Anonymous poster hash: a270f...39e

Skrevet

Jeg tenker ikke at det var mobbing, men at hun var en utrolig dårlig venn.

Anonymous poster hash: 9c90d...dff
Skrevet

Ble bare så satt ut da mannen kalte det mobbing, hadde aldri tenkt på det sånn. Kan man virkelig bli mobbet uten å forstå det selv??

Hi.

Anonymous poster hash: 5dd69...785

Skrevet

Om ikke mobbing, så iallfall en måte for å opprettholde sin egen popularitet, fikk veldig følelsen av at denne personen hadde deg fordi hun da trodde hun var den mest kule og pene og når du fikk oppmerksomhet så ble det feil for henne.... Hørtes skikkelig ut som ei dritt dame.... Nei, jeg hadde gått på sammenkomsten og holdt hode hevet og ikke brydd meg en døyt om denne x venninnen.

Anonymous poster hash: bda68...9a8

Skrevet

Det er jo en form for mobbing.

Hun forsøkte å psyke deg ned. For meg høres det ut som hun hadde komplekser ifht at du kanskje var flinkere på skolen enn henne, i idrett?

Kanskje var bilen, familien osv en fasade hun følte hun måtte opprettholde?

og noen mangler jo rett og slett antenner og mener det er deres oppgave å formidle slike tåpeligheter til andre.

Men jeg hadde glatt hevet meg over det i dag og latt som ingenting.

Anonymous poster hash: c8520...08b

Skrevet

Helt klart en måte å holde deg nede på for å hevde seg selv.

Anonymous poster hash: 60d02...195

Skrevet

Kanskje ikke direkte mobbing, men det er klart at sånn sitter i. Hun er/var tydeligvis en person som ikke tåler at andre enn henne får positiv oppmerksomhet.

Jeg hadde en slik venninne i vennekretsen min på den tiden jeg også. Hvis noe pent ble sagt om meg eller andre så kan du være sikker på at hun hadde noe negativt å si.

Opplevde til stadighet at hun sa sånn som venninnen din gjorde. "Jeg sier dette fordi jeg er din venn, men Kari og Ola sier at du er sånn og sånn" osv.

Du kan være sikker på at det faktisk var hun selv som hadde sagt noe negativt om meg og lagt ord i munnen på dem, eller at de faktisk aldri hadde sagt noe negativt om meg, tvert om!

Anonymous poster hash: 519c0...f18
Skrevet

Jeg ville ikke kalt det mobbing, men forstår det gir deg en vond følelse i magen.

Hun var nok både misunnelig på deg og maktsyk. Og utnyttet at du var usikker. Men noen er rett og slett bare brutalt "ærlige" og det virker litt som hun hat misforstått hva et vennskap dreier seg om.

Misunnelse , sosial dumhet og vennskap er nok en dårlig match.

Hev deg over det og dra, synes jeg.. ! Gjør deg fin og rett deg opp i ryggen.. Hun har nok alltid skjønt at du er usikker.. Vis henne at hun tar feil!

Lykke til! 😊

Anonymous poster hash: 9ae19...566

Skrevet

Om det var mobbing eller ei, så er det lenge siden nå. Legg det bak deg. Du er voksen nå. Det kommer ikke noe godt ut av å dvele ved det.

Skrevet

Jeg tenker mer sjalusi og (et uttrykk jeg har lært her inne) forsøk på hersketeknikk..

Hun hadde sikkert et så enormt behov for bekreftelser at hun tok det ut på deg. Kanskje ikke direkte mobbing, men (som andre skriver) en falsk/dårlig venn..

Ser det klart med tenåringen min også, hun har også en "venn" som holder på som dette. Datteren min får tilsnakk av venninna om hun viser antydning til kløft, mens hun selv sender snap til hele lista si av seg selv i bikini fx..

Anonymous poster hash: 6290a...fd2

Skrevet

Tenker ikke mobbing. Men hun behandlet deg dårlig, skulle trykke deg ned, for å føle seg selv bra.

Anonymous poster hash: 966cd...8bf
Skrevet

Jeg kaller det hersketeknikk, ikke mobbing.

Skrevet

Ikke mobbing, men veldig rare ting å gjøre... Dårlig venn eller dårlige sosiale antenner kanskje. I dag ville du selvsagt ikke funnet deg i det. Det er vel ikke noe å tenke på- hva hun tenker om deg nå?

Anonymous poster hash: c561c...d42

Skrevet

Kanskje hun så deg som en trussel mot sin egen polularitet? En dame med tydelig dårlig selvtillit som måtte tråkke deg ned for å hevde seg selv. Ekkel venninne.

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det mobbing, men det hun gjorde var ikke greit! Hun var slem, brukte hersketeknikker, dro deg ned og fremhevet seg selv.. Ikke snilt og ikke ei du vil ha i livet ditt nå.. Det er ikke deg det er noe galt med, men hun! Ikke la hun dra deg ned i søla mer.. Hun virker kanskje bedre enn deg på matrielle ting og på overflaten, men hun er virkelig ikke i nærheten av deg på personligheten! Hun er jo direkte slem.

Anonymous poster hash: 6700e...ad6
Gjest Antarctica
Skrevet

Du ble i alle fall tyrannisert.

Skrevet

Jeg hadde også en slik veninne, men jeg var en del smartere enn henne slik at jeg gjennomskuet henne lett når hun fant på ting folk hadde sagt om meg etc. Tøff nok til å ta det opp med henne var jeg likevel ikke. Nok fikk jeg da hun sa rett ut at hun ventet at jeg ikke pratet med gutter på fest, for hun kunne jo finne ut at hun likte den aktuelle gutten (noe som skjedde mistenkelig ofte, da satte hun inn alt for å få akkurat den gutten i seng).

Om det er mobbing, vel altså.. Jeg vil jo på en måte si det, funksjonen er i alle fall den samm: å trykke andre ned for å hevde seg selv.

Anonymous poster hash: baa46...916
Skrevet

Jeg hadde også en slik veninne, men jeg var en del smartere enn henne slik at jeg gjennomskuet henne lett når hun fant på ting folk hadde sagt om meg etc. Tøff nok til å ta det opp med henne var jeg likevel ikke. Nok fikk jeg da hun sa rett ut at hun ventet at jeg ikke pratet med gutter på fest, for hun kunne jo finne ut at hun likte den aktuelle gutten (noe som skjedde mistenkelig ofte, da satte hun inn alt for å få akkurat den gutten i seng).

Om det er mobbing, vel altså.. Jeg vil jo på en måte si det, funksjonen er i alle fall den samm: å trykke andre ned for å hevde seg selv.

Min veninne har forresten sagt at hun forsto at jeg trakk meg unna og bedt om unnskyldning for at hun oppførte seg slik mot meg.

Skrevet

Jeg digger at du er gift med Thomas fra videregående! 😀 syns du skal dra på reunion med hodet høyt hevet. Det er jo som en amerikansk tenåringsfilm! 😀 HEIA DEG!

Skrevet

Jeg digger at du er gift med Thomas fra videregående! syns du skal dra på reunion med hodet høyt hevet. Det er jo som en amerikansk tenåringsfilm! HEIA DEG!

Enig!! :)

Anonymous poster hash: ba858...033

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...