Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #1 Skrevet 8. mars 2015 "Univeritetssykehuset Nord-Norge (UNN) har for tiden mange planer om flere store utbygginger. Dette vil gi sykehuset et stort konkurransefortrinn om kundene (også kalt pasientene). Dessverre koster slik utbygging penger, mye penger. Siden UNN sin største utgiftspost er lønn har styret kommet fram til en genial løsning for å kutte lønninger samtidig som man får jobben gjort. Derfor flyttes fra dags dato alle leger og alle sykepleiere til datterselskaper, delt inn etter hvor de geografisk jobber. Det blir ULA (UNN Leger A-fløy), ULB (UNN Leger B-fløy), USB (UNN sykepleier B-fløy) osv.UNN som moderselskap skal fortsatt bestemme arbeidstid, sted og hvordan arbeidet skal utføres, men lønnen utbetales av datterselskapet.Selv blir jeg ansatt i USB (fikk to dagers betekningstid om jeg ville la meg overføre dit, eller miste jobben) og skal fortsette min vanlige jobb. Alt vil være som før, bortsett fra at jeg har fått en ny arbeidsgiver, datterselskapet USB, som leier meg ut til UNN. Et år går, og vi går til streik. USB har kuttet i pensjonen vår og vi protesterer. Vi ønsker garantier fra UNN om at vi skal få beholde vår tidligere forhandlede pensjonsavtale. UNN nekter, og sier at de ikke har noe med dette å gjøre. Dette er en sak mellom oss og USB.UNN sier de er misfornøyd med at USB ikke leverer varen de har lovet (vår arbeidskraft) og bestemmer seg for å leie inn flere fra USD (UNN sykepleier D-fløy). Sjokkerte står vi å ser på at UNN lar andre sykepleiere gå inn for å overta vår jobb. «Dette er ikke streikebryteri», sier UNN. USB er arbeidsgiveren deres, og DE har jo ikke satt inn noen andre i deres jobb. Og dermed mistet jeg både pensjon, arbeidsrettigheter og ikke minst min reelle streikerett. Alt på en måte som jus-professorene rundt om sier er helt lovlig. Dette var tankespinneri og ikke sannhet. UNN har heldigvis ikke gått til slike tiltak, og er fortsatt en stabil og forutsigbar arbeidsgiver for meg. Men det behøver ikke å fortsette å være slik i framtiden, særlig ikke om slik praksis blir vanlig andre steder i arbeidsliver først. Det er noe å tenke på" Debattinnlegget er skrevet av bodøkvinnen Marianne Haagensen Øien, anestesisykepleier ved Universitetssykehuset i Nord-Norge. Det er gjengitti sin helhet. http://bodonu.no/hva-om-bjorn-kjos-var-min-sjef/ Anonymous poster hash: bb0e2...2a6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #2 Skrevet 8. mars 2015 "Univeritetssykehuset Nord-Norge (UNN) har for tiden mange planer om flere store utbygginger. Dette vil gi sykehuset et stort konkurransefortrinn om kundene (også kalt pasientene). Dessverre koster slik utbygging penger, mye penger. Siden UNN sin største utgiftspost er lønn har styret kommet fram til en genial løsning for å kutte lønninger samtidig som man får jobben gjort. Derfor flyttes fra dags dato alle leger og alle sykepleiere til datterselskaper, delt inn etter hvor de geografisk jobber. Det blir ULA (UNN Leger A-fløy), ULB (UNN Leger B-fløy), USB (UNN sykepleier B-fløy) osv. UNN som moderselskap skal fortsatt bestemme arbeidstid, sted og hvordan arbeidet skal utføres, men lønnen utbetales av datterselskapet. Selv blir jeg ansatt i USB (fikk to dagers betekningstid om jeg ville la meg overføre dit, eller miste jobben) og skal fortsette min vanlige jobb. Alt vil være som før, bortsett fra at jeg har fått en ny arbeidsgiver, datterselskapet USB, som leier meg ut til UNN. Et år går, og vi går til streik. USB har kuttet i pensjonen vår og vi protesterer. Vi ønsker garantier fra UNN om at vi skal få beholde vår tidligere forhandlede pensjonsavtale. UNN nekter, og sier at de ikke har noe med dette å gjøre. Dette er en sak mellom oss og USB. UNN sier de er misfornøyd med at USB ikke leverer varen de har lovet (vår arbeidskraft) og bestemmer seg for å leie inn flere fra USD (UNN sykepleier D-fløy). Sjokkerte står vi å ser på at UNN lar andre sykepleiere gå inn for å overta vår jobb. «Dette er ikke streikebryteri», sier UNN. USB er arbeidsgiveren deres, og DE har jo ikke satt inn noen andre i deres jobb. Og dermed mistet jeg både pensjon, arbeidsrettigheter og ikke minst min reelle streikerett. Alt på en måte som jus-professorene rundt om sier er helt lovlig. Dette var tankespinneri og ikke sannhet. UNN har heldigvis ikke gått til slike tiltak, og er fortsatt en stabil og forutsigbar arbeidsgiver for meg. Men det behøver ikke å fortsette å være slik i framtiden, særlig ikke om slik praksis blir vanlig andre steder i arbeidsliver først. Det er noe å tenke på" Debattinnlegget er skrevet av bodøkvinnen Marianne Haagensen Øien, anestesisykepleier ved Universitetssykehuset i Nord-Norge. Det er gjengitti sin helhet. http://bodonu.no/hva-om-bjorn-kjos-var-min-sjef/ Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Streik er utdatert. Dere som jobber offentlig har veldig mange rettigheter samt stor grad av trygghet og forutsigbarhet i arbeidsforholdet. Visste du at mange leger og kirurger ikke får fast ansettelse slik som sykepleierne får? De får betalt pr vakt og pr operasjon. Når så du leger eller kirurger streike sist? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #3 Skrevet 8. mars 2015 "Univeritetssykehuset Nord-Norge (UNN) har for tiden mange planer om flere store utbygginger. Dette vil gi sykehuset et stort konkurransefortrinn om kundene (også kalt pasientene). Dessverre koster slik utbygging penger, mye penger. Siden UNN sin største utgiftspost er lønn har styret kommet fram til en genial løsning for å kutte lønninger samtidig som man får jobben gjort. Derfor flyttes fra dags dato alle leger og alle sykepleiere til datterselskaper, delt inn etter hvor de geografisk jobber. Det blir ULA (UNN Leger A-fløy), ULB (UNN Leger B-fløy), USB (UNN sykepleier B-fløy) osv. UNN som moderselskap skal fortsatt bestemme arbeidstid, sted og hvordan arbeidet skal utføres, men lønnen utbetales av datterselskapet. Selv blir jeg ansatt i USB (fikk to dagers betekningstid om jeg ville la meg overføre dit, eller miste jobben) og skal fortsette min vanlige jobb. Alt vil være som før, bortsett fra at jeg har fått en ny arbeidsgiver, datterselskapet USB, som leier meg ut til UNN. Et år går, og vi går til streik. USB har kuttet i pensjonen vår og vi protesterer. Vi ønsker garantier fra UNN om at vi skal få beholde vår tidligere forhandlede pensjonsavtale. UNN nekter, og sier at de ikke har noe med dette å gjøre. Dette er en sak mellom oss og USB. UNN sier de er misfornøyd med at USB ikke leverer varen de har lovet (vår arbeidskraft) og bestemmer seg for å leie inn flere fra USD (UNN sykepleier D-fløy). Sjokkerte står vi å ser på at UNN lar andre sykepleiere gå inn for å overta vår jobb. «Dette er ikke streikebryteri», sier UNN. USB er arbeidsgiveren deres, og DE har jo ikke satt inn noen andre i deres jobb. Og dermed mistet jeg både pensjon, arbeidsrettigheter og ikke minst min reelle streikerett. Alt på en måte som jus-professorene rundt om sier er helt lovlig. Dette var tankespinneri og ikke sannhet. UNN har heldigvis ikke gått til slike tiltak, og er fortsatt en stabil og forutsigbar arbeidsgiver for meg. Men det behøver ikke å fortsette å være slik i framtiden, særlig ikke om slik praksis blir vanlig andre steder i arbeidsliver først. Det er noe å tenke på" Debattinnlegget er skrevet av bodøkvinnen Marianne Haagensen Øien, anestesisykepleier ved Universitetssykehuset i Nord-Norge. Det er gjengitti sin helhet. http://bodonu.no/hva-om-bjorn-kjos-var-min-sjef/ Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Streik er utdatert. Dere som jobber offentlig har veldig mange rettigheter samt stor grad av trygghet og forutsigbarhet i arbeidsforholdet. Visste du at mange leger og kirurger ikke får fast ansettelse slik som sykepleierne får? De får betalt pr vakt og pr operasjon. Når så du leger eller kirurger streike sist? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Hehe, ok....... At leger ikke streiker er ikke noe argument for at man skal stoppe med det virkemidlet man har Anonymous poster hash: bb0e2...2a6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #4 Skrevet 8. mars 2015 "Univeritetssykehuset Nord-Norge (UNN) har for tiden mange planer om flere store utbygginger. Dette vil gi sykehuset et stort konkurransefortrinn om kundene (også kalt pasientene). Dessverre koster slik utbygging penger, mye penger. Siden UNN sin største utgiftspost er lønn har styret kommet fram til en genial løsning for å kutte lønninger samtidig som man får jobben gjort. Derfor flyttes fra dags dato alle leger og alle sykepleiere til datterselskaper, delt inn etter hvor de geografisk jobber. Det blir ULA (UNN Leger A-fløy), ULB (UNN Leger B-fløy), USB (UNN sykepleier B-fløy) osv. UNN som moderselskap skal fortsatt bestemme arbeidstid, sted og hvordan arbeidet skal utføres, men lønnen utbetales av datterselskapet. Selv blir jeg ansatt i USB (fikk to dagers betekningstid om jeg ville la meg overføre dit, eller miste jobben) og skal fortsette min vanlige jobb. Alt vil være som før, bortsett fra at jeg har fått en ny arbeidsgiver, datterselskapet USB, som leier meg ut til UNN. Et år går, og vi går til streik. USB har kuttet i pensjonen vår og vi protesterer. Vi ønsker garantier fra UNN om at vi skal få beholde vår tidligere forhandlede pensjonsavtale. UNN nekter, og sier at de ikke har noe med dette å gjøre. Dette er en sak mellom oss og USB. UNN sier de er misfornøyd med at USB ikke leverer varen de har lovet (vår arbeidskraft) og bestemmer seg for å leie inn flere fra USD (UNN sykepleier D-fløy). Sjokkerte står vi å ser på at UNN lar andre sykepleiere gå inn for å overta vår jobb. «Dette er ikke streikebryteri», sier UNN. USB er arbeidsgiveren deres, og DE har jo ikke satt inn noen andre i deres jobb. Og dermed mistet jeg både pensjon, arbeidsrettigheter og ikke minst min reelle streikerett. Alt på en måte som jus-professorene rundt om sier er helt lovlig. Dette var tankespinneri og ikke sannhet. UNN har heldigvis ikke gått til slike tiltak, og er fortsatt en stabil og forutsigbar arbeidsgiver for meg. Men det behøver ikke å fortsette å være slik i framtiden, særlig ikke om slik praksis blir vanlig andre steder i arbeidsliver først. Det er noe å tenke på" Debattinnlegget er skrevet av bodøkvinnen Marianne Haagensen Øien, anestesisykepleier ved Universitetssykehuset i Nord-Norge. Det er gjengitti sin helhet. http://bodonu.no/hva-om-bjorn-kjos-var-min-sjef/ Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Streik er utdatert. Dere som jobber offentlig har veldig mange rettigheter samt stor grad av trygghet og forutsigbarhet i arbeidsforholdet. Visste du at mange leger og kirurger ikke får fast ansettelse slik som sykepleierne får? De får betalt pr vakt og pr operasjon. Når så du leger eller kirurger streike sist? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Hehe, ok....... At leger ikke streiker er ikke noe argument for at man skal stoppe med det virkemidlet man har Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Jeg er en av mange uskyldige 3 . part som alltid blir rammet av streik. Jeg har lite sympati når uskyldige blir rammet for å få en krone mer i timelønn. Ram arbeidsgiver, ikke alle andre. I helsesektoren jobber jo folk selv om Det er streik. Tvungen lønnsnemnd er også hyppig brukt når det gjelder liv og helse, så det er begrenset effekt man får av å streike uansett. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #5 Skrevet 8. mars 2015 Jeg er en av mange uskyldige 3 . part som alltid blir rammet av streik. Jeg har lite sympati når uskyldige blir rammet for å få en krone mer i timelønn. Ram arbeidsgiver, ikke alle andre. I helsesektoren jobber jo folk selv om Det er streik. Tvungen lønnsnemnd er også hyppig brukt når det gjelder liv og helse, så det er begrenset effekt man får av å streike uansett. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Jeg ser det store bildet her og hvorda en eventuell fremtid i arbeidslivet kan bli for oss alle. Du tenker mest på deg selv. Forøvrig er jeg ikke sykepleier, men dette kunne like gjerne vært et eksempel fra barnevernet, skolen, barnehager, politiet osv. Har man ingen rettigheter som arbeidstager vil arbeidslivet bli rimelig trasig etterhvert, også for kundene og brukere av ulike tjenester. Tror det vil svi mer enn en streik gjør. Anonymous poster hash: bb0e2...2a6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #6 Skrevet 8. mars 2015 "Univeritetssykehuset Nord-Norge (UNN) har for tiden mange planer om flere store utbygginger. Dette vil gi sykehuset et stort konkurransefortrinn om kundene (også kalt pasientene). Dessverre koster slik utbygging penger, mye penger. Siden UNN sin største utgiftspost er lønn har styret kommet fram til en genial løsning for å kutte lønninger samtidig som man får jobben gjort. Derfor flyttes fra dags dato alle leger og alle sykepleiere til datterselskaper, delt inn etter hvor de geografisk jobber. Det blir ULA (UNN Leger A-fløy), ULB (UNN Leger B-fløy), USB (UNN sykepleier B-fløy) osv. UNN som moderselskap skal fortsatt bestemme arbeidstid, sted og hvordan arbeidet skal utføres, men lønnen utbetales av datterselskapet. Selv blir jeg ansatt i USB (fikk to dagers betekningstid om jeg ville la meg overføre dit, eller miste jobben) og skal fortsette min vanlige jobb. Alt vil være som før, bortsett fra at jeg har fått en ny arbeidsgiver, datterselskapet USB, som leier meg ut til UNN. Et år går, og vi går til streik. USB har kuttet i pensjonen vår og vi protesterer. Vi ønsker garantier fra UNN om at vi skal få beholde vår tidligere forhandlede pensjonsavtale. UNN nekter, og sier at de ikke har noe med dette å gjøre. Dette er en sak mellom oss og USB. UNN sier de er misfornøyd med at USB ikke leverer varen de har lovet (vår arbeidskraft) og bestemmer seg for å leie inn flere fra USD (UNN sykepleier D-fløy). Sjokkerte står vi å ser på at UNN lar andre sykepleiere gå inn for å overta vår jobb. «Dette er ikke streikebryteri», sier UNN. USB er arbeidsgiveren deres, og DE har jo ikke satt inn noen andre i deres jobb. Og dermed mistet jeg både pensjon, arbeidsrettigheter og ikke minst min reelle streikerett. Alt på en måte som jus-professorene rundt om sier er helt lovlig. Dette var tankespinneri og ikke sannhet. UNN har heldigvis ikke gått til slike tiltak, og er fortsatt en stabil og forutsigbar arbeidsgiver for meg. Men det behøver ikke å fortsette å være slik i framtiden, særlig ikke om slik praksis blir vanlig andre steder i arbeidsliver først. Det er noe å tenke på" Debattinnlegget er skrevet av bodøkvinnen Marianne Haagensen Øien, anestesisykepleier ved Universitetssykehuset i Nord-Norge. Det er gjengitti sin helhet. http://bodonu.no/hva-om-bjorn-kjos-var-min-sjef/ Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Streik er utdatert. Dere som jobber offentlig har veldig mange rettigheter samt stor grad av trygghet og forutsigbarhet i arbeidsforholdet. Visste du at mange leger og kirurger ikke får fast ansettelse slik som sykepleierne får? De får betalt pr vakt og pr operasjon. Når så du leger eller kirurger streike sist? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Ikke så lenge siden at leger var i fare for å bli tatt ut i streik! Anonymous poster hash: cc791...796
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #7 Skrevet 8. mars 2015 "Univeritetssykehuset Nord-Norge (UNN) har for tiden mange planer om flere store utbygginger. Dette vil gi sykehuset et stort konkurransefortrinn om kundene (også kalt pasientene). Dessverre koster slik utbygging penger, mye penger. Siden UNN sin største utgiftspost er lønn har styret kommet fram til en genial løsning for å kutte lønninger samtidig som man får jobben gjort. Derfor flyttes fra dags dato alle leger og alle sykepleiere til datterselskaper, delt inn etter hvor de geografisk jobber. Det blir ULA (UNN Leger A-fløy), ULB (UNN Leger B-fløy), USB (UNN sykepleier B-fløy) osv. UNN som moderselskap skal fortsatt bestemme arbeidstid, sted og hvordan arbeidet skal utføres, men lønnen utbetales av datterselskapet. Selv blir jeg ansatt i USB (fikk to dagers betekningstid om jeg ville la meg overføre dit, eller miste jobben) og skal fortsette min vanlige jobb. Alt vil være som før, bortsett fra at jeg har fått en ny arbeidsgiver, datterselskapet USB, som leier meg ut til UNN. Et år går, og vi går til streik. USB har kuttet i pensjonen vår og vi protesterer. Vi ønsker garantier fra UNN om at vi skal få beholde vår tidligere forhandlede pensjonsavtale. UNN nekter, og sier at de ikke har noe med dette å gjøre. Dette er en sak mellom oss og USB. UNN sier de er misfornøyd med at USB ikke leverer varen de har lovet (vår arbeidskraft) og bestemmer seg for å leie inn flere fra USD (UNN sykepleier D-fløy). Sjokkerte står vi å ser på at UNN lar andre sykepleiere gå inn for å overta vår jobb. «Dette er ikke streikebryteri», sier UNN. USB er arbeidsgiveren deres, og DE har jo ikke satt inn noen andre i deres jobb. Og dermed mistet jeg både pensjon, arbeidsrettigheter og ikke minst min reelle streikerett. Alt på en måte som jus-professorene rundt om sier er helt lovlig. Dette var tankespinneri og ikke sannhet. UNN har heldigvis ikke gått til slike tiltak, og er fortsatt en stabil og forutsigbar arbeidsgiver for meg. Men det behøver ikke å fortsette å være slik i framtiden, særlig ikke om slik praksis blir vanlig andre steder i arbeidsliver først. Det er noe å tenke på" Debattinnlegget er skrevet av bodøkvinnen Marianne Haagensen Øien, anestesisykepleier ved Universitetssykehuset i Nord-Norge. Det er gjengitti sin helhet. http://bodonu.no/hva-om-bjorn-kjos-var-min-sjef/ Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Streik er utdatert. Dere som jobber offentlig har veldig mange rettigheter samt stor grad av trygghet og forutsigbarhet i arbeidsforholdet. Visste du at mange leger og kirurger ikke får fast ansettelse slik som sykepleierne får? De får betalt pr vakt og pr operasjon. Når så du leger eller kirurger streike sist? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Ikke så lenge siden at leger var i fare for å bli tatt ut i streik! Anonymous poster hash: cc791...796 Glemte link; http://www.nrk.no/norge/mulig-sykehusstreik-torsdag-1.11950163 Anonymous poster hash: cc791...796
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #8 Skrevet 8. mars 2015 Ja jeg ser poenget, men der er ikke lett og være arbeidsgiver i Norge. Alternativer er at bedrifter flagger ut(som mange dessverre gjør) Har vi det for godt i Norge? For gode lønninger, ordninger? Anonymous poster hash: 48cb5...c40
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #9 Skrevet 8. mars 2015 Ja jeg ser poenget, men der er ikke lett og være arbeidsgiver i Norge. Alternativer er at bedrifter flagger ut(som mange dessverre gjør) Har vi det for godt i Norge? For gode lønninger, ordninger? Anonymous poster hash: 48cb5...c40 På mange måter så har vi nok det når folk går i fistel over å bli berørt av en streik som kan sette standard for resten av arbeidslivet. Anonymous poster hash: bb0e2...2a6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #10 Skrevet 8. mars 2015 Jeg er en av mange uskyldige 3 . part som alltid blir rammet av streik. Jeg har lite sympati når uskyldige blir rammet for å få en krone mer i timelønn. Ram arbeidsgiver, ikke alle andre. I helsesektoren jobber jo folk selv om Det er streik. Tvungen lønnsnemnd er også hyppig brukt når det gjelder liv og helse, så det er begrenset effekt man får av å streike uansett. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Jeg ser det store bildet her og hvorda en eventuell fremtid i arbeidslivet kan bli for oss alle. Du tenker mest på deg selv. Forøvrig er jeg ikke sykepleier, men dette kunne like gjerne vært et eksempel fra barnevernet, skolen, barnehager, politiet osv. Har man ingen rettigheter som arbeidstager vil arbeidslivet bli rimelig trasig etterhvert, også for kundene og brukere av ulike tjenester. Tror det vil svi mer enn en streik gjør. Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Jeg ser absolutt det store bildet, men oppfatter det annerledes en deg. AML er veldig sterk for ansatte, og oppsigelsesvernet er ekstremt sterkt. Det er nesten umulig å miste jobben i Norge. Arbeidslivet i Norge er sterkt og preges av rettigheter. Eksempelet nå med Norwegian viser at ansatte er villige til å miste jobben sine for å streike. Illojalt og lite langsiktig perspektiv. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #11 Skrevet 8. mars 2015 Ja jeg ser poenget, men der er ikke lett og være arbeidsgiver i Norge. Alternativer er at bedrifter flagger ut(som mange dessverre gjør) Har vi det for godt i Norge? For gode lønninger, ordninger? Anonymous poster hash: 48cb5...c40 På mange måter så har vi nok det når folk går i fistel over å bli berørt av en streik som kan sette standard for resten av arbeidslivet. Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Det setter en standard. Men hva blir konsekvensen på sikt? Et svekket norsk næringsliv som gjør flere arbeidsledige på sikt. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #12 Skrevet 8. mars 2015 Du har jo også risikoen med at arbeidsgiver går konkurs pga streik. Da er det plutselig ikke så kult å være kravstor lenger. Jeg synes det streikes for mye i Norge, da mister det liksom litt av effekten. Vi må nok godta litt lavere lønnsvekst fremover. Anonymous poster hash: affe5...23e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #13 Skrevet 8. mars 2015 "Univeritetssykehuset Nord-Norge (UNN) har for tiden mange planer om flere store utbygginger. Dette vil gi sykehuset et stort konkurransefortrinn om kundene (også kalt pasientene). Dessverre koster slik utbygging penger, mye penger. Siden UNN sin største utgiftspost er lønn har styret kommet fram til en genial løsning for å kutte lønninger samtidig som man får jobben gjort. Derfor flyttes fra dags dato alle leger og alle sykepleiere til datterselskaper, delt inn etter hvor de geografisk jobber. Det blir ULA (UNN Leger A-fløy), ULB (UNN Leger B-fløy), USB (UNN sykepleier B-fløy) osv. UNN som moderselskap skal fortsatt bestemme arbeidstid, sted og hvordan arbeidet skal utføres, men lønnen utbetales av datterselskapet. Selv blir jeg ansatt i USB (fikk to dagers betekningstid om jeg ville la meg overføre dit, eller miste jobben) og skal fortsette min vanlige jobb. Alt vil være som før, bortsett fra at jeg har fått en ny arbeidsgiver, datterselskapet USB, som leier meg ut til UNN. Et år går, og vi går til streik. USB har kuttet i pensjonen vår og vi protesterer. Vi ønsker garantier fra UNN om at vi skal få beholde vår tidligere forhandlede pensjonsavtale. UNN nekter, og sier at de ikke har noe med dette å gjøre. Dette er en sak mellom oss og USB. UNN sier de er misfornøyd med at USB ikke leverer varen de har lovet (vår arbeidskraft) og bestemmer seg for å leie inn flere fra USD (UNN sykepleier D-fløy). Sjokkerte står vi å ser på at UNN lar andre sykepleiere gå inn for å overta vår jobb. «Dette er ikke streikebryteri», sier UNN. USB er arbeidsgiveren deres, og DE har jo ikke satt inn noen andre i deres jobb. Og dermed mistet jeg både pensjon, arbeidsrettigheter og ikke minst min reelle streikerett. Alt på en måte som jus-professorene rundt om sier er helt lovlig. Dette var tankespinneri og ikke sannhet. UNN har heldigvis ikke gått til slike tiltak, og er fortsatt en stabil og forutsigbar arbeidsgiver for meg. Men det behøver ikke å fortsette å være slik i framtiden, særlig ikke om slik praksis blir vanlig andre steder i arbeidsliver først. Det er noe å tenke på" Debattinnlegget er skrevet av bodøkvinnen Marianne Haagensen Øien, anestesisykepleier ved Universitetssykehuset i Nord-Norge. Det er gjengitti sin helhet. http://bodonu.no/hva-om-bjorn-kjos-var-min-sjef/ Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Streik er utdatert. Dere som jobber offentlig har veldig mange rettigheter samt stor grad av trygghet og forutsigbarhet i arbeidsforholdet. Visste du at mange leger og kirurger ikke får fast ansettelse slik som sykepleierne får? De får betalt pr vakt og pr operasjon. Når så du leger eller kirurger streike sist? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Streik er IKKE utdatert, og er faktisk det eneste våpenet vi som arbeidstakere har. Dessverre er det ikke til å unngå at det av og til går utover en uskyldig tredjepart. Anonymous poster hash: a812d...e06
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #14 Skrevet 8. mars 2015 "Univeritetssykehuset Nord-Norge (UNN) har for tiden mange planer om flere store utbygginger. Dette vil gi sykehuset et stort konkurransefortrinn om kundene (også kalt pasientene). Dessverre koster slik utbygging penger, mye penger. Siden UNN sin største utgiftspost er lønn har styret kommet fram til en genial løsning for å kutte lønninger samtidig som man får jobben gjort. Derfor flyttes fra dags dato alle leger og alle sykepleiere til datterselskaper, delt inn etter hvor de geografisk jobber. Det blir ULA (UNN Leger A-fløy), ULB (UNN Leger B-fløy), USB (UNN sykepleier B-fløy) osv. UNN som moderselskap skal fortsatt bestemme arbeidstid, sted og hvordan arbeidet skal utføres, men lønnen utbetales av datterselskapet. Selv blir jeg ansatt i USB (fikk to dagers betekningstid om jeg ville la meg overføre dit, eller miste jobben) og skal fortsette min vanlige jobb. Alt vil være som før, bortsett fra at jeg har fått en ny arbeidsgiver, datterselskapet USB, som leier meg ut til UNN. Et år går, og vi går til streik. USB har kuttet i pensjonen vår og vi protesterer. Vi ønsker garantier fra UNN om at vi skal få beholde vår tidligere forhandlede pensjonsavtale. UNN nekter, og sier at de ikke har noe med dette å gjøre. Dette er en sak mellom oss og USB. UNN sier de er misfornøyd med at USB ikke leverer varen de har lovet (vår arbeidskraft) og bestemmer seg for å leie inn flere fra USD (UNN sykepleier D-fløy). Sjokkerte står vi å ser på at UNN lar andre sykepleiere gå inn for å overta vår jobb. «Dette er ikke streikebryteri», sier UNN. USB er arbeidsgiveren deres, og DE har jo ikke satt inn noen andre i deres jobb. Og dermed mistet jeg både pensjon, arbeidsrettigheter og ikke minst min reelle streikerett. Alt på en måte som jus-professorene rundt om sier er helt lovlig. Dette var tankespinneri og ikke sannhet. UNN har heldigvis ikke gått til slike tiltak, og er fortsatt en stabil og forutsigbar arbeidsgiver for meg. Men det behøver ikke å fortsette å være slik i framtiden, særlig ikke om slik praksis blir vanlig andre steder i arbeidsliver først. Det er noe å tenke på" Debattinnlegget er skrevet av bodøkvinnen Marianne Haagensen Øien, anestesisykepleier ved Universitetssykehuset i Nord-Norge. Det er gjengitti sin helhet. http://bodonu.no/hva-om-bjorn-kjos-var-min-sjef/ Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Streik er utdatert. Dere som jobber offentlig har veldig mange rettigheter samt stor grad av trygghet og forutsigbarhet i arbeidsforholdet. Visste du at mange leger og kirurger ikke får fast ansettelse slik som sykepleierne får? De får betalt pr vakt og pr operasjon. Når så du leger eller kirurger streike sist? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Streik er IKKE utdatert, og er faktisk det eneste våpenet vi som arbeidstakere har. Dessverre er det ikke til å unngå at det av og til går utover en uskyldig tredjepart. Anonymous poster hash: a812d...e06 Av og til? Det går ALLTID ut over en uskyldig tredjepart. Eksempelvis lærerstreiken som skolene sparte masse lønnsutgifter på og faktisk gikk i pluss regnskapsmessig mens tusenvis av bedrifter ble rammet da foreldre måtte være hjemme fra jobb for å passe sine barn i ukevis. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #15 Skrevet 8. mars 2015 Du har jo også risikoen med at arbeidsgiver går konkurs pga streik. Da er det plutselig ikke så kult å være kravstor lenger. Jeg synes det streikes for mye i Norge, da mister det liksom litt av effekten. Vi må nok godta litt lavere lønnsvekst fremover. Anonymous poster hash: affe5...23e Dette handler ikke om lønn, men om tariffavtale - noe de fleste arbeidsplasser har og ser på som en selvfølge Anonymous poster hash: bb0e2...2a6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #16 Skrevet 8. mars 2015 Du har jo også risikoen med at arbeidsgiver går konkurs pga streik. Da er det plutselig ikke så kult å være kravstor lenger. Jeg synes det streikes for mye i Norge, da mister det liksom litt av effekten. Vi må nok godta litt lavere lønnsvekst fremover. Anonymous poster hash: affe5...23e Dette handler ikke om lønn, men om tariffavtale - noe de fleste arbeidsplasser har og ser på som en selvfølge Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Og hva handler tariffavtaler om om de ikke handler om lønn og andre frynsegoder? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #17 Skrevet 8. mars 2015 Du har jo også risikoen med at arbeidsgiver går konkurs pga streik. Da er det plutselig ikke så kult å være kravstor lenger. Jeg synes det streikes for mye i Norge, da mister det liksom litt av effekten. Vi må nok godta litt lavere lønnsvekst fremover. Anonymous poster hash: affe5...23e Dette handler ikke om lønn, men om tariffavtale - noe de fleste arbeidsplasser har og ser på som en selvfølge Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Pilotene HAR tariffavtale. De ønsker å få innflytelse i Norwegian, noe som ville vært et uaktuelt krav å få innvilget uansett bedrift. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #18 Skrevet 8. mars 2015 Du har jo også risikoen med at arbeidsgiver går konkurs pga streik. Da er det plutselig ikke så kult å være kravstor lenger. Jeg synes det streikes for mye i Norge, da mister det liksom litt av effekten. Vi må nok godta litt lavere lønnsvekst fremover. Anonymous poster hash: affe5...23e Dette handler ikke om lønn, men om tariffavtale - noe de fleste arbeidsplasser har og ser på som en selvfølge Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Og hva handler tariffavtaler om om de ikke handler om lønn og andre frynsegoder? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Det handler om arbeidstid, rettigheter, plikter, arbeidsreglement, ansettelse, ferie osv. Det handler mer om arbeidsvilkår som det omhandler lønn. Anonymous poster hash: bb0e2...2a6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #19 Skrevet 8. mars 2015 Du har jo også risikoen med at arbeidsgiver går konkurs pga streik. Da er det plutselig ikke så kult å være kravstor lenger. Jeg synes det streikes for mye i Norge, da mister det liksom litt av effekten. Vi må nok godta litt lavere lønnsvekst fremover. Anonymous poster hash: affe5...23e Dette handler ikke om lønn, men om tariffavtale - noe de fleste arbeidsplasser har og ser på som en selvfølge Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Og hva handler tariffavtaler om om de ikke handler om lønn og andre frynsegoder? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Noe av det viktigste tariffavtaler handler om, er arbeidstid, pensjonsavtaler, yrkesskadeordninger, ferie osv, og selvsagt lønn. Anonymous poster hash: a812d...e06
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #20 Skrevet 8. mars 2015 Du har jo også risikoen med at arbeidsgiver går konkurs pga streik. Da er det plutselig ikke så kult å være kravstor lenger. Jeg synes det streikes for mye i Norge, da mister det liksom litt av effekten. Vi må nok godta litt lavere lønnsvekst fremover. Anonymous poster hash: affe5...23e Dette handler ikke om lønn, men om tariffavtale - noe de fleste arbeidsplasser har og ser på som en selvfølge Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Pilotene HAR tariffavtale. De ønsker å få innflytelse i Norwegian, noe som ville vært et uaktuelt krav å få innvilget uansett bedrift. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Konflikten er at arbeidsgiver vil avslutte den for å gi pilotene nye ansettelser, uten tariffavtale. Pilotene ønsker ikke dette og vil ha en ny tariffavtale. Anonymous poster hash: bb0e2...2a6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #21 Skrevet 8. mars 2015 Du har jo også risikoen med at arbeidsgiver går konkurs pga streik. Da er det plutselig ikke så kult å være kravstor lenger. Jeg synes det streikes for mye i Norge, da mister det liksom litt av effekten. Vi må nok godta litt lavere lønnsvekst fremover. Anonymous poster hash: affe5...23e Dette handler ikke om lønn, men om tariffavtale - noe de fleste arbeidsplasser har og ser på som en selvfølge Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Og hva handler tariffavtaler om om de ikke handler om lønn og andre frynsegoder? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Noe av det viktigste tariffavtaler handler om, er arbeidstid, pensjonsavtaler, yrkesskadeordninger, ferie osv, og selvsagt lønn. Anonymous poster hash: a812d...e06 Hovedpunktet i alle tariffavtaler er lønn. Hvordan kan du si at det ikke handler om lønn? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #22 Skrevet 8. mars 2015 Du har jo også risikoen med at arbeidsgiver går konkurs pga streik. Da er det plutselig ikke så kult å være kravstor lenger. Jeg synes det streikes for mye i Norge, da mister det liksom litt av effekten. Vi må nok godta litt lavere lønnsvekst fremover. Anonymous poster hash: affe5...23e Dette handler ikke om lønn, men om tariffavtale - noe de fleste arbeidsplasser har og ser på som en selvfølge Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Pilotene HAR tariffavtale. De ønsker å få innflytelse i Norwegian, noe som ville vært et uaktuelt krav å få innvilget uansett bedrift. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Konflikten er at arbeidsgiver vil avslutte den for å gi pilotene nye ansettelser, uten tariffavtale. Pilotene ønsker ikke dette og vil ha en ny tariffavtale. Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Det du sier stemmer ikke. De er ansatt i et datterselskap og har både tariff og pensjonsordning pr dags dato. Dette er en helt vanlig måte å drive et stort selskap på. Pilotene vil tilbake til morselskapet. Det er både strategisk uklokt og økonomisk umulig for å kunne drive selskapet videre. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #23 Skrevet 8. mars 2015 Du har jo også risikoen med at arbeidsgiver går konkurs pga streik. Da er det plutselig ikke så kult å være kravstor lenger. Jeg synes det streikes for mye i Norge, da mister det liksom litt av effekten. Vi må nok godta litt lavere lønnsvekst fremover. Anonymous poster hash: affe5...23e Dette handler ikke om lønn, men om tariffavtale - noe de fleste arbeidsplasser har og ser på som en selvfølge Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Og hva handler tariffavtaler om om de ikke handler om lønn og andre frynsegoder? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Noe av det viktigste tariffavtaler handler om, er arbeidstid, pensjonsavtaler, yrkesskadeordninger, ferie osv, og selvsagt lønn. Anonymous poster hash: a812d...e06 Hovedpunktet i alle tariffavtaler er lønn. Hvordan kan du si at det ikke handler om lønn? Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Hvor har jeg sagt at det ikke handler om lønn? Lønn er selvsagt en del av tariffavtalen, men så langt fra alt. Anonymous poster hash: a812d...e06
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #24 Skrevet 8. mars 2015 Jeg er en av mange uskyldige 3 . part som alltid blir rammet av streik. Jeg har lite sympati når uskyldige blir rammet for å få en krone mer i timelønn. Ram arbeidsgiver, ikke alle andre. I helsesektoren jobber jo folk selv om Det er streik. Tvungen lønnsnemnd er også hyppig brukt når det gjelder liv og helse, så det er begrenset effekt man får av å streike uansett. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Jeg ser det store bildet her og hvorda en eventuell fremtid i arbeidslivet kan bli for oss alle. Du tenker mest på deg selv. Forøvrig er jeg ikke sykepleier, men dette kunne like gjerne vært et eksempel fra barnevernet, skolen, barnehager, politiet osv. Har man ingen rettigheter som arbeidstager vil arbeidslivet bli rimelig trasig etterhvert, også for kundene og brukere av ulike tjenester. Tror det vil svi mer enn en streik gjør. Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Jeg ser absolutt det store bildet, men oppfatter det annerledes en deg. AML er veldig sterk for ansatte, og oppsigelsesvernet er ekstremt sterkt. Det er nesten umulig å miste jobben i Norge. Arbeidslivet i Norge er sterkt og preges av rettigheter. Eksempelet nå med Norwegian viser at ansatte er villige til å miste jobben sine for å streike. Illojalt og lite langsiktig perspektiv. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Å være arbeidsgiver i Norge er et sant mareritt, og helt håpløst ettersom arbeiderne kun har fokus på seg og sine krav, og evner ikke å se at skal en bedrift bestå må det være en sunn andel mellom inntekter og utgifter. Jeg fatter ikke at det er mulig å være så nevlebeskuende som pilotene og store grupper av arbeidstakere i Norge er, og deres holdning kommer til å medføre at flere og flere bedrifter flagger ut. Verden er i stadig forandring, men norske arbeidstakere følger ikke med og arbeidsgiverne blir de store taperne da de ikke klarer å konkurrer med lavkostland så lenge arbeidstakerne ikke evner å forstå at man må ta noen valg for å kunne opprettholde driften i bedriften. Anonymous poster hash: dc858...f6b
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #25 Skrevet 8. mars 2015 Jeg er en av mange uskyldige 3 . part som alltid blir rammet av streik. Jeg har lite sympati når uskyldige blir rammet for å få en krone mer i timelønn. Ram arbeidsgiver, ikke alle andre. I helsesektoren jobber jo folk selv om Det er streik. Tvungen lønnsnemnd er også hyppig brukt når det gjelder liv og helse, så det er begrenset effekt man får av å streike uansett. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Jeg ser det store bildet her og hvorda en eventuell fremtid i arbeidslivet kan bli for oss alle. Du tenker mest på deg selv. Forøvrig er jeg ikke sykepleier, men dette kunne like gjerne vært et eksempel fra barnevernet, skolen, barnehager, politiet osv. Har man ingen rettigheter som arbeidstager vil arbeidslivet bli rimelig trasig etterhvert, også for kundene og brukere av ulike tjenester. Tror det vil svi mer enn en streik gjør. Anonymous poster hash: bb0e2...2a6 Jeg ser absolutt det store bildet, men oppfatter det annerledes en deg. AML er veldig sterk for ansatte, og oppsigelsesvernet er ekstremt sterkt. Det er nesten umulig å miste jobben i Norge. Arbeidslivet i Norge er sterkt og preges av rettigheter. Eksempelet nå med Norwegian viser at ansatte er villige til å miste jobben sine for å streike. Illojalt og lite langsiktig perspektiv. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc Å være arbeidsgiver i Norge er et sant mareritt, og helt håpløst ettersom arbeiderne kun har fokus på seg og sine krav, og evner ikke å se at skal en bedrift bestå må det være en sunn andel mellom inntekter og utgifter. Jeg fatter ikke at det er mulig å være så nevlebeskuende som pilotene og store grupper av arbeidstakere i Norge er, og deres holdning kommer til å medføre at flere og flere bedrifter flagger ut. Verden er i stadig forandring, men norske arbeidstakere følger ikke med og arbeidsgiverne blir de store taperne da de ikke klarer å konkurrer med lavkostland så lenge arbeidstakerne ikke evner å forstå at man må ta noen valg for å kunne opprettholde driften i bedriften. Anonymous poster hash: dc858...f6b Applaus! Du treffer spikeren på hodet. Anonymous poster hash: 5cbe1...ccc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå