Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #1 Skrevet 2. mars 2015 Er det OK? Anonymous poster hash: 8fb9e...833
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #3 Skrevet 2. mars 2015 Jeg gjorde det dengang jeg var 16/17, men håper inderlig jeg slipper den problemstillingen med egne barn. I dag ville jeg sagt definitivt nei. Umyndig, ergo jeg bestemmer. Anonymous poster hash: 602a9...865
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #4 Skrevet 2. mars 2015 Jeg var nå overhodet ikke klar for det som 17-åring ihvertfall. Jeg bodde hjemme til jeg var 19, og bodde alene til jeg var 24 før jeg flyttet sammen med kjæresten. Jeg mener det er sunt å bo alene litt først, klare seg selv, finne sin egen selvstendighet og selvtillit, vite at man er i stand til å stå på egne ben. Synes ikke en ungdom på videregående skole er gammel nok til å få samboer. Anonymous poster hash: 1cfac...7e1
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #5 Skrevet 2. mars 2015 Går det an å eventuelt stoppe en slik flytteprosess? Anonymous poster hash: 8fb9e...833
Gjest Zaria Skrevet 2. mars 2015 #7 Skrevet 2. mars 2015 Nei det er ikke greit i mine øyne. I den alderen er de ikke voksne nok til å forstå alt det innebærer😃
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #8 Skrevet 2. mars 2015 Men hva om det var snakk om å flytte med en venn eller vennine? Umiddelbart etter å ha lest tråden så tenkte jeg at det ikke var greit å flytte med kjæresten. Men etter å ha tenkt meg om så flyttet jeg hjemmefra da jeg var 15 år. Bodde sammen med en vennine et år, alene et år, og deretter sammen med kjæreste. Var ingen forskjell på å bo alene eller sammen med noen på den alderen for jeg veldig sosial og var sammen med venner hele tiden uansett. Det vil si hele tiden - på skolen og etterpå, spiste middag sammen, og sov hos hverandre som oftest. Så jeg vil si det er greit egentlig. Kommer an på personen selv. Jeg har alltid hatet å være alene så jeg foretrakk alttid å ha noen sammen med meg uansett. Anonymous poster hash: ba488...c00
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #9 Skrevet 2. mars 2015 Hvor mye under 18 er vedkommende? 17, men liten oppfølging fra familie, der nesten ingen har fullført vgs og samtlige fått barn tidlig. Det er ingenting unormalt med en slik historie, mange har det slik, men jeg er bekymret for framtida.. Anonymous poster hash: 8fb9e...833
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #11 Skrevet 2. mars 2015 Hvor mye under 18 er vedkommende? 17, men liten oppfølging fra familie, der nesten ingen har fullført vgs og samtlige fått barn tidlig. Det er ingenting unormalt med en slik historie, mange har det slik, men jeg er bekymret for framtida.. Anonymous poster hash: 8fb9e...833 Med disse tilleggsopplysningene ville jeg satt som krav at vedkommede skulle fullføre vgs og fylle 18 før de flytter sammen. Man trenger ikke å sende ungdommene inn i "den sanne fortapelse" med åpne øyne. Anonymous poster hash: 20ebe...fb6
JessicaM50 Skrevet 2. mars 2015 #12 Skrevet 2. mars 2015 (endret) Jeg bor med kjæresten og er under 18. Synes det er dumt å se at enkelte er bastante når det gjelder hvem som er moden/umoden, det kan man definitivt ikke vite ut i fra alder. Begge går på skole og vi klarer oss superfint! :-) Nå skal det være sagt at jeg kjenner mange på min alder som jeg ikke ville anbefalt å flytte ut. Endret 2. mars 2015 av JessicaM50
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #13 Skrevet 2. mars 2015 Jeg bor med kjæresten og er under 18. Synes det er dumt å se at enkelte er bastante når det gjelder hvem som er moden/umoden, det kan man definitivt ikke vite ut i fra alder. Begge går på skole og vi klarer oss superfint! :-) Nå skal det være sagt at jeg kjenner mange på min alder som jeg ikke ville anbefalt å flytte ut. Det at du er her inne er vel et godt tegn på at du burde bodd hjemme hos mamma og pappa en stund til... Anonymous poster hash: fbf71...6e0
JessicaM50 Skrevet 2. mars 2015 #14 Skrevet 2. mars 2015 Jeg bor med kjæresten og er under 18. Synes det er dumt å se at enkelte er bastante når det gjelder hvem som er moden/umoden, det kan man definitivt ikke vite ut i fra alder. Begge går på skole og vi klarer oss superfint! :-) Nå skal det være sagt at jeg kjenner mange på min alder som jeg ikke ville anbefalt å flytte ut. Det at du er her inne er vel et godt tegn på at du burde bodd hjemme hos mamma og pappa en stund til... Anonymous poster hash: fbf71...6e0 Jøssenavn så hyggelige vi er her inne da ;-) Tja.. Ble gravid på prevensjon da, så kunne like gjerne bodd hjemme?..
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #15 Skrevet 2. mars 2015 Jeg bor med kjæresten og er under 18. Synes det er dumt å se at enkelte er bastante når det gjelder hvem som er moden/umoden, det kan man definitivt ikke vite ut i fra alder. Begge går på skole og vi klarer oss superfint! :-) Nå skal det være sagt at jeg kjenner mange på min alder som jeg ikke ville anbefalt å flytte ut. Hjernen er ikje ferdig utviklet før man er ca 25! Der betyr at man rett og slett ikke evner å reflektere godt nok før. Hvor moden man er varierer, men uansett hvor moden man føler seg er man faktisk ikke voksen i hode før etter at man er tju og litt. Anonymous poster hash: 17e09...7a6
JessicaM50 Skrevet 2. mars 2015 #16 Skrevet 2. mars 2015 Jeg bor med kjæresten og er under 18. Synes det er dumt å se at enkelte er bastante når det gjelder hvem som er moden/umoden, det kan man definitivt ikke vite ut i fra alder. Begge går på skole og vi klarer oss superfint! :-) Nå skal det være sagt at jeg kjenner mange på min alder som jeg ikke ville anbefalt å flytte ut. Hjernen er ikje ferdig utviklet før man er ca 25! Der betyr at man rett og slett ikke evner å reflektere godt nok før. Hvor moden man er varierer, men uansett hvor moden man føler seg er man faktisk ikke voksen i hode før etter at man er tju og litt. Anonymous poster hash: 17e09...7a6 Jeg siterer Rediken fra en annen tråd. (http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/144099250-kvalmende-unge-jenter/page-2) "Du vet at selv om et lite antall forskere hevder noe så betyr ikke det at man har en enighet om at det faktisk er slik. Andre forskere hevder på motsatt side at de kognitive egenskapene avtar allerede fra man er 25-år. Skulle jeg på bakgrunn av dette hevde at alle over 25-år ikke burde få barn fordi evnen til i det hele tatt å tenke går ned? Videre hevder noen forskere at evnen til problemløsning og dermed intelligensen går betydelig ned fra 45-års alderen. Skal vi følge din argumentasjonsteknikk, på bakgrunn av mer eller mindre sikker forskning, så burde man ikke få barn etter 27 års alderen. Det beste for barnet vil jo være at foreldrene har sine kognitive egenskaper (denne utgår vist) og evner å løse problemer i høyest mulig grad, "det er faktisk en stor fordel å ha hjernen på plass" (spesielt når barnet er tenåring, det er gjerne da de vanskelige problemene dukker opp sies det). Jeg mener selvfølgelig ikke dette, men det er like logisk som det du hevder."
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #17 Skrevet 2. mars 2015 Jeg flyttet sammen med kjæresten når jeg var 18 og noen mnd. Vi ble sammen rett før jeg fylte 15. I dag har vi et barn på 1 år, og er nå inne i vårt 10ende år som kjærester. For oss gikk det veldig fint å flytte sammen da, men vi hadde jo allerede vært sammen i 4 år og kjente hverandre veldig godt. Hvis det kommer en dag vår datter er i tenårene og umyndig, og vil bli samboer vil nok ikke det bli godtatt her. Man har gjerne urealistiske forventninger om hvordan det vil bli. Greit at alle må lære, men man kan jo modnes så godt det er mulig først, for et bedre utgangspunkt. Når hun er 18 kan jeg ikke nekte henne lenger. Det viktigste for meg vil være at de kjenner hverandre godt, og ikke bare har vært sammen noen mnd. Likevel.. Man er ung som 18 år. Alt under dette mener jeg er for tidlig. Så får vi se da, hva jeg ville sagt om saken om 16 år fra nå Anonymous poster hash: 694d2...29e
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #18 Skrevet 2. mars 2015 Hvor mye under 18 er vedkommende?17, men liten oppfølging fra familie, der nesten ingen har fullført vgs og samtlige fått barn tidlig.Det er ingenting unormalt med en slik historie, mange har det slik, men jeg er bekymret for framtida.. Anonymous poster hash: 8fb9e...833 Med disse tilleggsopplysningene ville jeg satt som krav at vedkommede skulle fullføre vgs og fylle 18 før de flytter sammen. Man trenger ikke å sende ungdommene inn i "den sanne fortapelse" med åpne øyne. Anonymous poster hash: 20ebe...fb6 Det er noe sånn jeg også tenker, at en plass må grensa gå. De har heller ikke vært sammen lenge nok til at det er så lurt. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å gjøre dette best for den det gjelder, kan barnevernet hjelpe? Kan de gå inn å enten sette lignende krav eller ta seg tid til å følge opp? Eller finnes det andre offentlige som kan hjelpe ungdommen? Anonymous poster hash: 8fb9e...833
HvittHus Skrevet 2. mars 2015 #19 Skrevet 2. mars 2015 Hvor mye under 18 er vedkommende?17, men liten oppfølging fra familie, der nesten ingen har fullført vgs og samtlige fått barn tidlig.Det er ingenting unormalt med en slik historie, mange har det slik, men jeg er bekymret for framtida.. Anonymous poster hash: 8fb9e...833 Med disse tilleggsopplysningene ville jeg satt som krav at vedkommede skulle fullføre vgs og fylle 18 før de flytter sammen. Man trenger ikke å sende ungdommene inn i "den sanne fortapelse" med åpne øyne. Anonymous poster hash: 20ebe...fb6 Det er noe sånn jeg også tenker, at en plass må grensa gå. De har heller ikke vært sammen lenge nok til at det er så lurt. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å gjøre dette best for den det gjelder, kan barnevernet hjelpe? Kan de gå inn å enten sette lignende krav eller ta seg tid til å følge opp? Eller finnes det andre offentlige som kan hjelpe ungdommen? Anonymous poster hash: 8fb9e...833 Hva slags relasjon har du til ungdommen? BV går ikke inn i saker hvor en 17 åring ønsker å flytte sammen med kjæresten. Det er ikke heldig å starte et samliv såpass tidlig, men det er heller ikke så mye hverken foreldre eller slekt kan gjøre hvis ungdommen har bestemt seg.
Elsker livet Skrevet 2. mars 2015 #20 Skrevet 2. mars 2015 Moden eller ikke, det er jo en diskusjon der noen er bastante og andre ikke. Jeg hadde helt fint vært moden nok for å flytte og stifte familie da jeg var 18, men jeg var ikke klar. Jeg var ikke ferdig på videregående, jeg hadde ikke utdannelse, jeg hadde minimal inntekt og jeg hadde ikke en formue som hadde godt av å brukes til livsopphold. Så jeg bodde hjemme til jeg var ferdig med utdannelsen. Mine egne barn får ikke bestemme hvor de skal bo før de 18 år, unntaket er om de studerer slik at det blir upraktisk å bo hjemme. Jeg vil heller ikke tillate noen å bo sammen med motsatt kjønn før de er myndige, og aller helst gift. Barna skal få økonomisk støtte om de velger å studere. Både til bil, husvære, forsikringer og livsopphold. De skal også få hjelp til å kjøpe seg bolig når de er klar for å etablere seg, og da syns jeg vi kan stille noen krav.
møa Skrevet 2. mars 2015 #21 Skrevet 2. mars 2015 Jeg flyttet sammen med kjæresten rett før jeg ble 18. Da hadde vi vært sammen ett år. Nå, 15 år og to barn etter, har vi det fortsatt like fint sammen.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #22 Skrevet 2. mars 2015 Flyttet sammen med kjæresten min 3 mnd før jeg fylte 18. Vi hadde da vært sammen et år. Mine foreldre likte det ikke å jeg angrer nå på at jeg trosset deres vilje. Kunne fint ventet noen måneder til. Jeg er fortsatt sammen med samme mann nå 11 år etterpå, men jeg håper at mine barn venter til de er 18. Anonymous poster hash: 89ee8...d7f
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #23 Skrevet 2. mars 2015 Jeg ble sammen med min nåværende mann da vi var 17 og 18, vi flyttet sammen rett etter at jeg ble 18. Jeg har aldri angret på det. Vi har nå bodd sammen i 20 år, over halvparten av livet, og jeg tror en av de tingene som gjør forholdet vårt så sterkt er at vi ble voksne sammen. Selvfølgelig varierer det hvor modne 17 og 18 åringer er, men derfor må andre faktorer enn alder vurderes. Det er ikke nødvendigvis galt å flytte sammen med kjæresten så ung. Anonymous poster hash: 7b066...8e7
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #24 Skrevet 2. mars 2015 Hvordan har de tenkt å betale for husleie, mat og andre kostnader? Det samme tenker jeg du som er under 18 her inne. Hvordan betaler dere for alle utgifter? Anonymous poster hash: e0255...a68
JessicaM50 Skrevet 2. mars 2015 #25 Skrevet 2. mars 2015 Hvordan har de tenkt å betale for husleie, mat og andre kostnader? Det samme tenker jeg du som er under 18 her inne. Hvordan betaler dere for alle utgifter? Anonymous poster hash: e0255...a68 Synes ikke noe om å brette ut om noe så privat som økonomien vår, men poenget er vel at vi klarer oss mer enn bra nok økonomisk. Vi setter riktig nok alltid opp budsjett til hver måned og har god kontroll over pengene våre, og det tror jeg er en av grunnene til at vi klarer oss såpass bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå