Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #26 Skrevet 4. mars 2015 Om du drikker så mye pga munntørrhet, så finnes det andre løsninger for dette: Tabletter på apoteket mot munntørrhet. Suge på sitronbit eller lignende (setter i gang spyttproduksjonen) Tyggis (samme grunn som overnevnt) Kanskje du bruker medisiner som gir det, mange medisiner kan gi munntørrhet: Antidepressiver, sovemedisiner, betablokkere, antikolinergika, diuretika, astmamedisiner, antihistaminer, parkinsonmedikamenter osv Kroniske sykdommer/tilstander som fører til det:d iabetes mellitus, hypertensjon, nevrologiske sykdommer og skader, aids, revmatoid artritt og SLE Kan komme av noe psykisk, eller høyt stress Tannkrem som kan forsterke munntørrhet: Zendium, Denivit og Biotene Komplikasjoner av munntørrhet: Karies, ulcerasjoner, infeksjoner (munnflora endres til mer anaerobe bakterier, samt økning av Candida albicans) og brennende følelse i munnen Ang vanninntaket ditt: Det holder med 1-1,5 liter vann pr dag, man bør få i seg 5 dl til 1 liter mer om man trener (alt etter treningsmengden) Meget høyt vanninntak over lang tid utover det som trengs for å slukke tørsten, kan føre til fortynning av blodets saltinnhold. I verste fall kan det føre til væskeopphopning i hjernen, akutt vannforgiftning, kramper, og i sjeldne tilfeller død.Hvis man pøser på med så mye vann at kroppen ikke kan ta det unna, sånn at nyrene ikke får skilt ut alt gjennom urinen, kan man få problemer med at vannet går ut i kroppens rom og i lungene. Anonymous poster hash: bf7e1...c58 Glemte produkter mot munntørrhet: Xerodent sugetabletter, salivin salivstimulerende tabletter og fribol sukkerfri AquaNu Og en skrivefeil: Mente Tannkremer som kan FORHINDRE munntørrhet, ikke forsterke Anonymous poster hash: bf7e1...c58
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #27 Skrevet 4. mars 2015 Om du drikker så mye pga munntørrhet, så finnes det andre løsninger for dette: Tabletter på apoteket mot munntørrhet. Suge på sitronbit eller lignende (setter i gang spyttproduksjonen) Tyggis (samme grunn som overnevnt) Kanskje du bruker medisiner som gir det, mange medisiner kan gi munntørrhet: Antidepressiver, sovemedisiner, betablokkere, antikolinergika, diuretika, astmamedisiner, antihistaminer, parkinsonmedikamenter osv Kroniske sykdommer/tilstander som fører til det:d iabetes mellitus, hypertensjon, nevrologiske sykdommer og skader, aids, revmatoid artritt og SLE Kan komme av noe psykisk, eller høyt stress Tannkrem som kan forsterke munntørrhet: Zendium, Denivit og Biotene Komplikasjoner av munntørrhet: Karies, ulcerasjoner, infeksjoner (munnflora endres til mer anaerobe bakterier, samt økning av Candida albicans) og brennende følelse i munnen Ang vanninntaket ditt: Det holder med 1-1,5 liter vann pr dag, man bør få i seg 5 dl til 1 liter mer om man trener (alt etter treningsmengden) Meget høyt vanninntak over lang tid utover det som trengs for å slukke tørsten, kan føre til fortynning av blodets saltinnhold. I verste fall kan det føre til væskeopphopning i hjernen, akutt vannforgiftning, kramper, og i sjeldne tilfeller død.Hvis man pøser på med så mye vann at kroppen ikke kan ta det unna, sånn at nyrene ikke får skilt ut alt gjennom urinen, kan man få problemer med at vannet går ut i kroppens rom og i lungene. Anonymous poster hash: bf7e1...c58 Takk for utfyllende svar:) Går ikke på noen medisiner nå. Har brukt astmamedisin men det er lenge siden. Føler meg verken stresset eller deprimert egentlig. Væskeopphopning i hjernen ja, det høres ikke greit ut.. Skal google disse tablettene. Takk igjen! Anonymous poster hash: d960a...ce8
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #28 Skrevet 4. mars 2015 Jeg drakk omtrent like mye en periode og fikk saltmangel. Og det selv om jeg spiser nesten bare posemat og elsker salt mat. Anonymous poster hash: 598e6...0a3
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #29 Skrevet 4. mars 2015 Du drikker alt for mye. Hvorfor drikker du så mye? Hvis det er fordi du er tørst, hadde jeg sjekket blodsukker hos lege. Du kan, i verste fall, påføre deg selv elektrolyttforstyrrelser med så mye inntak av vann. Anonymous poster hash: fa4bc...d66 Drikker fordi jeg må ha noe i munnen. Er ikke tørst men tror jeg lider av munntørrhet. Anonymous poster hash: d960a...ce8 Ok. Sug på sitron i stedet. Eller kjøp slike tabletter for munntørrhet på apoteket. Anonymous poster hash: fa4bc...d66 Takk for svar:) vet du hva disse tablettene heter? Anonymous poster hash: d960a...ce8 Det finnes mange alternativer: http://www.apotek1.no/produkter/produkter-mot-munntorrhet-12730 Anonymous poster hash: fa4bc...d66
Gjest Julia1984 Skrevet 4. mars 2015 #30 Skrevet 4. mars 2015 Hadde jeg vært deg så hadde jeg faktisk spurt en urolog selv personlig....ikke mødre inne på dib som tror de vet litt om alt. Medisinske spørsmål tar jeg opp med de som faktisk kan det..
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #31 Skrevet 4. mars 2015 Altfor mye!! Drikker du så mye fordi du er tørst? Da bør du utredes, det kan være tegn til sykdom. Å drikke så store mengder daglig kan lede til komplikasjoner! Hilsen en lege Anonymous poster hash: 0d3fa...846
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #32 Skrevet 4. mars 2015 Jeg drikker mye i løpet av den dag, men jeg beveger meg og trener også mye. Så mye som du drikker er imdldertid noe som kan gi en helsesriskio ut i fra hva jeg har lært. Jeg er konstant kvalm på grunn av en skade. Det å drikke er med på å døyve. Jeg bruker også sukkerfrie pastiller for å døyve. Kanskje du burde prøve det? Anonymous poster hash: 08f38...749
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #33 Skrevet 4. mars 2015 Sjekk deg for diabetes. Fikk diabetes da jeg var 15 og drakk like mye som deg. Ikke for å skremme deg, men jeg holdt på å dø. Så gå til legen, jeg drøyde det alt for lenge desverre. Anonymous poster hash: bdcf5...2aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå