Gå til innhold

Drittmann lurte kjæresten til å ta abortmedisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men folkens! Jeg er helt enig med dere, dette er en helt utrolig trist sak. Selvfølgelig skal han straffes. Men! Hvis vi løfter debatten litt, bare fordi det er et interessant spørsmål:

Er det riktig i abortsaker at faren ikke har noe å si? La oss si det var omvendt, at mor vil ta abort, mens faren så gjerne vil ha barnet? Klart det er mors kropp og alt det der, men vi bør vel kunne tenke litt over at det fins en mann som er biologisk opphav også. Det må da være vanskelig for menn det der...? Jeg leste en kronikk i Morgenbladet om nettopp dette, syns det er et tema å ta opp egentlig.

Men så er det nå en gang slik at kvinner kan bli gravide, - det kan ikke menn. Sier ikke nødvendigvis at dette er rettferdig, men inntil den dagen menn blir gravide vil det heller ikke bli 100% rettferdig. En ting skal riktig nok være helt sikkert: det er på ingen måte rettferdig å ikke kunne bestemme over sin egen kropp.

Grusom sak. Ber til høyere makter om at mannen får straffen han fortjener. Dette er virkelig ikke greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I motsatt fall, der de gravide velger å ta abort mot fedrenes vilje, får de gravide ingen straff.

I saker der helsevesenet presser fram abort, får de heller ingen straff.

Det er slik at hvis de har en "kandidat" som de holder på å peile inn mot abort, må ikke denne kandidaten bli innlagt på sykehuset for noe annet. For da havner vedkommende lett på abortavdelingen med spredte bein.

Er ikke dette drap?

Burde kvalifisere til fengselsstraff etter mitt skjønn.

Anonymous poster hash: 952b2...172
Skrevet

I motsatt fall, der de gravide velger å ta abort mot fedrenes vilje, får de gravide ingen straff.

I saker der helsevesenet presser fram abort, får de heller ingen straff.

Det er slik at hvis de har en "kandidat" som de holder på å peile inn mot abort, må ikke denne kandidaten bli innlagt på sykehuset for noe annet. For da havner vedkommende lett på abortavdelingen med spredte bein.

Er ikke dette drap?

Burde kvalifisere til fengselsstraff etter mitt skjønn.

Anonymous poster hash: 952b2...172

Abort mot den innlagtes vilje? Har du eksempler her?

Anonymous poster hash: 268f3...1c6

Skrevet

Men folkens! Jeg er helt enig med dere, dette er en helt utrolig trist sak. Selvfølgelig skal han straffes. Men! Hvis vi løfter debatten litt, bare fordi det er et interessant spørsmål:

Er det riktig i abortsaker at faren ikke har noe å si? La oss si det var omvendt, at mor vil ta abort, mens faren så gjerne vil ha barnet? Klart det er mors kropp og alt det der, men vi bør vel kunne tenke litt over at det fins en mann som er biologisk opphav også. Det må da være vanskelig for menn det der...? Jeg leste en kronikk i Morgenbladet om nettopp dette, syns det er et tema å ta opp egentlig.

Ja, jeg er enig i at det kan være interessant å diskutere.

Jeg mener også at denne mannen må straffes, og det strengt. Det er en helt forferdelig sak. Det er aldri greit å lure medisiner i andre for å få viljen sin, uansett hva det dreier seg om.

Jeg kjenner noen menn som påstår at de har blitt lurt av kvinner som ble gravide. Nå er det sånn i 2015 at de aller fleste vet hvordan barn blir til. En mann som absolutt ikke vil bli far, han har faktisk noe valg. Han kan velge å bruke kondom, det er ikke 100 prosent sikkert, men langt bedre enn å stole på en tilfeldig ons som sier hun bruker pillen.

Han kan velge å avstå fra sex, det er 100 sikkert.

Han kan velge å sterilisere seg. Det krever jo at han er sikker på at han senere ikke vil ha barn heller.

Merkelig nok har menn jeg har snakket med motforestillinger mot disse valgene. De vil ikke bruke kondom, sterilisering er utelukket og avstå fra sex vil de i hvert fall ikke. Newsflash: Ligger en mann med en kvinne uten å ta noe ansvar for prevensjon, risikerer han faktisk at hun blir gravid.

Jeg synes at menn må begynne i den enden: Ta ansvar for egen bruk av prevensjon og eget sexliv. Det er et biologisk faktum at fosteret vokser i kvinnens kropp, ikke i mannens. Dermed kan han heller ikke få det avgjørende ordet ifht abort eller ikke abort.

Er mannen og kvinnen i et forhold, må man jo tro at de har grunnleggende kommunikasjon på plass. Da må man jo anta at de snakker sammen om ting som prevensjon, barn eller ikke barn. (Selv om jeg jevnlig leser innlegg på DiB som kan tyde på at dette ikke er tilfelle...)

• 3 uker senere...
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er riktig i abortsaker at far skal få uttale seg, men at det er mor som bestemmer.  Sånn er det og sånn må det være.  Det må menn tenke over før de har sex med en kvinne.  Det er mors kropp og den er det kun hun som skal kunne bestemme over, alt annet vil være et overgrep.

På den andre siden er det jo sånn at far kan velge å forlate mor under svangerskapet og aldri dukke opp igjen, eller i alle fall aldri ta noe ansvar for barnet videre.  Mor har få eller ingen sanksjoner overfor far da.  Selvfølgelig finnes det kvinner som forlater barna sine også, men det er langt færre, så her er det ingen tvil om at i praksis har far har større valgfrihet enn mor.

Det er ikke i alle saker vi kan har full rettferdighet, eller full likestilling/likebestemmelsesrett.  Sånn er det bar og sånn må det være.

Skrevet

Kan han dømmes for mord?

Anonymous poster hash: 82ed1...e02

Nei, ikke direkte Husker en kar som i Nord-Trøndelag(?) stakk sin høygravide kone i magen med kniv så både mor og barn døde. Han kunne kun straffes for drapet på moren og for å avbryte svangerskapet. Ufødte barn har ikke samme rettigheter sdlik de som er født har, selv helt opp mot fødselen. 

Anonymous poster hash: a6a2e...48c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...