Gå til innhold

Æsj så demotiverende..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt Lifesum i en uke og spist ca 1200kcal (88kg/167cm), og har bare gått ned 0,5kilo.... Har vært nøye med veiing av maten. Hadde håpet på 1kg i uka..:/

Anonymous poster hash: 70e74...1f5

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

1200 er litt lite. du bør prøve 1500

Skrevet

Ok, takk, Sekretøsa:)

Hi

Skrevet

Man går ned mer om man spiser mer, ? Aldri skjønt

Anonymous poster hash: 4135c...56a

Skrevet

Det går ofte litt i rykk og napp. En uke går du ned noen hundre gram, neste uke kanskje en kg. Stå på :)

Anonymous poster hash: 97c65...087

Gjest Sekretøsa
Skrevet

300 kalorier er ikke stort mer enn et måltid, så det er ikke nødvendigvis så mye mer. Jeg gikk ned masse i fjor, så stoppa alt opp lenge, og når jeg la inn alt jeg spiste så jeg at jeg lå på mellom 800 og 1200 kalorier om dagen. det var altfor lite til at jeg klarte å gå ned. Så jeg måtte øke til hvertfall 1600 for å klare å gå ned. Og det funka

Skrevet

Hvis du ikke trener er det helt normalt å ha en forbrenning på rundt 1700 kcal i døgnet for en dame som ikke er så veldig stor. Om du da får i deg 1200 kcal har du et underskudd på 500 kcal pr dag. Det passer perfekt med en vektnedgang på 0,5 kg i uka.

Anonymous poster hash: cd57c...bcd
Skrevet

Jeg la inn vekt++ i en kalkulator nå, og fikk opp at jeg forbrenner 2200kcal i døgnet. Er det mer fornuftig å ha et underskudd på 700 enn 1000?

Hi

Skrevet (endret)

Jeg la inn vekt++ i en kalkulator nå, og fikk opp at jeg forbrenner 2200kcal i døgnet. Er det mer fornuftig å ha et underskudd på 700 enn 1000?

Hi

Kroppen din er vant med å få i seg et vist antall kcal og kutter du for mye vil den tro det er matkrise og holde på så mye som mulig for å være sikker på at den har nok reserver :) Derfor lønner det seg å ikke kutte for mye, de sier at ca 1500 kcal er passe inntak for at kroppen ikke skal gå i sparebluss :) Endret av Kanutten83❤♂07+ ♂10+♀13❤
Skrevet

Hi

Kroppen din er vant med å få i seg et vist antall kcal og kutter du for mye vil den tro det er matkrise og holde på så mye som mulig for å være sikker på at den har nok reserver :) Derfor lønner det seg å ikke kutte for mye, de sier at ca 1500 kcal er passe inntak for at kroppen ikke skal gå i sparebluss :)

Er denne påstanden egentlig dokumentert? Jeg synes for eksempel jeg ofte leser om deltakere i ulike realityshow som har gått ned mange kilo på få uker fordi de fikk lite mat. Hvordan kan det stemme med denne spareblussteorien?

Anonymous poster hash: 36848...762

Skrevet

Hi

Kroppen din er vant med å få i seg et vist antall kcal og kutter du for mye vil den tro det er matkrise og holde på så mye som mulig for å være sikker på at den har nok reserver :) Derfor lønner det seg å ikke kutte for mye, de sier at ca 1500 kcal er passe inntak for at kroppen ikke skal gå i sparebluss :)

Er denne påstanden egentlig dokumentert? Jeg synes for eksempel jeg ofte leser om deltakere i ulike realityshow som har gått ned mange kilo på få uker fordi de fikk lite mat. Hvordan kan det stemme med denne spareblussteorien?

Sant! Tror de lærde strides her...

Men jeg har vært veldig nøye i en uke nå, veid maten og lest nøye hva den inneholder, og ligget på 1200kcal. Da er det jo rart at kroppen, som har mye ekstra fett, bare mister 0,5 kilo... Og noe er vel gjerne vann også...!

Hi

Skrevet

Jeg la inn vekt++ i en kalkulator nå, og fikk opp at jeg forbrenner 2200kcal i døgnet. Er det mer fornuftig å ha et underskudd på 700 enn 1000?HiAnonymous poster hash: 70e74...1f5

Er denne påstanden egentlig dokumentert? Jeg synes for eksempel jeg ofte leser om deltakere i ulike realityshow som har gått ned mange kilo på få uker fordi de fikk lite mat. Hvordan kan det stemme med denne spareblussteorien? Anonymous poster hash: 36848...762

Over en periode vil man kunne gå mye ned på kort tid, særlig hvis man er veldig fysisk aktiv ved siden (typisk Robinson deltaker diett). Men over tid ville kroppen bare brytes ned og man ville dødd om forbrenningen ikke gikk i sparemodus etter en stund. Det er bare en helt normal funksjon av mennesket utvikling, kroppen gjør ikke forskjell på en vestlig kropp på slankern og en som er underernært pga tørke i Niger.

Etter en stund går energien på å opprettholde kroppens basale funksjoner, man blir sløv og bruker minst mulig energi. Kvinner vil miste ovulasjon og ikke være i stand til å amme, for kroppen har nok med å holde seg selv levende. De som har effektivt sparemodus (les: de som legger lett på seg har vanskelig for å gå ned i vekt) har bedre overlevelsesprognose i slike vanskelige tider. Og kvinnene som er lubne i samfunn preget av matmangel vil ha større sjanse for å kunne bli gravid og amme sine barn slik at disser overlever og bringer slekten videre. Og jeg mener å ha lest at barn av kvinner som led av sult under svangerskapet (f.eks. pga krig) har lettere for å legge på seg, en ren overlevelsesmekanisme.

Problemet er vel at man "trenger" stikk motsatte fysiske egenskaper i vårt overflodsamfunn der ingen av oss sulter og vi er stadig mindre fysisk aktive. Men kroppen din er bygd på samme måte som kroppen til millioner av kvinner og menn i live selv under utrolig vanskelige forhold.

Anonymous poster hash: 27120...3b4

Skrevet

Forøvrig tror jeg at grensen for hva kroppen din regner som "sult" vil variere fra menneske til menneske. På 1200 kcal mister jeg all overskudd og etter en stund misterr jeg mensen. Mens mange andre tåler fint 1200 kcal/dag uten problemer.

Forsøk å spise litt mer, så ser du selv hvordan kroppen din reagerer.

Anonymous poster hash: 27120...3b4

Gjest Sekretøsa
Skrevet

det er fornuftig med et underskudd på 500 (med mindre du trener, da må du spise mer) og hvis du forbrenner 2200 (som høres helt normalt ut uten aktivitet) så bør du prøve på 1700

Skrevet

Tusen takk for svarene, damer!:) Da går jeg litt opp i kcalorimengde, så satser jeg på at ting løsner skikkelig:)

Hi

Skrevet

Det kan være flere grunner til det. Hvor i syklusen din er du nå? Er du like ved mens eller eggløsning kan det f.eks. være at kroppen din samler litt ekstra væske. Jeg går alltid opp 1-2 kilo i dagene rett før mensen og så ned i igjen på dag 2-3 av mensen, samme rundt eggløsning, men da bare 0,5-1 kg. Om du har fått i deg mer salt enn vanlig kan også kroppen binde til seg mer vann. Eller om du nettopp har begynt å trene i tillegg.

Anonymous poster hash: 8db16...cce
Skrevet

Det kan være flere grunner til det. Hvor i syklusen din er du nå? Er du like ved mens eller eggløsning kan det f.eks. være at kroppen din samler litt ekstra væske. Jeg går alltid opp 1-2 kilo i dagene rett før mensen og så ned i igjen på dag 2-3 av mensen, samme rundt eggløsning, men da bare 0,5-1 kg. Om du har fått i deg mer salt enn vanlig kan også kroppen binde til seg mer vann. Eller om du nettopp har begynt å trene i tillegg.

Anonymous poster hash: 8db16...cce

Jeg er rett over eggløsning nå, dag 14 ca.

Hi

Skrevet

Blir det for lite mat går kroppen din i sparebluss, forbrenningen går nesten ned på null. Mulig kan du booste stoffskifte ved å spise relativt mye en dag, for så å starte på et litt høyere kalorinivå neste dag. 

Anonymous poster hash: 488be...7ee
Skrevet

Hi

Jeg personlig ville lagt meg på 1800 til å begynne med. Da har du mer å gå på når det stopper opp.  I tilegg bør det legges inn en dag i uken hvor du kan spise litt usunt, ikke mye, LITT.  Dette for å røre litt i systemet.

Anonymous poster hash: a3481...5c3

Skrevet

Blir det for lite mat går kroppen din i sparebluss, forbrenningen går nesten ned på null. Mulig kan du booste stoffskifte ved å spise relativt mye en dag, for så å starte på et litt høyere kalorinivå neste dag.

Anonymous poster hash: 488be...7ee

Sparebluss er bare tull! Ingenting som heter det!

Anonymous poster hash: 349f7...1e4

Skrevet

Hvis du spiser for lite går ofte kroppen in i sparemodus og omgjør det "lille" du får i deg til fett i stedenfor å forbrenne det og brenne på fettet du har. Kaloriinntak bør settes iforhold til passiv forbrenning og BMI, ikke at standarden er 1500.

Snakket med PT'n min, hvis jeg skal jobbe en full dag (fysisk jobb) samt trene etter jobb pluss kaloriene det tar å bare "kjøre systemet" (hjerte, involler osv) så skal jeg ha over 3000 kalorier for å HOLDE vekten. Det vil si, med mitt aktivitetsnivå kan jeg fint spise 2000 kalorier og gå NED i vekt :)

Skrevet

Hi

Sant! Tror de lærde strides her...

Men jeg har vært veldig nøye i en uke nå, veid maten og lest nøye hva den inneholder, og ligget på 1200kcal. Da er det jo rart at kroppen, som har mye ekstra fett, bare mister 0,5 kilo... Og noe er vel gjerne vann også...!

Hi

Det kan være mye som spiller inn her .Vann, hormoner osv. Du må la det gå litt lenger tid før du kan se de virkelige tallene på vekta. Vekta kan variere mye i løpet av en mnd , så selv om det ble 0,5 kg denne uka, kan den gjøre et større hopp neste uke. Det skal mye til før du havner i sparebluss.

Skrevet

Hi

Jeg personlig ville lagt meg på 1800 til å begynne med. Da har du mer å gå på når det stopper opp.  I tilegg bør det legges inn en dag i uken hvor du kan spise litt usunt, ikke mye, LITT.  Dette for å røre litt i systemet.

Anonymous poster hash: a3481...5c3

Det er mange kvinner som har et daglig energibehov på under 1800 kcal om dagen. Er du veldig overvektig kan nok det være et greit sted å legge seg, men for dem som bare skal ned noen få kilo og ikke er så aktive i hverdagen kan 1800 kcal om dagen føre til at de legger på seg.

En annen ting er at programmene som måler behovet ditt er ganske ulike. Selv har jeg en pulsklokke fra polar som beregner mitt daglige behov. I følge den trenger jeg ikke mer enn 1530 kcal på late dager og rundt 2100 kcal på dager der jeg så aktiv som man helsemessig anbefaler (stående arbeid i ca 5 timer + 1 times gåtur i bra tempo + litt mer).

Anonymous poster hash: cd57c...bcd

Skrevet

Hvis du spiser for lite går ofte kroppen in i sparemodus og omgjør det "lille" du får i deg til fett i stedenfor å forbrenne det og brenne på fettet du har. Kaloriinntak bør settes iforhold til passiv forbrenning og BMI, ikke at standarden er 1500.

Snakket med PT'n min, hvis jeg skal jobbe en full dag (fysisk jobb) samt trene etter jobb pluss kaloriene det tar å bare "kjøre systemet" (hjerte, involler osv) så skal jeg ha over 3000 kalorier for å HOLDE vekten. Det vil si, med mitt aktivitetsnivå kan jeg fint spise 2000 kalorier og gå NED i vekt :)

Det du sier er helt feil! Hvis man spiser for lite så omdannet ikke kroppen det til fett. Hvorfor er barna i Afrika så tynn da? Da burde de ha et enormt fettlag ifølge teorien din!

Skrevet

Det du sier er helt feil! Hvis man spiser for lite så omdannet ikke kroppen det til fett. Hvorfor er barna i Afrika så tynn da? Da burde de ha et enormt fettlag ifølge teorien din!

Ja, anorektikere er jo syltynne men de spiser ofte så lite som 400 kcalorier om dagen. Det er stor forskjell på et vestlig kosthold på 1500 kcalorier og et afrikansk kosthold på 2 glass vann og kanskje en bolle ris om dagen.

Jeg skjønner logikken din, var sånn jeg tenkte også men da er det snakk om å sulte seg. Det blir man tynn av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...