Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #1 Skrevet 1. mars 2015 Vi har valgt å ikke gjøre det, men jeg har inntrykk av at det er uvanlig? Grunnen til dette valget er bl.a. at kroneverdien vil være mye lavere når de er myndig enn den er nå. Da vil vi heller støtte dem økonomisk når den tid kommer. Jeg er helt for en del typer sparing, også mer langsiktig, men å sette f.eks. 200 kr, eller 900 kr, inn på en konto hver måned klarer jeg ikke helt å se verdien av. Da må det i så fall være bedre å investere pengene slik at de også øker i verdi sammen med samfunnsutviklingen? Anonymous poster hash: 44cb2...ac4
Gjest Sekretøsa Skrevet 1. mars 2015 #2 Skrevet 1. mars 2015 Sparer og sparer. Vi setter av penger hver mnd så de har i tilfelle de trenger ny sykkel feks. Eller skiutstyr. Så det som evt måtte stå der når de blir voksne skal de få.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #3 Skrevet 1. mars 2015 Vi gjør ikke det. De har hver sin konto, siden de synes det er artig å tømme sparebøssa og sette inn og slik. Men det er snakk om småpenger der. Det gir for oss ingen mening for familieøkonomien å spare penger på konto fremfor å prioritere nedbetaling av boliglån. Vi regner med å ha helt kurant økonomi når barna er unge voksne, og være i stand til å hjelpe dem økonomisk om vi ønsker det. Det ville være helt uaktuelt at de skulle ha større midler de selv fikk disposisjonsrett over ved myndighetsalder. Anonymous poster hash: 629fc...95c
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #4 Skrevet 1. mars 2015 Sparer og sparer. Vi setter av penger hver mnd så de har i tilfelle de trenger ny sykkel feks. Eller skiutstyr. Så det som evt måtte stå der når de blir voksne skal de få. Det faller litt utenfor det jeg tenkte på Nå tenker jeg på dem som sparer til barna blir myndige. Vi sparer jo også litt slik at vi alltid har en forholdsvis velfylt buffer som dekker ting som sykler, ski osv, men også vaskemaskin, ny sofa osv. Vi øremerker ikke bufferen. HI Anonymous poster hash: 44cb2...ac4
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #5 Skrevet 1. mars 2015 Ja jeg sparer til sønnen min. Halvparten på konto og halvparten i fond. Jeg tenker og opprette en bsu konto når han blir stor nok som jeg setter pengene inn på. Han får ikke disponere dem fritt. Anonymous poster hash: c9c29...400
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #6 Skrevet 1. mars 2015 Vi gjør ikke det. De har hver sin konto, siden de synes det er artig å tømme sparebøssa og sette inn og slik. Men det er snakk om småpenger der. Det gir for oss ingen mening for familieøkonomien å spare penger på konto fremfor å prioritere nedbetaling av boliglån. Vi regner med å ha helt kurant økonomi når barna er unge voksne, og være i stand til å hjelpe dem økonomisk om vi ønsker det. Det ville være helt uaktuelt at de skulle ha større midler de selv fikk disposisjonsrett over ved myndighetsalder. Anonymous poster hash: 629fc...95c Ja, det er også en god grunn til at vi ikke sparer til dem, men jeg glemte å nevne den. Selv om vi oppdrar barna til å bli fornuftige med tanke på økonomi, er det ingen garanti for at du vil takle å plutselig ha tilgang til et stort beløp den dagen de fyller 18 år. Da er det veldig kjipt om de svir av pengene på unødvendige ting. I stede ser jeg heller for meg å gi dem litt ekstrahjelp økonomisk når de skal etablere seg. Anonymous poster hash: 44cb2...ac4
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #7 Skrevet 1. mars 2015 Ja jeg sparer til sønnen min. Halvparten på konto og halvparten i fond. Jeg tenker og opprette en bsu konto når han blir stor nok som jeg setter pengene inn på. Han får ikke disponere dem fritt. Anonymous poster hash: c9c29...400 At du sparer på BSU for ham er jo ikke så lurt. Det er ganske gode skattefordeler han vil gå glipp av ved å ikke spare seg. HI Anonymous poster hash: 44cb2...ac4
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #8 Skrevet 1. mars 2015 Han er bare 8 år nå så det var bare en tanke jeg hadde. Men jeg disponerer jo pengene til han blir 18 år. Da kan jeg vel sette inn pengene på bsu like før han blir 18 år? Anonymous poster hash: c9c29...400
Gjest Sekretøsa Skrevet 1. mars 2015 #9 Skrevet 1. mars 2015 Sparer og sparer. Vi setter av penger hver mnd så de har i tilfelle de trenger ny sykkel feks. Eller skiutstyr. Så det som evt måtte stå der når de blir voksne skal de få. Det faller litt utenfor det jeg tenkte på Nå tenker jeg på dem som sparer til barna blir myndige. Vi sparer jo også litt slik at vi alltid har en forholdsvis velfylt buffer som dekker ting som sykler, ski osv, men også vaskemaskin, ny sofa osv. Vi øremerker ikke bufferen. HI Anonymous poster hash: 44cb2...ac4 Joa, men om det evt står noe der seinere får de det jo. Jeg skal ikke sørge for å bruke det opp Svigers sparer 500 kr i mnd til alle barnebarn så de får så det rekker der når de blir 18...
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #10 Skrevet 1. mars 2015 Han er bare 8 år nå så det var bare en tanke jeg hadde. Men jeg disponerer jo pengene til han blir 18 år. Da kan jeg vel sette inn pengene på bsu like før han blir 18 år? Anonymous poster hash: c9c29...400 Ja, du kan, men det er jo ikke noe videre smart. Ved å selv sette inn full sum på BSU hver år, kan han få 5000 kr i året i skattefradrag. HI Anonymous poster hash: 44cb2...ac4
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #11 Skrevet 1. mars 2015 Vi sparer 500 kr i måneden til vår sønn, og det har vi gjort siden han ble født. Putter også inn det han får av penger til bursdager og lignende.Tanken er at han skal ha mulighet til å kjøpe seg en sikker og bra bil når han blir 18, og/eller legge det i en bolig. Anonymous poster hash: 66994...f45
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #12 Skrevet 1. mars 2015 Sparer i fond i vårt navn. De får ikke pengene når de er 18. Først ved boligkjøp. Anonymous poster hash: be486...220
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #13 Skrevet 1. mars 2015 Nei, men vi gjorde det før. Vi prioriterer nå å betale ned på boliglånet så at vi har det veldig godt når de kommer i tenårene. Anonymous poster hash: 6f532...516
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #14 Skrevet 1. mars 2015 Vi sparer ikke, men onkelen sparer til de. Tror det er boligsparingskonto. Faren sir han sparer masse til de, men jeg tviler litt på det. Farmoren til min manns unger sparer litt til de, men tror hun starter når de står til konfirmasjon. Mannen og exkona sparer ikke noe. Anonymous poster hash: 43f06...3e8
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #15 Skrevet 1. mars 2015 Ja og nei. Sparer ingenting regelmessig, men de 2 barna i småskolen har 41 000 kr hver på sparekonto. Lenge siden det er satt inn noe nå. Veldig fornøyd allikevel. Er alenemor😊 Anonymous poster hash: 02448...ff5
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #16 Skrevet 1. mars 2015 Sparer 200 kr per måned tilhvert av barna. Har også en konto der vi har satt inn diverse gaver til fødsel, dåp og bursdager. I tillegg sparer vi mynter på sparegrisen. Blir noen hundrelapper i året per barn det også. De får pengene til 18 års dagen, enten til bil eller bolig. Anonymous poster hash: 17caa...930
Gjest Tuyo Skrevet 1. mars 2015 #17 Skrevet 1. mars 2015 Sparer ca 700 kr i måneden til hver av de. Vi har økonomi til det og merker ikke sparingen. Synes det er godt å kunne hjelpe de økonomisk når tiden kommer og de skal flytte ut. De er 4 og 8 år nå
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #18 Skrevet 1. mars 2015 Nå som boligrenten er så lav og det nesten ikke er rente på sparekontoer i det hele tatt er det jo helt hjernedødt å sette penger inn på en sparekonto istedenfor å betale ned på lån. Vi betaler ned på lån, den dagen ungene skal etablere seg kan de enten kausjonere i vår bolig eller vi kan låne opp litt på vår bolig og gi dem i egenkapital. Men vi har et fast trekk på 300 kr hver inn på en konto da, en sikkerhetskonto så vi har litt penger å ta av når det plutselig blir dyre utgifter. Konfirmasjon, briller, regulering, trafikalt grunnkurs osv osv, utgiftene detter på ettersom de vokser opp Anonymous poster hash: 12945...8d2
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #19 Skrevet 1. mars 2015 Nei det har vi faktisk ikke råd til. Med Tre små har vi mer enn nok med å spare til egen buffer og holde oss ajour med utgifter. Sparer det de får i dåp/bursdag ect da så de kan kjøpe seg det de vil etterhvert. Har også et ønske om å begynne å spare til bunad/konfirmasjon etterhvert, det blir utfordrende år 😱 Anonymous poster hash: a7c8e...817
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #20 Skrevet 1. mars 2015 Sparer barnetrygden i mitt navn og bruker ved større innkjøp (bilstol, sykkel, skiutstyr, bunad). På egne konti har de pengegaver og sparebøsseinnhold. Anonymous poster hash: edf63...5a1
DetErBareMeg Skrevet 1. mars 2015 #21 Skrevet 1. mars 2015 Vi sparer 1500,- i fond pr mnd til vår lille på seks måneder.
Nyttårs barn Skrevet 1. mars 2015 #22 Skrevet 1. mars 2015 Vi sparer 1500,- i fond pr mnd til vår lille på seks måneder. Kan jeg spørre hvilket fond?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #23 Skrevet 1. mars 2015 Vi sparer 1000 kr/mnd til alle tre. Jeg vet det ikke er lønnsomt å spare nå for tiden, men vi har uansett så mye penger, så det spiller ingen rolle for oss. Anonymous poster hash: e8fb9...1d2
DetErBareMeg Skrevet 1. mars 2015 #24 Skrevet 1. mars 2015 Vi sparer 1500,- i fond pr mnd til vår lille på seks måneder. Kan jeg spørre hvilket fond?Via banken. "Høyrisikofondet" til Eika. Risikoen er liten, da, ikke slik som navnet tilsier. Har hatt en jevn vekst på 10-15% de siste årene.
Elsker livet Skrevet 1. mars 2015 #25 Skrevet 1. mars 2015 Vi sparer langsiktig, og ikke i barnas navn, stort sett i fond.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå