Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #1 Skrevet 18. mars 2015 Synes det er mange som er blind for eget barns overvekt og fedme? De sier at barnet er passelig eller til og med slank eller at vekten ikke er så høy når man ser hvor lang barnet er osv... Hvorfor er det sånn egentlig? Nå mener jeg ikke de som velger å ikke kalle sitt eget barn tykt, men at de faktisk ikke ser det. De lyver så de tror på det selv. Synes det er et merkelig fenomen.... Som også etterhvert får store konsekvenser. Anonymous poster hash: a968f...b35
Giss Skrevet 18. mars 2015 #2 Skrevet 18. mars 2015 Kan ikke si at jeg har truffet slike foreldre..... Det er neppe det mest utbredde problem. Om barnet har vektproblemer vil vel helsesøster ta tak i det ved kontrollene om ikke foreldrene selv gjør det.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #4 Skrevet 18. mars 2015 Akkurat samme grunn som at foreldre ikke ser at barna er bortskjemte, uoppdragne, mobbere så ser de ikke overvekt. De ser bare sine små gull som er perfekte herfra og til månen. Jeg vet om foreldre som har fått beskjed fra helsesøster om at ungen er overvektig og likevel lever i fornektelse, eller at barna deres mobber og likevel lever i fornektelse, ser at barna krangler med andre barn og kjefter på de andre barna for det er IKKE deres gull som starter krangelen..... Dessverre sliter svært mange foreldre med å se feil med sine barn akkurat som de ikke ser egne feil. Sånn er mennesker. Anonymous poster hash: ae0f3...57d
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #5 Skrevet 18. mars 2015 Jeg kjenner også noen slike. Blant annet en mor med en sterkt overvektig datter som sluttet å dra til helsestasjonen da helsesøster påpekte det. Denne jenta spiser enorme mengder, og veldig mye usunt. Mor nekter å se det. Jenta har en lillebror som er normalvektig. Husker Christian Drevon sa at man på en normal seksåring skulle kunne telle ribbena på 50 meters avstand. Satt på spissen, men uansett. Anonymous poster hash: 97e8a...bd9
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #6 Skrevet 18. mars 2015 Noen barn er eller ser overvektige ut pga medisinering ifht alvorlig sykdom. Det evner dere ikke å tenke på engang. Anonymous poster hash: 87ef2...edb
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #7 Skrevet 18. mars 2015 Akkurat samme grunn som at foreldre ikke ser at barna er bortskjemte, uoppdragne, mobbere så ser de ikke overvekt. De ser bare sine små gull som er perfekte herfra og til månen. Jeg vet om foreldre som har fått beskjed fra helsesøster om at ungen er overvektig og likevel lever i fornektelse, eller at barna deres mobber og likevel lever i fornektelse, ser at barna krangler med andre barn og kjefter på de andre barna for det er IKKE deres gull som starter krangelen..... Dessverre sliter svært mange foreldre med å se feil med sine barn akkurat som de ikke ser egne feil. Sånn er mennesker. Anonymous poster hash: ae0f3...57d Bra svar Tror du har mye rett i det du skriver HI Anonymous poster hash: a968f...b35
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #8 Skrevet 18. mars 2015 Noen barn er eller ser overvektige ut pga medisinering ifht alvorlig sykdom. Det evner dere ikke å tenke på engang. Anonymous poster hash: 87ef2...edb OK Anonymous poster hash: a968f...b35
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #9 Skrevet 18. mars 2015 Jeg kjenner også noen slike. Blant annet en mor med en sterkt overvektig datter som sluttet å dra til helsestasjonen da helsesøster påpekte det. Denne jenta spiser enorme mengder, og veldig mye usunt. Mor nekter å se det. Jenta har en lillebror som er normalvektig. Husker Christian Drevon sa at man på en normal seksåring skulle kunne telle ribbena på 50 meters avstand. Satt på spissen, men uansett. Anonymous poster hash: 97e8a...bd9 Så da var det helsesøsteren det var "noe galt med" da? Anonymous poster hash: a968f...b35
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #10 Skrevet 18. mars 2015 Noen barn er eller ser overvektige ut pga medisinering ifht alvorlig sykdom. Det evner dere ikke å tenke på engang. Anonymous poster hash: 87ef2...edb Neida. Selvfølgelig evner vi ikke det👀 Anonymous poster hash: 97e8a...bd9
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #11 Skrevet 18. mars 2015 Jeg kjenner også noen slike. Blant annet en mor med en sterkt overvektig datter som sluttet å dra til helsestasjonen da helsesøster påpekte det. Denne jenta spiser enorme mengder, og veldig mye usunt. Mor nekter å se det. Jenta har en lillebror som er normalvektig. Husker Christian Drevon sa at man på en normal seksåring skulle kunne telle ribbena på 50 meters avstand. Satt på spissen, men uansett. Anonymous poster hash: 97e8a...bd9 Så da var det helsesøsteren det var "noe galt med" da? Anonymous poster hash: a968f...b35 Ja, i følge mor. Anonymous poster hash: 97e8a...bd9
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #12 Skrevet 18. mars 2015 http://nhi.no/forside/foreldre-ser-ikke-barnas-overvekt-45250.html Anonymous poster hash: 97e8a...bd9
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #13 Skrevet 18. mars 2015 http://nhi.no/forside/foreldre-ser-ikke-barnas-overvekt-45250.html Anonymous poster hash: 97e8a...bd9 Takk Dette bekrefter jo at dette er et problem. Synes ikke artikkelen sa så mye om hvorfor det er sånn, men da kan vi jo spekulere videre HI Anonymous poster hash: a968f...b35
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #14 Skrevet 18. mars 2015 Bortsett fra at vi har flytett grensen for hva vurderer som overvekt - noe som er et godt poeng. Anonymous poster hash: a968f...b35
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #15 Skrevet 18. mars 2015 Kanskje de ser det, men ikke vil diskutere det med deg. Jeg utleverer ikke ungene mine til hvem som helst, og forteller ikke alle hva slags problemer de har. Anonymous poster hash: 0f3ab...0d5
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #16 Skrevet 18. mars 2015 Noen barn er eller ser overvektige ut pga medisinering ifht alvorlig sykdom. Det evner dere ikke å tenke på engang. Anonymous poster hash: 87ef2...edb Temaet her er ikke "hvorfor er barn overvektig". Hadde det vært det, kunne din kommentar vært aktuell. Anonymous poster hash: 263c0...7cd
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #17 Skrevet 18. mars 2015 Kanskje de ser det, men ikke vil diskutere det med deg. Jeg utleverer ikke ungene mine til hvem som helst, og forteller ikke alle hva slags problemer de har. Anonymous poster hash: 0f3ab...0d5 Man trenger ikke fortelle noen at barnet er overvektig. Det er synlig, og det er ikke akkurat en utlevering all den tid alle kan se det. Problemer er bare at de ser det ikke og derfor ikke diskuterer det - eller sier at barnet ikke er overvektig- fordi de faktisk mener at de ikke er det. Anonymous poster hash: a968f...b35
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #18 Skrevet 18. mars 2015 Noen barn er eller ser overvektige ut pga medisinering ifht alvorlig sykdom. Det evner dere ikke å tenke på engang. Anonymous poster hash: 87ef2...edb Okey, men helt ærlig, hvor mange er det av dem da, tror du? Anonymous poster hash: 62c1e...56e
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #19 Skrevet 18. mars 2015 Men hvordan vet du at de ikke ser det selv? Spør du dem og de synes ungen sin er feit, og så svarer de nei? Anonymous poster hash: 8a847...17a
Giss Skrevet 18. mars 2015 #20 Skrevet 18. mars 2015 Kanskje de ser det, men ikke vil diskutere det med deg. Jeg utleverer ikke ungene mine til hvem som helst, og forteller ikke alle hva slags problemer de har. Anonymous poster hash: 0f3ab...0d5 Man trenger ikke fortelle noen at barnet er overvektig. Det er synlig, og det er ikke akkurat en utlevering all den tid alle kan se det. Problemer er bare at de ser det ikke og derfor ikke diskuterer det - eller sier at barnet ikke er overvektig- fordi de faktisk mener at de ikke er det. Anonymous poster hash: a968f...b35 Fordi man kan se barnet er overvektig betyr det ikke at man kan se hvilke grep foreldrene evn tar. Det er ikke sikkert de roper det ut for omverden hvordan de handterer det på hjemmefronten - og det er de faktisk i sin gode rett til.
Gjest Antarctica Skrevet 18. mars 2015 #21 Skrevet 18. mars 2015 Overvekt er skambelagt. Det "skal ikke nevnes". Og mange foreldre er også i en form for fornektelse. Har også registrert (hos min eks) at han i stedet påpekte hvor magre ANDRE barn var. Tror rett og slett hans kriterier for hva som egentlig er overvekt var helt feil.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #22 Skrevet 19. mars 2015 Kanskje de ser det, men ikke vil diskutere det med deg. Jeg utleverer ikke ungene mine til hvem som helst, og forteller ikke alle hva slags problemer de har. Anonymous poster hash: 0f3ab...0d5 Man trenger ikke fortelle noen at barnet er overvektig. Det er synlig, og det er ikke akkurat en utlevering all den tid alle kan se det. Problemer er bare at de ser det ikke og derfor ikke diskuterer det - eller sier at barnet ikke er overvektig- fordi de faktisk mener at de ikke er det. Anonymous poster hash: a968f...b35 Jeg tror du tar feil, de fleste vil selvsagt se at barnet er overvektig, men ser ikke hvorfor de må diskutere det med deg. Jeg har selv et barn som er litt rund, og gjør det jeg kan for å begrense vekten. Jeg slanker ham ikke, det kommer jeg ikke til å gjøre med et barn, i alle fall ikke før det blir alvorlig, men jeg serverer sunn mat og oppfordrer til fysisk aktivitet. Det hadde aldri falt meg inn å diskutere hans vekt med noen som ikke har noe med det å gjøre. Jeg diskuterer det med hans far, og det er det. Anonymous poster hash: d8b8a...0bf
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #23 Skrevet 19. mars 2015 Jeg tror de fleste ser og vet det. Men alle ser kanskje ikke hva de gjør "feil". Nå synes jeg personlig ikke lett overvekt hos barn er så farlig. Mange barn vokser det av seg. Ser vel egentlig heller en varsellampe, om barnet er undervektig. Anonymous poster hash: 6af99...b57
Jippipippi Skrevet 19. mars 2015 #24 Skrevet 19. mars 2015 Tror grensene våres er endret. Jeg får til stadig høre hvor tynne barn jeg har. I følge helsesøster er de der de skal være. Jenten midt på streken, gutten litt under. Jeg veide 19 kg når jeg var 9, min datter er ca 24. Min venninne sin datter er 10 kg mer enn min datter, ca 5 cm høyere. I følge min venninne er datteren hennes slank? Det er faktisk utrolig irriterende å høre fra alle at ungene er så tynn. De er normal. Jeg bryr meg ikke om hvor tunge/lette ungene mine er. Men jeg vil ikke ha sofagriser heller😉
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2015 #25 Skrevet 19. mars 2015 Lurer på hvilken trailer park dere bor. Har aldri opplevd slike foreldre. Anonymous poster hash: c3dff...71c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå