DramaMama Skrevet 3. mars 2015 #26 Skrevet 3. mars 2015 Vi har også alt i andre etasje... Har stue, kjøkken, bad, 3 soverom og walk-in-closet oppe. Nede har vi gang, gjesterom, større bad, kjellerstue, vaskerom og bod. Jeg ser ikke helt problemet - ja, hele huset må vaskes, men det må det da uansett hvordan rommene er fordelt på de ulike etasjene...?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #27 Skrevet 3. mars 2015 Så usympatiske dere er! Jeg oppfatter det ikke som om HI syter i det hele tatt. Jeg skjønner at hun kan ønske å lufte tankene sine her uten å bli beskylt for å være bortskjemt og utakknemlig. Vet du hva? Jeg har det litt som deg, vi flyttet hit for 1 år siden, og jeg angrer skikkelig på at jeg gikk med på å kjøpe et hus uten badekar, balkong og vedovn. For ingen av de tingene kan ettermonteres, og jeg savner de tre tingene daglig, men jeg må lære meg en måte å leve med det på. Lykke til! Håper du venner deg til det, og at dere slipper å flytte Anonymous poster hash: 113ba...27d
MTF Skrevet 3. mars 2015 #28 Skrevet 3. mars 2015 Vi har nettopp bygget hus og valgte å ha inngang, stue, kjøkken bad, gjestetoalett og vårt soverom oppe. Nede har vi vaskerom med egen inngang, bod, gjesterom, to soverom (ungene sine), bad og stue. Er veldig fornøyd med planløsningen. Vi var veldig bevisst på at vi ville ha vår og ungenes soner adskilt. Praktisk å ha det mer samlet når de er små, men etterhvert som de vokser til er det veldig greit at de er litt mer adskilt. Vi bruker også stuen nede, like mye som oppe i grunn, men har aldri sett på det som et problem. Alt blir vasket og støvsuget etter behov og fast hver fredag. Veldug glad vi valgte kjellerstue i stede for loftstue i hvertfall Når ungene (som er 10 og 7,5 år) har besøk er det veldig greit at de kan styre på nede. Er mye mer stille å ha en kjellerstue enn en loftstue. Et vennepar av oss har loftstue og tre unger. Når vi er på besøk der og ungene er oppe (hvor også rommene deres er) er det veldig mye mer bråk enn hos oss. Det sier de selv også, og at de angrer på den løsningen og at de kunne ønske de hadde valgt som oss med eget soverom og bad i sin sone mens ungene hadde sitt for seg selv.
MTF Skrevet 3. mars 2015 #29 Skrevet 3. mars 2015 Vi har nettopp bygget hus og valgte å ha inngang, stue, kjøkken bad, gjestetoalett og vårt soverom oppe. Nede har vi vaskerom med egen inngang, bod, gjesterom, to soverom (ungene sine), bad og stue. Er veldig fornøyd med planløsningen. Vi var veldig bevisst på at vi ville ha vår og ungenes soner adskilt. Praktisk å ha det mer samlet når de er små, men etterhvert som de vokser til er det veldig greit at de er litt mer adskilt. Vi bruker også stuen nede, like mye som oppe i grunn, men har aldri sett på det som et problem. Alt blir vasket og støvsuget etter behov og fast hver fredag. Veldug glad vi valgte kjellerstue i stede for loftstue i hvertfall Når ungene (som er 10 og 7,5 år) har besøk er det veldig greit at de kan styre på nede. Er mye mer stille å ha en kjellerstue enn en loftstue. Et vennepar av oss har loftstue og tre unger. Når vi er på besøk der og ungene er oppe (hvor også rommene deres er) er det veldig mye mer bråk enn hos oss. Det sier de selv også, og at de angrer på den løsningen og at de kunne ønske de hadde valgt som oss med eget soverom og bad i sin sone mens ungene hadde sitt for seg selv. Tja, spørs om jeg egentlig svarte deg på spørsmålet nå, men tenkte kanskje det var noe lignende planløsning bortsett fra at dere har inngangen nede
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #30 Skrevet 3. mars 2015 Jeg har det ikke helt på samme måte, men vi har inngang i første etasje, hvor det er en stor hall, gjesterom, lager og vaskerom. I andre etasje har vi kjøkken, to bad, fire soverom og stue. I tredje etasje har vi "fin-stue" med utsikt (og et kontor). Det er utrolig mye mer å vaske, så jeg skjønner deg godt!! Jeg har heldigvis vaskehjelp og uten den vet jeg at det hadde blitt utrolig rotete og skittent (noe jeg hater). Jeg syns ikke trappene gjør noe, men jeg merker jo at jeg selv ikke går så ofte opp i finstuen som jeg tenkte jeg kom til å gjøre, pga trappen ;D Jeg tenker at du kan komme til å bli vant med trappene, men at vaskingen kommer alltid til å bli et styr for dere. Kanskje det er noen vane-endringer som skal til? For eks at dere deler på ansvaret? Du har ansvar for en etasje og han for en annen? Eller at dere vasker soverommene mindre hyppig? De vises vel ikke, selv om man går inn der (man kan vel lukke døren?) Vi har jo et SKIKKELIG rotete lager, vaskerom og gjesterom, men de dørene holdes lukket. Ikke mange som ser det. Hallen holdes noenlunde ryddig og det er det folk ser når de kommer inn. LYKKE til i alle fall! Det er jo ikke bare bare å flytte heller! Anonymous poster hash: 17070...236
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #31 Skrevet 3. mars 2015 Ulempen med å habarnas oppholdsrom oppe er at de høres mye bedre. Best å ha dem under seg. Anonymous poster hash: d29f8...f16
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #32 Skrevet 3. mars 2015 Slutter meg til rekkene som synes du syter. Men det er jo viktig å trives der man bor, så det kan godt hende flytting er den beste løsningen for dere. Jeg blir litt betenkt av at du planlegger barn om du føler deg sliten av å gå opp en trapp mange ganger daglig. Anonymous poster hash: 4fa07...ac2
MissYou Skrevet 3. mars 2015 #33 Skrevet 3. mars 2015 Slutter meg til rekkene som synes du syter. Men det er jo viktig å trives der man bor, så det kan godt hende flytting er den beste løsningen for dere. Jeg blir litt betenkt av at du planlegger barn om du føler deg sliten av å gå opp en trapp mange ganger daglig. Anonymous poster hash: 4fa07...ac2 Å herregud den siste setningen.?! Må dere dra inn en slik setning uansett hva det dreier seg om?? Skjerpings!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #34 Skrevet 3. mars 2015 Her så bor vi omtrent som deg. Vi har stue, kjøkken, soverom og vaskerom i øverste etasje. I etasjen under har vi 3 soverom, gang, bad og bod. Før jeg bodde her, så bodde jeg i hus som var motsatt. Jeg trives mye bedre med å ha det sånn. På sommeren er det en stor fordel, da er det godt og kjølig på soverommene. Og spesielt positivt for barna som legger seg tidligere enn meg, ikke like lang tid til å få lufte gjennom rommet. Om det er varmt i stien er det ikke så ille, der står da dør og vindu bare åpent, og vi sitter mest ute. Da barna har venner på besøk så er det veldig deilig at de er nede, vi hører ikke så godt at de bråker. Da vi hadde soverom over stua, så bråkte det veldig mye ned da de hadde venner på besøk. Vil tro at du blir vant til det, og da du får barn kanskje du vil se mye mer positivt på det. Anonymous poster hash: ef1e5...b81
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #35 Skrevet 3. mars 2015 Jeg bor i blokk, i en leilighet på 35 kvm, midt i byen, uten heis, sammen med en hund, kjæresten og snart en liten baby, skulle GJERNE hatt noe større, men det har vi ikke råd til ennå, å vi klarer oss UTEN å syte ! Anonymous poster hash: 8f722...e0b
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #36 Skrevet 3. mars 2015 Tusen takk for alle svar, både positive og negative. Ser litt annerledes på saken nå, og kommer sikkert til å venne meg etterhvert da det ikke er bare bare å flytte, nemlig. Og kjøkkenet og badene hadde jeg savnet, da alle husene jeg har sett på ikke er i nærheten av huset vårt. Ha en fin dag dere:) PS. Dere som mener at jeg syter, dere får bare mene det, som om dere aldri syter for noe yeah right! Anonymous poster hash: 0f294...939
Kyllingbein Skrevet 3. mars 2015 #37 Skrevet 3. mars 2015 Skjønner deg egentlig godt jeg. Det er upraktisk å ha stue og kjøkken i andre etasje. Men hvis du ikke liker det, må dere bo der? Etter to år er det ingenting i veien for å selge. Lettere uten barn på slep og 😊
Pengetreet Skrevet 3. mars 2015 #38 Skrevet 3. mars 2015 Jeg har samme planløsning som deg HI, bare i mindre format. Har aldri tenkt på at det er upraktisk, men kanskje det er fordi jeg har færre kvadrat å vaske, men nå er ikke vasking min sterkeste side uansett (kremt)... Det som jeg synes er positivt med planløsningen er at jeg unngår at naboer kan se inn i stua, at datteren mi og vennene hennes kan styre nede og gå ut og inn uten at jeg blir forstyrret hver gang. At jeg har bedre utsikt, at soverommene har en levelig temperatur om sommeren. Ja det var det som jeg kom på i farta
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #39 Skrevet 3. mars 2015 Jeg kan skjønne at det er uvant å bo slik, men ser at flere her har kommet med mye positivt ved å ha det slik. Vi bor i typisk hus, med stue og kjøkken i første og soverom i andre. Trives godt vi, MEN er alltid misunnelig på mine foreldre som bor slik dere gjør om sommeren. Da er det alltid så varmt på soverommene. De har alltid behagelig temperatur på sine soverom. Om vinteren synes jeg de alltid har varmere stue enn oss. Har forresten flere i familien som har hus med stue og kjønne i andre etg. og må si at det er godt å komme opp i ei stue, den oppleves ofte litt lysere når den ligger i første etg. Det med unger i første istedefor andre etg. har jeg på følelesen at vi vil kjenne på den om ikke så lenge - nå begynner ungene å ville leke alene på rommene sine og ta med venner hjem. Så lukk dører og hold gangen i orden så blir det bra Anonymous poster hash: 16a3c...06f
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #40 Skrevet 3. mars 2015 Vi har mye likt som dere, HI, bare større (har fem barn). Tror mye av grunnen til at du får pes her er at dette er en veldig vanlig løsning, samtidig som de fleste her har barn å rydde og vaske etter også, og må ta hele boarealet i bruk. Vi har heller ikke mulighet til vaskehjelp, men tar litt av gangen. (Og av og til må det bare flyte litt. Ikke mange ettermiddager og helger vi er hjemme...) Anonymous poster hash: cc169...744
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #41 Skrevet 3. mars 2015 Jeg forstår deg! Jeg bodde slik i nesten fire år. Jeg HATET det. Jeg har ingenting imot å gå i trapper dagen lang - men når en er gørrsliten etter aktiv og tung dag på jobb, du har handlet mat for et par tusen kroner, så må du løpe opp og ned den fordømte trappa for å hente flere bæreposer hundre ganger! Så når ungene kommer, må du ha dem på armen i tillegg, eventuelt høre dem skrike etter deg om du skulle driste deg til å ta det alene... GRØSS! Vaskingen syntes jeg var enkel. Jeg vasket stort sett 2. etg 1-3 ganger i uka. Entrèen og en slags hall/gang nede samt trappa ble vasket etter behov. Ofte tok jeg det samtidig med husvasken i 2. etg. Soverommene ble tatt 1 gang i uken, eller også annenhver uke av og til, hvis jeg ikke så det var skittent og jeg ikke orka styre med det. Vi flyttet blant annet på grunn av romløsningen. Den var ikke riktig for oss. Nå har vi soverom oppe og stue og kjøkken i første. Trives MYE bedre, men føler faktisk det er mye mer støvete i dette huset... Må tørke støv hele tiden, det måtte jeg ikke i det andre. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men jeg ser for meg at støvet fra to etasjer daler ned i første, og at det blir så mye fordi vi faktisk oppholder oss i første. I det andre huset oppholdt vi oss jo bare i 2. etg, så det ble mindre støv oppe, og nede var det betydelig mindre møbler å tørke støv av. Merket sjeldent at det var noe særlig støv nede, annet enn på vaskerom og soverom (grunnet klær og sengetøy). Anonymous poster hash: a25e7...a0c
Sint naken biltyv Skrevet 3. mars 2015 #42 Skrevet 3. mars 2015 I lands problem. Skaff deg litt perspektiv eller flytt eller noe
Hjertefru Skrevet 3. mars 2015 #43 Skrevet 3. mars 2015 Ser ikke helt problemet så lenge dere har bad og et soverom oppe. Ingen grunn til å fly i trapper hele dagen da. Når dere får barn kan dere jo ha barnet inne hos dere. Funker fint de første par åra
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2015 #44 Skrevet 3. mars 2015 Sorry, men jeg måtte le litt I huset til pappa må han løpe opp hele 4 trapper for å komme seg fra soverom til kjøkkenet. Tro det eller ei, men han ELSKER huset sitt Anonymous poster hash: e0ddb...af2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå