Gå til innhold

Disneyworld uten stedatter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 8 år og mannen min en datter på 8 år. Begge bor fullt hos oss.

Stedatteren min sin mor jobber mye og har vanlig samvær. I påsken skal datteren være her da mor plutselig skulle bort. Vi må begge jobbe og tanken var Sfo og så reise på hytta til mine foreldre på fredagene.

Min datter "kari" sin far bor i utlandet. Han kommer hit en gang i måneden og har en leilighet han og Kari bor i.

Nå har han spurt meg om å ta Kari med til USA i påsken. Han skal hente henne og de flyr sammen til disneyworld. Der skal de bo på luksushotell. Jeg vet han har bestilt full pakke: frokost med disneyprinsesser, hotell ved inngangen til disney osv. Broren hans med familie kommer også. I tillegg skulle de møte besteforeldrene.

Kari har en far med svært mye penger. Han skjemmer henne bort, og forguder henne. Sender henne brev, bilder, ringer og skyper. En god far selv om han bor i utlandet.

Men hva med stedatteren min på samme alder som Kari. Kari får en fantastisk ferie og kommer hjem med koffert full av gaver og minner. Stedatter min må på Sfo og på hyttetur.

Det skal sies at Kari alltid kommer hjem med en fin gave til stesøsteren. Men likevel. Datteren min får en flott opplevelse, men jeg kjenner det i magen med tanke på stedatter.

De har bodd sammen siden de var 3 år og tenker på hverandre som søstre.

Det er ikke aktuelt å sende stedatter på turen. Hun kjenner ikke far til datteren min noe særlig, snakker ikke språket og jeg er helt sikker på at far ønsker å ha mest mulig tid med sin datter.

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Anonymous poster hash: 5c8e2...425

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke på hytta på fredagene, men selvsagt på helligdager.

Skrevet

Ingenting å gjøre her, vel?

Sånn er livet.

Anonymous poster hash: f18d4...060
Skrevet

Jeg har en datter på 8 år og mannen min en datter på 8 år. Begge bor fullt hos oss.

Stedatteren min sin mor jobber mye og har vanlig samvær. I påsken skal datteren være her da mor plutselig skulle bort. Vi må begge jobbe og tanken var Sfo og så reise på hytta til mine foreldre på fredagene.

Min datter "kari" sin far bor i utlandet. Han kommer hit en gang i måneden og har en leilighet han og Kari bor i.

Nå har han spurt meg om å ta Kari med til USA i påsken. Han skal hente henne og de flyr sammen til disneyworld. Der skal de bo på luksushotell. Jeg vet han har bestilt full pakke: frokost med disneyprinsesser, hotell ved inngangen til disney osv. Broren hans med familie kommer også. I tillegg skulle de møte besteforeldrene.

Kari har en far med svært mye penger. Han skjemmer henne bort, og forguder henne. Sender henne brev, bilder, ringer og skyper. En god far selv om han bor i utlandet.

Men hva med stedatteren min på samme alder som Kari. Kari får en fantastisk ferie og kommer hjem med koffert full av gaver og minner. Stedatter min må på Sfo og på hyttetur.

Det skal sies at Kari alltid kommer hjem med en fin gave til stesøsteren. Men likevel. Datteren min får en flott opplevelse, men jeg kjenner det i magen med tanke på stedatter.

Det er ikke aktuelt å sende stedatter på turen. Hun kjenner ikke far til datteren min noe særlig, snakker ikke språket og jeg er helt sikker på at far ønsker å ha mest mulig tid med sin datter.

Jeg tenker at du er en god og hjertevarm stemamma ❤

Jeg skjønner problemet. Men her er det spesielt, siden din datter skal møte pappaen sin som stedatter ikke har noe kontakt med.

Jeg tenker at hun uansett er verdens heldigste jente som er så høyt elsket. Jeg har selv opplevd å være "den andre" i en sammensveiset familie, og det slipper hun :)

Anonymous poster hash: e56e9...324

Skrevet

Hun bør få dra.

Det er jo hennes far.

Hun skal ikke straffes for at faren er rik.

Og faren må jo få gjøre som han vil når hun er der??

Skrevet

Datteren din må absolutt få lov til å dra. Så får dere gjøre det dere kan for stedatter. Sånn er dessverre livet når man har mine og dine barn.

Skrevet

Det blir nok litt sårt for stedatteren din, men det er ingenting du får gjort med dette.

Du kan snakke litt med din datter så hun toner ned forventningene sine litt før hun drar, ikke gnir inn hvor mye hun gleder seg liksom. Men ellers er livet på denne måten, det er ikke alltid rettferdig og sånn er det bare.

Fortsett å være en god og kjærlig stemor, la henne forstå i påsken at du skjønner at det er sårt og at hun er misunnelig, men ikke la henne dyrke misunnelsen. Datteren din er heldig, men det er stedatteren din også, som har en så fin familie og mange som er glad i henne.

Anonymous poster hash: 75502...1ee
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt problemet, men det er jo som andre skriver: Dette er jentas far, og han må jo få gjøre fine ting med datteren sin. Har dere ingen mulighet til å gjøre noe litt mer "ekstra" for stedatteren din? Hotellovernatting med badeland i stedet for hyttetur, for eksempel? Kino eller teater og spise ute? Ett eller annet som er litt mer utenom det vanlige? 

Selv om det ikke er noe moro når den lærdommen skal inn, så er det en viktig del av det å leve å lære at ikke alle får likt hele tiden.

Anonymous poster hash: 42746...d42
Skrevet

Selvfølgelig må hun få dra. Og om det er uaktuelt at stesøsteren blir med, så er det ikke noe å gjøre med dette, annet enn at hun må lære at verden dessverre er urettferdig. Kanskje ordne noe litt ekstra for henne enn det som er planlagt i ferien om mulig, men det kommer jo ikke opp mot det "Kari" får uansett.

Anonymous poster hash: e6b39...6bb
Skrevet

Jeg skjønner at du føler på dette, men jeg tenker at du uansett ikke bør nekte datteren din denne turen. Stedatteren din får en forsmak på hvordan verden fungerer og hun vil nok oppleve dette som litt vanskelig. Har dere mulighet til å gjøre noe ekstra for henne en dag? En opplevelse utenom det vanlige?

Skrevet

Dette får du ikke gjort noe med.

Du er en snill stemamma for din stedatter og det er bra! Husk at hennes egen mamma står fritt til å ta med henne på turer og gjøre ekstra stas på henne. Kanskje dere kan finne på noe ekstra med jenta i starten av ferien, kinotur, shopping eller noe hun gjerne vil.

Disse jentene har to foreldre som ikke bor sammen, det er bare slik at det vil bli forskjeller.

Skrevet

Tenker at det er lite dere får gjort med dette. Faren må få gjøre som han vil, og han bør få ha tid alene med datteren og absolutt ikke bli spurt om å ha med flere barn. Datteren din vil jo få god tid med både far og øvrig familien.

Selv om de anser seg som søsken er de ikke det og de har forskjellig utgangspunkt.

Om dere har fri torsdag-mandag i påsken blir det ikke så mange dager på SFO. Har hun ikke besteforeldre hun kan få besøke isteden for SFO? Noe spesielt dere kan gjøre ellers?

Anonymous poster hash: c7bba...d51

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Du høres helt fantastisk ut, hi, og er i helt andre enden av stemor-skalaen enn det min var <3

Som andre her sier, du kan ikke nekte din datter å dra! ;) (det vil du helt sikkert ikke)

Stedatteren din kommer helt sikkert til å kose seg med litt ekstra oppmerksomhet fra dere på hyttetur, også får hun en av livets lekser i samme slengen. Sånn er det bare, men dere kan jo kose dere masse dere også :)

Skrevet

Selvfølgelig skal datteren din dra. Livet er ikke rettferdig . Vil sikkert dukke opp ting stedatteren din skal som ikke datteren din skal også.

Skrevet

Nå er det jo ikke dere som diskriminerer her, hun drar med sin far som bor i utlandet. Jeg hadde forstått at dere måtte ha tatt begge jentene med hvis DERE dro til Disney World, men man kan ikke prakke en ekstra unge på en som verken har biologisk eller annen tilknytning til denne ungen. Jeg har to barn som mistet sin far, de har flere hundre tusen på konto hver. Mine to yngste, som har en annen far (som jeg er gift med) har ikke det, og jeg har ikke sjans i havet til å spare nesten en million til hver av dem. Urettferdig? Ja, men sånn er livet.

Anonymous poster hash: 49e18...b8a

Skrevet

Sånn er livet...

Ellers kan det jo hende stedatteren din synes det er kjempefint å få pappen sin helt "alene" i påsken. Gjør ekstra stas på henne de dagene dere har fri. Kom opp med noen alternativer hun kan velge mellom som badeland, hotellovernatting o.l. hvis hun synes hytta er kjedelig. Kjedelig som i at dere "alltid" er der.

Anonymous poster hash: ae98a...04d
Skrevet

Du virker som en god stemor. Du må la din datter få dra. Men hvis pappaen til datteren din er så fantastik, hva med å prøve å overtale han til å ta med stedatteren din også? Forklar hvor mye det ville betydd for din datter at søsteren får bli med.

Skrevet

Ikke spør om far til din datter kan ta med stedatter. La nå datteren din få ha pappan sin selv og hennes familie. Altså det er ikke rettferdig og din datters far er ikke i familie med stedatter selv om de hos deg vokser opp som søsken.

Anonymous poster hash: cc827...5ad

Skrevet

Ikke spør om far til din datter kan ta med stedatter. La nå datteren din få ha pappan sin selv og hennes familie. Altså det er ikke rettferdig og din datters far er ikke i familie med stedatter selv om de hos deg vokser opp som søsken.

Anonymous poster hash: cc827...5ad

Helt enig.

Far og datter trenger også tid sammen, datteren din kan jo ikke noe for at hun har en ressurssterk pappa :Nikke:

Skrevet

Selvsagt skal datteren din dra! Det er ingenting galt med det.

Du skal selvsagt ikke be faren ta med stedatteren din. Det er for det første et helt urimelig spørsmål og for det andre fortjener datteren din å ga faren for seg selv.

Anonymous poster hash: 0e4b1...4bf

Skrevet

Naturligvis skal far og datter få reise på ferien sammen. Dere kan se til at de likebehandles hjemme, men utover det så må det nødvendigvis bli slik at de har ulike erfaringer med sine foreldre ellers.

Skrevet

Du skal selvsagt ikke be faren ta med stedatteren din. Det er for det første et helt urimelig spørsmål og for det andre fortjener datteren din å ga faren for seg selv.

Hvorfor er det et helt urimelig spørsmål? Nå har jeg ikke skilte foreldre, men vi hadde ofte med venner av meg på ferie, det var helt normalt. Så hvorfor ikke en stesøster? Eller blir det annerledes når foreldrene ikke er sammen?

Skrevet

Hvorfor er det et helt urimelig spørsmål? Nå har jeg ikke skilte foreldre, men vi hadde ofte med venner av meg på ferie, det var helt normalt. Så hvorfor ikke en stesøster? Eller blir det annerledes når foreldrene ikke er sammen?

Blir jo litt anderledes når jenta ikke bor permanent med far, de trenger tid sammen på en annen måte. Og jeg regner med at du ikke hadde med venner til USA på ferie, blir noe annet å ta med venner på hyttetur eller ferie til Danmark.

Skrevet

Blir jo litt anderledes når jenta ikke bor permanent med far, de trenger tid sammen på en annen måte. Og jeg regner med at du ikke hadde med venner til USA på ferie, blir noe annet å ta med venner på hyttetur eller ferie til Danmark.

Nei, i USA har jeg aldri vært. Vi var på en utenlandsferie i løpet av min oppvekst, og det var nettopp Danmark. Jeg regner med den turen var minst like stor for meg og mine foreldre som denne USA-turen er for denne rike faren. Og da hadde jeg faktisk med to venner.

Men argumentet med tid sammen kan jeg til en viss grad forstå.

Skrevet

Nei, i USA har jeg aldri vært. Vi var på en utenlandsferie i løpet av min oppvekst, og det var nettopp Danmark. Jeg regner med den turen var minst like stor for meg og mine foreldre som denne USA-turen er for denne rike faren. Og da hadde jeg faktisk med to venner.

Men argumentet med tid sammen kan jeg til en viss grad forstå.

Jeg regner og med at det kommer til å "dryppe" litt på denne stesøsteren også etterhvert, hun får sikkert også være med stesøsteren på turer etterhvert.

Men hvis jeg hadde vært denne faren så ville jeg jo ønsket å tilbringe ferien med mitt barn iom at vi ikke sees så mye. Det blir også noe annet å ha med to åtteåringer enn å ha med to større barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...