Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #1 Skrevet 1. mars 2015 Hva gjør dere hvis dere føler at dere vil være hjemme fra jobb en da? Ringer dere syke eller drar dere på jobb? Jeg har nå jobbet i litt over 1 år etter mange år som hjemmeværende, er nå 36 år og dette er min første jobb. Trives godt på jobb og liker oppgavene på kontoret, men føler at jobben spiser opp det meste av min fritid. Mindre tid til barna, mannen, huset og egentid! Jeg har mange ganger ringt meg syk eller syke barn, men får dårlig samvittighet etterpå. Hva gjør dere i lignende situasjoner og hvordan føler dere i forhold til jobb og fritid? Anonymous poster hash: ba2dd...556
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #2 Skrevet 1. mars 2015 Er aldri bort fra jobb hvis jeg ikke er syk!!! Og da skal jeg helst være sengeliggende! Anonymous poster hash: b7dda...c29
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #3 Skrevet 1. mars 2015 Bruker fleksitid eller ferie på sånt. Egenmelding og sykt barn er for sykdom. Sykt barn kunne jeg ikke brukt på annet da vi uansett har brukt de godt og vel opp på nettopp sykt barn de siste årene. Anonymous poster hash: ca1c7...93d
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #4 Skrevet 1. mars 2015 Du tuller? Så klart er man ikke hjemme om man ikke er syk! Da jobber man heller redusert. Arbeidsgiver skal vel ikke betale for at du vil ha mer tid hjemme? Dette må jo være tull!! Anonymous poster hash: 24694...4bc
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #5 Skrevet 1. mars 2015 Har du ikke 5 uker ferie i løpet av året? Anonymous poster hash: c1893...134
Gjest Sekretøsa Skrevet 1. mars 2015 #6 Skrevet 1. mars 2015 Hæ? Er da ikke hjemme med mindre jeg eller ungene er syke...? Da må du jobbe redusert da
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #7 Skrevet 1. mars 2015 Hva gjør dere hvis dere føler at dere vil være hjemme fra jobb en da? Ringer dere syke eller drar dere på jobb? Jeg har nå jobbet i litt over 1 år etter mange år som hjemmeværende, er nå 36 år og dette er min første jobb. Trives godt på jobb og liker oppgavene på kontoret, men føler at jobben spiser opp det meste av min fritid. Mindre tid til barna, mannen, huset og egentid! Jeg har mange ganger ringt meg syk eller syke barn, men får dårlig samvittighet etterpå. Hva gjør dere i lignende situasjoner og hvordan føler dere i forhold til jobb og fritid? Anonymous poster hash: ba2dd...556 LOL Good one!! Anonymous poster hash: e8a0f...d2c
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #8 Skrevet 1. mars 2015 Har du ikke 5 uker ferie i løpet av året? Anonymous poster hash: c1893...134 Jo jeg har det, men det er jo alt for lite. Anonymous poster hash: ba2dd...556
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #9 Skrevet 1. mars 2015 Hæ? Er da ikke hjemme med mindre jeg eller ungene er syke...? Da må du jobbe redusert da Er ikke mulig å gå ned i stilling på jobben min, heller ikke å flexe. Føler jobben spiser opp all tiden min. Anonymous poster hash: ba2dd...556
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #10 Skrevet 1. mars 2015 Så lenge man ikke er syk eller har syke barn, så går man på jobb. For de aller fleste er jobben middelet til å få råd til hus og mat, og arbeidsplassen er avhengig av at ansatte er på jobb og yter det de kan for at arbeidsplassen skal gå rundt og alle skal få lønn. Man "tar" seg ikke fri i øst og vest, man har en plikt til å møte både i forhold til arbeidsgiver og ikke minst kollegaer. Ja, det er travelt og mange har lite fritid, men det er livet for de fleste. Du bør gå ned i stilling eller gå tilbake til å være hjemmeværende husmor om du ikke kan klare det ansvaret du har påtatt deg ved å ta jobben. Anonymous poster hash: 23eeb...d11
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #11 Skrevet 1. mars 2015 Dette er grunnen til at jeg aldri ville hatt full stilling. Det passer ikke meg som person rett og slett. Jeg trenger tid til å være både for meg selv og for familien. Og en full jobb er jeg bare ikke skapt for.. Så til HI; gå ned i stillings str. Det er ikke verdt det når du føler det på den måten. Kanskje du evt skulle bare ta perm fra en del av stillingen og få en gradvis "tilvenning". Så kanskje du etterhvert kunne tenke deg å jobbe mer. Det er vanskelig å skulle jobbe når man har vært hjemme i en lang periode. Det er du ikke alene om å føle! Anonymous poster hash: 3f795...6ea
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #12 Skrevet 2. mars 2015 Flere med meninger og råd her? Hi. Anonymous poster hash: ba2dd...556
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #13 Skrevet 2. mars 2015 Når du har inngått en arbeidskontrakt så har du solgt denne tiden til arbeidsgiver. I Norge er vi så heldige at vi har ordninger dersom vi eller barna våre blir syke. Du høres ut som en misbruker av den ordningen. Jeg skal prøve å ikke bli forbannet. For jeg selv har kjempet som en løve for å klare å komme litt tilbake i jobb etter en alvorlig ulykke. Skofter du bare en time fra arbeidet ditt er det som å tråkke på samfunnet og oss som faktisk har grunn til å måtte kaste inn håndkle av og til pga helsa. Anonymous poster hash: 0fdc7...3ac
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #14 Skrevet 2. mars 2015 Er ikke barna på skole og mannen på jobb når du er på jobb?? Anonymous poster hash: b7dda...c29
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #15 Skrevet 2. mars 2015 Dette er jo nødt til å være trolling, det er ikke mulig å være så blåst! Er man frisk går man selvfølgelig på jobb, kunne ikke falle meg inn å misbruke de gode ordningene vi har for sykdom her i landet. Det er folk som misbruker denne ordningen som ødelegger og setter hele ordningen i fare. Det hender jeg tar en fridag, f.eks for å være hjemme med ungene når de har planleggingsdag i barnehagen/skolen, men ber jeg arbeidsgiver om en fridag og får trekk i lønn. Jeg er 40 år, har jobbet siden jeg var 17, og har aldri, virkelig aldri noen gang skulket jobb! Anonymous poster hash: dd943...b0b
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #16 Skrevet 2. mars 2015 Hæ? Er da ikke hjemme med mindre jeg eller ungene er syke...? Da må du jobbe redusert da Er ikke mulig å gå ned i stilling på jobben min, heller ikke å flexe. Føler jobben spiser opp all tiden min. Anonymous poster hash: ba2dd...556 Da bytter du jobb! Har du råd til å jobbe deltid finner du deg en deltidsjobb, så enkelt som det. Man skulker ikke eller misbruker sykelønnsordningene vi har i dette landet for å få fri med lønn. Det er så utrolig dårlig moral. Anonymous poster hash: dd943...b0b
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #17 Skrevet 2. mars 2015 Jeg antar du er ute etter å provosere og det fungerer dessverre. Vi er så utrolig heldige som har det velferdssystemet vi har, og da blir jeg forbanna når folk saboterer. Å ta en sykedag som ikke er rettmessig er å stjele fra den kassen som skal brukes på de som faktisk trenger det. Du kan enten gå på jobb (ALLE er slitne innimellom) eller be om en feriedag. Anonymous poster hash: c19df...82d
pifi med tre nurk Skrevet 2. mars 2015 #18 Skrevet 2. mars 2015 I og med at du har vært hjemmeværende i årevis har vel dere råd tiø at du fortsetter med det evt jobbe bittelitt. Å si at jobben går ut over tid med barna, fritidsinteresser osv er bare j**** provoserende å høre! Hvordan tror du folk flest i Norge og resten av landet lever? Man jobber for å forsørge seg selv og de barna man setter til verden, i tillegg til at det å jobbe og bidra med skatt til samfunnet er et gode i seg selv. Ha så mye fritid du bare orker, men ikke forvent at arbeidsgiver og samfunnet generelt betaler for det! Fytti, det er mennesker seg deg som ødelegger velferdsstaten vår!!!!!!
the amazing spidermamma Skrevet 2. mars 2015 #19 Skrevet 2. mars 2015 Hvis jeg 'føler at jeg vil være hjemme en dag', går jeg på jobb. Det er vel det de aller fleste som 'føler det' gjør. Synd at enkelte utnytte utnytter arbeidstakernes rettigheter på den måten.
Pengetreet Skrevet 2. mars 2015 #20 Skrevet 2. mars 2015 Dersom du har små barn så skal det svært tungtveiende grunner til at ikke arbeidsgiver kan gi deg redusert stilling. Dette er nedfelt i arbeidsmiljøloven. Når det er sagt så er det ikke en ukjent problemstilling for de fleste av oss at jobben tar mye av tiden vår, livet blir mer travelt og man må prioritere hardere. Jeg er alenemor og kjenner på dette hver eneste arbeidsdag. Likevel melder jeg meg ikke syk dersom jeg faktisk ikke er syk. Det høres ut som om overgangen fra hjemmeværende til yrkesaktiv har blitt for stor for deg. Dersom du ikke får redusert stillingen din så bør du nok se deg om etter e ny jobb. Eventuelt kan du akseptere din nye livssituasjon og strukturere dagene dine mer enn hva du har tidligere har vært vant til.
Førstemann Skrevet 2. mars 2015 #21 Skrevet 2. mars 2015 Godt du i det minste har litt dårlig samvittighet, da! Det er ikke uten grunn. Du stjeler fraktisk fra arbeidsgiver og fra fellesskapet. Selv er jeg heldig. Har jobbet hardt i mange år og opparbeidet meg en status på arbeidsplassen som gir meg stor frihet. Jeg styrer stort sett selv når jeg jobber, så lenge jeg totalt sett fyller arbeidstiden min. Kan ha lange perioder hvor jeg kommer sent og går tidlig, mens andre perioder der jeg jobber mye. Føler jeg ikke for å dra på jobb en dag kan jeg gjerne ta hjemmekontor. Jobber like mye, men kan sitte i joggis med radioen på.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #22 Skrevet 2. mars 2015 Går selvfølgelig på jobb. Er kun borte ved sykdom, ferie eller avtalt avspasering / velferdspermisjon. Jeg jobber mye i enkelte perioder og har mer enn nok avspasering å ta av Anonymous poster hash: c151f...bb5
Luksusdyret Skrevet 2. mars 2015 #23 Skrevet 2. mars 2015 Det er bare i Norge og et par andre land man kan si at man "ikke er skapt til å jobbe full stilling". Beklager å si det, men du forsterker mine fordommer mot damer som velger å gå hjemme i masse år for å kose seg. Du har gått hjemme i 36 år og har ingen arbeidsmoral. Like greit for alle at du sier opp, slik at arbeidsgiver kan ansette noen som ikke driter i jobben. Selvrealisering og slik skal man ta på fritiden. Tror du vi andre kan gå og sulle i masse timer hver dag?
Chl85 Skrevet 2. mars 2015 #24 Skrevet 2. mars 2015 Eeeh? Må si jeg synes du har en slett arbeidsmoral... Hvis jeg vil ha fri, så spør jeg om fri også går det av feriedagene mine(selvfølgelig). Bruker ihvertfall ikke opp sykt barn dager, eller mine egne sykedager. Nå har jo jeg flex, så kan jo opparbeide meg ekstra fri. Nå er jeg oppdratt til å ha en god arbeidsmoral da, så faller meg ikke inn å skulke. Hadde tenkt på kollegene mine som hadde fått mer å gjøre dersom jeg bare skulker. Også føler jeg at når man er voksen så skulker man ikke da det går utover andre enn deg selv. Det er sånne som utnytter de godene vi har som gjør at vi andre vegrer oss for å ringe inn syke(når man faktisk er syk), da man kan føle seg uglesett og mistrodd. Min mening så klart. Hvorfor jobber du ikke heller redusert da? Hvis du får for lite fritid? Det er den ærlige måten å gjøre det på.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2015 #25 Skrevet 2. mars 2015 Det er sånn det er å være voksen! Anonymous poster hash: 7e674...619
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå