Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #26 Skrevet 25. februar 2015 "Bidraget er vel til livsopphold? Leie, strøm, mat, nødvendige klær. Så kommer sportsutstyr, fritidsaktiviteter, selskap og 'ønske'ting (playstation, sykkel, o.l.) utenom..?.." Ja det er jo noe sånt jeg også har trodd. Jeg har hele tiden tenkt at de pengene jeg får skal dekke opp for de dagene av halvparten av tiden han ikke har dem om du skjønner? Si jeg har dem 6 dager mer enn han hver mnd, så er farsbidraget ment å dekke opp for kostnader disse dagene. Jeg synes jo det er smålig av han å ikke en gang kunne spandere på ungene så mye som ei ny truse, og attpåtil kreve at jeg betaler for hva han synes de skal ha. Hadde jammen ikke skada han å spandere noen kroner på dem selv! Kanskje jeg skal begynne å holde orden på nøyaktig hvor mye jeg bruker på dem hver mnd, i tillegg til pengene jeg sparer til dem på egne sparekontoer. Det blir nok en god del mere enn det han betaler i bidrag ja.. Er mulig det faktisk er slik det skal være, men jeg må ærlig innrømme at jeg synes han er meeeget kjip. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc At du skal bruke nesten 4k på ungene på 6 dager?! Anonymous poster hash: c8b4b...9aa
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #27 Skrevet 25. februar 2015 Her er linken til artikkelen noen refererte til: http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-hva_dekker_barnebidraget.html Anonymous poster hash: 995b8...908
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #28 Skrevet 25. februar 2015 NAV sine sider sier: "Barnebidrag som er regnet ut av NAV skal for eksempel være med på å dekke utgifter til mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid. I tillegg skal det være med å dekke telefon og internett, møbler og andre husholdsartikler. Husleie, renter av lån, strøm, avgifter er også utgifter som regnes med." Nåvel, SÅ mye er det ikke akkurat. Anonymous poster hash: f3aa4...2dc I følge SIFO sitt standardbudsjett burde dere kunne klare dere greit med ca 20.000,- pr mnd + husleie, ferier, gaver ol hvis dere har ungene hele tiden. Om dere ikke hadde hatt ungene konne dere greid dere med ca 15.500,- for det samme. Hvis du da får 3.800,- av far og ca 2.000,- i barnetrygd og vi sier at du selv også betaler la oss si 3.000,-, samt at far har barna en del slik at dere sparer mat og litt annet denne tiden så burde du ha ca 4.300,- (8.800 - 4.500 ) til husleie, ferieturer, gaver til og fra ungene ol. Det virker ikke så galt. http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php Anonymous poster hash: b6858...c74
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #29 Skrevet 25. februar 2015 Du får vel også 1 ekstra barnetrygd? Anonymous poster hash: 995b8...908
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #30 Skrevet 25. februar 2015 Du kan jo ikke bare si opp SFO-plassen, når du vet far trenger den??? Ikke rart samarbeidsklimaet blir dårlig, når dere holder på sånn... Anonymous poster hash: 41034...204
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #31 Skrevet 25. februar 2015 Han betaler neste 4000 tusen i mnd. Så skal du også rette 4000 tusen av dine penger i retning ungene, det blir 8000 tusen det pr. mnd. Om du mener du med det ikke klarer å dekke klær og fritidsaktiviteter for ungene så lever du for dyrt ellers. Da går ikke pengene dit de skal! Han skal jo ikke betale sfor at DU skal bli rik, du har en samboer i tillegg. Anonymous poster hash: a76e9...c6d
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #32 Skrevet 25. februar 2015 Du kan jo ikke bare si opp SFO-plassen, når du vet far trenger den??? Ikke rart samarbeidsklimaet blir dårlig, når dere holder på sånn... Anonymous poster hash: 41034...204 Hvorfor ikke? Han gidder ikke å bidra med noe annet enn barnebidrag og krever og krever, hvorfor skal hun betale for plass hun ikke trenger? Det går kjempefint å ha halv plass som far bruker og betaler for. HAN trenger plassen, HUN betaler den? Hvorfor? Anonymous poster hash: 488ca...66b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #33 Skrevet 25. februar 2015 Du kan jo ikke bare si opp SFO-plassen, når du vet far trenger den??? Ikke rart samarbeidsklimaet blir dårlig, når dere holder på sånn... Anonymous poster hash: 41034...204 Vel, fram til for ca 1 år siden sendte jeg med dem vanlige klær som han fikk hjem til seg for å ha i sitt skap. Han krevde av jeg måtte det, og jeg trodde det var slik før jeg fant ut for ett år siden at jeg faktisk skal ha dem i retur. Så i utgangspunktet har han fått klær av meg for flere tusen kroner, men jeg har aldri bedt om de tilbake. Gjorde han oppmerksom på dette, så nå spør han ikke lengre om klær. Det har hendt at de har kommet hjem i samme klærne de har dratt dit i, men tror de var vaska da... Han krevde og at jeg skulle betale for finstasen til ungene når han skulle ta dem med i konfirmasjon til sin nevø. Jeg sendte med han det jeg hadde og sa at resten fikk han faktisk stå for selv. Jeg har sagt opp SFO plassen til sønnen vår for å spare litt inn ettersom sambo har hjemmekontor likevel, men jeg får vel kjeft for det også ettersom jeg vet han bruker den. Akkurat nå gir jeg meg en god f i det, for det er ikke noe bidraget hans er med på å dekke likevel, så den kan han få kjøpe selv om han vil ha den. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc Var ikke så lurt å si opp SFO plassen. Den er en del av grunnlaget for utregningen av bidraget du har nå. Sies den opp skal det trekkes fra bidraget. Anonymous poster hash: 08c5e...579
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #34 Skrevet 25. februar 2015 Du kan jo ikke bare si opp SFO-plassen, når du vet far trenger den??? Ikke rart samarbeidsklimaet blir dårlig, når dere holder på sånn... Anonymous poster hash: 41034...204 Vel, fram til for ca 1 år siden sendte jeg med dem vanlige klær som han fikk hjem til seg for å ha i sitt skap. Han krevde av jeg måtte det, og jeg trodde det var slik før jeg fant ut for ett år siden at jeg faktisk skal ha dem i retur. Så i utgangspunktet har han fått klær av meg for flere tusen kroner, men jeg har aldri bedt om de tilbake. Gjorde han oppmerksom på dette, så nå spør han ikke lengre om klær. Det har hendt at de har kommet hjem i samme klærne de har dratt dit i, men tror de var vaska da... Han krevde og at jeg skulle betale for finstasen til ungene når han skulle ta dem med i konfirmasjon til sin nevø. Jeg sendte med han det jeg hadde og sa at resten fikk han faktisk stå for selv. Jeg har sagt opp SFO plassen til sønnen vår for å spare litt inn ettersom sambo har hjemmekontor likevel, men jeg får vel kjeft for det også ettersom jeg vet han bruker den. Akkurat nå gir jeg meg en god f i det, for det er ikke noe bidraget hans er med på å dekke likevel, så den kan han få kjøpe selv om han vil ha den. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc Var ikke så lurt å si opp SFO plassen. Den er en del av grunnlaget for utregningen av bidraget du har nå. Sies den opp skal det trekkes fra bidraget. Anonymous poster hash: 08c5e...579 SFO-plass koster 2500 kr for et barn. Hun mottar 4000 kroner for to barn i måneden. Det blir uansett fordelaktig for henne å si opp plassen, for NAV kommer ikke til å fatte vedtak om "negativ" bidrag. Anonymous poster hash: 488ca...66b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #35 Skrevet 25. februar 2015 Du kan jo ikke bare si opp SFO-plassen, når du vet far trenger den??? Ikke rart samarbeidsklimaet blir dårlig, når dere holder på sånn... Anonymous poster hash: 41034...204 Hvorfor ikke? Han gidder ikke å bidra med noe annet enn barnebidrag og krever og krever, hvorfor skal hun betale for plass hun ikke trenger? Det går kjempefint å ha halv plass som far bruker og betaler for. HAN trenger plassen, HUN betaler den? Hvorfor? Anonymous poster hash: 488ca...66b Fordi den utgiften ble lagt til grunn da bidraget ble regnet ut og om ungen ikke har plassen vil dette trekkes fra bidraget. Da kan han selvfølgelig bruke de pengene til plassen igjen. Anonymous poster hash: 08c5e...579
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #36 Skrevet 25. februar 2015 Du kan jo ikke bare si opp SFO-plassen, når du vet far trenger den??? Ikke rart samarbeidsklimaet blir dårlig, når dere holder på sånn... Anonymous poster hash: 41034...204 Vel, fram til for ca 1 år siden sendte jeg med dem vanlige klær som han fikk hjem til seg for å ha i sitt skap. Han krevde av jeg måtte det, og jeg trodde det var slik før jeg fant ut for ett år siden at jeg faktisk skal ha dem i retur. Så i utgangspunktet har han fått klær av meg for flere tusen kroner, men jeg har aldri bedt om de tilbake. Gjorde han oppmerksom på dette, så nå spør han ikke lengre om klær. Det har hendt at de har kommet hjem i samme klærne de har dratt dit i, men tror de var vaska da... Han krevde og at jeg skulle betale for finstasen til ungene når han skulle ta dem med i konfirmasjon til sin nevø. Jeg sendte med han det jeg hadde og sa at resten fikk han faktisk stå for selv. Jeg har sagt opp SFO plassen til sønnen vår for å spare litt inn ettersom sambo har hjemmekontor likevel, men jeg får vel kjeft for det også ettersom jeg vet han bruker den. Akkurat nå gir jeg meg en god f i det, for det er ikke noe bidraget hans er med på å dekke likevel, så den kan han få kjøpe selv om han vil ha den. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc Var ikke så lurt å si opp SFO plassen. Den er en del av grunnlaget for utregningen av bidraget du har nå. Sies den opp skal det trekkes fra bidraget. Anonymous poster hash: 08c5e...579 SFO-plass koster 2500 kr for et barn. Hun mottar 4000 kroner for to barn i måneden. Det blir uansett fordelaktig for henne å si opp plassen, for NAV kommer ikke til å fatte vedtak om "negativ" bidrag. Anonymous poster hash: 488ca...66b En SFO plass koster forskjellig fra sted til sted og om det er full eller halv dag. Som regel får mor også ekstra stønad for å ha bhg/sfo plass. Anonymous poster hash: 08c5e...579
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #37 Skrevet 25. februar 2015 Du kan jo ikke bare si opp SFO-plassen, når du vet far trenger den??? Ikke rart samarbeidsklimaet blir dårlig, når dere holder på sånn... Anonymous poster hash: 41034...204 Vel, fram til for ca 1 år siden sendte jeg med dem vanlige klær som han fikk hjem til seg for å ha i sitt skap. Han krevde av jeg måtte det, og jeg trodde det var slik før jeg fant ut for ett år siden at jeg faktisk skal ha dem i retur. Så i utgangspunktet har han fått klær av meg for flere tusen kroner, men jeg har aldri bedt om de tilbake. Gjorde han oppmerksom på dette, så nå spør han ikke lengre om klær. Det har hendt at de har kommet hjem i samme klærne de har dratt dit i, men tror de var vaska da... Han krevde og at jeg skulle betale for finstasen til ungene når han skulle ta dem med i konfirmasjon til sin nevø. Jeg sendte med han det jeg hadde og sa at resten fikk han faktisk stå for selv. Jeg har sagt opp SFO plassen til sønnen vår for å spare litt inn ettersom sambo har hjemmekontor likevel, men jeg får vel kjeft for det også ettersom jeg vet han bruker den. Akkurat nå gir jeg meg en god f i det, for det er ikke noe bidraget hans er med på å dekke likevel, så den kan han få kjøpe selv om han vil ha den. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc Var ikke så lurt å si opp SFO plassen. Den er en del av grunnlaget for utregningen av bidraget du har nå. Sies den opp skal det trekkes fra bidraget. Anonymous poster hash: 08c5e...579 SFO-plass koster 2500 kr for et barn. Hun mottar 4000 kroner for to barn i måneden. Det blir uansett fordelaktig for henne å si opp plassen, for NAV kommer ikke til å fatte vedtak om "negativ" bidrag. Anonymous poster hash: 488ca...66b En SFO plass koster forskjellig fra sted til sted og om det er full eller halv dag. Som regel får mor også ekstra stønad for å ha bhg/sfo plass. Anonymous poster hash: 08c5e...579 Man bør likevel ikke betale for noe man ikke bruker. Hva er vitsen med å ha plass på SFO som andre benytter seg av? Det blir like urimelig som at far skal kreve at mor kjøper finstas til barna som KUN skal brukes hos far i selskap med hans familie og venner. Den som bruker tjenesten betaler for den, selvfølgelig. P.S. Jeg har ingen far til de to "private" barna mine, som betaler bidrag. Så her står jeg for alt selv. Men hadde selvfølgelig ikke giddet å betale for fritidsaktiviteter, SFO osv som KUN brukes når barnet er hos far. Anonymous poster hash: 488ca...66b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #38 Skrevet 25. februar 2015 Du kan jo ikke bare si opp SFO-plassen, når du vet far trenger den??? Ikke rart samarbeidsklimaet blir dårlig, når dere holder på sånn... Anonymous poster hash: 41034...204 Vel, fram til for ca 1 år siden sendte jeg med dem vanlige klær som han fikk hjem til seg for å ha i sitt skap. Han krevde av jeg måtte det, og jeg trodde det var slik før jeg fant ut for ett år siden at jeg faktisk skal ha dem i retur. Så i utgangspunktet har han fått klær av meg for flere tusen kroner, men jeg har aldri bedt om de tilbake. Gjorde han oppmerksom på dette, så nå spør han ikke lengre om klær. Det har hendt at de har kommet hjem i samme klærne de har dratt dit i, men tror de var vaska da... Han krevde og at jeg skulle betale for finstasen til ungene når han skulle ta dem med i konfirmasjon til sin nevø. Jeg sendte med han det jeg hadde og sa at resten fikk han faktisk stå for selv. Jeg har sagt opp SFO plassen til sønnen vår for å spare litt inn ettersom sambo har hjemmekontor likevel, men jeg får vel kjeft for det også ettersom jeg vet han bruker den. Akkurat nå gir jeg meg en god f i det, for det er ikke noe bidraget hans er med på å dekke likevel, så den kan han få kjøpe selv om han vil ha den. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc Var ikke så lurt å si opp SFO plassen. Den er en del av grunnlaget for utregningen av bidraget du har nå. Sies den opp skal det trekkes fra bidraget. Anonymous poster hash: 08c5e...579 SFO-plass koster 2500 kr for et barn. Hun mottar 4000 kroner for to barn i måneden. Det blir uansett fordelaktig for henne å si opp plassen, for NAV kommer ikke til å fatte vedtak om "negativ" bidrag. Anonymous poster hash: 488ca...66b En SFO plass koster forskjellig fra sted til sted og om det er full eller halv dag. Som regel får mor også ekstra stønad for å ha bhg/sfo plass. Anonymous poster hash: 08c5e...579 Man bør likevel ikke betale for noe man ikke bruker. Hva er vitsen med å ha plass på SFO som andre benytter seg av? Det blir like urimelig som at far skal kreve at mor kjøper finstas til barna som KUN skal brukes hos far i selskap med hans familie og venner. Den som bruker tjenesten betaler for den, selvfølgelig. P.S. Jeg har ingen far til de to "private" barna mine, som betaler bidrag. Så her står jeg for alt selv. Men hadde selvfølgelig ikke giddet å betale for fritidsaktiviteter, SFO osv som KUN brukes når barnet er hos far. Anonymous poster hash: 488ca...66b http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/arkiv/2013/Barnebidrag/ Anonymous poster hash: 08c5e...579
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #39 Skrevet 25. februar 2015 "Bidraget er vel til livsopphold? Leie, strøm, mat, nødvendige klær. Så kommer sportsutstyr, fritidsaktiviteter, selskap og 'ønske'ting (playstation, sykkel, o.l.) utenom..?.." Ja det er jo noe sånt jeg også har trodd. Jeg har hele tiden tenkt at de pengene jeg får skal dekke opp for de dagene av halvparten av tiden han ikke har dem om du skjønner? Si jeg har dem 6 dager mer enn han hver mnd, så er farsbidraget ment å dekke opp for kostnader disse dagene. Jeg synes jo det er smålig av han å ikke en gang kunne spandere på ungene så mye som ei ny truse, og attpåtil kreve at jeg betaler for hva han synes de skal ha. Hadde jammen ikke skada han å spandere noen kroner på dem selv! Kanskje jeg skal begynne å holde orden på nøyaktig hvor mye jeg bruker på dem hver mnd, i tillegg til pengene jeg sparer til dem på egne sparekontoer. Det blir nok en god del mere enn det han betaler i bidrag ja.. Er mulig det faktisk er slik det skal være, men jeg må ærlig innrømme at jeg synes han er meeeget kjip. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc Nei, du skal faktisk stå for ALT. Er i samme situasjon. Betaler også sykler, fritidsaktiviteter o.s.v. Far betaler ingenting utover bidrag. Og prater hele tiden om hvor mye penger jeg har... Anonymous poster hash: 9d91e...3b1 Da har du blitt lurt av far. Hadde kontaktet advokat var jeg deg. Anonymous poster hash: 10974...a61
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #40 Skrevet 25. februar 2015 Du kan jo ikke bare si opp SFO-plassen, når du vet far trenger den??? Ikke rart samarbeidsklimaet blir dårlig, når dere holder på sånn... Anonymous poster hash: 41034...204 Vel, fram til for ca 1 år siden sendte jeg med dem vanlige klær som han fikk hjem til seg for å ha i sitt skap. Han krevde av jeg måtte det, og jeg trodde det var slik før jeg fant ut for ett år siden at jeg faktisk skal ha dem i retur. Så i utgangspunktet har han fått klær av meg for flere tusen kroner, men jeg har aldri bedt om de tilbake. Gjorde han oppmerksom på dette, så nå spør han ikke lengre om klær. Det har hendt at de har kommet hjem i samme klærne de har dratt dit i, men tror de var vaska da... Han krevde og at jeg skulle betale for finstasen til ungene når han skulle ta dem med i konfirmasjon til sin nevø. Jeg sendte med han det jeg hadde og sa at resten fikk han faktisk stå for selv. Jeg har sagt opp SFO plassen til sønnen vår for å spare litt inn ettersom sambo har hjemmekontor likevel, men jeg får vel kjeft for det også ettersom jeg vet han bruker den. Akkurat nå gir jeg meg en god f i det, for det er ikke noe bidraget hans er med på å dekke likevel, så den kan han få kjøpe selv om han vil ha den. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc Var ikke så lurt å si opp SFO plassen. Den er en del av grunnlaget for utregningen av bidraget du har nå. Sies den opp skal det trekkes fra bidraget. Anonymous poster hash: 08c5e...579 SFO-plass koster 2500 kr for et barn. Hun mottar 4000 kroner for to barn i måneden. Det blir uansett fordelaktig for henne å si opp plassen, for NAV kommer ikke til å fatte vedtak om "negativ" bidrag. Anonymous poster hash: 488ca...66b En SFO plass koster forskjellig fra sted til sted og om det er full eller halv dag. Som regel får mor også ekstra stønad for å ha bhg/sfo plass. Anonymous poster hash: 08c5e...579 Man bør likevel ikke betale for noe man ikke bruker. Hva er vitsen med å ha plass på SFO som andre benytter seg av? Det blir like urimelig som at far skal kreve at mor kjøper finstas til barna som KUN skal brukes hos far i selskap med hans familie og venner. Den som bruker tjenesten betaler for den, selvfølgelig. P.S. Jeg har ingen far til de to "private" barna mine, som betaler bidrag. Så her står jeg for alt selv. Men hadde selvfølgelig ikke giddet å betale for fritidsaktiviteter, SFO osv som KUN brukes når barnet er hos far. Anonymous poster hash: 488ca...66b http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/arkiv/2013/Barnebidrag/ Anonymous poster hash: 08c5e...579 Det står ingenting der om situasjonen der KUN samværsforelder har behov for SFO. Anonymous poster hash: 488ca...66b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #41 Skrevet 25. februar 2015 Du kan jo ikke bare si opp SFO-plassen, når du vet far trenger den??? Ikke rart samarbeidsklimaet blir dårlig, når dere holder på sånn... Anonymous poster hash: 41034...204 Vel, fram til for ca 1 år siden sendte jeg med dem vanlige klær som han fikk hjem til seg for å ha i sitt skap. Han krevde av jeg måtte det, og jeg trodde det var slik før jeg fant ut for ett år siden at jeg faktisk skal ha dem i retur. Så i utgangspunktet har han fått klær av meg for flere tusen kroner, men jeg har aldri bedt om de tilbake. Gjorde han oppmerksom på dette, så nå spør han ikke lengre om klær. Det har hendt at de har kommet hjem i samme klærne de har dratt dit i, men tror de var vaska da... Han krevde og at jeg skulle betale for finstasen til ungene når han skulle ta dem med i konfirmasjon til sin nevø. Jeg sendte med han det jeg hadde og sa at resten fikk han faktisk stå for selv. Jeg har sagt opp SFO plassen til sønnen vår for å spare litt inn ettersom sambo har hjemmekontor likevel, men jeg får vel kjeft for det også ettersom jeg vet han bruker den. Akkurat nå gir jeg meg en god f i det, for det er ikke noe bidraget hans er med på å dekke likevel, så den kan han få kjøpe selv om han vil ha den. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc Var ikke så lurt å si opp SFO plassen. Den er en del av grunnlaget for utregningen av bidraget du har nå. Sies den opp skal det trekkes fra bidraget. Anonymous poster hash: 08c5e...579 SFO-plass koster 2500 kr for et barn. Hun mottar 4000 kroner for to barn i måneden. Det blir uansett fordelaktig for henne å si opp plassen, for NAV kommer ikke til å fatte vedtak om "negativ" bidrag. Anonymous poster hash: 488ca...66b En SFO plass koster forskjellig fra sted til sted og om det er full eller halv dag. Som regel får mor også ekstra stønad for å ha bhg/sfo plass. Anonymous poster hash: 08c5e...579 Man bør likevel ikke betale for noe man ikke bruker. Hva er vitsen med å ha plass på SFO som andre benytter seg av? Det blir like urimelig som at far skal kreve at mor kjøper finstas til barna som KUN skal brukes hos far i selskap med hans familie og venner. Den som bruker tjenesten betaler for den, selvfølgelig. P.S. Jeg har ingen far til de to "private" barna mine, som betaler bidrag. Så her står jeg for alt selv. Men hadde selvfølgelig ikke giddet å betale for fritidsaktiviteter, SFO osv som KUN brukes når barnet er hos far. Anonymous poster hash: 488ca...66b http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/arkiv/2013/Barnebidrag/ Anonymous poster hash: 08c5e...579 Det står ingenting der om situasjonen der KUN samværsforelder har behov for SFO. Anonymous poster hash: 488ca...66b Og hvis man står som ansvarlig betaler for fakturaen, er man også i sin fulle rett til å si opp plassen. På samme måte som plassen blir sagt opp hvis man ikke betaler. Selvfølgelig får HI da mindre i bidrag, men hun trenger ikke å opprettholde SFO-tjeneste som hennes barn ikke bruker. Anonymous poster hash: 488ca...66b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #42 Skrevet 25. februar 2015 Dette er skrevet av en advokat på siden verdens beste pappa. Den som betaler barnebidrag skal altså selv dekke utgifter til mat, drikke, helse- og hygieneartikler, lek og fritid og transportutgifter når barnet er hos den som betaler barnebidrag. Sett dere ned og snakk sammen! Barnebidraget dekker bidragspliktiges del av vanlige daglige utgifter til å forsørge barnet (underholdskostnaden). Ved beregningen av bidraget skal du ha fått samværsfradrag som dekker utgifter til mat, drikke, helse- og hygieneartikler, lek og fritid, og transportutgifter når barnet er hos deg, jf. forskriftens § 9.Det skal i utgangspunktet ikke betales noe mer enn bidraget til dekning av daglige utgifter. Men hvis det kommer særlige utlegg, kan det pålegges særtilskot, jf. bl. § 67.Det er et vilkår at utgiftene er rimelige og nødvendige, og ikke går inn under de utgiftene som det ordinære barnebidraget skal dekke. Tilskuddet kan fastsettes av NAV om partene ikke blir enige.Om utmålingen sier forskriften: "Særtilskot skal fastsetjast slik at dei dokumenterte nettoutgiftene blir fordelte mellom foreldra etter storleiken på inntekta deira etter forskrift om fastsetjing og endring av fostringstilskot. Særtilskot skal ikkje reduserast for samvær." Utgifter til tannregulering og konfirmasjon er nevnt som eksempler på typiske grunnlag for særtilskot. Melkepenger skal dekkes av fast bidrag, og for turpenger blir det en konkret vurdering. Anonymous poster hash: 995b8...908
smiia Skrevet 25. februar 2015 #43 Skrevet 25. februar 2015 3800,- er for en gutt på 8 og ei jente på 6. Jeg sparer også 500,- av disse (250,- på hver) på egen sparekonto. Resten går til mat, fritidsaktiviteter, mm. Det kan se ut som mye, men det er jammen ikke noe å bli feit av. Hadde han latt være å betale det bidraget og heller betalt halvparten av alle utgifter, så hadde vi nok tjent mer på det. Jeg kjøper klær til dem så klart, jeg bare mener at om det er noe han mener de burde ha så kan han kjøpe det selv da? Jeg er vel ikke ansvarlig for å handle ting han mener de trenger? HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc De 3800 skal stå for FARS del av hva det koster å drifte ungene, han skal jo ikke stå for ALT av klær, sko etc selv om han har de mindre? Du skal med andre ord også bidra med 3800 (eller litt mindre dersom du tjener mindre), pluss at du får ca 1000 i barnetrygd. Det skulle bli ca 8000 pluss i mnd til å dekke inn kostnadene ved ungene, skulle komme langt med det? Glem heller ikke at far også har samvær (en del, høres det ut som - bare seks dager mindre enn deg i mnd), da må han betale alle daglige kostnader pluss ting han vil finne på med dem. Synes du høres storforlangende ut, men er enig i at han ikke kan diktere hvordan du disponerer bidrag. På den annen side, hvis han stadig ser ungene uklipt, og med altfor små sykler, da skjønner jeg at han bryr seg. Da bruker du ikke bidraget på det du skal.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #44 Skrevet 25. februar 2015 Regler og lover satt til side, en mann som ikke kan koste på sin sønn en frisørtime eller noe nytt engang i ny og ne er ikke mye til kar, spør du meg! Anonymous poster hash: 82c27...dea
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #45 Skrevet 25. februar 2015 Du får penger for det det ville kostet for han om barnet bodde hos han og deg. Du står for alt utstyr. Det han betaler når barnet er hos han kommer utenom, det er derfor man tar utgangspunkt i hvor mange døgn barnet er hos han. Det han skal dekke da er mat, transport og aktiviteter (eventuelt bleier når barna er så små). Anonymous poster hash: 12a0e...24c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #46 Skrevet 25. februar 2015 Mine barn er i samme alder som dine. Begge går på småskolen, har full plass på SFO og er hos far 27%. Far betaler 3100 i bidrag i mnd og jeg får 3 barnetrygder, totalt 6000 skattefrie kroner ved siden av egen inntekt. Dette utgjør 72 000 i året. SFO utgjør 60000 i året, skolemelk og fritidsaktiviteter kr 9000, bursdagsgaver til skolevenner kr 3000 i året. Utgiftene til dette blir det samme i året som bidrag og barnetrygd inn. Halvparten av utgiftene er mine å bære, 36000 kr. Det betyr egentlig at jeg da i trygd og bidrag har 3000 hver måned til å dekke, mat, husleie osv, samt at jeg bør bære like mye i utgifter selv. Her stiller ikke faren krav til ekstra utstyr eller hårklipp, men det er fordi jeg har det under kontroll. Faren har dessuten klær hos seg, men utstyr får han med fra meg ved behov. Ski, skøyter, sykler osv ordner som oftest jeg. Faren betaler egentlig 800 kr for lite i bidrag, men det går bra for meg, og per i dag velger jeg å prioritere god kommunikasjon og det gode samarbeidet vi har. Du bør sette deg ned og regne over alt en gang til egentlig. Anonymous poster hash: 43c7e...863
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #47 Skrevet 25. februar 2015 Mine barn er i samme alder som dine. Begge går på småskolen, har full plass på SFO og er hos far 27%. Far betaler 3100 i bidrag i mnd og jeg får 3 barnetrygder, totalt 6000 skattefrie kroner ved siden av egen inntekt. Dette utgjør 72 000 i året. SFO utgjør 60000 i året, skolemelk og fritidsaktiviteter kr 9000, bursdagsgaver til skolevenner kr 3000 i året. Utgiftene til dette blir det samme i året som bidrag og barnetrygd inn. Halvparten av utgiftene er mine å bære, 36000 kr. Det betyr egentlig at jeg da i trygd og bidrag har 3000 hver måned til å dekke, mat, husleie osv, samt at jeg bør bære like mye i utgifter selv. Her stiller ikke faren krav til ekstra utstyr eller hårklipp, men det er fordi jeg har det under kontroll. Faren har dessuten klær hos seg, men utstyr får han med fra meg ved behov. Ski, skøyter, sykler osv ordner som oftest jeg. Faren betaler egentlig 800 kr for lite i bidrag, men det går bra for meg, og per i dag velger jeg å prioritere god kommunikasjon og det gode samarbeidet vi har. Du bør sette deg ned og regne over alt en gang til egentlig. Anonymous poster hash: 43c7e...863 Og så må du huske på at du kan skrive av på skatten utgifter til barnepass. For 3 barn kan du skrive opp 55 000 kr i utgifter om du har så mye(mat regnes ikke med) og får da avskrevet 29% av dette = 15 950kr Anonymous poster hash: 08c5e...579
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #48 Skrevet 25. februar 2015 Gud så tragisk - både fars innstilling til sitt eget barn og deg - og din til barnets far... Anonymous poster hash: 73b20...660
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #49 Skrevet 25. februar 2015 Mine barn er i samme alder som dine. Begge går på småskolen, har full plass på SFO og er hos far 27%. Far betaler 3100 i bidrag i mnd og jeg får 3 barnetrygder, totalt 6000 skattefrie kroner ved siden av egen inntekt. Dette utgjør 72 000 i året. SFO utgjør 60000 i året, skolemelk og fritidsaktiviteter kr 9000, bursdagsgaver til skolevenner kr 3000 i året. Utgiftene til dette blir det samme i året som bidrag og barnetrygd inn. Halvparten av utgiftene er mine å bære, 36000 kr. Det betyr egentlig at jeg da i trygd og bidrag har 3000 hver måned til å dekke, mat, husleie osv, samt at jeg bør bære like mye i utgifter selv. Her stiller ikke faren krav til ekstra utstyr eller hårklipp, men det er fordi jeg har det under kontroll. Faren har dessuten klær hos seg, men utstyr får han med fra meg ved behov. Ski, skøyter, sykler osv ordner som oftest jeg. Faren betaler egentlig 800 kr for lite i bidrag, men det går bra for meg, og per i dag velger jeg å prioritere god kommunikasjon og det gode samarbeidet vi har. Du bør sette deg ned og regne over alt en gang til egentlig. Anonymous poster hash: 43c7e...863 Og så må du huske på at du kan skrive av på skatten utgifter til barnepass. For 3 barn kan du skrive opp 55 000 kr i utgifter om du har så mye(mat regnes ikke med) og får da avskrevet 29% av dette = 15 950kr Anonymous poster hash: 08c5e...579 Maks 40.000 kan avskrives på skatten, og det er 27 % av summen du får fratrekk på. Anonymous poster hash: 36c7d...505
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #50 Skrevet 25. februar 2015 Nei, du skal ikke betale alt. Det min venninne fikk til svar da hun stilte samme spørsmålet til de som bestemte barnebidraget fikk hun svar at det bidraget far måtte betale til mor kun var 50% av utregnet bidrag. Altså i deres tilfelle 3800×2=7600kr. De resterende 3800kr per måned skal pappan bruke til mat, klær og annet han mener ungen skulle trenge. For eksempel dersom pappan mener ungen skal ha frisør time så kan han selv bestille og betale denne. Om han mener at du skal dekke ALT så skulle han da betalt deg 7600kr hver måned istede for kun 3800kr. Anonymous poster hash: 67c37...79c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå