Gå til innhold

Hva tenker du om en som har null gjeld, et par millioner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Imponert, du har gjort ein kjempejobb! Men eg blir nysgjerrig, kva jobb kan ein ha som 13-19 åring der ein endar opp med 600 000kr spart? Det er 100 000kr i året, kanskje litt mindre om ein også har spart vekesløn/månedsløn. Men i mine yngre dagar var månedslønn 200kr ;-)

Det lurer jeg også på. Hva mener du forresten med at du sparte 7000 pr mnd ved å pendle? Fikk du dem av foreldrene dine? Du fikk vel ikke stipend når du bodde hjemme?

Anonymous poster hash: 89db5...708

Hadde jeg skulle bodd alene hadde jeg vært nødt til å ta opp lån, betalt husleie, kjøpt mat og mye mer. Dette trengte jeg ikke siden jeg bodde hjemme, men fikk noen tusen i stipend som jeg kunne sette rett på sparekonto. Siden jeg bodde hjemme, hadde jeg mulighet til å jobbe etter skoletid. Hadde jeg bodd alene, ville nok ikke jobb blitt prioritert. 
Så derfor sier jeg at jeg sparte 7.000 kr i mnd, siden det ca. var det jeg tjente+ at jeg ikke hadde behov for å ta opp lån. Jeg ville nok fort brukt 6.000-7.000 kr i mnd hvis jeg skulle bodd alene, og disse hadde jeg heller mulighet til å tjene inn og sette på sparekontoen :)

Du høres kjempeflink ut og du har gjort mange kloke valg, økonomisk sett. Men, det høres ut som om pengene sitter vel fast i pengeboka. Er du flink til å være raus og spandere på venner av og til? Sammenligner du priser rundt forbi? Har du vondt for å unne deg ting? Bare spør, for har vært borti et par personer som er svært pengesterke, hun ene har over 40 mill i formue. Men, de er de minst generøse personene jeg kjenner. Og det er veldig lite hyggelig å omgås noen som stadig teller penger når de ikke behøver det. 

Anonymous poster hash: b32a1...d6a

Skrev litt om dette tidligere. Jeg er ikke den som øsler, men er ikke gjerrig. Jeg er ikke den som sammenligner priser nei, jeg kjøper kvalitet :) Men skal sies at jeg er den som tenker over før jeg handler, det er uhyre sjeldent at jeg handler på impuls. Barna lærer seg også å måtte spare, dem får absolutt ikke det de peker på. De har ei liste med husarbeid og priser på de ulike oppgavene, og når de får penger bestemmer de selv hva de skal gå til. Ene sparer intenst til et nettbrett, mens andre kaster litt mer bort på sminke og småjuggel. Har hendt hun har angret seg, men det får hun bare lære av. 

Jeg vil selv si at jeg er flinkt til å være raus, jeg liker å ha veninner på besøk. Senest i helga hadde jeg 3 veninner på besøk hvor jeg serverte 3-retters med vin og annet småsnacks. Det er ikke alt for ofte, men det skjer. Jeg synes det er veldig hyggelig å være god mot andre, og prøver så godt jeg kan å vise takknemlighet ovenfor dem. 

Det er en vanskelig balanse, jeg vil ikke skille meg ut. Personlig synes jeg mange er mer opptatt av å vise hva de har med dyre vesker, merkeklær osv, men jeg er ikke helt der. Jeg går i allminnelige sko, klær, har ikke noe veske som skiller seg ut og et "normalt" hus. Alle vil jo at barna skal ha det beste, og det vil såklart jeg også. jeg kjøper gode klær, ordentlig mat, tar de med på fine ferier og helgeturer til nabobyer ol. Barna mine har nok litt mer enn enkelte andre, men jeg vil ikke si de er bortskjemte. 
De har det de trenger, men jeg prøver heller å ha fokus på å gi de mye kjærlighet og omsorg, fremfor å kjøpe dem lykkelig :)

Men håper ikke andre ser på meg som lite generøs og ei som teller penger, det er ikke slik jeg tenker om meg selv iallefall. Jeg gir der jeg kan, men ikke overdrevent :)

Anonymous poster hash: 0d73e...60b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...