Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #26 Skrevet 18. mars 2015 De jeg kjenner med 4 barn er kolleger. Høyt utdannede og i lederstillinger. Veldig like egentlig, i full jobb, mann i skiftarbeid, masse aktiviteter med barna. Tror ikke det er prioritert så mye sofaslenging og tvtitting der i heimen nei Imponerende! (Kanskje vi burde få oss to barn til så vi får mer energi som dem??) Anonymous poster hash: 75ace...9b7
Gjest Antarctica Skrevet 18. mars 2015 #27 Skrevet 18. mars 2015 Unnskyld at jeg spør, men er "pent stelte" det motsatte av å gå i arveklær? Alle mine går i arveklær - fordi jeg syns det er ressurssløsing og totalt politisk ukorrekt å kjøpe nytt fra Kina når vi har mer enn nok av tøy som passer... Men det er vel ikke det motsatte av å være "pent stelt" likevel, hvis man ellers vasker seg, grer håret og pusser tenna?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #28 Skrevet 18. mars 2015 Unnskyld at jeg spør, men er "pent stelte" det motsatte av å gå i arveklær? Alle mine går i arveklær - fordi jeg syns det er ressurssløsing og totalt politisk ukorrekt å kjøpe nytt fra Kina når vi har mer enn nok av tøy som passer... Men det er vel ikke det motsatte av å være "pent stelt" likevel, hvis man ellers vasker seg, grer håret og pusser tenna? Nytt er ikke synonymt med pent stelte...man kan jo likså godt være pen i tøyet selv om det er arveklær. Det syns hvertfall jeg. Her går det også i arveklær, for jeg er som deg; ser ikke helt hvorfor det skal kjøpes nytt hele tiden, når man har ting som passer. Men det er vel forskjell på arveklær som er tatt godt vare på, og det å bruke utvaskede klær med tydelig slitasje. De jeg kjenner med 4 unger på 7 år, bruker nesten bare klær som har gått i arv. Men jeg synes det er å dra det litt trangt når minstemann har på seg en body som eldstemann brukte i forrige tiår, og mønster er så godt som vasket bort. Eller yngste gutten kommer på besøk i en rosa genser med glitter hvor det står "Girlz Rule"... Anonymous poster hash: e098e...71f
smiia Skrevet 19. mars 2015 #29 Skrevet 19. mars 2015 Jeg har fem barn, er i full jobb, sitter i FAU og styret i to idretter. Hjelper de tre eldste med lekser minst et par timer om dagen, tjener ok og bruker alle pengene på ungene (klær, utstyr, fritidsinteresser etc.), samt opplevelser for familien. Har åpent hus, så mye liv og ofte flere til middag. Det vi sparer inn på er ting og opplevelser til oss selv, huset som er utdatert men i ok stand, bilen som er billig og noen år gammel. Jeg er konstant utslitt og føler jeg ikke strekker til, jeg har virkelig nådd mitt tak for hvor mange barn jeg klarer å følge opp. Jeg anbefaler ikke denne livsstilen dersom du ikke er forberedt på å ofre det meste ambisjoner og ønsker på egne vegne. Alt i mitt liv handler om barna, og slik vil det være noen år fremover. Noen ville sagt at jeg ikke trenger å være så engasjert og aktiv på så mange fronter, men jeg nekter å la andre mennesker eller barna bære konsekvensene av at JEG valgte å få en hel haug med unger. Synes ikke det blir riktig å si at andre må ta hensyn, eller at det enkelte barn må få mindre oppfølging, pga et valg jeg har tatt. Helt enig med deg! Jeg har fire barn, og hører av og til av andre foreldre at "det kan jo vi ordne, for du har jo fire barn!". Men jeg nekter at mitt valg om å få mange barn skal gå utover andre! (Selv om fjerde ikke akkurat ble valgt, hun kom med prevensjon...) Vi har ordnet oss sånn at vi skal greie å følge opp barna. Jeg jobber redusert, og vi har en del betalt barnevakt (ung jente som barna kjenner godt) så jeg kan bli med barna på aktiviteter og komme på foreldremøter selv om mannen må jobbe sent. Mannen min bruker stort sett all fritid på familien. Ellers tror jeg vi blir tvunget til å være mer organisert enn andre familier. Jeg glemmer sjelden nissefester, turdager, karneval eller at de skal ha med egg til påskepynt fordi jeg er nødt til å skrive opp alle sånne ting i kalenderen for å ha en viss oversikt. Bruker dermed litt tid hver uke til planlegging - rett og slett fordi vi må! Hvem skal hente og levere, kjøpe bursdagsgave, være med på korkonserter og fotballkamper etc etc. Er også flink til å organisere henting og levering til aktiviteter og bursdager med andre foreldre, både av miljøhensyn og av eget hensyn! Av miljøhensyn arver barna det som arves kan, men vi har god økonomi, så de går alltid ordentlig kledd. Tar meg også tid til å pusse tenner og gre hår om morgenen og bade om kvelden.... ;-) Men jeg er mye sliten, og føler ikke jeg er så veldig flink med barna alltid. Men vi gjør vårt beste og håper barna også har glede av hverandre og det å vokse opp i en stor familie. Jeg kjenner også godt igjen dette med å være veldig organisert, og slavisk føre alt opp i kalenderen! Kjenner også godt igjen dette med å samkjøre med andre foreldre, der igjen er jeg veldig bevisst på at vi også tar vår tørn med kjøring/henting. Mine barn arver også en del av hverandre, også noe av andre, men vi kjøper også mye nytt. Er også enig i det en annen her skriver, om at jeg er veldig bevisst på å følge opp de eldste - alt skal ikke handle om de yngre søsknene. Det er ikke de som har valgt at mamma skal starte på nytt med ny mann og nytt kull. Vi har også latt ungene få de største rommene, alle har hvert sitt rom bortsett fra de to minste som deler. Gubben og jeg har et lite krypinn med kun plass til seng og et klesskap, vi skal jo uansett bare sove der (samt eventuelt andre ting når man har en dæsj energi igjen en gang i blant )
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2015 #30 Skrevet 20. mars 2015 Vi har 4 barn og kunne godt ha fått flere. Har god oppfølging på ungene. Er med de på aktiviteter. Hjelper dem med lekser. Reiser på badeland...lekeland....fotballbana og koser oss ilag. Har ofte to ekstra barn ilag med oss(venner av barna) Jeg er også hjemme alene noen måneder i året når mannen er på jobb. Anonymous poster hash: 955cb...09c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå