Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #1 Skrevet 5. mars 2015 Er det noen ulemper ved det? Har en fjerdeklassing som er sterk i norsk. Læreren vil bruke ham til å hjelpe til i klassen noen ganger. Anonymous poster hash: 12671...e9d
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #2 Skrevet 5. mars 2015 Så bekvemt for læreren da. Læreren får hjelp, og læreren slipper å finne frem ekstra oppgaver til barnet ditt. Jeg syntes barnet ditt heller bør gå ekstra oppgaver tilpasset sitt nivå, slik at barnet ditt blir så flinkt det bare kan. Anonymous poster hash: 1270b...7f5
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #3 Skrevet 5. mars 2015 Ble også forespurt om mitt barn og jeg takket nei. Datteren min har tilrettelagt undervisning fordi hun er såpass langt fremme, hun har sakkyndighet fra PPT og er testet. Mistenke at "hjelpelærerrollen" var en måte å sno seg litt unna tilretteleggingen. Så jeg sa nei til det. Anonymous poster hash: 4d6f5...7c2
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #4 Skrevet 5. mars 2015 Ble også forespurt om mitt barn og jeg takket nei. Datteren min har tilrettelagt undervisning fordi hun er såpass langt fremme, hun har sakkyndighet fra PPT og er testet. Mistenke at "hjelpelærerrollen" var en måte å sno seg litt unna tilretteleggingen. Så jeg sa nei til det. Anonymous poster hash: 4d6f5...7c2 Enig med deg :-). Ble bare litt nysgjerrig nå. Hva mener du med at hun har sakkyndighet fra PPT og er testet? Kan du si noe mer om det? Anonymous poster hash: 1270b...7f5
Tyra79 Skrevet 5. mars 2015 #5 Skrevet 5. mars 2015 Dersom dette er en "fast" jobb, ville jeg stilt noen spørsmål om tilrettelegging fra lærerens side. Dersom dette er noe som kan skje en sjelden gang, ville jeg tenkt på det som en fordel. Sterke barn kan lære mye av å forklare hva som skal gjøres, de lærer mye av det selv. Dette er iallfall min erfaring i matematikk.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #6 Skrevet 5. mars 2015 Så lenge det bare er noen ganger innimellom mener jeg det kan være en god løsning for begge parter. Den som er "hjelpelærer" må tenke seg om på en annen måte for å få andre til å forstå stoffet. Det kan gjøre ham eller henne også mer bevist på stoffet. Hvis det blir mange timer i uka mener jeg derimot ikke det er noen god idee. De som er sterke i faget har også behov for undervisning på sitt eget nivå og de er jo som regel ikke så veldig flinke til å lære fra seg. De svake elevene må jo få en dyktig lærer det aller meste av tiden. Anonymous poster hash: b0a08...5d0
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #7 Skrevet 5. mars 2015 Ble også forespurt om mitt barn og jeg takket nei. Datteren min har tilrettelagt undervisning fordi hun er såpass langt fremme, hun har sakkyndighet fra PPT og er testet. Mistenke at "hjelpelærerrollen" var en måte å sno seg litt unna tilretteleggingen. Så jeg sa nei til det. Anonymous poster hash: 4d6f5...7c2 Enig med deg :-). Ble bare litt nysgjerrig nå. Hva mener du med at hun har sakkyndighet fra PPT og er testet? Kan du si noe mer om det? Anonymous poster hash: 1270b...7f5 Hun er testet med WISC, både fra barnehagen og i skolen. Testet ble tatt av PPT og på bakgrunn av den + samtaler og observasjon av jenta skrev de en sakkyndighet for å sikre at hun fikk tilrettelagt undervisning. Anonymous poster hash: 4d6f5...7c2
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #8 Skrevet 5. mars 2015 Ikke ok. Jeg var et slikt barn. For det første er det nedlatende for de som trenger hjelp å bli "undervist" av jevnaldrende, for det andre skal ikke de sterke bruke tiden sin slik. Det kan være utrolig frustrerende når klassekameratene ikke forstår det som for deg er innlysende. Barn er ikke utlærte pedagoger. De sterke skal også få undervisning på sitt eget nivå, og noe å strekke seg etter. Når læreren selv ikke klarer å lære bort, hvordan skal barn kunne gjøre deg på en måte som er tilfredsstillende for alle? Anonymous poster hash: b630e...bf3
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #9 Skrevet 5. mars 2015 Spør barnet ditt hva h*n syns er greit? Å bli påtvunget en slik rolle funker dårlig. Ble brukt som straff i min skolegang. Å velge selv, da kan det funke. Anonymous poster hash: 334b0...a8d
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #10 Skrevet 5. mars 2015 Han har lyst. Har ekstra oppgaver i tillegg. Hi Anonymous poster hash: 022f7...ad7
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #11 Skrevet 5. mars 2015 Støtter Anonym #8. Barn skal ikke være hjelpelærere! Be heller om et eget opplegg for barnet ditt der han lærer noe selv. Anonymous poster hash: 04190...77d
Gjest Antarctica Skrevet 5. mars 2015 #12 Skrevet 5. mars 2015 Unger skal ikke ha sånne oppgaver. I stedet skal læreren legge til rette for at hun/han får utfordringer på sitt nivå.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #13 Skrevet 5. mars 2015 Han får som sagt ekstra utfordringer i form av andre lekser enn de andre (pensum for høyere trinn). Er det likevel ugunstig? Hva burde jeg foreslå? Hi Anonymous poster hash: 022f7...ad7
Gjest Antarctica Skrevet 5. mars 2015 #14 Skrevet 5. mars 2015 Han får som sagt ekstra utfordringer i form av andre lekser enn de andre (pensum for høyere trinn). Er det likevel ugunstig? Hva burde jeg foreslå? HiAnonymous poster hash: 022f7...ad7 Du burde foreslå at læreren gjør jobben sin og finner tilpassa oppgaver til alle barna, også ditt
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #15 Skrevet 5. mars 2015 Han får som sagt ekstra utfordringer i form av andre lekser enn de andre (pensum for høyere trinn). Er det likevel ugunstig? Hva burde jeg foreslå? HiAnonymous poster hash: 022f7...ad7 Du burde foreslå at læreren gjør jobben sin og finner tilpassa oppgaver til alle barna, også ditt Hadde et håp om litt mer konkrete forslag, da dette har vært en diskusjon i fire år nå. Han har jo som sagt andre lekser enn de andre. Hi Anonymous poster hash: 022f7...ad7
Gjest Antarctica Skrevet 5. mars 2015 #16 Skrevet 5. mars 2015 Han får som sagt ekstra utfordringer i form av andre lekser enn de andre (pensum for høyere trinn). Er det likevel ugunstig? Hva burde jeg foreslå? HiAnonymous poster hash: 022f7...ad7 Du burde foreslå at læreren gjør jobben sin og finner tilpassa oppgaver til alle barna, også ditt Hadde et håp om litt mer konkrete forslag, da dette har vært en diskusjon i fire år nå. Han har jo som sagt andre lekser enn de andre. HiAnonymous poster hash: 022f7...ad7 Men hvorfor er ikke LÆREREN konkret? Trekke skolebibliotekaren inn i det? Gå til rektor? Du kan til og med kreve enkelttimer - alle som trenger tilpassa opplegg kan få det. Det er da ikke DiB som nødvendigvis sitter på kompetansen i norsk for barnetrinnet. Og vi kjenner ikke barnet ditt, vi vet ikke om "sterk i norsk" betyr helt genial eller noe over snittet...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #17 Skrevet 5. mars 2015 Han får som sagt ekstra utfordringer i form av andre lekser enn de andre (pensum for høyere trinn). Er det likevel ugunstig? Hva burde jeg foreslå? HiAnonymous poster hash: 022f7...ad7 Du burde foreslå at læreren gjør jobben sin og finner tilpassa oppgaver til alle barna, også dittHadde et håp om litt mer konkrete forslag, da dette har vært en diskusjon i fire år nå. Han har jo som sagt andre lekser enn de andre. HiAnonymous poster hash: 022f7...ad7 Men hvorfor er ikke LÆREREN konkret? Trekke skolebibliotekaren inn i det? Gå til rektor? Du kan til og med kreve enkelttimer - alle som trenger tilpassa opplegg kan få det. Det er da ikke DiB som nødvendigvis sitter på kompetansen i norsk for barnetrinnet. Og vi kjenner ikke barnet ditt, vi vet ikke om "sterk i norsk" betyr helt genial eller noe over snittet... Ooookay. Takk for hjelpen. Tenkte bare på forslag til forskjellige måter man kan gjøre sånt på. Anonymous poster hash: 022f7...ad7
Gjest Antarctica Skrevet 5. mars 2015 #18 Skrevet 5. mars 2015 Han får som sagt ekstra utfordringer i form av andre lekser enn de andre (pensum for høyere trinn). Er det likevel ugunstig? Hva burde jeg foreslå? HiAnonymous poster hash: 022f7...ad7 Du burde foreslå at læreren gjør jobben sin og finner tilpassa oppgaver til alle barna, også dittHadde et håp om litt mer konkrete forslag, da dette har vært en diskusjon i fire år nå. Han har jo som sagt andre lekser enn de andre. HiAnonymous poster hash: 022f7...ad7 Men hvorfor er ikke LÆREREN konkret? Trekke skolebibliotekaren inn i det? Gå til rektor? Du kan til og med kreve enkelttimer - alle som trenger tilpassa opplegg kan få det. Det er da ikke DiB som nødvendigvis sitter på kompetansen i norsk for barnetrinnet. Og vi kjenner ikke barnet ditt, vi vet ikke om "sterk i norsk" betyr helt genial eller noe over snittet... Ooookay. Takk for hjelpen. Tenkte bare på forslag til forskjellige måter man kan gjøre sånt på. Anonymous poster hash: 022f7...ad7 Da må du nok være mer spesifikk... Og ikke gi opp - læreren er faktisk betalt for å gjøre dette og være kreativ!
Gjest ronja røverdatter Skrevet 5. mars 2015 #19 Skrevet 5. mars 2015 En dårlig løsning for alle. Flinke småskolebarn som skal hjelpe klassekamerater, hjelper dem ikke de forteller dem hva de skal gjøre. Det betyr at de får gjort oppgavene, men de lærer lite eller ingenting.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #20 Skrevet 6. mars 2015 Hvis han selv har lyst og hvis han får utfordringer i form av vanskeligheter lekser, så synes jeg det er helt greit å prøve. Anonymous poster hash: 58aba...747
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #21 Skrevet 6. mars 2015 Jeg gjorde dette og hadde både positive og negative erfaringer med det egentlig. Det var gøy til å begynne med, og spesielt siden mine medelever heller ville ha hjelp av meg enn av læreren. Fordi jeg i tillegg til å være flink i faget hadde evnen til å sette meg inn i hva de ikke forstod, og forklare det på en slik måte at de forstod det. Det fikk også meg til å tenke gjennom tingene på en annen måte, og dermed husket jeg det bedre selv. Men etter hvert ble det forventet at jeg hele tiden skulle hjelpe de andre, og jeg fikk aldri oppgaver tilpasset mitt nivå. Da ble det kjedelig. En blanding av disse tingene, og at jeg fikk styre det litt selv i stedet for at det ble tatt for gitt, hadde nok fungert bedre. Anonymous poster hash: 1ffd6...859
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #22 Skrevet 6. mars 2015 Hmm - det er et tveegget sverd det der. Jeg har hatt den rollen helt fra barneskolen. En stor fordel for den det gjelder er at man faktisk blir faglig sterkere og tryggere av det. Å få spørsmål og å forklare gjør at man må reflektere på en helt annen måte enn når man arbeider selvstendig. Hvis rollen imidlertid blir slik at det går ut over egen læring eller at det blir mislikt av de andre elevene, er det sosialt stigmatiserende og ikke bra. På ungdomsskolen hadde jeg en ordning med mattelæreren om at når jeg var ferdig med mine egne ting (inkl. ekstraoppgaver), så kunne jeg gå rundt samtidig med at han gikk rundt. Det fungerte bra. Særlig jentene i klassen synes det var lettere å spørre meg enn vår mannlige lærer. Anonymous poster hash: 160c1...f21
Iiiiik Skrevet 6. mars 2015 #23 Skrevet 6. mars 2015 Jeg har også vært den eleven og tenker at det var helt greit. Jeg fikk også tilpassete oppgaver, så det var ikke en enkel vei ut for lærerne mine. Hvorvidt det funker er selvfølgelig avhengig av mange ting, blant annet barnets kommunikative evner og sosiale posisjon i klassen. En bedreviter som ler av de andre som ikke kan eller som tuller i etterkant med hva "dusten" ikke forstod kan ikke ha denne oppgaven. Sannsynligvis trenger barnet uansett litt hjelp til å finne ut hvem det er lurt å hjelpe og hvem læreren skal forholde seg til. Joda, det er mulig jeg kunne lært litt mer fag hvis jeg ikke hadde denne "jobben". Men jeg lærte virkelig nok og dessuten lærte jeg at jeg var heldig som tok fagene såpass lett og jeg lærte mye om det å prøve å se ting gjennom andres øyne. På mine barns skole er det relativt vanlig å hospitere i en klasse på høyere nivå hvis man er faglig sterk. Det skjer nok oftere i matte og engelsk enn i norsk. I norsk ser jeg at et av mine barn får andre tekster/bøker å lese enn kameratene og det stilles andre krav til utforming av bokanmeldelser osv. Han får også skrive en del tekster på PC, begynte tidligere med powerpointpresentasjoner osv. Uten å være lærer selv vil jeg påstå at norsk er et fag der tilrettelegging bør være mulig uten altfor mye styr.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #24 Skrevet 6. mars 2015 Eg var og eit slikt barn og var alltid hjelpelærer. Eg vil aldri la mine barn gjere dette. Det var greit nok å hjelpe andre, men det blei ei hvilepute for lærereren, slik at det etterkvart blei i staden for anna tilrettelegging. Anonymous poster hash: f6688...510
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #25 Skrevet 6. mars 2015 Det må selvsagt evalueres ut fra denne spesifikke saken, men jeg er noe skeptisk. Det at en elev blir "hjelpelærer" kan føre til et skille mellom eleven og resten av klassekameratene. jeg vet iallefall om et tilfelle hvor dette var bidragsytende til at den flinke eleven etterhvert ble mobbet. Jeg ville spurt læreren spesifikt hva han/hun tenker at barnet ditt vil få i form av læringsutbytte som "hjelpelærer", videre ville jeg også spurt hva han/hun tenker om hvordan de andre elevene vil reagere. Vil de synes at det er ok, eller vil de reagere? Hadde det vært mitt barn, så tror jeg at jeg ville takket nei. Anonymous poster hash: 6d545...353
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå