Gå til innhold

Jeg drikker 4 liter vann om dagen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så kommer kaffe, te, kanskje brus utenom. Så jeg får ikke akkurat i meg for lite væske. Men det er ikke for mye dette? Jeg kan fint fortsette? Eller bør jeg trappe ned litt?

 

Anonymous poster hash: d960a...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror de lærde strides. Mange mener at flere liter vann om dagen er bra, andre mener at man ikke behøver å drikke mer enn at man ikke føler seg tørst, og at de som er vant til å drikke mye væske vil få inkontinensproblemer som eldre.



Anonymous poster hash: b304c...aea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for mye. Og hvis du drikker så mye fordi du er tørst bør du gå til legen, for da har du en eller annen sykdom... Det holder i massevis å drikke når du er tørst, og velge riktig drikke når du først drikker.

 

Anonymous poster hash: 0d728...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor mye. Dersom du er så tørst, ville jeg faktisk fått meg selv testet for diabetes. Det er vel ikke anbefalt å drikke mer enn maks 1,5 liter om dagen, inkludert kaffe og lignende.



Anonymous poster hash: 12a82...fce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye!! Man kan faktisk bli vannforgiftet...

 

Drikker du så mye fordi du er tørst, så bør du gå til legen!

 

Anonymous poster hash: 9a0d7...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Tror de lærde strides. Mange mener at flere liter vann om dagen er bra, andre mener at man ikke behøver å drikke mer enn at man ikke føler seg tørst, og at de som er vant til å drikke mye væske vil få inkontinensproblemer som eldre.

 

Anonymous poster hash: b304c...aea

Nei, de lærde strides nok ikke. Det er velkjent at for mye væske er farlig og at man skal huske på at man får væske i seg også gjennom maten en spiser og at kroppen selv produserer opp mot en halv liter væske i døgnet.

 

 

Anonymous poster hash: 49952...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres plagsomt mye ut (du springer på do, ja?). Dessuten kan man ved å drikke for mye vann få elektrolyttproblemer og i verste fall hjerteforstyrrelser.



Anonymous poster hash: 4f6e1...599
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuser du? Jeg merket stor forskjell når jeg slutta. Kunne drikke som deg om ikke enda mer, men når jeg slutta ligger jeg rundt en 2 liter ca.



Anonymous poster hash: 2ac5d...c69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror de lærde strides. Mange mener at flere liter vann om dagen er bra, andre mener at man ikke behøver å drikke mer enn at man ikke føler seg tørst, og at de som er vant til å drikke mye væske vil få inkontinensproblemer som eldre.

 

Anonymous poster hash: b304c...aea

Nei, de lærde strides nok ikke. Det er velkjent at for mye væske er farlig og at man skal huske på at man får væske i seg også gjennom maten en spiser og at kroppen selv produserer opp mot en halv liter væske i døgnet.

 

 

Anonymous poster hash: 49952...3e4

 

 

 

Signerer. Urologer er enige om at dette kan føre til vannforgiftning, og at mange ville ha sluppet inkontinens ved å redusere vanninntaket. De som anbefaler så mye drikke er som regel selvoppnevnte kostholdguru og produsenter av vann på flaske.

 

Anonymous poster hash: c6f2f...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du friske nyrer så er det ingen problem :)

 

Takk for svar:)

 

Anonymous poster hash: d960a...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du friske nyrer så er det ingen problem :)

 

Dette svaret er for enkelt!

 

Noen har et så høyt væskeinntak fordi de har en uoppdaget diabetes.

 

Med så høyt væskeinntak blir man etter hvert også tappet for mineraler som er viktig for kroppen. Får man for lave nivåer av disse mineralene kan man få alt fra mindre plagsomme symptomer til alvorlige hjerteproblemer.

 

Hi - kan godt tenkes du er frisk som en fisk, men du bør ta deg en tur til legen og få sjekket langtidsblodsukkeret ditt samt en full sjekk, bl.a. av mineraler.

 

Anonymous poster hash: d31d0...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Har du friske nyrer så er det ingen problem :)

 Takk for svar:) Anonymous poster hash: d960a...ce8

DET var svaret du valgte å takke for??

Skjønner ikke hvorfor enkelte stiller spm her inne, og så sitter de å venter til de får svaret de ønsker... *ignorance is a bliss*

 

VET du at du har friske nyrer?? VET du at du ikke er i fare for diabetes?? Djiiiizes...

 

Anonymous poster hash: 9a0d7...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har du friske nyrer så er det ingen problem :)

Takk for svar:) Anonymous poster hash: d960a...ce8
DET var svaret du valgte å takke for??

Skjønner ikke hvorfor enkelte stiller spm her inne, og så sitter de å venter til de får svaret de ønsker... *ignorance is a bliss*

 

VET du at du har friske nyrer?? VET du at du ikke er i fare for diabetes?? Djiiiizes...

 

Anonymous poster hash: 9a0d7...361

Dette reagerte jeg også på!

 

 

Anonymous poster hash: 58af1...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har du friske nyrer så er det ingen problem :)

 Takk for svar:) Anonymous poster hash: d960a...ce8

DET var svaret du valgte å takke for??

Skjønner ikke hvorfor enkelte stiller spm her inne, og så sitter de å venter til de får svaret de ønsker... *ignorance is a bliss*

 

VET du at du har friske nyrer?? VET du at du ikke er i fare for diabetes?? Djiiiizes...

 

Anonymous poster hash: 9a0d7...361

 

Tenkte på akkurat det samme! Nesten alle på tråden svarer at det ikke er greit og at hun bør oppsøke lege, og så varer hun den ene idioten som presterer å skrive at det er greit ... Tenker at det er trolling jeg nå. Ingen er vel så dum?

 

Anonymous poster hash: 12a82...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du drikker alt for mye. Hvorfor drikker du så mye? Hvis det er fordi du er tørst, hadde jeg sjekket blodsukker hos lege. 

 

Du kan, i verste fall, påføre deg selv elektrolyttforstyrrelser med så mye inntak av vann. 



Anonymous poster hash: fa4bc...d66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du drikker alt for mye. Hvorfor drikker du så mye? Hvis det er fordi du er tørst, hadde jeg sjekket blodsukker hos lege.

 

Du kan, i verste fall, påføre deg selv elektrolyttforstyrrelser med så mye inntak av vann.

 

Anonymous poster hash: fa4bc...d66

Drikker fordi jeg må ha noe i munnen. Er ikke tørst men tror jeg lider av munntørrhet.

 

 

Anonymous poster hash: d960a...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du drikker alt for mye. Hvorfor drikker du så mye? Hvis det er fordi du er tørst, hadde jeg sjekket blodsukker hos lege.

 

Du kan, i verste fall, påføre deg selv elektrolyttforstyrrelser med så mye inntak av vann.

 

Anonymous poster hash: fa4bc...d66

Drikker fordi jeg må ha noe i munnen. Er ikke tørst men tror jeg lider av munntørrhet.

 

 

Anonymous poster hash: d960a...ce8

 

Ok. Sug på sitron i stedet. Eller kjøp slike tabletter for munntørrhet på apoteket. 

 

Anonymous poster hash: fa4bc...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du friske nyrer så er det ingen problem :)

 

Takk for svar:)

 

Anonymous poster hash: d960a...ce8

 

Dette er det eneste svaret du takker for???

 

Anonymous poster hash: 343a6...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Du drikker alt for mye. Hvorfor drikker du så mye? Hvis det er fordi du er tørst, hadde jeg sjekket blodsukker hos lege.

 

Du kan, i verste fall, påføre deg selv elektrolyttforstyrrelser med så mye inntak av vann.

 

Anonymous poster hash: fa4bc...d66

Drikker fordi jeg må ha noe i munnen. Er ikke tørst men tror jeg lider av munntørrhet.

 

 

Anonymous poster hash: d960a...ce8

Ok. Sug på sitron i stedet. Eller kjøp slike tabletter for munntørrhet på apoteket.

 

Anonymous poster hash: fa4bc...d66

Takk for svar:) vet du hva disse tablettene heter?

 

 

 

Anonymous poster hash: d960a...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du drikker så mye pga munntørrhet, så finnes det andre løsninger for dette:
Tabletter på apoteket mot munntørrhet.
Suge på sitronbit eller lignende (setter i gang spyttproduksjonen)
Tyggis (samme grunn som overnevnt)

Kanskje du bruker medisiner som gir det, mange medisiner kan gi munntørrhet:
Antidepressiver, sovemedisiner, betablokkere, antikolinergika,  diuretika, astmamedisiner, antihistaminer, parkinsonmedikamenter osv

Kroniske sykdommer/tilstander som fører til det:d

iabetes mellitus, hypertensjon, nevrologiske sykdommer og skader, aids, revmatoid artritt og SLE

Kan komme av noe psykisk, eller høyt stress


Tannkrem som kan forsterke munntørrhet: Zendium, Denivit og Biotene

Komplikasjoner av munntørrhet:

Karies, ulcerasjoner, infeksjoner (munnflora endres til mer anaerobe bakterier, samt økning av Candida albicans) og brennende følelse i munnen


Ang vanninntaket ditt:
Det holder med 1-1,5 liter vann pr dag, man bør få i seg 5 dl til 1 liter mer om man trener (alt etter treningsmengden)
Meget høyt vanninntak over lang tid utover det som trengs for å slukke tørsten, kan føre til fortynning av blodets saltinnhold. I verste fall kan det føre til væskeopphopning i hjernen, akutt vannforgiftning, kramper, og i sjeldne tilfeller død.Hvis man pøser på med så mye vann at kroppen ikke kan ta det unna, sånn at nyrene ikke får skilt ut alt gjennom urinen, kan man få problemer med at vannet går ut i kroppens rom og i lungene.

 



Anonymous poster hash: bf7e1...c58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammaTilKidsa

 

 

 

Har du friske nyrer så er det ingen problem :)

 Takk for svar:) Anonymous poster hash: d960a...ce8
DET var svaret du valgte å takke for??Skjønner ikke hvorfor enkelte stiller spm her inne, og så sitter de å venter til de får svaret de ønsker... *ignorance is a bliss*VET du at du har friske nyrer?? VET du at du ikke er i fare for diabetes?? Djiiiizes...Anonymous poster hash: 9a0d7...361

Tenkte på akkurat det samme! Nesten alle på tråden svarer at det ikke er greit og at hun bør oppsøke lege, og så varer hun den ene idioten som presterer å skrive at det er greit ... Tenker at det er trolling jeg nå. Ingen er vel så dum? Anonymous poster hash: 12a82...fce

Det hjelper ikke å ha friske nyrer dersom vanninntaket ditt er så høyt at du får alvorlig lavt saltinnhold i blodet som igjen kan gi hjerneødem om man er uheldig nok. Det hjelper heller ikke om man har friske nyrer dersom hjertefunksjonen er redusert, og alt vannet fører til overbelastning på hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...