Gå til innhold

Barnebidrag - basert på en grunnleggende urettferdighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ofte den som får hovedomsorgen trekker det lengste strået på alle områder. Får mest tid med barna og får i tillegg betalt av den som får minst tid med barna. Ser at det tidligere var nødvendig som en utjevning mellom kjønnene, siden men ofte tjente mest (mor kanskje ikke jobbet). Men nå i dag?

Ok at den som har barnet minst betaler litt, siden det ofte er den som har hovedomsorg som står for de faste kostnadene. Men da burde det holde lenge med ca 2000 kroner per barn. I de tilfellene far må betale mye mer, er det jo ofte slik at samværsforelder (oftest far) ikke har råd til skikkelig bolig. Og han trenger jo også rom/ utstyr til barnet/barna.

Anonymous poster hash: b3072...fec
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaja... vi snakkes når du er skilt fra barnefar. Du er kanskje stemor eller noe?

Anonymous poster hash: 8af63...0df
Skrevet

He he. Har vært alenemor, med lite støtte av far. Nå etablert på nytt.

Mottar litt barnebidrag, men ikke så mye som jeg kunne hatt rett på.

Anonymous poster hash: b3072...fec
Skrevet

Exmann min eier en egen bolig, egen ny bil, båt og hytte, men samtidig som jeg har fått rause bidrag. Og får far fastsatt  til å betale høyt bidrag, så har han evne til å betale!

Skrevet

Nå går det på hva slags krav barna har og forsørgingsplikt.... Setter man barn til verden har begge foreldre forsørgingsplikt... Dette er noe barna har krav på av sine foreldre.  Begge foreldre skal bidra i form av samvær og bidrag. Den som har barna mest har også større økonomiske utgifter.. Sånn er det. Hva som er best for barna føles kanskje ikke rettferdig for foreldrene. 

Anonymous poster hash: b4b6e...161
Skrevet

Ja, stakkars far. Han har gått inn og ut av livet til barna, som han har ønsket. 6 mnd uten kontakt, så leke superpappa en måned, så borte flere måneder, så skal han ha full omsorg, så forsvinne igjen. Begge barna sliter mye med dette. Han har bare lov til og fortsette. Han betaler 4500 kr i måneden, ser jo omtrent aldri barna. Jeg får ikke jobb, da jeg ikke kan jobbe skift. Så jeg sitter på skolebenken, han tjener 600 000 i året. Han kjøper aldri en eneste ting til sine barn. Har aldri tatt de med på noe gøy eller ferie.

Jeg synes virkelig ikke han betaler for mye.

Anonymous poster hash: 6e333...127
Skrevet

Jeg har hovedomsorgen, og hatt det siden bruddet. Fordi han ikke ønsker mer samvær enn annenhver helg.

Han tjener mye mer enn meg, og jeg er i full jobb. Får 2800,- i bidrag. Han kjøper aldri noe utenom å gi bidrag.

Anonymous poster hash: a2252...1ba

Skrevet

Min eks skal betale 5000 kr i mnd i bidrag. Han tjener mye bedre enn meg. Jeg jobber fulltid som sykepleier (dagstilling) og tar i tillegg ekstravakter i helger når jeg har sjans for å få det til å gå rundt. Han har ingen samvær lenger og har betalt bidrag 3-4 ganger på 2 år. Han har også stort flott hus,to biler og båt. Og han har valgt å få to barn til med nye kona.

Så det finnes ikke bare fedre som er lærlinger og bor i mørke kjellerleiligheter og lever på brød og vann fordi de betaler så mye i barnebidrag.

Anonymous poster hash: 9f401...42e

Skrevet

Nei, det er nok ikke basert på en grunnleggende urettferdighet. At det slår feil ut enkelte ganger, er allikevel klart. Tanken bak er vel at man skal bidra etter evne. Altså er det lite rimelig at en mann som tjener 2 mill skal betale 2000 kr pr mnd. Da får jo barna hans en veldig liten andel av hans rikdom. 

Kvinner tjener fortsatt langt mindre enn menn i snitt dessverre. 

Gjest Antarctica
Skrevet

To meg, den grunnleggende urettferdighete ligger et helt annet sted.

Skrevet

Som en her også nevner -bidrag regnes ut fra foreldrenes inntekt. Det mange glemmer å se er at mora ofte ikke tjener "dårlig" uansett og skal hove inn fra far som tjener det firedobbelte. Hun kan sannsynligvis ALDRI jobbe skift, overtid, ekstra etc -noe som ville generert mer lønn! I såfall måtte hun hatt barnevakt for barna -noe hun igjen ville betal for og da forsvinner jo de ekstra kronene igjen..

Som ei nevner har hun faktisk ikke jobb fordi hun ikke kan jobbe skift.

Anonymous poster hash: efe13...ae1

Skrevet

Hmm.. 2000kr pr barn hadde funket for meg :P

Jeg har under 300 000kr i året (pluss div stønader da), vi har 3 barn som kun er hos far fre-man annenhver helg (fars ønske), og jeg får 3300kr for alle tre tilsammen.. Så 6000kr i måneden er en klar forbedring her ;)

Når det skal sies så vet jeg om fedre som betaler 8000-10000kr for 2 barn osv, men jeg vet også om fedre som betaler latterlig lite for sine barn.. Det kommer jo an på så mye, inntekter, samvær, om hovedforsørger mottar stønader osv..

Men de aller fleste foreldre med hovedomsorgen som jeg kjenner går ikke akkurat saftig i pluss hver måned..

Anonymous poster hash: 8cb62...a0c

Skrevet

Mange alenemødre her inne på forumet som ønsker mest mulig fra barnefaren. De skjønner ikke at de bør jobbe mer selv (de som ikke jobber fullt selv eller går på os).

De skjønner heller ikke at far også vil ha råd til sin nye familie, ta alle barn med på ferie, ha råd til ting.

Selvsagt skal man betale på utgifterfor barna. Men kanskje man burde sett på fordelingen på nytt. Fordi om far tjener veldig godt betyr ikke at mor har mer utgifter på barna enn nabokona som har en x som tjener dårlig.

Det burde vært en standard som ikke tar så mye hensyn til hva far tjener. Det far tjener ekstra er jo hans fortjeneste som han kan bruke som han vil. Vil mor ha mer penger må hun ig jobbe ekstra, få bedre utdannelse og bedre jobb.

Anonymous poster hash: 6ca50...de2

Skrevet

Jaja... vi snakkes når du er skilt fra barnefar. Du er kanskje stemor eller noe?

Hvorfor kommer det ALLTID dette drittsvaret når dette er temaet.

Trekker konklusjonen at DU er den fraskilte drittkjerringa som er ensom og bitter.

Forsørg barna dine selv, ikke ta fra far både barn og penger.

Anonymous poster hash: f59e6...1ce

Skrevet

Jeg er litt enig med hi. I min verden hadde det vært mye bedre om foreldrene ble enige om et fast beløp (prosent av inntekt eller en fast sum de har blitt enige om) inn på en konto som var for ting til barnet. Fritidsaktiviteter, klær etc. Det blir i mine øyne mer rettferdig og riktig, for da bidrar begge til barna og det blir visuelt synlig for begge parter. Sånn det er nå tror jeg ofte far betaler alt for barna i løpet av en mnd. Barn koster ikke mange, mange tusen kr i mnd. Hvertfall ikke mine barn. Og det blir jo oftest at far kjøper ting til barna hjemme hos ham også. 

Selv får jeg ikke bidrag pr idag, for barnas pappa er student, og trenger alt det han tjener og får til å kunne ha det fint med barna under samvær, samt bo et ordentlig sted. Jeg er veldig spent på hvordan vi ordner oss den dagen han begynner å jobbe fullt. En ting jeg kan se for meg er at han feks betaler skoleregningen for barna hver mnd (privatskole) og at det på en måte blir bidraget. Men det vil tiden vise. 

Anonymous poster hash: f4908...757
Skrevet

Det er da ikke urettferdig at foreldre betaler for å forsørge sine barn.

Dette er ikke penger til foreldren som har hovedomsorgen. Det er lenger til barna! Forklar urettferdigheten i det?

Anonymous poster hash: 39f58...65e

Skrevet

Jeg er litt enig med hi. I min verden hadde det vært mye bedre om foreldrene ble enige om et fast beløp (prosent av inntekt eller en fast sum de har blitt enige om) inn på en konto som var for ting til barnet. Fritidsaktiviteter, klær etc. Det blir i mine øyne mer rettferdig og riktig, for da bidrar begge til barna og det blir visuelt synlig for begge parter. Sånn det er nå tror jeg ofte far betaler alt for barna i løpet av en mnd. Barn koster ikke mange, mange tusen kr i mnd. Hvertfall ikke mine barn. Og det blir jo oftest at far kjøper ting til barna hjemme hos ham også.

Selv får jeg ikke bidrag pr idag, for barnas pappa er student, og trenger alt det han tjener og får til å kunne ha det fint med barna under samvær, samt bo et ordentlig sted. Jeg er veldig spent på hvordan vi ordner oss den dagen han begynner å jobbe fullt. En ting jeg kan se for meg er at han feks betaler skoleregningen for barna hver mnd (privatskole) og at det på en måte blir bidraget. Men det vil tiden vise.

Hva slags barn har du?

Huslånet her er 2000 kr mnd høyere pga ekstra soverom. SFO koster 2500 kr. Maten ca 2000 kr i mnd. Utskiftning av klær 500-700 kr i mnd. Fritidsaktiviteter og utstyr i snitt 700 kr i mnd.

Og dette er beskjedent forbruk. Tenåringer er MYE dyrere.

Skrevet

Hva slags barn har du?

Huslånet her er 2000 kr mnd høyere pga ekstra soverom. SFO koster 2500 kr. Maten ca 2000 kr i mnd. Utskiftning av klær 500-700 kr i mnd. Fritidsaktiviteter og utstyr i snitt 700 kr i mnd.

Helt enig !! Legg på fritid (kino, teater, bondegårdbesøk, museum, fritids/fornøyelsespark, svømmehall en GANG i blant -bare det koster !

Og dere som sier at mora bare skal "jobbe ekstra og tjene mer" ,

Ja vel ! Hvor skal hun gjøre av barna da ?? De fleste hadde klart å ha både 2 og sikkert 3 jobber om det var for pengene. Men noen skal da ta seg av barna også

I andre tråder her får alenemødre "tyn" omtrent fordi de har barna sine i Bhg i 9-10 timer om dagen, for å kunne jobbe i en 100% stilling. Her er ingen annen part som kan bidra på henting og levering. Skal mor da i tillegg jobbe kveldsvakter på Statoil for at far skal slippe billigere unna? Med barna bak kassa?

Ohyea

Skrevet

"Ser vi på SIFOs referansebudsjett som viser alminnelige forbruksutgifter for ulike typer hushold koster en på 4 år som går i barnehagen og en på 6 år som går på skolen 10 655 kroner i måneden. Reiser er da heller ikke tatt med i det budsjettet. "

Skrevet

Hvorfor kommer det ALLTID dette drittsvaret når dette er temaet.

Trekker konklusjonen at DU er den fraskilte drittkjerringa som er ensom og bitter.

Forsørg barna dine selv, ikke ta fra far både barn og penger.

Anonymous poster hash: f59e6...1ce

"Forsørg barna DINE selv"? Er det ikke fars barn også? Hvorfor skal han ikke forsørge dem?

Anonymous poster hash: 43cb4...4ac

Skrevet

I beregning av bidrag regnes det med om far har en samboer/kone og da mener de at han og fruen har to fulle inntekter, ingen spør hvor mye fars samboer/kone tjener. Men ingen spør heller om mor har samboer/mann som bidrar der. Dette blir da altså svæært urettferdig i tilfeller der mor har en samboer/mann som tjener godt å bidrar der, og far har en samboer/kone som er student.

Skrevet

Hva slags barn har du?

Jeg har definitivt barn som ikke trenger 700 kr i mnd til fritidsaktiviteter og utstyr. Men uansett, ut fra det du nevner konkret bør da far betale i underkant av 2000 kr. Ekstra soverom må han også ha. Hvis mat for et barn koster 2000 kr på 60%, så må far betale ca 1500 kr for sine 40% (ikke regnet på det). Barnetrygden dekker opp 2000 kr av utgiftene. Du får stønad til 64% av utgiftene for sfo. Vips, så var det fryktelig lite igjen, som da igjen bør deles på to (både far og mor). 

Skrevet

Mange alenemødre her inne på forumet som ønsker mest mulig fra barnefaren. De skjønner ikke at de bør jobbe mer selv (de som ikke jobber fullt selv eller går på os).

De skjønner heller ikke at far også vil ha råd til sin nye familie, ta alle barn med på ferie, ha råd til ting.

Selvsagt skal man betale på utgifterfor barna. Men kanskje man burde sett på fordelingen på nytt. Fordi om far tjener veldig godt betyr ikke at mor har mer utgifter på barna enn nabokona som har en x som tjener dårlig.

Det burde vært en standard som ikke tar så mye hensyn til hva far tjener. Det far tjener ekstra er jo hans fortjeneste som han kan bruke som han vil. Vil mor ha mer penger må hun ig jobbe ekstra, få bedre utdannelse og bedre jobb.

Anonymous poster hash: 6ca50...de2

Nå er det faktisk sånn at har man satt barn til verden må man også bidra økonomisk. Hvis man da eventuelt velger å få flere barn må man også tenke på forsørgingsplikten ovenfor dem. Har man ikke råd så bør man heller ikke skaffe seg flere... Det far/mor tjener er ikke bare hans, det er også de barna han velger å sette til verden sine. Gå inn på Sifo sine sider og se hvor mye barn koster etter aldersgruppe... Da ser en faktisk hvor dyrt det er å få barn. Også kommer det an på hva man unner barna sine. I de beregningene er det også beregnet hva boutgifter for hva et barn koster... Det er ikke bare klær og utstyr, men bosted, strøm, mat, transport osv. Eller så kan man jo la den som har hovedomsorgen bo på en ettroms med 3 barn... Fordi far/mor tross alt skal kunne bruke pengene sine på det de har lyst til. 

Det er dyrt å få barn og det skal ikke være enkelt å frasi seg det økonomiske ansvaret man har for dem.

Skrevet

I beregning av bidrag regnes det med om far har en samboer/kone og da mener de at han og fruen har to fulle inntekter, ingen spør hvor mye fars samboer/kone tjener. Men ingen spør heller om mor har samboer/mann som bidrar der. Dette blir da altså svæært urettferdig i tilfeller der mor har en samboer/mann som tjener godt å bidrar der, og far har en samboer/kone som er student.

Når mor skaffer seg samboer/mann så mister hun skattelette og de ekstra stønadene i form av utvidet barnetrygd/overgangsstønad/stønad til barnetilsyn og slikt... Gjør hun ikke? Mente en bekjent sa det...?

Skrevet

Når mor skaffer seg samboer/mann så mister hun skattelette og de ekstra stønadene i form av utvidet barnetrygd/overgangsstønad/stønad til barnetilsyn og slikt... Gjør hun ikke? Mente en bekjent sa det...?

Ja det gjør hun! Og det er for noen snakk om en del tusen. Det er fortsatt ikke ny samboers plikt å dekke opp dette, selvom de ofte gjør det da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...