Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #26 Skrevet 22. mars 2015 Jeg som ikke får migrenemedisin av fastlegen. Jeg får ikke medisin av fastlegen da jeg ikke har migrenediagnosen, og han vil ikke sette den selv. Han er ganske nyutdannet og har ingen erfaring med det, han er vikar for min egentlige fastlege som har permisjon. Han har (som jeg skrev) henvist meg for utredning, hos nevrolog. Jeg bor ikke i Oslo så har ikke mange nevrologer/sykehus å velge mellom heller. Bor nordpå, er 3-4 mnd ventetid her på migreneutredning på sykehuset. Selvfølgelig kan fastleger skrive resept på migrenemedisin, jeg har ikke sagt noe annet. Men min gjør ikke det uten en diagnose. Anonymous poster hash: 6f626...db2
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #27 Skrevet 22. mars 2015 Jeg som ikke får migrenemedisin av fastlegen. Jeg får ikke medisin av fastlegen da jeg ikke har migrenediagnosen, og han vil ikke sette den selv. Han er ganske nyutdannet og har ingen erfaring med det, han er vikar for min egentlige fastlege som har permisjon. Han har (som jeg skrev) henvist meg for utredning, hos nevrolog. Jeg bor ikke i Oslo så har ikke mange nevrologer/sykehus å velge mellom heller. Bor nordpå, er 3-4 mnd ventetid her på migreneutredning på sykehuset. Selvfølgelig kan fastleger skrive resept på migrenemedisin, jeg har ikke sagt noe annet. Men min gjør ikke det uten en diagnose. Anonymous poster hash: 6f626...db2 Det er fritt sykehusvalg, benytt deg av det og se om du kan få nevrologtime raskere et annet sted. Jeg ville ellers byttet fastlege eller gått til en privat allmenpraktiker for medisinering i mellomtiden. Det er veldig uprofesjonelt av fastlegen din å bare si "jeg gjør det ikke" når du strever. Anonymous poster hash: 29e74...19b
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #28 Skrevet 22. mars 2015 Jeg som ikke får migrenemedisin av fastlegen. Jeg får ikke medisin av fastlegen da jeg ikke har migrenediagnosen, og han vil ikke sette den selv. Han er ganske nyutdannet og har ingen erfaring med det, han er vikar for min egentlige fastlege som har permisjon. Han har (som jeg skrev) henvist meg for utredning, hos nevrolog. Jeg bor ikke i Oslo så har ikke mange nevrologer/sykehus å velge mellom heller. Bor nordpå, er 3-4 mnd ventetid her på migreneutredning på sykehuset. Selvfølgelig kan fastleger skrive resept på migrenemedisin, jeg har ikke sagt noe annet. Men min gjør ikke det uten en diagnose. Anonymous poster hash: 6f626...db2 Det er fritt sykehusvalg, benytt deg av det og se om du kan få nevrologtime raskere et annet sted. Jeg ville ellers byttet fastlege eller gått til en privat allmenpraktiker for medisinering i mellomtiden. Det er veldig uprofesjonelt av fastlegen din å bare si "jeg gjør det ikke" når du strever. Anonymous poster hash: 29e74...19b Vet jeg kan reise men det vil kreve overnattinger, jeg bor i gokk. Ikke i Oslo. Så er ikke bare bare, og av andre grunner så går det ikke å reise nå. Dessuten har jeg pratet med andre som venter på utredning sørpå og rundtomkring der som har enda lenger ventetid. Ei fikk en frist for innkallelse i januar 2016! Min frist er i juni 2015, vi er snart i april. Så jeg kan få en innkallelse når som helst. Å bytte fastlege gjør jeg ikke da min egentlige fastlege er super, kan ikke miste henne. En privat er dyrt, har ikke penger til det. Har ikke fast jobb så er heldig som faktisk får litt i sykepenger. Er sykemeldt. Vikarlegen min er ikke sur og tverr, han sier ikke "nei det gjør jeg ikke". Vi satt sammen i nesten en time og pratet, og jeg skjønner han. Da han ikke har erfaring med dette. Og vi pratet om meg ja, var ikke sånn at han la masse ut om seg. Selv har jeg lyst på den rette medisinen for meg, så jeg vil ikke bare prøve ut ditten og datten. Har prøvd det for en annen diagnose og opplevde div fæle bivirkninger. Jeg har div andre diagnoser så helsa mi er ikke enkel. Syns det er supert at jeg snart (ikke på dagen nei men er sjeldent man får det) får komme til en nevrolog og jeg tar det derfra. Men takk for tips. Beklager HI om jeg har kuppet tråden din, ikke meningen. Skulle bare dele at du ikke er alene men så fikk jeg så mange kommentarer. God bedrig! Anonymous poster hash: 6f626...db2
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #29 Skrevet 22. mars 2015 Om du kan bli ufør eller ikke avgjøres ikke av diagnosen din, men av funksjonsevnen din. Men det er en lang prosess å bli ufør, du må nok regne med at nav krever at du oppsøker flere leger, får second opinions, prøver forskjellige behandlingsopplegg og medisiner osv før det er aktuelt å tenke på ufør. Anonymous poster hash: 671e3...849
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #30 Skrevet 22. mars 2015 Hi her. Fastlegen ga meg stort sett paralgin forte og betablokkere. Men henviste meg til slutt til HODEPINESKOLE ved nevrologisk avd på sykehuse. Samt til MR av hodet. På hodepineskolen ble medisin forbruk og type hodepine kartlagt. Og så skal ny medisin testes ut, dette er tidkrevende, forde hver medisin må testes over tid. Botox behandlingen var utført av nevrolog på sykehuset. 32 injeksjoner i hodet, hver 3dje mnd i 12 mnd. Dvs 12 måneder. De ville bruke så lang tid før de kunne evaluere effekten. Fastlegen har ikke ne mer med dette å gjøre, jeg er under oppfølging fra nevrologene på sykehuset. Jeg har vert innlagt på nevrologisk avdeling i 1 uke til detoxsifisering, og kjørt ett knallhardt detox-program i 3 mnd. For å se om det er medisinsk utløst migrene. Husk jeg har i årevis spist store mengder paracett og paralgin forte. Jeg er gjevnlig til samtale med resurssykepleier (via hodepineskolen på reumatologisk avdeling) på nevrologisk pol, men venter nå på time hos nevrologen for å ha samtle i etterkant av detoxifiseringen. I januar fikk jeg beskjed om at jeg skulle få ny time hos nevrologen, men det har ikke kommet noe enda. Man er tydeligvis ikke prioritert. Det er 1.5 år siden jeg ble hennvist til reumatolog......fortvilt med så lang ventetid. Jeg er jo under utredning hos nevrolog, men de finner jo ikke noe galt, jeg har prøvd atakand og inderal som forebyggende. Jeg føler jeg gjør som jeg skal, spiser gjennomsnittelig sunn mat, drikker ok med vann, prøver å være litt fysisk aktiv, holder meg unna stress, holder meg unna sterkt lys, går m3st med solbriller, holder meg unna støy, legger meg og står opp til samme tid, prøver å sove nok. Mediterer, mindfulness, pilates, styrker kjernemusklatur, jobber med nakke holdning, og gjør avslappings øvelser. Jeg går sågar til fysioterapaut å får kinesologi-tapet nakken for å forebygge spennings hodepinen. Tidligere hadde jeg bare migrene, den vanvittige kniven som står å hugger i ene halvdelen av hodet. Men siste 2 årene har symtomer på spenningshodeping også sneket seg inn. Grusomt. Unngår så godt jeg kan ting som trigger annfall. Og btw. Beklager om det hørtes ut som om jeg ønsker å bli ufør. Klønete formulert. Jeg ønsker jo helst å ikke ha hodepine. Men jeg føler jeg har prøvd så mye, og ikke noe funker, og kanskje dette er noe jeg må leve med.....hvordan ialle dager kombinere dette med å jobbe?? Det som skjer når jeg jobber, er hardere og fler annfall, og jeg bruker så mye krefter på å kjempe meg igjennom dagen, og med så mye medisin, at når jeg kommer hjem og ungen hjem fra skolen er jeg IKKE noen god mamma. For når mamma har vert på jobb i hele dag med veldige smerter i hodet, kvalm og jævlig, og har spist så mye paralgin og paracett og annfallsmedisin at hun føler seg nærmest ruset, da er ikke tolmodigheten på topp overfor slitne unger, lekser, og fotballtrening. Og skulle jeg gå hjem fra jobb hver gang migrenen kommer, da hadde jeg ikke hatt en jobb. Men det smalt jo til slutt da, og jeg fikk ett serieannfall som varte i 6 døgn, og siden har jeg vert sykemeldt. Akkurat nå ser jeg ikke lyst på det. I går kveld kom ett kraftig annfall, og jeg tok 1 relpax, 40 mg kl 21. Og en til kl 24, og en til kl 08, og en til kl 14......så roet det seg og jeg trodde det var over.....inntil jeg gikk på kjøkkenet i kveld, og da eksploderte.det igjen.....og 1 til relpax ble inntatt. Nå er det skjeldent det er så ille, nå som jeg er hjemme, men dette er forferdelig. Man eksisterer.....man lever ikke. Resurssykepleieren sier at man bør max ta 4-6 stk relpax pr mnd...... jeg har tatt det i helga...... Anonymous poster hash: f2bbd...866
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #31 Skrevet 23. mars 2015 Oi, det blei litt langt, var seint og jeg var utslitt...... Anonymous poster hash: f2bbd...866
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #33 Skrevet 23. mars 2015 Min min fikk migreneplager i 2007 og ble derfor sykemeldt. Nå mange år etter går han fortsatt på aap og har fått diagnosen kronisk migrene. Flere anfall i uken, og kronisk hodepine utenom anfallene. Nav sier at ufør er uaktuelt for ham (grunnet ugyldig diagnose?!). Ufør trenger ikke være permanent og jeg skjønner at det kan gi den økonomiske tryggheten, slik at man kan fokusere på å kunne bli frisk nok til å ihvertfall kunne jobbe noe. Lykke til! Anonymous poster hash: 9c955...2ab
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #34 Skrevet 23. mars 2015 Tja, det er jo begrenset hvor lenge man kan gå på app da. Og det er synd hvis migrene er ugyldig diagnose. Og at man derfor evt havner i økonomisk trøbbel etter app perioden. Tenker av og til at bhg ikke er for meg med mitt hode. Men det finnes jo ingen arbeidsgiver som vil ta i meg med ildtang engang.....mer ustabil arbeidskraft skal du leite lenge etter. Anonymous poster hash: f2bbd...866
Gjest Skrevet 23. mars 2015 #35 Skrevet 23. mars 2015 Virker som du er kandidat for nervestimulator, Som blir operert inn, ala pacemaker.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #36 Skrevet 23. mars 2015 Virker som du er kandidat for nervestimulator, Som blir operert inn, ala pacemaker. Er det ikke litt skummelt?? har null peiling.... Anonymous poster hash: f2bbd...866
Gjest Skrevet 23. mars 2015 #37 Skrevet 23. mars 2015 Virker som du er kandidat for nervestimulator, Som blir operert inn, ala pacemaker. Er det ikke litt skummelt?? har null peiling.... Anonymous poster hash: f2bbd...866 Aner ikke. Leste om det inne på en migreneside i går på facebook, og spurte litt rundt om dette hos nevroligen i sted. Ikke for meg selv, men sann generelt. Og de som operere inn dette, har vistnok peil Og ikke minst har kronikern god effekt av dette.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #38 Skrevet 23. mars 2015 HI: Hvilket sykehus fikk du utført botoxbehandling på? Kjempefint om du vil svare, jeg leter etter offentlig tilbud av samme behandling. Anonymous poster hash: 29e74...19b
Gjest Skrevet 23. mars 2015 #39 Skrevet 23. mars 2015 HI: Hvilket sykehus fikk du utført botoxbehandling på? Kjempefint om du vil svare, jeg leter etter offentlig tilbud av samme behandling. Anonymous poster hash: 29e74...19b Ahus har
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #40 Skrevet 23. mars 2015 Jeg fikk botox injeksjoner i hodet ved nevrologisk avd på Molde sykehus. Anonymous poster hash: f2bbd...866
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #41 Skrevet 23. mars 2015 Jeg fikk botox injeksjoner i hodet ved nevrologisk avd på Molde sykehus.Anonymous poster hash: f2bbd...866 hilsen HI altså. Anonymous poster hash: f2bbd...866
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #42 Skrevet 23. mars 2015 http://www.medi3.no/default.aspx?menu=340&id=587 Kanskje dette kan være noe for deg? Anonymous poster hash: d5ca3...49a
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #43 Skrevet 23. mars 2015 Det kan hende, men jeg skal jo utredes for fibro, og det går vel under andre smertelidelser? Da er jeg kanskje ikke egnet? Anonymous poster hash: f2bbd...866
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #44 Skrevet 23. mars 2015 Men hvis jeg ikke kan jobbe i bhg, men må bytte beite.......hvem vil ha noen som støtt melder avbrudd, noen som støtt må hå hjem fra hjobb, forde smertene er sterke og eller man følervseg rusa og susete av medisin..... Anonymous poster hash: f2bbd...866
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2015 #45 Skrevet 23. mars 2015 Det kan hende, men jeg skal jo utredes for fibro, og det går vel under andre smertelidelser? Da er jeg kanskje ikke egnet? Anonymous poster hash: f2bbd...866 Ja, det er meget mulig. Fikk ikke med meg den biten! Anonymous poster hash: d5ca3...49a
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #46 Skrevet 24. mars 2015 Jeg har siden midten av januar hatt daglige anfall og ble endelig kvitt det i forrige uke, men i dag kom et anfall igjen, ikke så kraftig heldigvis. Jeg har ingen diagnose men er henvist for migreneutredning. Har prøvd manuellterapeut og det er alt, får ikke medisin av fastlegen uten en diagnose. Men får jeg diagnosen, prøver alt mulig av medisiner og behandling, og ingenting funker. Og at anfallene fortsetter. Ja da håper jeg at jeg blir tatt seriøst og kan slippe å skulle jobbe. Dette livet jeg nettopp har hatt med anfall, og som du har, er ikke forenelig med å jobbe. Anonymous poster hash: 6f626...db2 Kjære deg!!! Du må jo komme deg til nevrolog og bli skikkelig utredet og få tilbud om å prøve Ut forskjellige medisiner.Fastlegene tør sjeldent å medisinere migrene uten en diagnose fastslått fordi migrene idag behandles i de fleste tilfeller med medisiner beregnet på helt andre diagnoser. Anonymous poster hash: fa885...8e5 Det er helt feil!!Migrene behandles stort sett med anfallsmedisiner. Diagnosen settes i hovedsak av fastlege utfra pasientens symptomer. Dersom fastlegen mistenker migrene utfra beskrivelse av symptomer, så skal anfallsmedisin utprøves. Det er ingenting dom sier at man skal avvente medisinering i påvente av utredning hos nevrolog. Dersom fastlegen er i tvil kan han/hun konferere tekefonisk med vakthavende nevrolog på sykehuset. Det er kun i forebyggende behandling Det brukes medisiner spm egentlig er beregnet for andre ting. Det gjelder gjerne betablokker (mot høyt BT), milde medisiner mot angst/depresjon eller epilepsomedisinen Topimax. Forebyggende medisiner benyttes ikke i først omgang ved mistanke om migrene. Anfallsmedisin er pri 1 og forebyggende brukes dersom man har mange anfall til tross for bruk sv anfallsmedisin. Forebyggende medisin kan også skrives ut av fastlege / man trenger ingen utredning hos nevrolog. Det er dog ganske vanlig å gjennomføre MR av hode/nakke for å utelukke andre årsaker til hodepinen. Og selvfølgelig henvisning til spesialist dersom man ikke får kontroll på anfall med medisiner, det er mistanke om andre nevrologiske sykdommer/tilstander eller tradisjonell forebyggende behandling har liten effekt. Anonymous poster hash: 6ef5a...5a6 Jeg vet jo at det er forebyggende medisin som brukes til andre diagnoser og at dette ikke gjelder for anfallsmedisiner. Men de som har anfall flere ganger i uken skal ikke bruke anfallsmedisiner så ofte. Det er derfor man bør bli utredet hos nevrolog og få startet på forebyggende. Anfallsmedisiner er såpass sterke at det er skadelig for leveren ved bruk ofte. Forebyggende medisiner er derfor mindre skadelig for leveren og bør derfor gis til de med hyppige anfall. De aller fleste fastleger henviser pasienter videre til nevrolog da de har kompetanse til å følge opp pasientene. Forstår ikke helt hva du mente var helt feil i innlegget mitt. Anonymous poster hash: fa885...8e5 Det som er feil er jo at fastlegen din ikke vil stille diagnose og heller ikke starte opp behandling. Det er faktisk sterkt kladreverdig! Med mindre det ligger noe mer bak her som du velger å utelate,selvfølgelig Diagnosen stilles kun på bakgrunn av symptomer. Det kan faktisk ikke en nevrolog gjøre bedre enn en fastlege! Og, som jeg skrev, dersom fastlegen din er SÅ usikker kan han konferere telefonisk med vakthavende nevrolog på sykehuset for oppstart av behandling. Du kan jo føre en hodepinedagbok. Du finner eksempler på hvordan dette kan gjøres på nettet. Anfallemedisiner prøves ut først. Selv om du har mange anfall nå, kan det fint være at oppstart av effektive anfallsmedisiner også reduserer hyppigheten av anfallene. man trenger heller ikke utredning hos nevrolog for å starte forebyggende behandling. Og det er selvfølgelig ikke slik at en nevrolog magisk finner DEN RETTE medisinen for deg. Når det gjelder mgirene så må man gjerne prøve ut ulike medisiner for å finne ut hvilken medisin som passer best for nettopp DEG. Man prøver gjerne ut mildere typer først for å se om det gir effekt, for deretter å øke dosering eller endre preparat dersom man ikke får ønsket effekt. Dette prinsippet gjelder forøvrig både forebuggende medisin og anfallsmedisin. Ja, anfallsmedisiner kan selvfølgelig ha bivirkninger. Det kan også forebyggende medisiner ha. Og så må man, i samarbeid med legen, vurdere bivirkningene opp mot hensikten med å gi medisin. Anfallsmedisinene som er på markedet i dag er god utprøvd, testede og ikke minst ganske så effektive. Det blir dermed ganske meningsløst av legen din å hverken ville gi deg en diagnose eller prøve ut medisiner, men kun henvise deg videre i systemet. Dersom behandling med anfallsmedisiner og forebyggende behandling startet hos fastlege ikke har ønsket effekt, SÅ er jeg enig i at det ville det vært naturlig med en henvisnign til nevrolog, smertepoliklinikk e.l. Her er forøvrig en henvisning fra Tidsskrift for den norske legeforening, som nettopp henviser til at forebyggende behandling før kjennes og administreres av primærlege: http://tidsskriftet.no/article/2263930 En av konklusjonene i artikkelen er følgende: Behandling kan startes og følges opp i primærhelsetjenesten Anonymous poster hash: 6ef5a...5a6
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #47 Skrevet 24. mars 2015 Jeg har siden midten av januar hatt daglige anfall og ble endelig kvitt det i forrige uke, men i dag kom et anfall igjen, ikke så kraftig heldigvis. Jeg har ingen diagnose men er henvist for migreneutredning. Har prøvd manuellterapeut og det er alt, får ikke medisin av fastlegen uten en diagnose. Men får jeg diagnosen, prøver alt mulig av medisiner og behandling, og ingenting funker. Og at anfallene fortsetter. Ja da håper jeg at jeg blir tatt seriøst og kan slippe å skulle jobbe. Dette livet jeg nettopp har hatt med anfall, og som du har, er ikke forenelig med å jobbe. Anonymous poster hash: 6f626...db2 Kjære deg!!! Du må jo komme deg til nevrolog og bli skikkelig utredet og få tilbud om å prøve Ut forskjellige medisiner.Fastlegene tør sjeldent å medisinere migrene uten en diagnose fastslått fordi migrene idag behandles i de fleste tilfeller med medisiner beregnet på helt andre diagnoser. Anonymous poster hash: fa885...8e5 Det er helt feil!!Migrene behandles stort sett med anfallsmedisiner. Diagnosen settes i hovedsak av fastlege utfra pasientens symptomer. Dersom fastlegen mistenker migrene utfra beskrivelse av symptomer, så skal anfallsmedisin utprøves. Det er ingenting dom sier at man skal avvente medisinering i påvente av utredning hos nevrolog. Dersom fastlegen er i tvil kan han/hun konferere tekefonisk med vakthavende nevrolog på sykehuset.Det er kun i forebyggende behandling Det brukes medisiner spm egentlig er beregnet for andre ting. Det gjelder gjerne betablokker (mot høyt BT), milde medisiner mot angst/depresjon eller epilepsomedisinen Topimax.Forebyggende medisiner benyttes ikke i først omgang ved mistanke om migrene. Anfallsmedisin er pri 1 og forebyggende brukes dersom man har mange anfall til tross for bruk sv anfallsmedisin. Forebyggende medisin kan også skrives ut av fastlege / man trenger ingen utredning hos nevrolog.Det er dog ganske vanlig å gjennomføre MR av hode/nakke for å utelukke andre årsaker til hodepinen. Og selvfølgelig henvisning til spesialist dersom man ikke får kontroll på anfall med medisiner, det er mistanke om andre nevrologiske sykdommer/tilstander eller tradisjonell forebyggende behandling har liten effekt.Anonymous poster hash: 6ef5a...5a6 Jeg vet jo at det er forebyggende medisin som brukes til andre diagnoser og at dette ikke gjelder for anfallsmedisiner. Men de som har anfall flere ganger i uken skal ikke bruke anfallsmedisiner så ofte. Det er derfor man bør bli utredet hos nevrolog og få startet på forebyggende. Anfallsmedisiner er såpass sterke at det er skadelig for leveren ved bruk ofte. Forebyggende medisiner er derfor mindre skadelig for leveren og bør derfor gis til de med hyppige anfall.De aller fleste fastleger henviser pasienter videre til nevrolog da de har kompetanse til å følge opp pasientene. Forstår ikke helt hva du mente var helt feil i innlegget mitt.Anonymous poster hash: fa885...8e5 Det som er feil er jo at fastlegen din ikke vil stille diagnose og heller ikke starte opp behandling. Det er faktisk sterkt kladreverdig! Med mindre det ligger noe mer bak her som du velger å utelate,selvfølgelig Diagnosen stilles kun på bakgrunn av symptomer. Det kan faktisk ikke en nevrolog gjøre bedre enn en fastlege! Og, som jeg skrev, dersom fastlegen din er SÅ usikker kan han konferere telefonisk med vakthavende nevrolog på sykehuset for oppstart av behandling. Du kan jo føre en hodepinedagbok. Du finner eksempler på hvordan dette kan gjøres på nettet. Anfallemedisiner prøves ut først. Selv om du har mange anfall nå, kan det fint være at oppstart av effektive anfallsmedisiner også reduserer hyppigheten av anfallene. man trenger heller ikke utredning hos nevrolog for å starte forebyggende behandling. Og det er selvfølgelig ikke slik at en nevrolog magisk finner DEN RETTE medisinen for deg. Når det gjelder mgirene så må man gjerne prøve ut ulike medisiner for å finne ut hvilken medisin som passer best for nettopp DEG. Man prøver gjerne ut mildere typer først for å se om det gir effekt, for deretter å øke dosering eller endre preparat dersom man ikke får ønsket effekt. Dette prinsippet gjelder forøvrig både forebuggende medisin og anfallsmedisin. Ja, anfallsmedisiner kan selvfølgelig ha bivirkninger. Det kan også forebyggende medisiner ha. Og så må man, i samarbeid med legen, vurdere bivirkningene opp mot hensikten med å gi medisin. Anfallsmedisinene som er på markedet i dag er god utprøvd, testede og ikke minst ganske så effektive. Det blir dermed ganske meningsløst av legen din å hverken ville gi deg en diagnose eller prøve ut medisiner, men kun henvise deg videre i systemet. Dersom behandling med anfallsmedisiner og forebyggende behandling startet hos fastlege ikke har ønsket effekt, SÅ er jeg enig i at det ville det vært naturlig med en henvisnign til nevrolog, smertepoliklinikk e.l. Her er forøvrig en henvisning fra Tidsskrift for den norske legeforening, som nettopp henviser til at forebyggende behandling før kjennes og administreres av primærlege:http://tidsskriftet.no/article/2263930 En av konklusjonene i artikkelen er følgende: Behandling kan startes og følges opp i primærhelsetjenesten Anonymous poster hash: 6ef5a...5a6 Bare til innfo. Dette er ikke om hovedinnlegger altså. -for det er megvdet Anonymous poster hash: f2bbd...866
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #48 Skrevet 24. mars 2015 Jeg har siden midten av januar hatt daglige anfall og ble endelig kvitt det i forrige uke, men i dag kom et anfall igjen, ikke så kraftig heldigvis. Jeg har ingen diagnose men er henvist for migreneutredning. Har prøvd manuellterapeut og det er alt, får ikke medisin av fastlegen uten en diagnose. Men får jeg diagnosen, prøver alt mulig av medisiner og behandling, og ingenting funker. Og at anfallene fortsetter. Ja da håper jeg at jeg blir tatt seriøst og kan slippe å skulle jobbe. Dette livet jeg nettopp har hatt med anfall, og som du har, er ikke forenelig med å jobbe. Anonymous poster hash: 6f626...db2 Kjære deg!!! Du må jo komme deg til nevrolog og bli skikkelig utredet og få tilbud om å prøve Ut forskjellige medisiner.Fastlegene tør sjeldent å medisinere migrene uten en diagnose fastslått fordi migrene idag behandles i de fleste tilfeller med medisiner beregnet på helt andre diagnoser. Anonymous poster hash: fa885...8e5 Det er helt feil!!Migrene behandles stort sett med anfallsmedisiner. Diagnosen settes i hovedsak av fastlege utfra pasientens symptomer. Dersom fastlegen mistenker migrene utfra beskrivelse av symptomer, så skal anfallsmedisin utprøves. Det er ingenting dom sier at man skal avvente medisinering i påvente av utredning hos nevrolog. Dersom fastlegen er i tvil kan han/hun konferere tekefonisk med vakthavende nevrolog på sykehuset.Det er kun i forebyggende behandling Det brukes medisiner spm egentlig er beregnet for andre ting. Det gjelder gjerne betablokker (mot høyt BT), milde medisiner mot angst/depresjon eller epilepsomedisinen Topimax.Forebyggende medisiner benyttes ikke i først omgang ved mistanke om migrene. Anfallsmedisin er pri 1 og forebyggende brukes dersom man har mange anfall til tross for bruk sv anfallsmedisin. Forebyggende medisin kan også skrives ut av fastlege / man trenger ingen utredning hos nevrolog.Det er dog ganske vanlig å gjennomføre MR av hode/nakke for å utelukke andre årsaker til hodepinen. Og selvfølgelig henvisning til spesialist dersom man ikke får kontroll på anfall med medisiner, det er mistanke om andre nevrologiske sykdommer/tilstander eller tradisjonell forebyggende behandling har liten effekt.Anonymous poster hash: 6ef5a...5a6 Jeg vet jo at det er forebyggende medisin som brukes til andre diagnoser og at dette ikke gjelder for anfallsmedisiner. Men de som har anfall flere ganger i uken skal ikke bruke anfallsmedisiner så ofte. Det er derfor man bør bli utredet hos nevrolog og få startet på forebyggende. Anfallsmedisiner er såpass sterke at det er skadelig for leveren ved bruk ofte. Forebyggende medisiner er derfor mindre skadelig for leveren og bør derfor gis til de med hyppige anfall.De aller fleste fastleger henviser pasienter videre til nevrolog da de har kompetanse til å følge opp pasientene. Forstår ikke helt hva du mente var helt feil i innlegget mitt.Anonymous poster hash: fa885...8e5 Det som er feil er jo at fastlegen din ikke vil stille diagnose og heller ikke starte opp behandling. Det er faktisk sterkt kladreverdig! Med mindre det ligger noe mer bak her som du velger å utelate,selvfølgelig Diagnosen stilles kun på bakgrunn av symptomer. Det kan faktisk ikke en nevrolog gjøre bedre enn en fastlege! Og, som jeg skrev, dersom fastlegen din er SÅ usikker kan han konferere telefonisk med vakthavende nevrolog på sykehuset for oppstart av behandling. Du kan jo føre en hodepinedagbok. Du finner eksempler på hvordan dette kan gjøres på nettet. Anfallemedisiner prøves ut først. Selv om du har mange anfall nå, kan det fint være at oppstart av effektive anfallsmedisiner også reduserer hyppigheten av anfallene. man trenger heller ikke utredning hos nevrolog for å starte forebyggende behandling. Og det er selvfølgelig ikke slik at en nevrolog magisk finner DEN RETTE medisinen for deg. Når det gjelder mgirene så må man gjerne prøve ut ulike medisiner for å finne ut hvilken medisin som passer best for nettopp DEG. Man prøver gjerne ut mildere typer først for å se om det gir effekt, for deretter å øke dosering eller endre preparat dersom man ikke får ønsket effekt. Dette prinsippet gjelder forøvrig både forebuggende medisin og anfallsmedisin. Ja, anfallsmedisiner kan selvfølgelig ha bivirkninger. Det kan også forebyggende medisiner ha. Og så må man, i samarbeid med legen, vurdere bivirkningene opp mot hensikten med å gi medisin. Anfallsmedisinene som er på markedet i dag er god utprøvd, testede og ikke minst ganske så effektive. Det blir dermed ganske meningsløst av legen din å hverken ville gi deg en diagnose eller prøve ut medisiner, men kun henvise deg videre i systemet. Dersom behandling med anfallsmedisiner og forebyggende behandling startet hos fastlege ikke har ønsket effekt, SÅ er jeg enig i at det ville det vært naturlig med en henvisnign til nevrolog, smertepoliklinikk e.l. Her er forøvrig en henvisning fra Tidsskrift for den norske legeforening, som nettopp henviser til at forebyggende behandling før kjennes og administreres av primærlege:http://tidsskriftet.no/article/2263930 En av konklusjonene i artikkelen er følgende: Behandling kan startes og følges opp i primærhelsetjenesten Anonymous poster hash: 6ef5a...5a6 Bare til innfo. Dette er ikke om hovedinnlegger altså. -for det er megvdet Anonymous poster hash: f2bbd...866 Det er jeg klar over:) Anbefaller forresten deg også å lese artikkelen om forebyggende behandling (tror jeg nevte den tidligere i et innlegg??) Hvis du se i tabellen der så lister den opp ulike typer forebyggende muligheter:) Anonymous poster hash: 6ef5a...5a6
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2015 #49 Skrevet 24. mars 2015 Veldig interessant. Det er tydeligvis flere sreinernå snu på her. takk og pris!!!!! Anonymous poster hash: f2bbd...866
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2015 #50 Skrevet 26. mars 2015 Utrolig lysømfintlig. Den største triggeren. Ned med lystette rullgardiner. Steng ute sola, på med caps og solbriller. Vooooooooondt. Anonymous poster hash: f2bbd...866
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå