Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #26 Skrevet 8. mars 2015 Jeg skjønner faktisk IKKE hva problemet er. Min gutt har hatt noen sånne runder, men jeg har konsekvent alltid nektet å stå opp før klokken 7. Han får beskjed om at det er natt og at han må sove, ingen diskusjon og ingen mikkmakk. Så lenge ungene ikke får mulighet til å ta morgen klokken midt på natta, gjør de ikke det, men det må selvfølgelig læres. Anonymous poster hash: 829b1...a39 Å konsekvent sette eget behov foran barnets er virkelig ikke noe å vær stolt over! Hvorfor skal de lære at foreldrene ikke responderer på behovene deres? Å nekte å stå opp før kl 7 er ikke greit før barnet er så stort at det kan stå opp og ordne seg selv. Og å legge senere resulterer bare i et overtrøtt barn som våkner til samme tid og som får for lite søvn. Hva med å innse at det å ha barn betyr at man ofte må gjøre ting som strider mot egne behov. Selvsagt skal de oppdras, men bl.a. å tvinge dem i å være i sengen når de ikke er trette er ikke god omsorg. Er du helt tullete? Det er forskjell på å overse/ikke respondere på barnets behov og å legge barnet i senga igjen, bre over dyna og si "Det er natt nå, sov godt". Det handler overhodet ikke om mine behov, det handler om at jeg vet at han trenger å sove mer enn 8-9 timer på en natt. HI skriver jo at ungene blir trøtte og sure - og da har hun faktisk ikke ivaretatt deres behov ved å la dem stå opp 2-3 timer for tidlig. Ungene vet ikke sitt eget beste, det er derfor de har oss. Anonymous poster hash: 829b1...a39
nasse nøffen Skrevet 8. mars 2015 #27 Skrevet 8. mars 2015 Synes faktisk synd på deg... Jeg har alltid vært streng på denne biten... Det er ikke morgen kl 0500. Det er natt. Når det blir kommentert at du ikke kan nekte en unge å stå opp kl 05.00 tenker jeg at det er feil. Da regner jeg med at de sammen mødrene lar barnet være oppe til kl 24.00, hvis ungen vil det... Det er like mye natt som 05.00. Har ikke andre råd til deg enn si det er natt. Gjør det du hadde gjort hvis de våknet kl 03.00. Ingen underholdning. Men det blir bedre da=)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #28 Skrevet 8. mars 2015 Alt etter kl 06 bør være greit, før det er det natt. Jeg har veldig stor tro på klokka med kanin, og forklaring om at så lenge kaninen sover, så skal alle sove. Forklare at siden kaninen sover, så må man snu seg og legge seg rolig ned og være stille. En to-åring forstår det. Klart det ikke er gjort på en dag (natt), men i løpet av kanskje en ukes tid bør det ha gått seg til. Anonymous poster hash: 0e196...c78
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #29 Skrevet 8. mars 2015 Alt etter kl 06 bør være greit, før det er det natt. Jeg har veldig stor tro på klokka med kanin, og forklaring om at så lenge kaninen sover, så skal alle sove. Forklare at siden kaninen sover, så må man snu seg og legge seg rolig ned og være stille. En to-åring forstår det. Klart det ikke er gjort på en dag (natt), men i løpet av kanskje en ukes tid bør det ha gått seg til.Anonymous poster hash: 0e196...c78 Er også stor tilhenger av kaninklokken. For oss hjalp det veldig, opp til et visst punkt (som ligger et sted mellom 06.00 og 06.30. Men senere enn det får vi ikke til, heller ikke ved å legge han senere på kvelden (da våkner han bare tidligere og er sur hele dagen). Jeg er den som er mest a-menneske av seg (jeg stod opp grytidlig i hele barndommen selv), derfor er det meg som tar morgenskiftet 99% av tiden. Det er greit. Ikke spesielt kult, men heller ikke så ille når man har akseptert det og tilpasset egen døgnrytme til det. Nå er gutten blitt såpass stor at det er riktig så koselig, vi spiser frokost foran barne-tv og når mannen står opp surfer jeg på padda mens gutten ser på ScoobyDoo i armkroken min. Han er egentlig stor nok til å ordne seg selv på morgenen, men jeg setter pris på den tiden vi har sammen. Men de få gangene jeg legger meg for sent er det rimelig smertefult; så lenge jeg får 7-8 timer med søvn, er det ikke så nøye når jeg står opp. Anonymous poster hash: 36f3f...372
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #30 Skrevet 8. mars 2015 Mini er sånn i perioder, men da får hun beskjed om at det fortsatt er natt og at hun må sove. De gangene vi lot henne stå opp når hun ville ble døgnrytmen og formen hennes helt elendig. Da kunne hun stå opp kl 06 og etter en time eller to var hun så trøtt at det var kun grining. Om vi lot henne sove på dagen lå hun våken til 23 på kvelden osv. Det var ett H...... Så ble vi konsekvent strenge på at hun ikke fikk stå opp før 07.30 (hun har behov for mye søvn, ellers ville hun så klart få stå opp tidligere) og hun legger seg kl 19 stort sett hver kveld. Det skjer ofte at hun står opp og kommer inn til oss alt fra kl 01 på natten til 06, men da tar vi henne tilbake på rommet og sier at det fortsatt er natta. Når hun så våkner rundt halv åtte eller senere så er det perfekt for henne, da holder hun hele dagen og sovner lett når hun legger seg igjen. Hun sovner alltid fort og etter mye prøving og feiling er det dette som funker for henne. Nå skjer det til og med at hun sover til halv ti-ti om ikke vi vekker henne på helg. Hun er 3.5 år. Men merker hun har behov for mer søvn nå som hun vokser fort. Anonymous poster hash: fec16...72e
*Miss Marple* Skrevet 8. mars 2015 #31 Skrevet 8. mars 2015 Alt etter kl 06 bør være greit, før det er det natt. Jeg har veldig stor tro på klokka med kanin, og forklaring om at så lenge kaninen sover, så skal alle sove. Forklare at siden kaninen sover, så må man snu seg og legge seg rolig ned og være stille. En to-åring forstår det. Klart det ikke er gjort på en dag (natt), men i løpet av kanskje en ukes tid bør det ha gått seg til.Anonymous poster hash: 0e196...c78 Men hvor mye gråt er det før barnet resignerer? Jeg snakker om når barnet er utsovet og klar for dagen kl 5-6, ikke når de trenger hjelp for å finne søvnen de trenger. Mine barn har alltid vært morgenfugler til 8-9 års alderen og det kunne ikke falt meg inn å tvinge dem til å ligge i sengen når de ikke er trette. Når klokken er 5 har toåringen sovet 10 timer og er uthvilt. Da er det mitt problem om jeg ikke har kommet meg i seng og fått nok søvn. Og jeg er et innbrakt b-menneske, men man gjør det man må. Å pine henne på kvelden for å utsette leggetiden til kl 20 er heller ikke aktuelt. Mine barn får styre søvnen selv, innen rimelighetens grenser, så er det opp til oss å legge til rette for det.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #32 Skrevet 8. mars 2015 Jeg føler med deg. Her våkner snuppa en gang mellom 04 og 05.30. Hver. Jævla. Dag. I morgen begynner mannen på jobb igjen, og da må jeg stå opp med henne hver dag (jeg er hjemme i ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass). Kjenner jeg ikke gleder meg veldig til det altså. Vi prøver opptil en time å få henne til å sovne igjen, spesielt når hun våkner klokken 04, men det er ikke ofte vi lykkes. Jeg håper bare at det bedrer seg etter hvert. Min er dog bare 1 år, så jeg håper virkelig ikke at dette er normen i veldig mange år fremover. Anonymous poster hash: 21f04...5b1
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #33 Skrevet 8. mars 2015 Mini er sånn i perioder, men da får hun beskjed om at det fortsatt er natt og at hun må sove. De gangene vi lot henne stå opp når hun ville ble døgnrytmen og formen hennes helt elendig. Da kunne hun stå opp kl 06 og etter en time eller to var hun så trøtt at det var kun grining. Om vi lot henne sove på dagen lå hun våken til 23 på kvelden osv. Det var ett H...... Så ble vi konsekvent strenge på at hun ikke fikk stå opp før 07.30 (hun har behov for mye søvn, ellers ville hun så klart få stå opp tidligere) og hun legger seg kl 19 stort sett hver kveld. Det skjer ofte at hun står opp og kommer inn til oss alt fra kl 01 på natten til 06, men da tar vi henne tilbake på rommet og sier at det fortsatt er natta. Når hun så våkner rundt halv åtte eller senere så er det perfekt for henne, da holder hun hele dagen og sovner lett når hun legger seg igjen. Hun sovner alltid fort og etter mye prøving og feiling er det dette som funker for henne. Nå skjer det til og med at hun sover til halv ti-ti om ikke vi vekker henne på helg. Hun er 3.5 år. Men merker hun har behov for mer søvn nå som hun vokser fort. Anonymous poster hash: fec16...72e Halv åtte!? Så lenge? Halv åtte er det seineste jeg må være ute av huset for å rekke jobb, mannen begynner kl 07. Hva slags arbeidstid har dere som kan sove så lenge? Anonymous poster hash: 0e196...c78
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #34 Skrevet 8. mars 2015 Mini er sånn i perioder, men da får hun beskjed om at det fortsatt er natt og at hun må sove. De gangene vi lot henne stå opp når hun ville ble døgnrytmen og formen hennes helt elendig. Da kunne hun stå opp kl 06 og etter en time eller to var hun så trøtt at det var kun grining. Om vi lot henne sove på dagen lå hun våken til 23 på kvelden osv. Det var ett H...... Så ble vi konsekvent strenge på at hun ikke fikk stå opp før 07.30 (hun har behov for mye søvn, ellers ville hun så klart få stå opp tidligere) og hun legger seg kl 19 stort sett hver kveld. Det skjer ofte at hun står opp og kommer inn til oss alt fra kl 01 på natten til 06, men da tar vi henne tilbake på rommet og sier at det fortsatt er natta. Når hun så våkner rundt halv åtte eller senere så er det perfekt for henne, da holder hun hele dagen og sovner lett når hun legger seg igjen. Hun sovner alltid fort og etter mye prøving og feiling er det dette som funker for henne. Nå skjer det til og med at hun sover til halv ti-ti om ikke vi vekker henne på helg. Hun er 3.5 år. Men merker hun har behov for mer søvn nå som hun vokser fort. Anonymous poster hash: fec16...72e Halv åtte!? Så lenge? Halv åtte er det seineste jeg må være ute av huset for å rekke jobb, mannen begynner kl 07. Hva slags arbeidstid har dere som kan sove så lenge? Anonymous poster hash: 0e196...c78 Mini er hos oss bare 40% (50% 3 mnd av året, men da er det sommer og fri) og siden mor bor langt unna så kan vi ikke benytte oss av barnehagen når hun er her. Far drar på jobb kvart over syv, mens jeg er hjemmeværende de tre ukedagene den uka hun er hos oss så hun får derfor sove så lenge hun vil de dagene hun er hos oss. Når hun er hos mor står hun vel opp en liten halvtime før maks, siden mor er student og begynner på skolen kl ni. Vi er heldige som kan gjøre det sånn, og det vil nok endre seg etterhvert når jeg snart må ut i full jobb (har ikke råd til å jobbe redusert for å være hjemme med stedatteren min lenger). Men hennes søvnbehov varierer en del, så hun tar jo ikke skade av å stå opp litt tidligere, da er bare problemet å holde henne våken på dagtid. Hvis hun sover så mye som ett kvarter på dagen så holder hun det gående til sent på kvelden. Hun er nok bare ett barn med stort behov for mange timer søvn på natten. Anonymous poster hash: fec16...72e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #35 Skrevet 8. mars 2015 Vi er mange som har barn som våkner tidlig. Minstemann på 1,5 år våknet 0420 mens 4 åringen våknet/ ble vekt av minstemann kl 0500. Slik har det vært i lengre perioder her. De sover utpå når de sover til 0630. Bytter også på å stå opp med dem. Jeg var visst også tidlig opp som liten så har vist gått i arv;) Trøtt som bare det men får også mye ut av dagen og masse kos før levering i bhg og jobb. Prøver å se det positive i det:) snart sover de til 12 og jeg kommer til å savne denne tiden. Anonymous poster hash: b2d01...563
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #36 Skrevet 8. mars 2015 Vi bare står opp, vi. Og legger oss tidligere slik at vi er uthvilt. Det er sikkert ikke svare du vil lese akkurat nå, men for noen barn er det faktisk utrolig vanskelig å endre døgnrytme, akkurat som det er vanskelig/umulig for noen voksne. Det beste vi har klart er å flytte det til 06.00 ved hjelp av en "kaninklokke" som viser tiden. Han har ikke lov til å vekke oss før kaninen har stått opp, og vi har gradvis (15 min om gangen) flyttet tiden fra 04.30 til 06.00. Jeg kan forøvrig akseptere 05.30 en gang i blant, for han våkner ofte grytidlig for å tisse og klarer ikke å sove mer. Vi voksne legger oss mellom 22.00 og 23.00 året rundt. Ingen av oss har sovet lenger enn til 08.30 siden vi fikk barn for 6 år siden. Anonymous poster hash: 36f3f...372 Samme her. Legger meg alltid tidlig og kan telle på en hånd de gangene jeg har sovet lengre enn til kl 08 de seneste 10 årene, (som jeg har hatt småbarn). Sånn er livet. Slutt å hate det. Må være grusomt å ha det sånn. Kommer sikkert holde på noen år.... Anonymous poster hash: b7be6...13c
xenja Skrevet 8. mars 2015 #37 Skrevet 8. mars 2015 Hva med å låse døra inn til deg når mannen har dem? Du kan be mannen ta seg skikkelig av dem. Han kan finne på noe morsomt med dem eller ta dem med ut. Det burde vært fullt mulig å få til en løsning her så du kan sove lenge. Lykke til! Anonymous poster hash: f55f8...760 Hadde sikkert gått om man hadde en normal mann, men min er så sløv at han ligger helt passiv (sover?) på sofaen mens ungene hamrer på døren min. Hi Anonymous poster hash: ef165...554 Min gubbe er sånn også, sove på sofaen er det samme som å passe på gutten. har dessverre ingen tips da våres våkner ofte 0530 tungt, men forhåpentligvis sover de lengre om ett par år....
LillaGorilla♥♥ Skrevet 8. mars 2015 #38 Skrevet 8. mars 2015 Det høres ut som om det slettes ikke er ungene som er hovedproblemet her, men mannen. Stram ham opp.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #39 Skrevet 8. mars 2015 Her hjalp det lystett rullegardin å beskjed om at det ikke er lov å stå opp før 7. Skreik han så ga jeg han smokken hver gang,å etter en halvtime sovnet han igjen å sov til 8 Nå legger han seg 19.30 å sover gjerne til 8.30 i helgene Han er 3,5 år. Anonymous poster hash: 7a77b...a17
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #40 Skrevet 8. mars 2015 Hadde sikkert gått om man hadde en normal mann, men min er så sløv at han ligger helt passiv (sover?) på sofaen mens ungene hamrer på døren min. Hi Anonymous poster hash: ef165...554 I hovedinnlegger skriver du "Jævla unger!". For det første - du har selv valgt å få barn. For det andre - du burde heller begynne å plassere ansvaret der det hører hjemme, ikke skylde på ungene fordi mannen ikke stiller opp. Kanskje du heller skulle si "Jævla mann!" i steden for. For det tredje - ta mannen med på fvk og lag ordentlige avtaler, det blir mer forpliktende når han må sitte overfor en tredjeperson og snakke om hvorfor han ikke gidder stille opp. For det fjerde - skaff deg ørepropper. Stakkar unger som har en far som ikke gidder og en mor som lar ungene bli beskyldt for farens udugelighet.... Jeg er B-menneske de luxe, og har derfor stor forståelse for problemet med tidlige morgener. Men du tar ikke tak i det som egentlig er problemet, du skylder på barna dine - hvor voksent er det? Det er ikke barna som er problemet her. Du og mannen bør skjerpe dere! Anonymous poster hash: d1d13...6c4
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #41 Skrevet 8. mars 2015 Hvor lenge lar du mannen sove på sin dag da? Du må stramme han opp. Anonymous poster hash: 0448f...2c9
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #42 Skrevet 10. mars 2015 Jeg synes det virker betenkelig å la en på fire holde på alene uten tilsyn i timesvis. Uansett når små barn våkner så må mor eller far passe ordentlig på dem. Anonymous poster hash: 694b1...a46
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #43 Skrevet 10. mars 2015 Personlig har jeg akseptert at mannen tenger mer søvn enn meg og er mer B-menneske enn meg. Noen er bare det, og jeg ser ikke poenget med å pine han i rettferdighetens navn. Men jeg tar det igjen ved å sende han ut meg gutten på ettermiddagen slik at jeg får litt egentid. Alle får sitt på denne måten: gutten får våkent selskap i stedet for en snorkende zombi, mannen får sovet ut og jeg får tid til å gjøre mine egne ting istedet for å henge på lekeplassen. Når det gjelder å "skru frem" oppvåkningen ved hjelp av den bermte kaninklokken, vi gjorde det veldig gradvis og uten (for mye) tårer. Vi startet med 15 minutters intervaller (fra 04.30 til 04.45), og endret ikke tiden før han hadde begynt å faktisk sove til den nye tiden. Når han våknet, gikk vi på rommet hans uten å slå på lyset og sa rolig: det er natt, kaninen sover, du må sove til kaninen har stått opp. Hvis han var veldig våken, la en av oss seg på madrass ved siden av sengen og vi ble liggende i mørket til kaninen hadde stått opp. Etter hvert skjønte han at det bare var å snu seg igjen og sove litt til om kaninen ikke hadde stått opp. Det tok omtrent 7-10 dager for hvert kvarter med søvn vi vant, men det var verdt det. I første omgang var målet vårt 06.00, nå står kaninen på 06.30 men vi er fleksible mellom 06.09 og 06.30. Han er uansett stor nok til å skjønne forskjellen mellom midt på natten og nesten morgen. Jeg tenker slik at jeg foretrekker at han våkner av seg selv, om noe tidlig, enn at jeg må tvinge han ut av sengen hver morgen for å gå i bhg eller på skolen. Han er i det minste opplagt og blid ved avreise. Anonymous poster hash: 36f3f...372
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå