Gå til innhold

Dere som ammet lenge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge ammet dere og hvordan tok det slutt?

Her er det snart 20 måneder og litt kos hver dag ved sengetid. Hun ber om det selv, jeg tilbyr ikke. Det gjør meg absolutt ingenting, jeg ser hvor mye hun koser seg og roer seg, men det slo meg plutselig at det snart er to år.

Anonymous poster hash: 73bbc...eca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet nr én og fire til de var to år, og nr to og tre til 18 mnd. For meg går grensen for hva jeg selv synes er greit ved 18 mnd. Merkelig, men da har jeg brått fått behov for å få kroppen tilbake. Kudos til deg som klarer å fortsette! Så lenge både du og barnet synes det er ok er det vel ingen vits i å slutte? Tenker dette er en veldig privat avgjørelse som bare angår dere.

Anonymous poster hash: 52e0f...dfc

Skrevet (endret)

Ammet yngste til hun var 23 mnd. Hun la dårlig på seg og var ganske kresen baby, så ble anbefalt av både lege og helsesøster å amme så lenge som mulig. Ammet 2-3 ganger daglig. Etterhvert fikk jeg inntrykk av at det var mest for kosen sin del at hun ammet, det ble heller lite mat av det + at hun begynte å drikke bedre av kopp (tok aldri flaske), så da fant jeg ut det var på tide å gi seg. Kosen kunne hun få på annen måte. Det gikk veldig fint å slutte. Var litt redd på forhånd hvordan leggingen ville bli uten puppe-kosen (hun tok ikke smokk), men det gikk egentlig veldig fint. Litt sutring de første kveldene, men etterhvert gikk det seg til og hun ble fornøyd med at vi bare klemte og koste med henne før hun la seg. Hun hadde også en koseklut som hjalp godt på ;)

Hun spurte også etter puppen, men bare hjemme ;) Bortsett fra en gang da hun var syk og vi satt og ventet på legekontoret. Da satt hun på fanget mitt og sutret og ville ha pupp. Det var i grunn litt flaut. Da tenkte jeg at det var på tide å gi seg ;) Er fornøyd med at jeg fikk ammet henne såpass lenge da, det var en veldig enkel måte å få i henne næring på + at vi ble jo veldig nære, var veldig koselig :) Tenkte alltid at grensen min var 2 år, da syns jeg det holdt og at det var på tide at hun fikk all mat på vanlig måte.

Endret av MTF
Skrevet

Jeg ammer min 20 måneder gamle og 15 kilo tunge plugg minst åtte ganger i døgnet. Regner med at han slutter av seg selv i løpet av sommeren.

Anonymous poster hash: 19fdc...965

Skrevet

18 mdr og 2 år. Var mest kos på slutten.

Skrevet

Ammet til 17 mnd. Da kuttet jeg amming på natta, for med halvannen mnd til termin med nestemann følte vi det var på tide å gå fra samsoving til å sove på eget rom. Uka etter kuttet jeg amming på dagtid også, for da hadde hun bitt meg i puppen hver gang jeg ammet i flere dager. Så da var det slutt!

Skrevet

Ammet til to år. Sluttet å tilby ved ca.18mnd. Gikk tom på ene siden minst et halvt år før den andre, for han hadde en favoritt helt fra fødsel av. Nattammung sluttet da han begynte å sove natten gjennom før fylte ett. Siste halvår var det morgenpupp i vår seng og ettermiddag etter barnehagen. Etterhvert begynte jeg å diatrahere på ettermiddagen då han glemte å be om det (var litt lei etterhvert) og så tilslutt på morgenen sa jeg bare at det bar tomt, og det var det jo og etter bare. ca en uke. Hadde merket at han lå i bare 30sek ca, så merket at det ikke var så mye å hente lenger. Dette godtok han helt fint for han visste kø allerede at den andre var tom, så det var helt logisk for ham og null krangel.

Anonymous poster hash: b61f4...03f

Skrevet

Takk for fine svar, jeg trodde jeg skulle bli halshugget. Jeg kommer ikke til å "nekte" enda, men kanskje distrahere litt, muligens prøve å gi smokken litt tidligere, nå får hun den først når hun er oppi senga, etter ammingen. Takk igjen :)

Anonymous poster hash: 73bbc...eca

Skrevet

Æsj

Anonymous poster hash: 9e16d...21c

Skrevet

Til ca 2 år... Var mest kos på slutten.

Skrevet

Æsj

Iherdig forsøk 😂

Anonymous poster hash: 18d2e...142

Skrevet

Æsj

Tulling

Anonymous poster hash: 4bf7a...615

Skrevet

http://www.naturalchild.org/guest/priscilla_colletto.html

Du som skriver "Æsj!" Slutt å døm. Les deg litt opp på temaet. I løpet av menneskets historie har det vært veldig vanlig å amme lenger enn det vi gjør i vesten. I store deler av verden ammes barn lengre enn i vår kultur. Det er verken ekkelt eller uvanlig å amme små barn. Mange synes nok det er ekkelt fordi brystene til kvinner forbindes med noe seksuelt. De som ikke ønsker å amme lengre må få gjøre det, og de som vil amme lenge må også få lov til å gjøre som de vil uten å bli dømt.

Skrevet

Ammet jenta til hun var 2 år og 2 mnd. Da begynte hun i bhg. Når hun ba om pupp så fant jeg på noe annet, lekte eller tilbød vann på morsomme drikkeflasker, spurte om hun ville ha et eple eller noe?

Anonymous poster hash: 8a5c5...749

Skrevet

Jeg ammer fortsatt hver kveld, 17 mnd. Barnet gleder seg til å legge seg, han virkelig elsker puppekosen. Men tenker å gi meg om en måneds tid når det blir lysere kvelder.

Anonymous poster hash: 9a6de...715
Skrevet

Ammet til de var to år. Var vanligvis ikke jeg som tilbydde. Kun ved spreng.

Anonymous poster hash: 3dee5...51c

Skrevet

Min er 18 mndr og ammes fortsatt ca en gang pr dag. Hun ber om det selv hvis hun er ekstra sliten eller lei seg, og det får være greit tenker jeg.

En gang tar det nok slutt, men jeg stresser ikke. 

Skrevet

Ammet ikke i hele tatt da jeg synes det er ekkelt! Begge mine var flaske babyer. :) Det er kvalme å amme og hvertfall så lenge!!!!!

Anonymous poster hash: 29f79...5a0

Skrevet

Ammet ikke i hele tatt da jeg synes det er ekkelt! Begge mine var flaske babyer. :) Det er kvalme å amme og hvertfall så lenge!!!!!

Så hyggelig at du velger å bruke "kjede seg tiden" din her. 

Sikker på du ikke har noe mer oppgulp å komme med?

Anonymous poster hash: 02947...913

Skrevet

Min var 2 år da jeg stoppet! Flott å amme lenge 😊👍

Anonymous poster hash: 6ce98...55a

Skrevet

Du har heller ikke lært deg å lese? (Les overskriften én gang til). Ikke rart du ikke vet at amming er bra.

Anonymous poster hash: 3dee5...51c

Skrevet

Nr 1 til 15 mnd, nr 2 til 18 mnd, minste er nå 20 mnd og er så vanskelig å avvenne. Hun får om kvelden, nå har hun vært masse dårlig så gitt litt ekstra. Men nok er nok! Takknemlig for at jeg har fått til amming, men orker ikke mer!!!

Anonymous poster hash: 5caa7...dad

Skrevet

Ammet til 18. mnd. Skulle gjerne ha fortsatt til de anbefalte to år, men måtte dessverre slutte av medisinske årsaker. Var litt i tvil om jeg skulle åpne tråden, for lenge for meg er mer enn 2 år, men ser jo nå at mange mener det er lenge.

2 år er faktisk anbefalt! MEN når ungen begynner å fly rundt på egne bein, så er det jo greit å begrense ammingen innenfor husets fire vegger for å ikke støte altfor mange. De trenger heller ikke dette pga ernæring med mindre det er mye allergier osv som er årsaken til at man ammer lenge.

For min del var det ikke snakk om å "ta kroppen tilbake" eller noe sånt. Det er noe jeg ikke tenkte over en gang. Velger du å få barn, så er en av konsekvensene at du skal amme i et par år dersom det ikke er medisinske årsaker til at du ikke kan.

Må man gå på diett eller annet, så gjør man det for barnets skyld (jeg gjorde det)

Anonymous poster hash: aced0...9a4
Skrevet

Jeg har ammet mine i 6 mndr, 9 mndr og 32 mndr(2 år og 8 mndr)

Det var aldri planlagt å slutte tidlig med de ti eldste, de sluttet selv. Yngstemann var ekstremt mye syk og pupp var viktig næring. Til slutt måtte jeg si stopp. Bpde pga det begynte å føles som skammelig panne en nesten 3 pr gammel gutt og pga han kunne finne på å mase etter pupp på butikken feks nå han var sliten og trist.

Anonymous poster hash: 1418d...d60

Skrevet

Jeg har ammet mine i 6 mndr, 9 mndr og 32 mndr(2 år og 8 mndr)

Det var aldri planlagt å slutte tidlig med de ti eldste, de sluttet selv. Yngstemann var ekstremt mye syk og pupp var viktig næring. Til slutt måtte jeg si stopp. Bpde pga det begynte å føles som skammelig panne en nesten 3 pr gammel gutt og pga han kunne finne på å mase etter pupp på butikken feks nå han var sliten og trist.

PS. Etter fylte 7 mndr ammet vi kun hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...