Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #1 Skrevet 28. februar 2015 Jenta mi blir kommer til å være 13 mnd til barnehagestart, og jeg vurderer om jeg skal ha henne hjemme første året eller sende henne i barnehagen. Full plass eller 50%? Jeg er usikker... Har søkt barnehager, men frister å ha henne hjemme siden jeg er på aap så jeg uansett er hjemme. Fordeler og ulemper med barnehage for 1 åringer? Dere som har hatt barn hjemme til de var 2 år, hvordan var hverdagene deres? Anonymous poster hash: bbc48...c12
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #2 Skrevet 28. februar 2015 Orker du å ha henne hjemme i for eksempel 6mnd til om du kan sende henne til jul? Om hun ikke trenger i bhg pga jobb, så ser jeg ikke vitsen med å sende henne. Da kan du heller ha henne hjemme å spare de pengene.. 50% er jo greit, men ser ikke helt utbytte av det når hun er så liten, kanskje det blir verre å komme inn i bhg hverdagen.. Anonymous poster hash: f81e3...d5e
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #3 Skrevet 28. februar 2015 Ville ikke hatt halv plass til en ettåring, de trenger faste rutiner for å bli trygge og godt kjent. Skulle jeg hatt henne i barnehagen ville jeg hatt full plass og korte dager, f.eks bare kjernetiden. Jeg har hatt ungene hjemme til de har vært 18-19 mnd gamle, da har de hatt full plass. Anonymous poster hash: 4bb7c...653
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #4 Skrevet 28. februar 2015 Det er nok vanskeligere å komme inn i barnehagehverdagen på 50 % plass, snakker av egen erfaring, vi måtte gå opp til full plass. Siden hun bare er ett år, og du er hjemme, klarer jeg ikke se poenget med barnehage for henne, iallefall når hun er så liten? Finnes det ingen åpne barnehager der du bor f.eks? Anonymous poster hash: de29d...277
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #5 Skrevet 28. februar 2015 100% og heller gi henne relativt korte dager. 50% plass er vanskelig for mange barn, da de ikke kommer skikkelig inn i gruppen og samholdet med de andre barna. Det er på en måte ny tilvenning hver uke. Det er godt for barn med faste rutiner, det gjør verden forutsigbar og de blir trygge. Er forøvrig uenig med de som mener at barnehage ikkeer bra for en 1åring! Barn har godt av å være sammen med andre barn, og lærer utrolig mye i barnehagen som vi foreldre ikke kan lære dem hjemme. Det er selvfølgelig avhengig av at barnehagen er av god kvalitet, med mange nok voksne, nok pedagoger og godt pedagogisk opplegg, det tilknytning er i fokus. Anonymous poster hash: b523c...445
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #6 Skrevet 28. februar 2015 Bli hjemme med henne hvis du kan!! Jobber i barnehage selv, på 1-2 årsavdeling, og selv om vi gjør det beste for barna og tilbyr både fang og kos når det trengs, så er det ingen tvil om at 1-åringer har det best hjemme med mor/far. Kombinert med åpen barnehage eller vennebesøk iblant blir det tipp topp og mer enn nok av sosialt stimuli for den lille. Har selv vært hjemme til 2 års alder med begge mine, og planen er å gjøre det samme nå med nummer tre som kommer til sommern Anonymous poster hash: d6a26...c18
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #7 Skrevet 28. februar 2015 Bli hjemme med henne hvis du kan!! Jobber i barnehage selv, på 1-2 årsavdeling, og selv om vi gjør det beste for barna og tilbyr både fang og kos når det trengs, så er det ingen tvil om at 1-åringer har det best hjemme med mor/far. Kombinert med åpen barnehage eller vennebesøk iblant blir det tipp topp og mer enn nok av sosialt stimuli for den lille. Har selv vært hjemme til 2 års alder med begge mine, og planen er å gjøre det samme nå med nummer tre som kommer til sommern Anonymous poster hash: d6a26...c18 Hvordan har hverdagene vert hjemme med 1 åringen da? Anonymous poster hash: bbc48...c12
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #8 Skrevet 28. februar 2015 Bli hjemme med henne hvis du kan!! Jobber i barnehage selv, på 1-2 årsavdeling, og selv om vi gjør det beste for barna og tilbyr både fang og kos når det trengs, så er det ingen tvil om at 1-åringer har det best hjemme med mor/far. Kombinert med åpen barnehage eller vennebesøk iblant blir det tipp topp og mer enn nok av sosialt stimuli for den lille. Har selv vært hjemme til 2 års alder med begge mine, og planen er å gjøre det samme nå med nummer tre som kommer til sommern Anonymous poster hash: d6a26...c18 Uff... Synest at det er trist at du mener dette og jobber med de minste i barnehagen! Jeg tenker da at dere ikke har er særlig godt kvalitativt tilbud når de ansatte ikke kan stå inne for den jobben de gjør og det samfunnsmandatet man har! Det at hjemme er det aller viktigste for et lite barn trenger ikke stå i kontrast til at barnehagen er et godt pedagogisk tilbud som er bra for de minste. Anonymous poster hash: b523c...445
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #9 Skrevet 28. februar 2015 Hvorfor får du aap? Kan man uten videre ha ettåring hjemme og fortsatt ha krav på aap? Hvis det skyldes sykdom, tenker jeg at hvis man er for syk til å jobbe, er man vel kanskje også for syk til å ha travle dager med en ettåring? (Mine barn har vært særdeles travle mellom ett og to og et halvt års alder, den mest krevende tida, synes jeg). Anonymous poster hash: c0925...be9
Luksusdyret Skrevet 28. februar 2015 #10 Skrevet 28. februar 2015 Ville ikke hatt halv plass til en ettåring, de trenger faste rutiner for å bli trygge og godt kjent. Skulle jeg hatt henne i barnehagen ville jeg hatt full plass og korte dager, f.eks bare kjernetiden. Jeg har hatt ungene hjemme til de har vært 18-19 mnd gamle, da har de hatt full plass. Anonymous poster hash: 4bb7c...653 Signerer. Har tre barn, førstemann startet i 40 % plass da han var 11 måneder, og de to andre i 100 % da de var like gamle. Det gikk mye lettere med nr 2 og 3. Nr 1 brukte et halvt år på tilvenning, og klarte det helt bare da jeg ordnet 100 % plass til ham. Tror nok at de tilpasser seg lettere rutiner i denne alderen hvis rutinene er faste, og ikke hvis man må "tilvennes" hver eneste uke.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #11 Skrevet 28. februar 2015 Hvorfor får du aap? Kan man uten videre ha ettåring hjemme og fortsatt ha krav på aap? Hvis det skyldes sykdom, tenker jeg at hvis man er for syk til å jobbe, er man vel kanskje også for syk til å ha travle dager med en ettåring? (Mine barn har vært særdeles travle mellom ett og to og et halvt års alder, den mest krevende tida, synes jeg). Anonymous poster hash: c0925...be9 Går i terapi for traumer og sliter i jobbsituasjon. Familielivet er helt greit selv om det er flere ting i livet mitt som er vanskelig. Anonymous poster hash: bbc48...c12
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #12 Skrevet 28. februar 2015 Hvorfor får du aap? Kan man uten videre ha ettåring hjemme og fortsatt ha krav på aap? Hvis det skyldes sykdom, tenker jeg at hvis man er for syk til å jobbe, er man vel kanskje også for syk til å ha travle dager med en ettåring? (Mine barn har vært særdeles travle mellom ett og to og et halvt års alder, den mest krevende tida, synes jeg). Anonymous poster hash: c0925...be9 Går i terapi for traumer og sliter i jobbsituasjon. Familielivet er helt greit selv om det er flere ting i livet mitt som er vanskelig. Anonymous poster hash: bbc48...c12 OK. Men du trenger kanskje barnepass mens du er i terapi? Og kanskje litt tid til å hente deg inn igjen etterpå? Ingen egen erfaring, men hørt av andre at man kan bli ganske sliten av terapi. Kanskje har barnet ditt godt av å være litt i barnehage framfor å være hjemme med en mamma som sliter med en del ting? Hvor mye overskudd har du til å finne på ting med barnet? Turer, aktiviteter, åpen barnehage osv.? En ettåring krever helt annen stimuli og et helt annet aktivitetsnivå enn en baby. Anonymous poster hash: c0925...be9
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #13 Skrevet 28. februar 2015 Hvorfor får du aap? Kan man uten videre ha ettåring hjemme og fortsatt ha krav på aap? Hvis det skyldes sykdom, tenker jeg at hvis man er for syk til å jobbe, er man vel kanskje også for syk til å ha travle dager med en ettåring? (Mine barn har vært særdeles travle mellom ett og to og et halvt års alder, den mest krevende tida, synes jeg). Anonymous poster hash: c0925...be9 Går i terapi for traumer og sliter i jobbsituasjon. Familielivet er helt greit selv om det er flere ting i livet mitt som er vanskelig. Anonymous poster hash: bbc48...c12 OK. Men du trenger kanskje barnepass mens du er i terapi? Og kanskje litt tid til å hente deg inn igjen etterpå? Ingen egen erfaring, men hørt av andre at man kan bli ganske sliten av terapi. Kanskje har barnet ditt godt av å være litt i barnehage framfor å være hjemme med en mamma som sliter med en del ting? Hvor mye overskudd har du til å finne på ting med barnet? Turer, aktiviteter, åpen barnehage osv.? En ettåring krever helt annen stimuli og et helt annet aktivitetsnivå enn en baby. Anonymous poster hash: c0925...be9 Har faktisk en unge som starter på skolen også. Han hadde full barnehageplass, men masse fri. Var mye sliten og hadde mye mer problemer på den tiden. Barna og mannen min er hva som gir meg energi og overskudd:) I hverdagen føler jeg meg stort sett bra. Etter terapitimer kan det være litt tøft, en mannen min kan styre dagene litt selv så kan ta terapitimen på slutten av dagen mens mannen min tar tidlig fri. Anonymous poster hash: bbc48...c12
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #14 Skrevet 28. februar 2015 Ha henne hjemme. Lille ungen trenger deg aller mest . 13 mnd og bhg om du ikke må på jobb, aldri i livet. Anonymous poster hash: 18368...cb5
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #15 Skrevet 28. februar 2015 Bli hjemme med henne hvis du kan!! Jobber i barnehage selv, på 1-2 årsavdeling, og selv om vi gjør det beste for barna og tilbyr både fang og kos når det trengs, så er det ingen tvil om at 1-åringer har det best hjemme med mor/far. Kombinert med åpen barnehage eller vennebesøk iblant blir det tipp topp og mer enn nok av sosialt stimuli for den lille. Har selv vært hjemme til 2 års alder med begge mine, og planen er å gjøre det samme nå med nummer tre som kommer til sommern Anonymous poster hash: d6a26...c18 Håper du finner deg en annen jobb! Er overbevist om at barnehageansatte som går og føler på at barna burde vært hjemme ikke gjør en like god jobb som de som oppriktig mener at barnehage er bra for barn! Anonymous poster hash: b523c...445
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #16 Skrevet 28. februar 2015 Vi hadde jenta hjemme til hun var 2,5. Jeg mener at det beste er at barna holdes hjemme til de er minst 2, men det er MIN mening + mange studier som sier det samme som meg. Anonymous poster hash: ebb7b...ba3
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #17 Skrevet 28. februar 2015 Vi hadde jenta hjemme til hun var 2,5. Jeg mener at det beste er at barna holdes hjemme til de er minst 2, men det er MIN mening + mange studier som sier det samme som meg. Anonymous poster hash: ebb7b...ba3 Hvilken studier er det? Har lest en del faglitteratur om dette og ikke funnet noe nyere studier som entydig sier det... Anonymous poster hash: b523c...445
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #18 Skrevet 28. februar 2015 Vi hadde jenta hjemme til hun var 2,5. Jeg mener at det beste er at barna holdes hjemme til de er minst 2, men det er MIN mening + mange studier som sier det samme som meg. Anonymous poster hash: ebb7b...ba3 Hvilken studier er det? Har lest en del faglitteratur om dette og ikke funnet noe nyere studier som entydig sier det... Anonymous poster hash: b523c...445 Skal svare imorgen Må se igjennom bøkene til samboeren min som er psykolog først Husker ikke hvem det var som gjorde de ulike studiene Anonymous poster hash: ebb7b...ba3
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #19 Skrevet 28. februar 2015 Første barnet mitt begynte med 50%. Gikk greit men jeg merket på han at det egentlig ikke var helt optimalt. De trenger rutiner og forutsigbarhet. Vi gikk opp til 60% og hadde han der fra tirsdag til Torsdag i stedet for annenhver dag som tidligere. Gikk mye bedre. Neste barnet startet også med 60%. Da første barnet startet på skolen gikk bhgbarnet opp til 100%. Det gikk kjempefint det også. Jeg jobber skift så har ikke behov hver dag så innimellom lar jeg henne være hjemme. Henter henne tidlig av og til også. Så anbefaler minst 60% eller 100% med kortere dager og fri innimellom. Anonymous poster hash: 5dc1b...1c2
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2015 #20 Skrevet 28. februar 2015 Vi hadde jenta hjemme til hun var 2,5. Jeg mener at det beste er at barna holdes hjemme til de er minst 2, men det er MIN mening + mange studier som sier det samme som meg. Anonymous poster hash: ebb7b...ba3 Hvilken studier er det? Har lest en del faglitteratur om dette og ikke funnet noe nyere studier som entydig sier det... Anonymous poster hash: b523c...445 Skal svare imorgen Må se igjennom bøkene til samboeren min som er psykolog først Husker ikke hvem det var som gjorde de ulike studiene Anonymous poster hash: ebb7b...ba3 Flott gjør det! Anonymous poster hash: b523c...445
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #21 Skrevet 1. mars 2015 Til dere som mener at jeg som bhg-ansatt bør få meg en ny jobb pga standpunktet mitt i denne saken, så kan dere se her at jeg langt ifra er alene om dette. Det er et kunnskapsbasert standpunkt, og selv om jeg jobber i en veldig bra og solid barnehage så står jeg fortsatt på mitt. http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst-old/Barnehageansatte-er-kritisk-til-for-tidlig-barnehagestart-7565291.html Anonymous poster hash: d6a26...c18
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #22 Skrevet 1. mars 2015 Her er også litt forskning på dette, for deg som etterlyste det; http://www.tv2.no/a/5309201 Anonymous poster hash: d6a26...c18
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #23 Skrevet 1. mars 2015 Her er også litt forskning på dette, for deg som etterlyste det; http://www.tv2.no/a/5309201Anonymous poster hash: d6a26...c18 Nice, linke til ultraseriøse tv2. Ler meg i hjel. Kan du også linke til noen seriøse kilder som vg, nettavisen og seog hør. For ikke å snakke om faktaglade dagbladet. En omtalt studie i en avis er ingen god kilde. Skal man gjøre seg opp en mening må man lese orginalartikkel. Tro om leger skulle gjøre vurderinger av hvilke medisiner de skulle gi pasienter basert på artikler i dagspressen. Eier ikke folk kildekritikk? Eller finner man det som passer eget syn, uavhengig av om det er en god kilde eller ikke? Jeg har mange spørsmål etter å ha lest artikkelen før jeg er villig til å godta budskapet. Mulig de hadde blitt besvart i orginalartikkelen om det er en god studie. Eller kanskje den er rævva. Umulig å si. Anonymous poster hash: cc708...85f
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #24 Skrevet 1. mars 2015 Hadde dette vært en seriøs debattside, eller jeg skulle skrive en artikkel om temaet så hadde jeg selvsagt ikke linket til TV2.no. Men dette er dinbaby.com, og kildekritikk har jeg alltid i bahhodet uansett. Hvis du vil se en artikkel til, som heller ikke er "seriøs forskning", men som inneholder mange interessante synspunkter fra begge sider av saken, kan jeg anbefale denne. Disse personene har uansett hauger og lass mer kunnskap om temaet enn de fleste andre av oss her inne, så jeg velger å lytte til det og kombinere det med mine egne erfaringer, både som mor til to og barnehageansatt gjennom flere år. http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Et-politisk-eksperiment-a-sende-ettaringer-i-barnehagen-7567065.html Hvis du føler deg bedre med å fortsette å le deg ihjel, værsågod fortsett med det! Anonymous poster hash: d6a26...c18
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #25 Skrevet 1. mars 2015 Vi ventet til 2,5 år og synes det var en fin alder å begynne i barnehagen. Barnet var bleietørt, snakket rent og kunne gjøre rede for sine behov. Vi brukte åpen barnehage aktivt frem til barnehagestart for sosialisering. I motsetning til alle etteåringene, hylte hun ikke når vi gikk. Vi hadde jo snakket med henne om dette og hun forsto veldig godt at vi kom tilbake for å hente henne. Anonymous poster hash: cde61...3b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå