3døtre1sønn Skrevet 8. mars 2015 #1 Skrevet 8. mars 2015 Kanskje fortrinnsvis "helnorske"... som har flyttet dit pga jobb, eller bare på lykke & fromme Hvor gamle er barna deres? Er der norsk skole?.. Jeg føler en skrekkelig utferdstrang Har så lyst å la barna mine oppleve dette også! Sønnen min skal begynne på ungdomsskolen i år og datteren min skal begynne i 1.klasse neste år. Tenkte når hun begynner i 2. el.l.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #2 Skrevet 8. mars 2015 Du vet at det ikke bare er å flytte dit? Du må ha et reelt jobbtilbud for å få arbeidstillatelse. Anonymous poster hash: 41234...fd6
3døtre1sønn Skrevet 8. mars 2015 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2015 Du vet at det ikke bare er å flytte dit? Du må ha et reelt jobbtilbud for å få arbeidstillatelse. Anonymous poster hash: 41234...fd6 Jada! Var ikke d jeg spurte om Har bodd i USA før, uten barn, men da på østkysten.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #4 Skrevet 8. mars 2015 Barna var 9 og 11. Og sjekket aldri norsk skole. Hvorfor i huleste bo i USA om ungene ikke skal på amerikansk skole? Anonymous poster hash: 41234...fd6
3døtre1sønn Skrevet 8. mars 2015 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2015 Barna var 9 og 11. Og sjekket aldri norsk skole. Hvorfor i huleste bo i USA om ungene ikke skal på amerikansk skole?Anonymous poster hash: 41234...fd6 Fordi de ikke kan engelsk.... Hjelpes...
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #6 Skrevet 8. mars 2015 Barna var 9 og 11. Og sjekket aldri norsk skole. Hvorfor i huleste bo i USA om ungene ikke skal på amerikansk skole?Anonymous poster hash: 41234...fd6 Fordi de ikke kan engelsk.... Hjelpes... Ungdomsskoleeleven kan ikke engelsk? Og den minste er bedre i engelsk enn deg i løpet av kort tid... Bare å starte forberedelser med å innføre engelsk allerede nå. Anonymous poster hash: 41234...fd6
3døtre1sønn Skrevet 8. mars 2015 Forfatter #7 Skrevet 8. mars 2015 Han har dysleksi og sliter nok med norsk... Han skjønner mye engelsk, men har store problemer med lesing og skriving. Han vil nok ta d raskt i praksis, men teori...nope... Er d noen som faktisk kan svare på d jeg spør om??
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #8 Skrevet 8. mars 2015 Vi tenker på å flytte til USA, siden mannen er amerikansk. Han kommer fra Arizona, men det er litt for mye narkotika der til at vi vil dit, tror jeg... LA er magisk Anonymous poster hash: cc823...c66
3døtre1sønn Skrevet 8. mars 2015 Forfatter #9 Skrevet 8. mars 2015 Vi tenker på å flytte til USA, siden mannen er amerikansk. Han kommer fra Arizona, men det er litt for mye narkotika der til at vi vil dit, tror jeg... LA er magisk Anonymous poster hash: cc823...c66 Spennende! Men da er vel barna dine godt bevandret i engelsk? Hvordan blir d med deg og innreise da? Rett frem siden du er gift med en amr.?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #10 Skrevet 8. mars 2015 Han har dysleksi og sliter nok med norsk... Han skjønner mye engelsk, men har store problemer med lesing og skriving. Han vil nok ta d raskt i praksis, men teori...nope... Er d noen som faktisk kan svare på d jeg spør om?? Det du spør om er hvor gamle barna er/var og om der finnes norsk skole... Et raskt søk på nettet viste kun dette som mulighet for norskundervisning http://sjomannskirken.no/los-angeles-san-pedro/aktuelt/arkiv/2013/norskundervisning-for-barn-paa-kirken/ Og hvor gamle barna var har jeg svart på. Men dersom du har en sønn i ungdomsskole som sliter allerede så må du jo ikke dra han med på noe du vet han ikke mestrer. snakk om gjennomtenkt plan. Og å bo i USA, mens ungene skal gå på norsk skole er jo bare så bortkastet for ungene. Anonymous poster hash: 41234...fd6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #11 Skrevet 8. mars 2015 Barna var 9 og 11. Og sjekket aldri norsk skole. Hvorfor i huleste bo i USA om ungene ikke skal på amerikansk skole?Anonymous poster hash: 41234...fd6 Fordi de ikke kan engelsk.... Hjelpes... De lærer engelsk på 1-2-3. Mine nieser flyttet til usa da de var 5 og 8 år. Kunne ikke engelsk. Gikk 2 mnd så snakket de flytende. Å flytte til usa for å gå på norsk skole er bare utrolig teit og de får jo ikke den utbytte. Dummeste jeg har hørt. Anonymous poster hash: 0bb7b...019
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #12 Skrevet 8. mars 2015 Hvis barnet ditt sliter med norsk på skolen. ..og du vurderer å ta han ut av norsk skole og norsk miljø for å dra til amerikansk hverdag/miljø ?? Jada. ..og HVIS det var norsk skole..tror du det blir så mye bedre hjelp for barnet ditt med dysleksi? Dette høres ut som et halvhjerta prosjekt. Hva med oppholdstillatelse? Og, som en annen sier..du må ha et reelt jobbtilbud for å få både oppholds- og arbeidstillatelse..... Anonymous poster hash: 0bb7b...019
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #13 Skrevet 8. mars 2015 Hva sier mannen? Anonymous poster hash: 81389...d84
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #14 Skrevet 8. mars 2015 Om dere skal flytte til et annet land så er språk essensielt for hele familien (akkurat som det er for innvandrere i Norge). Ungene må selvsagt gå på en amerikansk eller internasjonal skole. Jeg flyttet som barn til Asia sammen med foreldrene mine (som også er norske). Jeg gikk på en lokal skole og lærte persisk ganske så kjapt. Skriftspråket tok litt lengre tid, men det gikk til slutt. Jeg tror jeg hadde tatt lite utbytte av å bo i et land uten å kunne språket. Anonymous poster hash: 314a8...fec
Gjest Julia1984 Skrevet 8. mars 2015 #15 Skrevet 8. mars 2015 Barna må jo gå på amerikansk skole. Hvordan skal de ellers komme inn i lokalmiljøet, lære seg språket og faktisk ha utbytte av dette? De lærer språket utrolig raskt. ..er ikke det et av målene?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #16 Skrevet 8. mars 2015 Herregud, for noen nebbhøner!! Hva jeg, min mann og mine barn tenker, planlegger og gjør er kun vår sak! Hvor mye jeg vet, eller ikke vet, er ikke deres sak! Jeg vet nøyaktig hva jeg holder på med! Jeg spurte om d var nordmenn her inne som bor i LA, og d ble tydeligvis et fryktelig komplisert spm for mange.... Kanskje d hadde falt dere bedre for hjertet om jeg hadde spurt etter en internasjonal skole? Og til opplysning: å ha dysleksi betyr ikke at han trenger et spesielt miljø! Han er verken utrygg eller usikker. Han er en 100% normal gutt, med venner og fritidsinteresser. Han leser bare fryktelig sakte! Til dere som faktisk svarte: takk Anonymous poster hash: 00e83...3ba
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #17 Skrevet 8. mars 2015 Bare en ide i farta: hva med å planlegge å tilbringe en hel sommerferie i LA? Feks sommeren 2016? Være der hele ungenes sommerferie, leie et hus der? Hvis det gir mersmak kan dere orientere dere litt om skoler o.l og så komme tilbake for et år? Anonymous poster hash: af7c5...c51
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #18 Skrevet 8. mars 2015 Om dere skal flytte til et annet land så er språk essensielt for hele familien (akkurat som det er for innvandrere i Norge). Ungene må selvsagt gå på en amerikansk eller internasjonal skole.Jeg flyttet som barn til Asia sammen med foreldrene mine (som også er norske). Jeg gikk på en lokal skole og lærte persisk ganske så kjapt. Skriftspråket tok litt lengre tid, men det gikk til slutt. Jeg tror jeg hadde tatt lite utbytte av å bo i et land uten å kunne språket. Anonymous poster hash: 314a8...fec Dersom vi skulle emigrere, så hadde dette vært utrolig viktig! Vi snakker her om ett år. Er ikke redd for at ungene ikke skal kunne snakke engelsk, for jeg tenker de tar d fort Men d er ikke viktig om deres nye venner er norske, amerikanske eller koreanske for den del... Anonymous poster hash: 00e83...3ba
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #19 Skrevet 8. mars 2015 Bare en ide i farta: hva med å planlegge å tilbringe en hel sommerferie i LA? Feks sommeren 2016? Være der hele ungenes sommerferie, leie et hus der? Hvis det gir mersmak kan dere orientere dere litt om skoler o.l og så komme tilbake for et år?Anonymous poster hash: af7c5...c51 Har to voksne jenter også, nest eldste skal gå på high school fra i høst. Vi andre reiser bort neste sommer for mange uker Anonymous poster hash: 00e83...3ba
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #20 Skrevet 8. mars 2015 Herregud, for noen nebbhøner!! Hva jeg, min mann og mine barn tenker, planlegger og gjør er kun vår sak! Hvor mye jeg vet, eller ikke vet, er ikke deres sak! Jeg vet nøyaktig hva jeg holder på med! Jeg spurte om d var nordmenn her inne som bor i LA, og d ble tydeligvis et fryktelig komplisert spm for mange.... Kanskje d hadde falt dere bedre for hjertet om jeg hadde spurt etter en internasjonal skole? Og til opplysning: å ha dysleksi betyr ikke at han trenger et spesielt miljø! Han er verken utrygg eller usikker. Han er en 100% normal gutt, med venner og fritidsinteresser. Han leser bare fryktelig sakte! Til dere som faktisk svarte: takk Anonymous poster hash: 00e83...3ba Du vet jammen ikke hva du driver med. Burde ikke et mål med slikt være å lære språket og kultur? Du spør etter norsk skole. ..norsk på skolen og norsk hjemme Du spør her inne...liker ikke svarene og slenger dritt tilbake Anonymous poster hash: 0bb7b...019
3døtre1sønn Skrevet 8. mars 2015 Forfatter #21 Skrevet 8. mars 2015 Herregud, for noen nebbhøner!! Hva jeg, min mann og mine barn tenker, planlegger og gjør er kun vår sak! Hvor mye jeg vet, eller ikke vet, er ikke deres sak! Jeg vet nøyaktig hva jeg holder på med! Jeg spurte om d var nordmenn her inne som bor i LA, og d ble tydeligvis et fryktelig komplisert spm for mange.... Kanskje d hadde falt dere bedre for hjertet om jeg hadde spurt etter en internasjonal skole? Og til opplysning: å ha dysleksi betyr ikke at han trenger et spesielt miljø! Han er verken utrygg eller usikker. Han er en 100% normal gutt, med venner og fritidsinteresser. Han leser bare fryktelig sakte! Til dere som faktisk svarte: takk Anonymous poster hash: 00e83...3ba Du vet jammen ikke hva du driver med. Burde ikke et mål med slikt være å lære språket og kultur? Du spør etter norsk skole. ..norsk på skolen og norsk hjemme Du spør her inne...liker ikke svarene og slenger dritt tilbake Anonymous poster hash: 0bb7b...019 Hva vårt "mål" er, er ikke din eller noens annen sak! Jeg har ikke spurt om noens MENING! Les gjennom svarene du, så kan du sjekke hvor mange som faktisk har svart på d jeg spurte om... Omtrent ingen! Heller ikke du! Igjen: jeg spurte om d var nordmenn her inne som bor i USA, fortrinnsvis LA! SÅ enkelt var faktisk spm...
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #22 Skrevet 8. mars 2015 Han har dysleksi og sliter nok med norsk... Han skjønner mye engelsk, men har store problemer med lesing og skriving. Han vil nok ta d raskt i praksis, men teori...nope... Er d noen som faktisk kan svare på d jeg spør om?? Hvorfor vurderer dere overhode å utsette ham for dette da? Sørg heller for at han får optimale forhold her i Norge, for ham kan dette være fullstendig ødeleggende på mange plan. Anonymous poster hash: 1ee5e...700
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #23 Skrevet 8. mars 2015 Hei! Jeg svarer selv om jeg hverken bor i USA eller har barn med dysleksi (som vi vet). Vi flyttet til utlandet med gutten oga jobben, og der vi flyttet var det ingen norsk skole. Utfordringen er at han allerede er 2-språklig på hjemmebane, har kanskje ADD (er under utredning) og sliter med andre ting som kunne gjøre overgangen til skole vanskelig. Blant annet er det heller ikke utelukket at han har dysleksi. Vi "shoppet" en del rundt for å finne en skole som hadde de ressursene og den strukturen til å hjelpe han. Valget falt på en liten Montessoriskole som hadde undervisning på to språk (men ikke noen av språkene vi snakker hjem). Han får fantastisk oppfølging her og har utviklet seg mer og er tryggere enn han var i Norge. De første måneder hadde han blant annet en voksen med seg hele tiden for å arbeide med språkopplæring. Vi vurderer faktisk å bli her permanent fordi han har blomstret som han har gjort. Alt dette for å si at du kanskje ikke burde henge deg i det norske språket men heller se på hva de forskjellige skolene der du vil bosette deg har å tilby. Noen har kanskje programmer som overgår norsk oppfølging for dysleksi, og barnet ditt kan kanskje få nytte av det selv om det er på et fremmed språk. Anonymous poster hash: 2a5c5...1cb
3døtre1sønn Skrevet 8. mars 2015 Forfatter #24 Skrevet 8. mars 2015 Hei! Jeg svarer selv om jeg hverken bor i USA eller har barn med dysleksi (som vi vet). Vi flyttet til utlandet med gutten oga jobben, og der vi flyttet var det ingen norsk skole. Utfordringen er at han allerede er 2-språklig på hjemmebane, har kanskje ADD (er under utredning) og sliter med andre ting som kunne gjøre overgangen til skole vanskelig. Blant annet er det heller ikke utelukket at han har dysleksi. Vi "shoppet" en del rundt for å finne en skole som hadde de ressursene og den strukturen til å hjelpe han. Valget falt på en liten Montessoriskole som hadde undervisning på to språk (men ikke noen av språkene vi snakker hjem). Han får fantastisk oppfølging her og har utviklet seg mer og er tryggere enn han var i Norge. De første måneder hadde han blant annet en voksen med seg hele tiden for å arbeide med språkopplæring. Vi vurderer faktisk å bli her permanent fordi han har blomstret som han har gjort. Alt dette for å si at du kanskje ikke burde henge deg i det norske språket men heller se på hva de forskjellige skolene der du vil bosette deg har å tilby. Noen har kanskje programmer som overgår norsk oppfølging for dysleksi, og barnet ditt kan kanskje få nytte av det selv om det er på et fremmed språk.Anonymous poster hash: 2a5c5...1cb Så spennende! Har faktisk tittet litt på Montessori Er ikke superimponert over den norske skolen, så har absolutt ikke noe imot andre skoler. Tenker bare d blir enklere med norsk...men kanskje ikke..
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #25 Skrevet 8. mars 2015 Hei! Jeg svarer selv om jeg hverken bor i USA eller har barn med dysleksi (som vi vet). Vi flyttet til utlandet med gutten oga jobben, og der vi flyttet var det ingen norsk skole. Utfordringen er at han allerede er 2-språklig på hjemmebane, har kanskje ADD (er under utredning) og sliter med andre ting som kunne gjøre overgangen til skole vanskelig. Blant annet er det heller ikke utelukket at han har dysleksi. Vi "shoppet" en del rundt for å finne en skole som hadde de ressursene og den strukturen til å hjelpe han. Valget falt på en liten Montessoriskole som hadde undervisning på to språk (men ikke noen av språkene vi snakker hjem). Han får fantastisk oppfølging her og har utviklet seg mer og er tryggere enn han var i Norge. De første måneder hadde han blant annet en voksen med seg hele tiden for å arbeide med språkopplæring. Vi vurderer faktisk å bli her permanent fordi han har blomstret som han har gjort. Alt dette for å si at du kanskje ikke burde henge deg i det norske språket men heller se på hva de forskjellige skolene der du vil bosette deg har å tilby. Noen har kanskje programmer som overgår norsk oppfølging for dysleksi, og barnet ditt kan kanskje få nytte av det selv om det er på et fremmed språk.Anonymous poster hash: 2a5c5...1cb Så spennende! Har faktisk tittet litt på Montessori Er ikke superimponert over den norske skolen, så har absolutt ikke noe imot andre skoler. Tenker bare d blir enklere med norsk...men kanskje ikke.. Det er ikke mange steder i utlandet der man finner norske skoler, om du virkelig ønsker å flytte på deg burde du heller finne skoler som kan håndtere ditt barn spesielle behov i tillegg til å tilby ekstra støtte i det lokale språket. Det er ikke umulig, men det krever noe mer forarbeid. Anonymous poster hash: 2a5c5...1cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå