Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #1 Skrevet 3. mars 2015 Jeg er i mot abort. Når hjertet har begynt å slå mener jeg at det er et lite menneske i magen. Abort på et tidligere tidspunkt blir annerledes, synes jeg. Hva mener dere? Anonymous poster hash: fbc5d...291
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #2 Skrevet 3. mars 2015 Tja.. Jeg var på svært tidlig ultralyd, og jeg skal love deg at det ikke er et menneske inni der selv om hjertet er begynt å banke. Det var kun en rund klump. Men at du er imot abort får være din personlige mening, med rett til å la være å ta abort selv. Du har derimot ingen rett til å bruke dine meninger til å skjemme andre for sine valg, eller tvinge andre til å utføre din vilje mot sin egen. Og siden vaksiner og slikt er et hett tema for tiden - aborterte embryo er med på å utvikle vaksiner, så... Anonymous poster hash: 48a4f...c5c
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 3. mars 2015 #3 Skrevet 3. mars 2015 Uenig. Er for selvbestemt abort frem til uke 12. Og forresten er det ingen som får abort tidligere en uke 6-7 og da har som regel hjerte begynt å slå! Hva mener du abort om man blir voldtatt hi?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #4 Skrevet 3. mars 2015 Det er ditt valg. Hva andre mener er opp til dem. Meningen er som alltid delte om dette emnet. Det viktigste er at menkan leve godt med de valgene en tar. Anonymous poster hash: 82065...d3b
mimlen Skrevet 3. mars 2015 #5 Skrevet 3. mars 2015 Hva er poenget med dette? Ingen burde legge seg bort i andres abort om de ikke ber om andres mening.
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 3. mars 2015 #6 Skrevet 3. mars 2015 Tja.. Jeg var på svært tidlig ultralyd, og jeg skal love deg at det ikke er et menneske inni der selv om hjertet er begynt å banke. Det var kun en rund klump. Men at du er imot abort får være din personlige mening, med rett til å la være å ta abort selv. Du har derimot ingen rett til å bruke dine meninger til å skjemme andre for sine valg, eller tvinge andre til å utføre din vilje mot sin egen. Og siden vaksiner og slikt er et hett tema for tiden - aborterte embryo er med på å utvikle vaksiner, så... Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Abort et visst en hellig ku. Skal man ikke kunne snakke om abort i frykt for at den som har tatt abort blir lei seg? HI hverken skjemmer andre eller tvinger andre til å gjøre noe de ikke vil. Hun sier bare sin mening om saken. Det er fantastisk at vi har ytringsfrihet og så lenge man ikke bruker den til å tråkke på andre så kan man si det man har på hjertet. Jeg kan likefullt si at jeg ble lei meg av at du kaller et foster for en klump og ikke et menneske, men jeg kan jo ikke nekte deg å mene det. Når mener du at et foster blir et menneske og hva mener du forresten med din siste setning?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #7 Skrevet 3. mars 2015 Uenig. Er for selvbestemt abort frem til uke 12. Og forresten er det ingen som får abort tidligere en uke 6-7 og da har som regel hjerte begynt å slå! Hva mener du abort om man blir voldtatt hi? Litt bastant kanskje.. jeg tok abort 4 uker på vei. Ikke hjerteslag, kun plommesekk på UL. Det er kriteriet for å gjennomgå en medisinsk abort. Anonymous poster hash: 96e8b...2de
Gjest Antarctica Skrevet 3. mars 2015 #8 Skrevet 3. mars 2015 (endret) Jeg er i mot abort. Når hjertet har begynt å slå mener jeg at det er et lite menneske i magen. Abort på et tidligere tidspunkt blir annerledes, synes jeg. Hva mener dere? Anonymous poster hash: fbc5d...291 Jeg syns du skal melde deg inn i Kristelig Folkeparti, søke posisjoner i partiet og jobbe politisk for en lovendring i Norge. For denne debatten kjeder meg grenseløst på et forum som dette. Vær mot det alt du orker, den eneste du bestemmer over er deg selv, og da trenger du jo aldri ta abort. Ferdig snakka. Hva andre gjør skal du ikke bekymre deg om (før den lovendringen er på plass.) Endret 3. mars 2015 av Pashla&pashlingene
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #9 Skrevet 3. mars 2015 Tja.. Jeg var på svært tidlig ultralyd, og jeg skal love deg at det ikke er et menneske inni der selv om hjertet er begynt å banke. Det var kun en rund klump. Men at du er imot abort får være din personlige mening, med rett til å la være å ta abort selv. Du har derimot ingen rett til å bruke dine meninger til å skjemme andre for sine valg, eller tvinge andre til å utføre din vilje mot sin egen. Og siden vaksiner og slikt er et hett tema for tiden - aborterte embryo er med på å utvikle vaksiner, så... Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Abort et visst en hellig ku. Skal man ikke kunne snakke om abort i frykt for at den som har tatt abort blir lei seg? HI hverken skjemmer andre eller tvinger andre til å gjøre noe de ikke vil. Hun sier bare sin mening om saken. Det er fantastisk at vi har ytringsfrihet og så lenge man ikke bruker den til å tråkke på andre så kan man si det man har på hjertet. Jeg kan likefullt si at jeg ble lei meg av at du kaller et foster for en klump og ikke et menneske, men jeg kan jo ikke nekte deg å mene det. Når mener du at et foster blir et menneske og hva mener du forresten med din siste setning? Vel, nå kan man vel nesten garantere for at HI postet denne tråden for å provosere, hva ellers er grunnen? Jeg har aldri selv tatt abort, kunne ikke fått meg til å gjort det, men jeg skjønner at der finnes situasjoner der abort er eneste utvei for noen, og at det er deres rett til å få et slikt inngrep gjort under skjepelige omstendigheter. Tror heller ikke at de fleste kvinner som får en abort utført gjør dette med et lett sinn. Derfor mener jeg også at det å være imot abort ikke er noe å diskutere. Alle har rett til sine meninger, og de som er imot abort står i sin fulle rett til å ikke få noe slikt utført selv. Det å bringe en sak som dette opp for diskusjon er i mitt hode ene og alene for å hevde seg og sine meninger som det eneste rette, med håp om abortforbud som den endelige agenda. Og det burde ingen med vettet i behold ønske. Jeg anser vel ikke barnet i magen som et selvstendig liv før det er begynt å bevege på seg, og kan reagere på stimuli. En celleklump med et bankende hjerte i uke 7 f.eks anser jeg derfor ikke som liv, i ordets riktige betydning. Det er potensiale til liv, verken mer eller mindre. Det med at aborterte embryo blir brukt i utvikling av vaksiner var ment som en liten tankevekker om at alt er godt for noe, også abort. Så hvis en er for vaksiner, så bør en vel i teorien også være for abort når den som står i situasjonen anser det er nødvendig. Anonymous poster hash: 48a4f...c5c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #10 Skrevet 3. mars 2015 Jeg mener på ingen måte å provosere noen. Har bare tenkt en del på temaet siden jeg så den andre tråden om designbabyer. Der kom det frem at i Sverige er det selvbestemt abort til uke 18. Det synes jeg er helt forferdelig å tenke på. Derfor lurte jeg på hvordan dere ser på saken. Når er det et foster? Når begynner livet egentlig? Hvorfor noen føler for å blande inn KRF i denne diskusjonen aner jeg ikke... Anonymous poster hash: fbc5d...291
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #11 Skrevet 3. mars 2015 Uenig. Er for selvbestemt abort frem til uke 12. Og forresten er det ingen som får abort tidligere en uke 6-7 og da har som regel hjerte begynt å slå! Hva mener du abort om man blir voldtatt hi? Jeg tok abort når jeg var nøyaktig 4 uker på vei. Anonymous poster hash: b84f2...2eb
pifi med tre nurk Skrevet 3. mars 2015 #12 Skrevet 3. mars 2015 Hi skrev jo bare sin mening om abort. Det betyr da ikke at hun mener hun kan bestemme hva andre gjør. Jeg er i utgangspunktet enig med HI, for meg hadde det vært utenkelig å ta abort med et foster I magen med bankende hjerte! Når det gjelder abortgrensen på 12 uker så er det jo ikke noe "magisk" som skjer akkurat den uken som gjør at alt før er helt uproblematisk og alt etter er kjempeproblematisk. Når blir et liv et liv? Ved unnfangelse, den uken fosteret er levedyktig utenfor magen ( uke 21, eller 22, eller senere?) ved fødsel? Det er ganske vanskelige etiske dilemmaer i mitt hode, dette med abort.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #13 Skrevet 3. mars 2015 Tja.. Jeg var på svært tidlig ultralyd, og jeg skal love deg at det ikke er et menneske inni der selv om hjertet er begynt å banke. Det var kun en rund klump. Men at du er imot abort får være din personlige mening, med rett til å la være å ta abort selv. Du har derimot ingen rett til å bruke dine meninger til å skjemme andre for sine valg, eller tvinge andre til å utføre din vilje mot sin egen. Og siden vaksiner og slikt er et hett tema for tiden - aborterte embryo er med på å utvikle vaksiner, så... Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Abort et visst en hellig ku. Skal man ikke kunne snakke om abort i frykt for at den som har tatt abort blir lei seg? HI hverken skjemmer andre eller tvinger andre til ågjøre noe de ikke vil. Hun sier bare sin mening om saken. Det er fantastisk at vi har ytringsfrihet og så lenge man ikke bruker den til å tråkke på andre så kan man si det man har på hjertet. Jeg kan likefullt si at jeg ble lei meg av at du kaller et foster for en klump og ikke et menneske, men jeg kan jo ikke nekte deg å mene det. Når mener du at et foster blir et menneske og hva mener du forresten med din siste setning? Vel, nå kan man vel nesten garantere for at HI postet denne tråden for å provosere, hva ellers er grunnen? Jeg har aldri selv tatt abort, kunne ikke fått meg til å gjort det, men jeg skjønner at der finnes situasjoner der abort er eneste utvei for noen, og at det er deres rett til å få et slikt inngrep gjort under skjepelige omstendigheter. Tror heller ikke at de fleste kvinner som får en abort utført gjør dette med et lett sinn. Derfor mener jeg også at det å være imot abort ikke er noe å diskutere. Alle har rett til sine meninger, og de som er imot abort står i sin fulle rett til å ikke få noe slikt utført selv. Det å bringe en sak som dette opp for diskusjon er i mitt hode ene og alene for å hevde seg og sine meninger som det eneste rette, med håp om abortforbud som den endelige agenda. Og det burde ingen med vettet i behold ønske. Jeg anser vel ikke barnet i magen som et selvstendig liv før det er begynt å bevege på seg, og kan reagere på stimuli. En celleklump med et bankende hjerte i uke 7 f.eks anser jeg derfor ikke som liv, i ordets riktige betydning. Det er potensiale til liv, verken mer eller mindre. Det med at aborterte embryo blir brukt i utvikling av vaksiner var ment som en liten tankevekker om at alt er godt for noe, også abort. Så hvis en er for vaksiner, så bør en vel i teorien også være for abort når den som står i situasjonen anser det er nødvendig. Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Merkelig. Du mener altså at alle må få ha sine meninger, men at man ikke skal diskutere det høyt fordi det kan støte de som har abortert. Om man blir støtt av at noen er imot tyder i mine øyne på at de har et problem med valget de tok. Jeg har inntrykk av at mange som argumenterer for ytringsfrihet samtidig har veldig liten ytringstoleranse. Mye av dette henger nok sammen med at de bruker følelser som argument for og imot, nettopp slik du gjør. Er man for ytringsfrihet må man derimot tåle at andre ytrer seg uavhengig om det er sårt for noen at andre har andre meninger. Abort kan ikke og bør ikke være tabu. Et embryo i uke 7 er en levende organisme, sett i lys av biologi. Det kan man jo heller ikke fornekte. Embryoet utvikler seg til fetus og etterhvert et ferdigutviklet menneske gjennom naturens mest kompliserte, kontrollerte celledeling. Vet du forresten når et foster begynner å bevege seg og reagere på stimuli? Ganske så tidlig kan man observere spontanbevegelser hos et embryo, dette et tegn på kontinuerlig utvikling av nervesystemet. Det er nokså søkt å mene at er man for vaksiner så må man også være for abort, men jeg tolerer at du mener det. Jeg er forøvrig for selvbestemt abort, men kommet aldri til å se på de kvinnene som har tatt abort som svake individer som ikke kan høre andres meninger. Tvert imot tenker jeg på dem som like sterke og selvstendige som den gjengse norske kvinne. Den samme oppfatning som den norske lov legger til grunn for selvbestemt abort-at kvinnen vet best selv. Anonymous poster hash: 07780...410
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #14 Skrevet 3. mars 2015 Min svigermor er veldig imot abort, hvis jeg noen gang tar abort vil hun ikke ha kontakt med meg og mannen. Kjerringa er stokk DUM, akkurat som om jeg kommer til å informere henne om at jeg skulle tatt en abort. Skulle tro det var meldeplikt i familien til svigers... Jeg er ikke imot abort, mener det er opp til hver enkelt å det må vi alle respektere. Anonymous poster hash: 77abd...e19
Lammelåret Skrevet 3. mars 2015 #15 Skrevet 3. mars 2015 Jeg er mer opptatt av hvordan vi kan forhindre at folk blir uønsket gravide og hva som skal til for at flere skal velge å bære frem barna. Å si ja eller nei til abort tror jeg bare en kan gjøre for sin egen del.
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 3. mars 2015 #16 Skrevet 3. mars 2015 Jeg er i mot abort. Når hjertet har begynt å slå mener jeg at det er et lite menneske i magen. Abort på et tidligere tidspunkt blir annerledes, synes jeg. Hva mener dere? Anonymous poster hash: fbc5d...291 Jeg syns du skal melde deg inn i Kristelig Folkeparti, søke posisjoner i partiet og jobbe politisk for en lovendring i Norge. For denne debatten kjeder meg grenseløst på et forum som dette. Vær mot det alt du orker, den eneste du bestemmer over er deg selv, og da trenger du jo aldri ta abort. Ferdig snakka. Hva andre gjør skal du ikke bekymre deg om (før den lovendringen er på plass.) ?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #17 Skrevet 3. mars 2015 Jeg synes at holdnigene i Norge er altfor konservative, både vedrørende abort og fosterdiagnostikk. Ser ikke hvorfor vi skal være strengere enn f.eks Sverige. For meg er det ikke et liv før det kan overleve utenfor magen. Anonymous poster hash: 58c17...f67
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #18 Skrevet 3. mars 2015 Tja.. Jeg var på svært tidlig ultralyd, og jeg skal love deg at det ikke er et menneske inni der selv om hjertet er begynt å banke. Det var kun en rund klump. Men at du er imot abort får være din personlige mening, med rett til å la være å ta abort selv. Du har derimot ingen rett til å bruke dine meninger til å skjemme andre for sine valg, eller tvinge andre til å utføre din vilje mot sin egen. Og siden vaksiner og slikt er et hett tema for tiden - aborterte embryo er med på å utvikle vaksiner, så... Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Abort et visst en hellig ku. Skal man ikke kunne snakke om abort i frykt for at den som har tatt abort blir lei seg? HI hverken skjemmer andre eller tvinger andre til ågjøre noe de ikke vil. Hun sier bare sin mening om saken. Det er fantastisk at vi har ytringsfrihet og så lenge man ikke bruker den til å tråkke på andre så kan man si det man har på hjertet. Jeg kan likefullt si at jeg ble lei meg av at du kaller et foster for en klump og ikke et menneske, men jeg kan jo ikke nekte deg å mene det. Når mener du at et foster blir et menneske og hva mener du forresten med din siste setning? Vel, nå kan man vel nesten garantere for at HI postet denne tråden for å provosere, hva ellers er grunnen? Jeg har aldri selv tatt abort, kunne ikke fått meg til å gjort det, men jeg skjønner at der finnes situasjoner der abort er eneste utvei for noen, og at det er deres rett til å få et slikt inngrep gjort under skjepelige omstendigheter. Tror heller ikke at de fleste kvinner som får en abort utført gjør dette med et lett sinn. Derfor mener jeg også at det å være imot abort ikke er noe å diskutere. Alle har rett til sine meninger, og de som er imot abort står i sin fulle rett til å ikke få noe slikt utført selv. Det å bringe en sak som dette opp for diskusjon er i mitt hode ene og alene for å hevde seg og sine meninger som det eneste rette, med håp om abortforbud som den endelige agenda. Og det burde ingen med vettet i behold ønske. Jeg anser vel ikke barnet i magen som et selvstendig liv før det er begynt å bevege på seg, og kan reagere på stimuli. En celleklump med et bankende hjerte i uke 7 f.eks anser jeg derfor ikke som liv, i ordets riktige betydning. Det er potensiale til liv, verken mer eller mindre. Det med at aborterte embryo blir brukt i utvikling av vaksiner var ment som en liten tankevekker om at alt er godt for noe, også abort. Så hvis en er for vaksiner, så bør en vel i teorien også være for abort når den som står i situasjonen anser det er nødvendig. Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Merkelig. Du mener altså at alle må få ha sine meninger, men at man ikke skal diskutere det høyt fordi det kan støte de som har abortert. Om man blir støtt av at noen er imot tyder i mine øyne på at de har et problem med valget de tok. Jeg har inntrykk av at mange som argumenterer for ytringsfrihet samtidig har veldig liten ytringstoleranse. Mye av dette henger nok sammen med at de bruker følelser som argument for og imot, nettopp slik du gjør. Er man for ytringsfrihet må man derimot tåle at andre ytrer seg uavhengig om det er sårt for noen at andre har andre meninger. Abort kan ikke og bør ikke være tabu. Et embryo i uke 7 er en levende organisme, sett i lys av biologi. Det kan man jo heller ikke fornekte. Embryoet utvikler seg til fetus og etterhvert et ferdigutviklet menneske gjennom naturens mest kompliserte, kontrollerte celledeling. Vet du forresten når et foster begynner å bevege seg og reagere på stimuli? Ganske så tidlig kan man observere spontanbevegelser hos et embryo, dette et tegn på kontinuerlig utvikling av nervesystemet. Det er nokså søkt å mene at er man for vaksiner så må man også være for abort, men jeg tolerer at du mener det. Jeg er forøvrig for selvbestemt abort, men kommet aldri til å se på de kvinnene som har tatt abort som svake individer som ikke kan høre andres meninger. Tvert imot tenker jeg på dem som like sterke og selvstendige som den gjengse norske kvinne. Den samme oppfatning som den norske lov legger til grunn for selvbestemt abort-at kvinnen vet best selv. Anonymous poster hash: 07780...410 Du misforstår hele poenget mitt. Jeg har da ingen plass sagt at det ikke skal diskuteres pga. at kvinner som har tatt abort blir støtt av det. Dette er ord du legger i min munn, og det vil jeg ha meg frabedt. Man må gjerne mene hva man vil, men jeg er ikke for at det er greit å diskutere abort på denne måten, fordi agendaen til de som ønsker å diskutere det høyt er stort sett å gjøre abort ulovlig. Og det er det som er provoserende. Anonymous poster hash: 48a4f...c5c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #19 Skrevet 3. mars 2015 Jeg er enig med deg Pifi. Det er mange etiske dilemmaer i denne saken. Nå har jeg tatt aabort selv. I uke 10. Jeg har også fått flere barn etter dette og husker hvor stor magen min var i uke 18, samt alle bevegelsene jeg kjente. Og ta abort når en er så langt på vei er helt uforståelig for meg, selvfølgelig hvis fosteret er friskt da så klart. Hi. Anonymous poster hash: fbc5d...291
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #20 Skrevet 3. mars 2015 Tja.. Jeg var på svært tidlig ultralyd, og jeg skal love deg at det ikke er et menneske inni der selv om hjertet er begynt å banke. Det var kun en rund klump. Men at du er imot abort får være din personlige mening, med rett til å la være å ta abort selv. Du har derimot ingen rett til å bruke dine meninger til å skjemme andre for sine valg, eller tvinge andre til å utføre din vilje mot sin egen. Og siden vaksiner og slikt er et hett tema for tiden - aborterte embryo er med på å utvikle vaksiner, så... Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Abort et visst en hellig ku. Skal man ikke kunne snakke om abort i frykt for at den som har tatt abort blir lei seg? HI hverken skjemmer andre eller tvinger andre til ågjøre noe de ikke vil. Hun sier bare sin mening om saken. Det er fantastisk at vi har ytringsfrihet og så lenge man ikke bruker den til å tråkke på andre så kan man si det man har på hjertet. Jeg kan likefullt si at jeg ble lei meg av at du kaller et foster for en klump og ikke et menneske, men jeg kan jo ikke nekte deg å mene det. Når mener du at et foster blir et menneske og hva mener du forresten med din siste setning? Vel, nå kan man vel nesten garantere for at HI postet denne tråden for å provosere, hva ellers er grunnen?Jeg har aldri selv tatt abort, kunne ikke fått meg til å gjort det, men jeg skjønner at der finnes situasjoner der abort er eneste utvei for noen, og at det er deres rett til å få et slikt inngrep gjort under skjepelige omstendigheter. Tror heller ikke at de fleste kvinner som får en abort utført gjør dette med et lett sinn. Derfor mener jeg også at det å være imot abort ikke er noe å diskutere. Alle har rett til sine meninger, og de som er imot abort står i sin fulle rett til å ikke få noe slikt utført selv. Det å bringe en sak som dette opp for diskusjon er i mitt hode ene og alene for å hevde seg og sine meninger som det eneste rette, med håp om abortforbud som den endelige agenda. Og det burde ingen med vettet i behold ønske. Jeg anser vel ikke barnet i magen som et selvstendig liv før det er begynt å bevege på seg, og kan reagere på stimuli. En celleklump med et bankende hjerte i uke 7 f.eks anser jeg derfor ikke som liv, i ordets riktige betydning. Det er potensiale til liv, verken mer eller mindre. Det med at aborterte embryo blir brukt i utvikling av vaksiner var ment som en liten tankevekker om at alt er godt for noe, også abort. Så hvis en er for vaksiner, så bør en vel i teorien også være for abort når den som står i situasjonen anser det er nødvendig. Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Merkelig. Du mener altså at alle må få ha sine meninger, men at man ikke skal diskutere det høyt fordi det kan støte de som har abortert. Om man blir støtt av at noen er imot tyder i mine øyne på at de har et problem med valget de tok. Jeg har inntrykk av at mange som argumenterer for ytringsfrihet samtidig har veldig liten ytringstoleranse. Mye av dette henger nok sammen med at de bruker følelser som argument for og imot, nettopp slik du gjør. Er man for ytringsfrihet må man derimot tåle at andreytrer seg uavhengig om det er sårt for noen at andre har andre meninger. Abort kan ikke og bør ikke være tabu. Et embryo i uke 7 er en levende organisme, sett i lys av biologi. Det kan man jo heller ikke fornekte. Embryoet utvikler seg til fetus og etterhvert et ferdigutviklet menneske gjennom naturens mest kompliserte, kontrollerte celledeling. Vet du forresten når et foster begynner å bevege seg og reagere på stimuli? Ganske så tidlig kan man observere spontanbevegelser hos et embryo, dette et tegn på kontinuerlig utvikling av nervesystemet. Det er nokså søkt å mene at er man for vaksiner så må man også være for abort, men jeg tolerer at du mener det. Jeg er forøvrig for selvbestemt abort, men kommet aldri til å se på de kvinnene som har tatt abort som svake individer som ikke kan høre andres meninger. Tvert imot tenker jeg på dem som like sterke og selvstendige som den gjengse norske kvinne. Den samme oppfatning som den norske lov legger til grunn for selvbestemt abort-at kvinnen vet best selv. Anonymous poster hash: 07780...410 Du misforstår hele poenget mitt. Jeg har da ingen plass sagt at det ikke skal diskuteres pga. at kvinner som har tatt abort blir støtt av det. Dette er ord du legger i min munn, og det vil jeg ha meg frabedt. Man må gjerne mene hva man vil, men jeg er ikke for at det er greit å diskutere abort på denne måten, fordi agendaen til de som ønsker å diskutere det høyt er stort sett å gjøre abort ulovlig. Og det er det som er provoserende. Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Nå var det ikke min agenda, å gjøre abort ulovlig. Ville bare lufte noen tanker. HI. Anonymous poster hash: fbc5d...291
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #21 Skrevet 3. mars 2015 Jeg mener på ingen måte å provosere noen. Har bare tenkt en del på temaet siden jeg så den andre tråden om designbabyer. Der kom det frem at i Sverige er det selvbestemt abort til uke 18. Det synes jeg er helt forferdelig å tenke på. Derfor lurte jeg på hvordan dere ser på saken. Når er det et foster? Når begynner livet egentlig? Hvorfor noen føler for å blande inn KRF i denne diskusjonen aner jeg ikke... Anonymous poster hash: fbc5d...291 En selvbestemt abortgrense så lang som 18 uker er forøvrig for meg også helt uforståelig og hårreisende. Man trenger ikke gå nesten et halvt svangerskap før man bestemmer seg, det er absolutt unødvendig. Hvis det er dette du HI hadde som hensikt å diskutere burde det kommet klarere frem i hovedinnlegget ditt, for det er noe helt annet enn å være for eller imot abort i seg selv. Om man skal ta abort eller ikke bør bestemmes i de første par ukene etter at man har fått påvist graviditet. Til og med 12 uker kan være å dra det litt langt ut. Kanskje 8 - 10 uker hadde vært tid nok. Men det igjen kommer jo an på hvor tidlig man finner ut at man er gravid, og kanskje det derfor er nødvendig å ha 12 uker som en grense. De som tar abort har jo mest sannsynlig ikke et ønske eller plan om graviditet, og finner det gjerne ikke ut så tidlig som mange av oss andre som bærer på, eller har, planlagte babyer, og jeg synes det er rett og rimelig at de har litt tid til å tenke seg om for en slik stor beslutning. Men mer enn 12 uker er jeg ikke for. Ved veldig lang abortfrist setter man jo også kvinner som opprinnelig ikke ønsker abort i større risiko for å bli presset/overtalt til abort av menn som ikke ønsker å bli fedre, eller øvrig familie for den saks skyld. Og designerbabyer som nevnt. Dog, jeg kan ikke forstå meg på de kvinner som kommer så langt i graviditeten for så å avslutte et svangerskap på bakgrunn av kjønn f.eks. Da er det bedre å reise for å få selektert ut kjønn via prøverør, om det er så viktig. Anonymous poster hash: 48a4f...c5c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #22 Skrevet 3. mars 2015 Ja, jeg var nok ikke tydelig nok i HI. Det var grensen for abort jeg hadde problemer med. Forøvrig helt enig med deg. Anonymous poster hash: fbc5d...291
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #23 Skrevet 3. mars 2015 Ved veldig lang abortfrist setter man jo også kvinner som opprinnelig ikke ønsker abort i større risiko for å bli presset/overtalt til abort av menn som ikke ønsker å bli fedre, eller øvrig familie for den saks skyld. Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Snakk om å umyndigjøre kvinner. Det er altså bedre at staten bestemmer enn av partner/familie evt skal kunne påvirke. Jeg tiltro til dagens kvinner om at de selv kan ta en avgjørelse. De som presses vil presses uavhengig av om fristen er 6 uker, 12 uker eller 18 uker. Anonymous poster hash: 58c17...f67
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #24 Skrevet 3. mars 2015 Ved veldig lang abortfrist setter man jo også kvinner som opprinnelig ikke ønsker abort i større risiko for å bli presset/overtalt til abort av menn som ikke ønsker å bli fedre, eller øvrig familie for den saks skyld. Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Snakk om å umyndigjøre kvinner. Det er altså bedre at staten bestemmer enn av partner/familie evt skal kunne påvirke. Jeg tiltro til dagens kvinner om at de selv kan ta en avgjørelse. De som presses vil presses uavhengig av om fristen er 6 uker, 12 uker eller 18 uker. Anonymous poster hash: 58c17...f67 Jeg har da også tiltro til dagens kvinner og deres evne til å ta egne avgjørelser, det er nå faktisk kvinners rett til å bestemme selv jeg har skrevet om her i tråden, men det betyr ikke at jeg ikke er klar over at det også finnes de der ute som kanskje ikke er sterk nok til å motstå langvarig press fra mann eller familie. Det er faktisk stor forskjell på et par uker med press, og opptil 14 uker, i de tilfeller hvor dette er aktuelt. Det bør vel du også skjønne? Anonymous poster hash: 48a4f...c5c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #25 Skrevet 3. mars 2015 Ved veldig lang abortfrist setter man jo også kvinner som opprinnelig ikke ønsker abort i større risiko for å bli presset/overtalt til abort av menn som ikke ønsker å bli fedre, eller øvrig familie for den saks skyld. Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Snakk om å umyndigjøre kvinner. Det er altså bedre at staten bestemmer enn av partner/familie evt skal kunne påvirke. Jeg tiltro til dagens kvinner om at de selv kan ta en avgjørelse. De som presses vil presses uavhengig av om fristen er 6 uker, 12 uker eller 18 uker. Anonymous poster hash: 58c17...f67 Jeg har da også tiltro til dagens kvinner og deres evne til å ta egne avgjørelser, det er nå faktisk kvinners rett til å bestemme selv jeg har skrevet om her i tråden, men det betyr ikke at jeg ikke er klar over at det også finnes de der ute som kanskje ikke er sterk nok til å motstå langvarig press fra mann eller familie. Det er faktisk stor forskjell på et par uker med press, og opptil 14 uker, i de tilfeller hvor dette er aktuelt. Det bør vel du også skjønne? Anonymous poster hash: 48a4f...c5c Nei, det ser jeg ikke. Det eneste du oppnår med din argumentasjon er at kvinner skal sees på som svake og beskyttes mot å ta egne valg. Anonymous poster hash: 58c17...f67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå