Anonym bruker Skrevet 21. mars 2015 #1 Skrevet 21. mars 2015 Har migrene 10-15 dager på mnd. Spiser mye migrenemedisin, og har prøvd botox, detoxifisering, fysioterapi, mindfullness, manuellterapi, fysiopilates +++ Har vert sykemeldt i 12 mnd og gått på arbeidsavklarings peng i 10 mnd. Venter på time hos reumatolog pga mye smerter alle steder, og er kroneksempel på fm tilfelle. Er utdannet til å, jobbe i bhg som ass. Har nå i 2 år vert borte fra jobb og bare konsentrert meg om å ikke trigge annfall. Og er nede i 10-15 annfall pr nnd. Skal snart på samt ned nav. Kan jeg be om å bli ufør......greier ikke dette. Tanken på jobb med hodet mitt er fryktelig. Anonymous poster hash: f2bbd...866
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #2 Skrevet 22. mars 2015 Jeg håper det for din skyld! Har en på jobben som plages med svært hyppige anfall, får så vondt av henne:( Anonymous poster hash: 65dc3...9f8
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #3 Skrevet 22. mars 2015 Når det er så ille, så må vel det gå an. I hvert fall midlertidig. Hva sier legen din da? Anonymous poster hash: 7a3db...211
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #4 Skrevet 22. mars 2015 Du burde få tatt test for matintoleranse hos f.eks. Lab1. Vet om flere med ekstrem migrene som har fått livet tilbake etter at de har funnet ut hva de reagerte på. Det var gjerne ting de ikke hadde sjans å finne ut av selv. Det er verdt et forsøk! Lykke til Anonymous poster hash: 7715c...60b
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #5 Skrevet 22. mars 2015 Prøv topimax! Jeg har fått et helt nytt liv med dem. Anonymous poster hash: f67d4...b10
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #6 Skrevet 22. mars 2015 Topimax..... rart jeg ikke har fått tilbud om det. Når jeg har prøvd naramig, maksalt, imigran, relpax, både som tabletter, radis, og nesespray..... Anonymous poster hash: f2bbd...866
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #7 Skrevet 22. mars 2015 Topimax..... rart jeg ikke har fått tilbud om det. Når jeg har prøvd naramig, maksalt, imigran, relpax, både som tabletter, radis, og nesespray..... Anonymous poster hash: f2bbd...866 Hva er radis? Anonymous poster hash: 7a3db...211
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #8 Skrevet 22. mars 2015 Jeg bruker også topimax forebyggende morgen og kveld. Jeg hadde ikke klart å jobbe uten disse. gikk på selo zok i flere år Før jeg prøvde disse. Har også brukt atacand. Det finnes mange forebyggende medisiner som er verdt å teste ut før man gir opp. Jeg brukte flere år på å finne riktige medisiner. Har du blitt utredet hos nevrolog forresten? Anonymous poster hash: fa885...8e5
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #9 Skrevet 22. mars 2015 Jeg bruker også topimax forebyggende morgen og kveld. Jeg hadde ikke klart å jobbe uten disse. gikk på selo zok i flere år Før jeg prøvde disse. Har også brukt atacand. Det finnes mange forebyggende medisiner som er verdt å teste ut før man gir opp. Jeg brukte flere år på å finne riktige medisiner. Har du blitt utredet hos nevrolog forresten? Anonymous poster hash: fa885...8e5 Ser forresten at medisinene du ramser opp er såkalte anfallsmedisiner. De skal jo kun brukes ved anfall. Du som er så hyppig plaget må jo bruke forebyggende to ganger daglig. Anonymous poster hash: fa885...8e5
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #10 Skrevet 22. mars 2015 Radis er en type tabletter som virker raskere enn vanlige tabletter slik jeg forsto det. Mulig jeg har missforstått. Når jeg skulle prøve imigran var det prøvd tabletter først, så andre imigran tabletter som altså var radis, ogvså nesespray. Når det gjelder forebyggende har jeg brukt beta blockere daglig i 2 år. For tiden 16 mg atacand. Anonymous poster hash: f2bbd...866
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #11 Skrevet 22. mars 2015 Forebyggende medisin må jo forsøkes. Hvis du googler migrene og forebyggende medisin kan du finne en god artikkel skrevet i et norsk medisinsk tidsskrift om de ulike forebyggende alternativene (husker i farten ikke hva artikkelen heter). Iallefall: jeg printer den ut og tok den med til legen min. Vi gikk igjennom den og så på hva jeg hadde forsøkt (Bl.a blodtrykksmedisiner) og hva som sto igjen. Det var Topimax. Nå bruker jeg det morgen og kveld. Har noe mindre anfall men hovedforskjellen er at de anfallene jeg har er mildere. Jeg kan fortsatt ha opptil 4anfall i uka og bruker anfallsmedisin når jeg må. Jeg har også FM i tillegg og bruker smertestillende + sarotex mot søvnvansker i perioder. Har klart å kjempe meg tilbake dra 40% AAP til nå 100% jobb igjen Anonymous poster hash: 6ef5a...5a6
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #12 Skrevet 22. mars 2015 Jeg bruker samme dose atacand som deg, og jeg har mye færre anfall enn det du har. Har og prøvd sarotex i tillegg. Bør du ikke prøve større dose (hvis man kan), noe annet, eller noe i tillegg? Anonymous poster hash: 7a3db...211
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #13 Skrevet 22. mars 2015 Jeg har fått et nytt liv med Propal, betablokkere. Tar en tabl hver kveld. Anonymous poster hash: 4e749...337
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #14 Skrevet 22. mars 2015 Huff, for en kjip situasjon. Selvfølgelig går det an å bli ufør om man har en så stor grad av migrene. Håper for din del at du blir så bra at du kan jobbe igjen en gang, eller at du finner en kur. Anonymous poster hash: cff66...fbf
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #15 Skrevet 22. mars 2015 Om man ikke finner en løsning, så ja - du er jo ikke arbeidsfør med migrene så hyppig. Kan jeg spørre om du fikk Botox-behandlingen ved offentlig sykehus, forresten? Jeg leter selv etter noe som gir det i forbindelse med en kombinasjon av migrene og tensjonshodepine jeg strever med. Har ikke råd til å betale behandlingen selv. Anonymous poster hash: 29e74...19b
Gjest Skrevet 22. mars 2015 #16 Skrevet 22. mars 2015 JA så klart kan du det. Ingenting er så pyton som denne hel*** migrenen. Selv har jeg fått et halvveis nytt liv med Almogran. En gammel anfallsmedisin som legene nesten ikke bruker lengre. Har også anfall 15-20 dager i mnd i moderate og kraftige smerter. Resterende dagene er av mild karakter. Send meg gjerne en meld i innboks her.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #17 Skrevet 22. mars 2015 Jeg har kronisk og alvorlig migrene, men uføre har aldri blitt nevnt til meg til tross for flere diagnoser og at jeg nå går 100% på aap. Jeg ønsker ikke uføre, jeg ønsker å bli bedre så jeg tenker kun på hva som kan hjelpe. Uføre er ikke i mine tanker, enda... Anonymous poster hash: 8a840...39d
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #18 Skrevet 22. mars 2015 Jeg har siden midten av januar hatt daglige anfall og ble endelig kvitt det i forrige uke, men i dag kom et anfall igjen, ikke så kraftig heldigvis. Jeg har ingen diagnose men er henvist for migreneutredning. Har prøvd manuellterapeut og det er alt, får ikke medisin av fastlegen uten en diagnose. Men får jeg diagnosen, prøver alt mulig av medisiner og behandling, og ingenting funker. Og at anfallene fortsetter. Ja da håper jeg at jeg blir tatt seriøst og kan slippe å skulle jobbe. Dette livet jeg nettopp har hatt med anfall, og som du har, er ikke forenelig med å jobbe. Anonymous poster hash: 6f626...db2
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #19 Skrevet 22. mars 2015 Jeg har siden midten av januar hatt daglige anfall og ble endelig kvitt det i forrige uke, men i dag kom et anfall igjen, ikke så kraftig heldigvis. Jeg har ingen diagnose men er henvist for migreneutredning. Har prøvd manuellterapeut og det er alt, får ikke medisin av fastlegen uten en diagnose. Men får jeg diagnosen, prøver alt mulig av medisiner og behandling, og ingenting funker. Og at anfallene fortsetter. Ja da håper jeg at jeg blir tatt seriøst og kan slippe å skulle jobbe. Dette livet jeg nettopp har hatt med anfall, og som du har, er ikke forenelig med å jobbe. Anonymous poster hash: 6f626...db2 Kjære deg!!! Du må jo komme deg til nevrolog og bli skikkelig utredet og få tilbud om å prøve Ut forskjellige medisiner. Fastlegene tør sjeldent å medisinere migrene uten en diagnose fastslått fordi migrene idag behandles i de fleste tilfeller med medisiner beregnet på helt andre diagnoser. Anonymous poster hash: fa885...8e5
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #20 Skrevet 22. mars 2015 Har migrene 10-15 dager på mnd. Spiser mye migrenemedisin, og har prøvd botox, detoxifisering, fysioterapi, mindfullness, manuellterapi, fysiopilates +++ Har vert sykemeldt i 12 mnd og gått på arbeidsavklarings peng i 10 mnd. Venter på time hos reumatolog pga mye smerter alle steder, og er kroneksempel på fm tilfelle. Er utdannet til å, jobbe i bhg som ass. Har nå i 2 år vert borte fra jobb og bare konsentrert meg om å ikke trigge annfall. Og er nede i 10-15 annfall pr nnd. Skal snart på samt ned nav. Kan jeg be om å bli ufør......greier ikke dette. Tanken på jobb med hodet mitt er fryktelig. Anonymous poster hash: f2bbd...866 Jeg finner det interessant at spørsmålet er : kan jeg bli ufør - heller enn "kan jeg bli frisk" ... Uføretrygd er ikke aktuelt før absolutt alt er prøvd it - hvor mange spesialister har du vært hos og har du prøvd all tilgjengelig behandling? Har du forsøkt å gå noe tilbake i jobb eventuelt tiltak for å avklare arbeidsevnen? Å få ufør er en langvarig prosess og sannsynligvis skal det mer enn to års sykehistorie til for å kunne si at du for all fremtid har så nedsatt arbeidsevne at ufør er eneste mulighet. .. Snakk med oppfølgeren din og forklar hva du tenker - det er ikke noe poeng å søke før du får klarsignal fra oppfølgeren din... Gjør du det uten klarsignal er du nesten garantert et avslag. .. Anonymous poster hash: 818ac...b40
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #21 Skrevet 22. mars 2015 Jeg har siden midten av januar hatt daglige anfall og ble endelig kvitt det i forrige uke, men i dag kom et anfall igjen, ikke så kraftig heldigvis. Jeg har ingen diagnose men er henvist for migreneutredning. Har prøvd manuellterapeut og det er alt, får ikke medisin av fastlegen uten en diagnose. Men får jeg diagnosen, prøver alt mulig av medisiner og behandling, og ingenting funker. Og at anfallene fortsetter. Ja da håper jeg at jeg blir tatt seriøst og kan slippe å skulle jobbe. Dette livet jeg nettopp har hatt med anfall, og som du har, er ikke forenelig med å jobbe. Anonymous poster hash: 6f626...db2 Kjære deg!!! Du må jo komme deg til nevrolog og bli skikkelig utredet og få tilbud om å prøve Ut forskjellige medisiner. Fastlegene tør sjeldent å medisinere migrene uten en diagnose fastslått fordi migrene idag behandles i de fleste tilfeller med medisiner beregnet på helt andre diagnoser. Anonymous poster hash: fa885...8e5 Det er helt feil!! Migrene behandles stort sett med anfallsmedisiner. Diagnosen settes i hovedsak av fastlege utfra pasientens symptomer. Dersom fastlegen mistenker migrene utfra beskrivelse av symptomer, så skal anfallsmedisin utprøves. Det er ingenting dom sier at man skal avvente medisinering i påvente av utredning hos nevrolog. Dersom fastlegen er i tvil kan han/hun konferere tekefonisk med vakthavende nevrolog på sykehuset. Det er kun i forebyggende behandling Det brukes medisiner spm egentlig er beregnet for andre ting. Det gjelder gjerne betablokker (mot høyt BT), milde medisiner mot angst/depresjon eller epilepsomedisinen Topimax. Forebyggende medisiner benyttes ikke i først omgang ved mistanke om migrene. Anfallsmedisin er pri 1 og forebyggende brukes dersom man har mange anfall til tross for bruk sv anfallsmedisin. Forebyggende medisin kan også skrives ut av fastlege / man trenger ingen utredning hos nevrolog. Det er dog ganske vanlig å gjennomføre MR av hode/nakke for å utelukke andre årsaker til hodepinen. Og selvfølgelig henvisning til spesialist dersom man ikke får kontroll på anfall med medisiner, det er mistanke om andre nevrologiske sykdommer/tilstander eller tradisjonell forebyggende behandling har liten effekt. Anonymous poster hash: 6ef5a...5a6
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #22 Skrevet 22. mars 2015 Jeg ba selv om å få prøve topimax. Vær aktiv og les og lær av andre fremfor å let etter muligheter for å bli ufør Anonymous poster hash: f67d4...b10
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #23 Skrevet 22. mars 2015 Jeg har siden midten av januar hatt daglige anfall og ble endelig kvitt det i forrige uke, men i dag kom et anfall igjen, ikke så kraftig heldigvis. Jeg har ingen diagnose men er henvist for migreneutredning. Har prøvd manuellterapeut og det er alt, får ikke medisin av fastlegen uten en diagnose. Men får jeg diagnosen, prøver alt mulig av medisiner og behandling, og ingenting funker. Og at anfallene fortsetter. Ja da håper jeg at jeg blir tatt seriøst og kan slippe å skulle jobbe. Dette livet jeg nettopp har hatt med anfall, og som du har, er ikke forenelig med å jobbe. Anonymous poster hash: 6f626...db2 Får du ikke migrenemedisin av fastlegen din? Hvorfor gir ikke fastlegen deg migrenediagnose? Anonymous poster hash: 7a3db...211
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #24 Skrevet 22. mars 2015 Jeg har siden midten av januar hatt daglige anfall og ble endelig kvitt det i forrige uke, men i dag kom et anfall igjen, ikke så kraftig heldigvis. Jeg har ingen diagnose men er henvist for migreneutredning. Har prøvd manuellterapeut og det er alt, får ikke medisin av fastlegen uten en diagnose. Men får jeg diagnosen, prøver alt mulig av medisiner og behandling, og ingenting funker. Og at anfallene fortsetter. Ja da håper jeg at jeg blir tatt seriøst og kan slippe å skulle jobbe. Dette livet jeg nettopp har hatt med anfall, og som du har, er ikke forenelig med å jobbe. Anonymous poster hash: 6f626...db2 Kjære deg!!! Du må jo komme deg til nevrolog og bli skikkelig utredet og få tilbud om å prøve Ut forskjellige medisiner. Fastlegene tør sjeldent å medisinere migrene uten en diagnose fastslått fordi migrene idag behandles i de fleste tilfeller med medisiner beregnet på helt andre diagnoser. Anonymous poster hash: fa885...8e5 Det er helt feil!!Migrene behandles stort sett med anfallsmedisiner. Diagnosen settes i hovedsak av fastlege utfra pasientens symptomer. Dersom fastlegen mistenker migrene utfra beskrivelse av symptomer, så skal anfallsmedisin utprøves. Det er ingenting dom sier at man skal avvente medisinering i påvente av utredning hos nevrolog. Dersom fastlegen er i tvil kan han/hun konferere tekefonisk med vakthavende nevrolog på sykehuset. Det er kun i forebyggende behandling Det brukes medisiner spm egentlig er beregnet for andre ting. Det gjelder gjerne betablokker (mot høyt BT), milde medisiner mot angst/depresjon eller epilepsomedisinen Topimax. Forebyggende medisiner benyttes ikke i først omgang ved mistanke om migrene. Anfallsmedisin er pri 1 og forebyggende brukes dersom man har mange anfall til tross for bruk sv anfallsmedisin. Forebyggende medisin kan også skrives ut av fastlege / man trenger ingen utredning hos nevrolog. Det er dog ganske vanlig å gjennomføre MR av hode/nakke for å utelukke andre årsaker til hodepinen. Og selvfølgelig henvisning til spesialist dersom man ikke får kontroll på anfall med medisiner, det er mistanke om andre nevrologiske sykdommer/tilstander eller tradisjonell forebyggende behandling har liten effekt. Anonymous poster hash: 6ef5a...5a6 Jeg vet jo at det er forebyggende medisin som brukes til andre diagnoser og at dette ikke gjelder for anfallsmedisiner. Men de som har anfall flere ganger i uken skal ikke bruke anfallsmedisiner så ofte. Det er derfor man bør bli utredet hos nevrolog og få startet på forebyggende. Anfallsmedisiner er såpass sterke at det er skadelig for leveren ved bruk ofte. Forebyggende medisiner er derfor mindre skadelig for leveren og bør derfor gis til de med hyppige anfall. De aller fleste fastleger henviser pasienter videre til nevrolog da de har kompetanse til å følge opp pasientene. Forstår ikke helt hva du mente var helt feil i innlegget mitt. Anonymous poster hash: fa885...8e5
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2015 #25 Skrevet 22. mars 2015 Fastleger deler da ut forebyggende medisiner Anonymous poster hash: 7a3db...211
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå