Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #1 Skrevet 7. mars 2015 Hun stiger med 15 kr mer i timen. Syns faktisk det er litt urettferdig. Vi er 3 ansatte... Anonymous poster hash: 1b2b2...fdd
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 7. mars 2015 #2 Skrevet 7. mars 2015 hvis hun gjør en bedre jobb eller har mer ansvar enn dere, er det helt rettferdig.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #3 Skrevet 7. mars 2015 Det er faktisk helt umulig å svare på basert på de opplysningene der. Det er veldig mange faktorer som spiller inn når lønn settes. Anonymous poster hash: fd30c...d17
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #4 Skrevet 7. mars 2015 -ansiennitet -resultat -personlig kontrakt Det er mange ting som spiller inn på lønnen, så det er umulig å svare på om det er urettferdig. Anonymous poster hash: 4b377...7f7
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #5 Skrevet 7. mars 2015 Hun er yngre enn meg, har mindre ansvar, har jobbet 5 år mindre enn meg i samme bedrift, om hun gjør en bedre jobb? Tja.. Nei.. Det vil jeg ikke si hun gjør 😏 Anonymous poster hash: 1b2b2...fdd
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #6 Skrevet 7. mars 2015 Hun er yngre enn meg, har mindre ansvar, har jobbet 5 år mindre enn meg i samme bedrift, om hun gjør en bedre jobb? Tja.. Nei.. Det vil jeg ikke si hun gjør Anonymous poster hash: 1b2b2...fdd Hun er tydeligvis flinkere enn deg til å forhandle lønn da Sikker på at hun ikke har tatt noen kurs e.l. som privatist som rettferdiggjør lønnshoppet da? Anonymous poster hash: 4b377...7f7
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #7 Skrevet 7. mars 2015 Hun er yngre enn meg, har mindre ansvar, har jobbet 5 år mindre enn meg i samme bedrift, om hun gjør en bedre jobb? Tja.. Nei.. Det vil jeg ikke si hun gjør 😏 Anonymous poster hash: 1b2b2...fdd Hvis du er misfornøyd får du forhandle din egen lønn da. Anonymous poster hash: fd30c...d17
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #8 Skrevet 7. mars 2015 Arbeidslivet er ikke rettferdig Anonymous poster hash: 6cf9b...f71
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #9 Skrevet 7. mars 2015 Livet er ikke rettferdig. Rettferdighet er en illusjon vi skaper for barnehagebarn. Anonymous poster hash: 463f9...c88
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #10 Skrevet 7. mars 2015 Hvis hun lå under dere andre i lønn før, så er det naturlig om hun er den som får en økning. Anonymous poster hash: dcb69...dba
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #11 Skrevet 7. mars 2015 Livet er ikke rettferdig. Rettferdighet er en illusjon vi skaper for barnehagebarn. Anonymous poster hash: 463f9...c88 Tull. Tankegangen om "rettferdighet" er viktig på en rekke områder. Vi mennesker er for vårt velværes skyld fullstendig avhengig av å den illusoriske troen at verden er delvis rettferdig, og at vi til en viss grad kan kontrollere om det går oss godt eller dårlig. En dyp følelse av urettferdighet rokker ved noe hos alle. Rettferdighet er en delvis subjektiv følelse, men innen ledelse anses det som svært viktig at de ansatte har en opplevelse av likebehandling og en viss rettferdighet: "Forskning viser at medarbeidere som opplever rettferdighet på jobb i nedgangstider, har sterkere motivasjon, økt effektivitet, større tillit og lojalitet til lederne sine, og er mer villige til å ta i et ekstra tak i turbulente tider. Føler man seg derimot urettferdig behandlet, bruker ansatte mer tid på motstand, konflikter og uenigheter som reduserer villigheten til å jobbe med endringene. I tillegg vil urettferdig behandling av ansatte være med på å bryte ned organisasjonens omdømme, fordi folk stadig vil snakke nedsettende om arbeidsplassen sin." Anonymous poster hash: dcb69...dba
Gjest Antarctica Skrevet 8. mars 2015 #12 Skrevet 8. mars 2015 Eeeehhhh - her mangler det visst grunnleggende kunnskap om regelverket i arbeidslivet. Hun kan ikke få mer lønn basert på om hun "gjør en bedre jobb", det skal i så fall formaliseres og forhandles. Da heter det i så fall "har høyere utdanning" eller "har større ansvar". Man kan heller ikke forhandle sin egen lønn. Det skal en representant gjøre. Du skal ha en plasstillitsvalgt, HI, hvis du er organisert. Hvis arbeidsplassen er så liten at du er eneste medlem i din organisasjon på den plassen, skal du gå et ledd opp, f eks kommunenivå eller på fylkesnivå i organisasjonen. Når dere forhandler kan du da f eks formulere et lønnskrav som baserer seg på nivået ellers i bedriften, les: din kollegas lønn.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #13 Skrevet 8. mars 2015 Eeeehhhh - her mangler det visst grunnleggende kunnskap om regelverket i arbeidslivet. Hun kan ikke få mer lønn basert på om hun "gjør en bedre jobb", det skal i så fall formaliseres og forhandles. Da heter det i så fall "har høyere utdanning" eller "har større ansvar". Man kan heller ikke forhandle sin egen lønn. Det skal en representant gjøre. Du skal ha en plasstillitsvalgt, HI, hvis du er organisert. Hvis arbeidsplassen er så liten at du er eneste medlem i din organisasjon på den plassen, skal du gå et ledd opp, f eks kommunenivå eller på fylkesnivå i organisasjonen. Når dere forhandler kan du da f eks formulere et lønnskrav som baserer seg på nivået ellers i bedriften, les: din kollegas lønn. Vet ikke helt hvem som mangler kunnskap her. Selvsagt kan en forhandle egen lønn og det er ingenting som heter at alle skal tjene likt. Om du tror det så er du grundig lurt. Anonymous poster hash: 463f9...c88
Gjest Antarctica Skrevet 8. mars 2015 #14 Skrevet 8. mars 2015 Eeeehhhh - her mangler det visst grunnleggende kunnskap om regelverket i arbeidslivet. Hun kan ikke få mer lønn basert på om hun "gjør en bedre jobb", det skal i så fall formaliseres og forhandles. Da heter det i så fall "har høyere utdanning" eller "har større ansvar". Man kan heller ikke forhandle sin egen lønn. Det skal en representant gjøre. Du skal ha en plasstillitsvalgt, HI, hvis du er organisert. Hvis arbeidsplassen er så liten at du er eneste medlem i din organisasjon på den plassen, skal du gå et ledd opp, f eks kommunenivå eller på fylkesnivå i organisasjonen. Når dere forhandler kan du da f eks formulere et lønnskrav som baserer seg på nivået ellers i bedriften, les: din kollegas lønn. Vet ikke helt hvem som mangler kunnskap her. Selvsagt kan en forhandle egen lønn og det er ingenting som heter at alle skal tjene likt. Om du tror det så er du grundig lurt. Anonymous poster hash: 463f9...c88 Ja, for det var jo akkurat det jeg sa....? "Alle" skal ikke tjene likt, men jo, for samme arbeidsoppgaver kan man forlange samme lønn, hvis da andre elementer er til stede. (Som ansiennitetsstige, ansvarsområder, ulemper, utdannelse o.l.) Og nei, du skal ikke forhandle for deg selv. Bare prøv...
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #15 Skrevet 8. mars 2015 Eeeehhhh - her mangler det visst grunnleggende kunnskap om regelverket i arbeidslivet. Hun kan ikke få mer lønn basert på om hun "gjør en bedre jobb", det skal i så fall formaliseres og forhandles. Da heter det i så fall "har høyere utdanning" eller "har større ansvar". Man kan heller ikke forhandle sin egen lønn. Det skal en representant gjøre. Du skal ha en plasstillitsvalgt, HI, hvis du er organisert. Hvis arbeidsplassen er så liten at du er eneste medlem i din organisasjon på den plassen, skal du gå et ledd opp, f eks kommunenivå eller på fylkesnivå i organisasjonen. Når dere forhandler kan du da f eks formulere et lønnskrav som baserer seg på nivået ellers i bedriften, les: din kollegas lønn. Vet ikke helt hvem som mangler kunnskap her. Selvsagt kan en forhandle egen lønn og det er ingenting som heter at alle skal tjene likt. Om du tror det så er du grundig lurt. Anonymous poster hash: 463f9...c88 Ja, for det var jo akkurat det jeg sa....? "Alle" skal ikke tjene likt, men jo, for samme arbeidsoppgaver kan man forlange samme lønn, hvis da andre elementer er til stede. (Som ansiennitetsstige, ansvarsområder, ulemper, utdannelse o.l.) Og nei, du skal ikke forhandle for deg selv. Bare prøv... Selvsagt kan man forhandle selv. Det er helt vanlig, tariff i bunn og det forhandler frem selv på toppen. Anonymous poster hash: 463f9...c88
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #16 Skrevet 8. mars 2015 Eeeehhhh - her mangler det visst grunnleggende kunnskap om regelverket i arbeidslivet. Hun kan ikke få mer lønn basert på om hun "gjør en bedre jobb", det skal i så fall formaliseres og forhandles. Da heter det i så fall "har høyere utdanning" eller "har større ansvar". Man kan heller ikke forhandle sin egen lønn. Det skal en representant gjøre. Du skal ha en plasstillitsvalgt, HI, hvis du er organisert. Hvis arbeidsplassen er så liten at du er eneste medlem i din organisasjon på den plassen, skal du gå et ledd opp, f eks kommunenivå eller på fylkesnivå i organisasjonen. Når dere forhandler kan du da f eks formulere et lønnskrav som baserer seg på nivået ellers i bedriften, les: din kollegas lønn. Vet ikke helt hvem som mangler kunnskap her. Selvsagt kan en forhandle egen lønn og det er ingenting som heter at alle skal tjene likt. Om du tror det så er du grundig lurt. Anonymous poster hash: 463f9...c88 Ja, for det var jo akkurat det jeg sa....? "Alle" skal ikke tjene likt, men jo, for samme arbeidsoppgaver kan man forlange samme lønn, hvis da andre elementer er til stede. (Som ansiennitetsstige, ansvarsområder, ulemper, utdannelse o.l.) Og nei, du skal ikke forhandle for deg selv. Bare prøv... Det du sier stemmer ikke. Det er ikke noe forbud mot å forhandle lønn selv. Det er heller ikke forbud mot å betale ulik lønn for likt arbeid. At fagforeninger mener dette betyr ikke at det er nedfelt i lovverket. Dette gjelder både offentlig og privat arbeidsliv. Anonymous poster hash: b29f3...552
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #17 Skrevet 8. mars 2015 Livet er ikke rettferdig. Rettferdighet er en illusjon vi skaper for barnehagebarn. Anonymous poster hash: 463f9...c88 Tull. Tankegangen om "rettferdighet" er viktig på en rekke områder. Vi mennesker er for vårt velværes skyld fullstendig avhengig av å den illusoriske troen at verden er delvis rettferdig, og at vi til en viss grad kan kontrollere om det går oss godt eller dårlig. En dyp følelse av urettferdighet rokker ved noe hos alle. Rettferdighet er en delvis subjektiv følelse, men innen ledelse anses det som svært viktig at de ansatte har en opplevelse av likebehandling og en viss rettferdighet: "Forskning viser at medarbeidere som opplever rettferdighet på jobb i nedgangstider, har sterkere motivasjon, økt effektivitet, større tillit og lojalitet til lederne sine, og er mer villige til å ta i et ekstra tak i turbulente tider. Føler man seg derimot urettferdig behandlet, bruker ansatte mer tid på motstand, konflikter og uenigheter som reduserer villigheten til å jobbe med endringene. I tillegg vil urettferdig behandling av ansatte være med på å bryte ned organisasjonens omdømme, fordi folk stadig vil snakke nedsettende om arbeidsplassen sin." Anonymous poster hash: dcb69...dba Stikkordet her er opplevd rettferdighet. Dvs at det er en subjektiv vurdering som gjøres av hver enkelt. Jeg har ansatte som synes jeg er en fantastisk sjef. Jeg har også ansatte som synes at jeg er en dårlig sjef. Hvem av dem mener du har rett? Anonymous poster hash: b29f3...552
Gjest Antarctica Skrevet 8. mars 2015 #18 Skrevet 8. mars 2015 Eeeehhhh - her mangler det visst grunnleggende kunnskap om regelverket i arbeidslivet. Hun kan ikke få mer lønn basert på om hun "gjør en bedre jobb", det skal i så fall formaliseres og forhandles. Da heter det i så fall "har høyere utdanning" eller "har større ansvar". Man kan heller ikke forhandle sin egen lønn. Det skal en representant gjøre. Du skal ha en plasstillitsvalgt, HI, hvis du er organisert. Hvis arbeidsplassen er så liten at du er eneste medlem i din organisasjon på den plassen, skal du gå et ledd opp, f eks kommunenivå eller på fylkesnivå i organisasjonen. Når dere forhandler kan du da f eks formulere et lønnskrav som baserer seg på nivået ellers i bedriften, les: din kollegas lønn. Vet ikke helt hvem som mangler kunnskap her. Selvsagt kan en forhandle egen lønn og det er ingenting som heter at alle skal tjene likt. Om du tror det så er du grundig lurt. Anonymous poster hash: 463f9...c88 Ja, for det var jo akkurat det jeg sa....? "Alle" skal ikke tjene likt, men jo, for samme arbeidsoppgaver kan man forlange samme lønn, hvis da andre elementer er til stede. (Som ansiennitetsstige, ansvarsområder, ulemper, utdannelse o.l.) Og nei, du skal ikke forhandle for deg selv. Bare prøv... Det du sier stemmer ikke. Det er ikke noe forbud mot å forhandle lønn selv. Det er heller ikke forbud mot å betale ulik lønn for likt arbeid. At fagforeninger mener dette betyr ikke at det er nedfelt i lovverket. Dette gjelder både offentlig og privat arbeidsliv.Anonymous poster hash: b29f3...552 Jeg har ikke nevnt noe forbud, har jeg det? Jeg råder HI til å bruke dette som argumenter for lønnsdannelse når det blir aktuelt å forhandle om samme lønn som sin kollega. Med hjelp av sin organisasjon vil hun få igjennom at det ikke foreligger saglige grunner til forskjellsbehandling (hvis det hun sier er rett.) Mht å forhandle for seg selv: du vil oppleve at ARBEIDSGIVER kan nekte det. Forbud? Nei, men de vil ha det slik, fordi arb.giver skal omgås med de ansatte også etter en til dels hard forhandling.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #19 Skrevet 8. mars 2015 Eeeehhhh - her mangler det visst grunnleggende kunnskap om regelverket i arbeidslivet. Hun kan ikke få mer lønn basert på om hun "gjør en bedre jobb", det skal i så fall formaliseres og forhandles. Da heter det i så fall "har høyere utdanning" eller "har større ansvar". Man kan heller ikke forhandle sin egen lønn. Det skal en representant gjøre. Du skal ha en plasstillitsvalgt, HI, hvis du er organisert. Hvis arbeidsplassen er så liten at du er eneste medlem i din organisasjon på den plassen, skal du gå et ledd opp, f eks kommunenivå eller på fylkesnivå i organisasjonen. Når dere forhandler kan du da f eks formulere et lønnskrav som baserer seg på nivået ellers i bedriften, les: din kollegas lønn. Vet ikke helt hvem som mangler kunnskap her. Selvsagt kan en forhandle egen lønn og det er ingenting som heter at alle skal tjene likt. Om du tror det så er du grundig lurt. Anonymous poster hash: 463f9...c88 Ja, for det var jo akkurat det jeg sa....? "Alle" skal ikke tjene likt, men jo, for samme arbeidsoppgaver kan man forlange samme lønn, hvis da andre elementer er til stede. (Som ansiennitetsstige, ansvarsområder, ulemper, utdannelse o.l.) Og nei, du skal ikke forhandle for deg selv. Bare prøv... Det du sier stemmer ikke. Det er ikke noe forbud mot å forhandle lønn selv. Det er heller ikke forbud mot å betale ulik lønn for likt arbeid. At fagforeninger mener dette betyr ikke at det er nedfelt i lovverket. Dette gjelder både offentlig og privat arbeidsliv.Anonymous poster hash: b29f3...552 Jeg har ikke nevnt noe forbud, har jeg det? Jeg råder HI til å bruke dette som argumenter for lønnsdannelse når det blir aktuelt å forhandle om samme lønn som sin kollega. Med hjelp av sin organisasjon vil hun få igjennom at det ikke foreligger saglige grunner til forskjellsbehandling (hvis det hun sier er rett.) Mht å forhandle for seg selv: du vil oppleve at ARBEIDSGIVER kan nekte det. Forbud? Nei, men de vil ha det slik, fordi arb.giver skal omgås med de ansatte også etter en til dels hard forhandling. De vil ha det slik? Hvem er de? Det du sier er fremdeles bare tull. Ingen arbeidsgiver kan nekte ansatte å be om høyere lønn. Det er opp til arbeidsgiver om de ønsket å innvilge eller ikke. De må jo heller ikke akseptere krav fra en fagforening om de ikke ønsker det. Gjetter på at du er offentlig ansatt? Anonymous poster hash: b29f3...552
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #20 Skrevet 8. mars 2015 Ingen fagforening vil forhandle over tariff for enkeltmedlemmer. Anonymous poster hash: 463f9...c88
Gjest Antarctica Skrevet 8. mars 2015 #22 Skrevet 8. mars 2015 Eeeehhhh - her mangler det visst grunnleggende kunnskap om regelverket i arbeidslivet. Hun kan ikke få mer lønn basert på om hun "gjør en bedre jobb", det skal i så fall formaliseres og forhandles. Da heter det i så fall "har høyere utdanning" eller "har større ansvar". Man kan heller ikke forhandle sin egen lønn. Det skal en representant gjøre. Du skal ha en plasstillitsvalgt, HI, hvis du er organisert. Hvis arbeidsplassen er så liten at du er eneste medlem i din organisasjon på den plassen, skal du gå et ledd opp, f eks kommunenivå eller på fylkesnivå i organisasjonen. Når dere forhandler kan du da f eks formulere et lønnskrav som baserer seg på nivået ellers i bedriften, les: din kollegas lønn. Vet ikke helt hvem som mangler kunnskap her. Selvsagt kan en forhandle egen lønn og det er ingenting som heter at alle skal tjene likt. Om du tror det så er du grundig lurt. Anonymous poster hash: 463f9...c88 Ja, for det var jo akkurat det jeg sa....? "Alle" skal ikke tjene likt, men jo, for samme arbeidsoppgaver kan man forlange samme lønn, hvis da andre elementer er til stede. (Som ansiennitetsstige, ansvarsområder, ulemper, utdannelse o.l.) Og nei, du skal ikke forhandle for deg selv. Bare prøv... Det du sier stemmer ikke. Det er ikke noe forbud mot å forhandle lønn selv. Det er heller ikke forbud mot å betale ulik lønn for likt arbeid. At fagforeninger mener dette betyr ikke at det er nedfelt i lovverket. Dette gjelder både offentlig og privat arbeidsliv.Anonymous poster hash: b29f3...552 Jeg har ikke nevnt noe forbud, har jeg det? Jeg råder HI til å bruke dette som argumenter for lønnsdannelse når det blir aktuelt å forhandle om samme lønn som sin kollega. Med hjelp av sin organisasjon vil hun få igjennom at det ikke foreligger saglige grunner til forskjellsbehandling (hvis det hun sier er rett.) Mht å forhandle for seg selv: du vil oppleve at ARBEIDSGIVER kan nekte det. Forbud? Nei, men de vil ha det slik, fordi arb.giver skal omgås med de ansatte også etter en til dels hard forhandling. De vil ha det slik? Hvem er de? Det du sier er fremdeles bare tull. Ingen arbeidsgiver kan nekte ansatte å be om høyere lønn. Det er opp til arbeidsgiver om de ønsket å innvilge eller ikke. De må jo heller ikke akseptere krav fra en fagforening om de ikke ønsker det. Gjetter på at du er offentlig ansatt?Anonymous poster hash: b29f3...552 De MÅ det jo ikke, det er sant nok. Men man har jo virkemidler. Derfor man organiserer seg. Og den infoen tror jeg HI her trenger. Og nei, jeg har på to ulike arbeidsplasser ikke kunnet forhandle for meg selv, verken arb.giver eller forbund ville det. (jeg foreslo det faktisk). Men da må jeg regne med at det ikke er sånn over alt, hvis du altså holder på det. Som frilanser forhandler jeg selvsagt for meg selv, men det fikk jeg ikke inntrykk av at HI var, så det har liten relevans.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #23 Skrevet 8. mars 2015 Du kan jo ikke spørre forbundet om å forhandle egen lønn eller andre goder. Deres oppgave er å sørge for tariff til sine medlemmer, det er illojalt av dem å oppfordre enkelte til å forhandle utover dette. På egenhånd kan en derimot forhandle så mye en ønsker. Jeg er offentlig ansatt og har så langt forhandlet bedre lønn og andre goder som ekstra støtte til kongresser i utlandet hos 3 ulike arbeidsgivere. Anonymous poster hash: 463f9...c88
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #24 Skrevet 8. mars 2015 Du kan jo ikke spørre forbundet om å forhandle egen lønn eller andre goder. Deres oppgave er å sørge for tariff til sine medlemmer, det er illojalt av dem å oppfordre enkelte til å forhandle utover dette. På egenhånd kan en derimot forhandle så mye en ønsker. Jeg er offentlig ansatt og har så langt forhandlet bedre lønn og andre goder som ekstra støtte til kongresser i utlandet hos 3 ulike arbeidsgivere. Anonymous poster hash: 463f9...c88 Det er jo nettopp ikke illojalt hvis en annen ansatt i samme firma har fått den lønnen, da. Anonymous poster hash: 803af...414
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #25 Skrevet 8. mars 2015 Eeeehhhh - her mangler det visst grunnleggende kunnskap om regelverket i arbeidslivet. Hun kan ikke få mer lønn basert på om hun "gjør en bedre jobb", det skal i så fall formaliseres og forhandles. Da heter det i så fall "har høyere utdanning" eller "har større ansvar". Man kan heller ikke forhandle sin egen lønn. Det skal en representant gjøre. Du skal ha en plasstillitsvalgt, HI, hvis du er organisert. Hvis arbeidsplassen er så liten at du er eneste medlem i din organisasjon på den plassen, skal du gå et ledd opp, f eks kommunenivå eller på fylkesnivå i organisasjonen. Når dere forhandler kan du da f eks formulere et lønnskrav som baserer seg på nivået ellers i bedriften, les: din kollegas lønn. Vet ikke helt hvem som mangler kunnskap her. Selvsagt kan en forhandle egen lønn og det er ingenting som heter at alle skal tjene likt. Om du tror det så er du grundig lurt. Anonymous poster hash: 463f9...c88 Ja, for det var jo akkurat det jeg sa....? "Alle" skal ikke tjene likt, men jo, for samme arbeidsoppgaver kan man forlange samme lønn, hvis da andre elementer er til stede. (Som ansiennitetsstige, ansvarsområder, ulemper, utdannelse o.l.) Og nei, du skal ikke forhandle for deg selv. Bare prøv... Det du sier stemmer ikke. Det er ikke noe forbud mot å forhandle lønn selv. Det er heller ikke forbud mot å betale ulik lønn for likt arbeid. At fagforeninger mener dette betyr ikke at det er nedfelt i lovverket. Dette gjelder både offentlig og privat arbeidsliv.Anonymous poster hash: b29f3...552 Jeg har ikke nevnt noe forbud, har jeg det? Jeg råder HI til å bruke dette som argumenter for lønnsdannelse når det blir aktuelt å forhandle om samme lønn som sin kollega. Med hjelp av sin organisasjon vil hun få igjennom at det ikke foreligger saglige grunner til forskjellsbehandling (hvis det hun sier er rett.) Mht å forhandle for seg selv: du vil oppleve at ARBEIDSGIVER kan nekte det. Forbud? Nei, men de vil ha det slik, fordi arb.giver skal omgås med de ansatte også etter en til dels hard forhandling. De vil ha det slik? Hvem er de? Det du sier er fremdeles bare tull. Ingen arbeidsgiver kan nekte ansatte å be om høyere lønn. Det er opp til arbeidsgiver om de ønsket å innvilge eller ikke. De må jo heller ikke akseptere krav fra en fagforening om de ikke ønsker det. Gjetter på at du er offentlig ansatt?Anonymous poster hash: b29f3...552 De MÅ det jo ikke, det er sant nok. Men man har jo virkemidler. Derfor man organiserer seg. Og den infoen tror jeg HI her trenger. Og nei, jeg har på to ulike arbeidsplasser ikke kunnet forhandle for meg selv, verken arb.giver eller forbund ville det. (jeg foreslo det faktisk). Men da må jeg regne med at det ikke er sånn over alt, hvis du altså holder på det. Som frilanser forhandler jeg selvsagt for meg selv, men det fikk jeg ikke inntrykk av at HI var, så det har liten relevans. Selvsagt ønsker fagforeningen å forhandle på vegne av sine medlemmer. Hvis medlemmene innser at de kan gjøre det selv så utspiller fagforeningene sin rolle. De er tross alt avhengig av medlemskontingent for å kunne eksistere. Om du jobber på arbeidsplasser hvor fagforeninger styrer lønnsforhandlingene er det mest ryddig å ta hele prosessen med dem. HI har to kolleger, tviler på at dette da er kutyme i deres bedrift. Faktum er at man kan betale hva man vil. Det er opp til den enkelte arbeidstaker å akseptere et lønnstilbud eller ikke. Det er noen få unntak hvor det er lovfestet tariff. (Feks renhold) Lønn er ikke nedfelt i lovverket og er derfor en avtale mellom arbeidsgiver og hver enkelt arbeidstaker. Anonymous poster hash: b29f3...552
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå