Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #1 Skrevet 25. februar 2015 Barnefar betaler meg bidrag, ca 3800 i mnd fordi jeg har barne en del mer. Men han forventer da altså at jeg skal betale ALT. Han sendte mld i helga og krevde jeg kom med nye sko og votter til gutten på 8 siden de han hadde var slitne. Så krevde han at jeg skulle bestille frisørtime til han siden han er begynt å bli litt lang i luggen. Han kjøper aldri klær til dem, men henter hos meg. Når han kjøpte sykkel til snuppa kom han til meg og krevde halvparten, uten å spørre meg først. Når jeg kjøper alt, mener jeg alt. Votter, sko, luer, uteklær. dagligdagse klær, svømmeklær fritidsaktivitetsklær, osv. Er det virkelig jeg som skal betale for rubbel og bit, selv om far betaler bidrag? Jeg blir irritert når han driver å fortelle meg når og hvor jeg skal bruke penger, jeg er et voksent og mye mer ansvarlig menneske enn det han er og vet selv hva og hvordan jeg skal ordne ting til mine barn! Anonymous poster hash: f3aa4...2dc
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #2 Skrevet 25. februar 2015 Ja, det er meningen. Anonymous poster hash: 3c37e...19f
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #3 Skrevet 25. februar 2015 Ja, når du får bdrag skal du stå for alt, med mindre det er noe helt spesielt (briller, regulering, konfirmasjon). Men han har ingen ting med å kreve at du skal kjøpe ditt og datt. Hvis han mener at barnet må til frisør og du mener at det ikke er nødvendig enda, så får han betale det selv hvis han mener det må skje nå. Be ham slutte å blande seg i hvordan du bruker de pengene du disponerer. Anonymous poster hash: ec8ab...401
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #4 Skrevet 25. februar 2015 Bidraget er vel til livsopphold? Leie, strøm, mat, nødvendige klær. Så kommer sportsutstyr, fritidsaktiviteter, selskap og 'ønske'ting (playstation, sykkel, o.l.) utenom..?.. Anonymous poster hash: 8f09c...0e2
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #5 Skrevet 25. februar 2015 Da ville jeg skrevet opp ALT du bruker på mat, klær, fritidsaktiviteter osv. Når den er brukt opp må dere dele på ALT 50/50 Anonymous poster hash: efe15...20f
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #6 Skrevet 25. februar 2015 "Bidraget er vel til livsopphold? Leie, strøm, mat, nødvendige klær. Så kommer sportsutstyr, fritidsaktiviteter, selskap og 'ønske'ting (playstation, sykkel, o.l.) utenom..?.." Ja det er jo noe sånt jeg også har trodd. Jeg har hele tiden tenkt at de pengene jeg får skal dekke opp for de dagene av halvparten av tiden han ikke har dem om du skjønner? Si jeg har dem 6 dager mer enn han hver mnd, så er farsbidraget ment å dekke opp for kostnader disse dagene. Jeg synes jo det er smålig av han å ikke en gang kunne spandere på ungene så mye som ei ny truse, og attpåtil kreve at jeg betaler for hva han synes de skal ha. Hadde jammen ikke skada han å spandere noen kroner på dem selv! Kanskje jeg skal begynne å holde orden på nøyaktig hvor mye jeg bruker på dem hver mnd, i tillegg til pengene jeg sparer til dem på egne sparekontoer. Det blir nok en god del mere enn det han betaler i bidrag ja.. Er mulig det faktisk er slik det skal være, men jeg må ærlig innrømme at jeg synes han er meeeget kjip. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #7 Skrevet 25. februar 2015 Han må jo holde klær og utstyr selv! Er han ikke voksen?? Anonymous poster hash: df269...4ff
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #8 Skrevet 25. februar 2015 Du skal betale alt av utstyr og klær, det er det du får bidrag for. Anonymous poster hash: 0dc97...d2c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #9 Skrevet 25. februar 2015 Han må jo holde klær og utstyr selv! Er han ikke voksen?? Anonymous poster hash: df269...4ff Tror dessverre ikke det er reglene. Anonymous poster hash: ec8ab...401
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #10 Skrevet 25. februar 2015 Bidraget er ikke kun til livsopphold, du skal kunne sørge for livsopphold selv også, 3800 kroner bør kunne dekke en del av det samt det gutten skulle trenge av klær og frisørtimer. Han kunne jo vært grei og kjøpt litt klær han også, men nesten 4000 kroner til eksen har vel en tendens til å sitte litt surt i hos mange. Særlig om de tror alt skal gå til livsopphold. Anonymous poster hash: a76e9...c6d
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #11 Skrevet 25. februar 2015 "Bidraget er vel til livsopphold? Leie, strøm, mat, nødvendige klær. Så kommer sportsutstyr, fritidsaktiviteter, selskap og 'ønske'ting (playstation, sykkel, o.l.) utenom..?.." Ja det er jo noe sånt jeg også har trodd. Jeg har hele tiden tenkt at de pengene jeg får skal dekke opp for de dagene av halvparten av tiden han ikke har dem om du skjønner? Si jeg har dem 6 dager mer enn han hver mnd, så er farsbidraget ment å dekke opp for kostnader disse dagene. Jeg synes jo det er smålig av han å ikke en gang kunne spandere på ungene så mye som ei ny truse, og attpåtil kreve at jeg betaler for hva han synes de skal ha. Hadde jammen ikke skada han å spandere noen kroner på dem selv! Kanskje jeg skal begynne å holde orden på nøyaktig hvor mye jeg bruker på dem hver mnd, i tillegg til pengene jeg sparer til dem på egne sparekontoer. Det blir nok en god del mere enn det han betaler i bidrag ja.. Er mulig det faktisk er slik det skal være, men jeg må ærlig innrømme at jeg synes han er meeeget kjip. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc Nei, du skal faktisk stå for ALT. Er i samme situasjon. Betaler også sykler, fritidsaktiviteter o.s.v. Far betaler ingenting utover bidrag. Og prater hele tiden om hvor mye penger jeg har... Anonymous poster hash: 9d91e...3b1
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #12 Skrevet 25. februar 2015 Ja du skal stå for utstyr og klær. Men han kan ikke kjøpe noe og kreve deg i ettertid utn avtale. Men dette må dere jo snakke sammen om og bli enige! Kommunikasjon er en fin ting Anonymous poster hash: 80ba2...ff0
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #13 Skrevet 25. februar 2015 Du skal holde alt av klær og utstyr, men hvis faren vil ha ting som sykkel, uteklær eller andre ting liggende hos seg må han betale det selv. Han kan ikke pålegge deg at barnet skal være med på spessielle aktiviteter eller ha spessielt utstyr, men vanlig tøy, som pentøy og yttertøy, må du sende med hver gang hvis han ønsker det. Han kan ikke gjøre innkjøp av sykkel eller andre ting og så kreve deg for halvparten i ettertid. Det kan du heller ikke fra ham. Konfirmasjon, regulering ol kan han bli pålagt å være med å betale. Anonymous poster hash: b6858...c74
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #14 Skrevet 25. februar 2015 Ja, du skal betale alt. Det betyr ikke at han skal diktere når du skal bestille frisørtime, eller at han kan kreve deg for halvparten av det en ny sykkel koster. Og hvis han vil ha sportsutstyr stående hos seg får han betale det selv. Anonymous poster hash: 7e244...6a3
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #15 Skrevet 25. februar 2015 3800,- er for en gutt på 8 og ei jente på 6. Jeg sparer også 500,- av disse (250,- på hver) på egen sparekonto. Resten går til mat, fritidsaktiviteter, mm. Det kan se ut som mye, men det er jammen ikke noe å bli feit av. Hadde han latt være å betale det bidraget og heller betalt halvparten av alle utgifter, så hadde vi nok tjent mer på det. Jeg kjøper klær til dem så klart, jeg bare mener at om det er noe han mener de burde ha så kan han kjøpe det selv da? Jeg er vel ikke ansvarlig for å handle ting han mener de trenger? HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc
Iiiiik Skrevet 25. februar 2015 #16 Skrevet 25. februar 2015 I følge regelverket skal du stå for alt (bortsett fra store ting som tannregulering og konfirmasjon). Det er imidlertid ikke sånn at han kan forvente at du forholder deg bokstavelig til regelverket og han kan styre som han vil. Slitne sko? Javel, det er det du som skal vurdere. Ny sykkel? Det kan ikke han bestemme.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #17 Skrevet 25. februar 2015 Ja, når du får bdrag skal du stå for alt, med mindre det er noe helt spesielt (briller, regulering, konfirmasjon). Men han har ingen ting med å kreve at du skal kjøpe ditt og datt. Hvis han mener at barnet må til frisør og du mener at det ikke er nødvendig enda, så får han betale det selv hvis han mener det må skje nå. Be ham slutte å blande seg i hvordan du bruker de pengene du disponerer. Anonymous poster hash: ec8ab...401 Ikke riktig. Bidrag betales for de dagene barnet ikke er hos far, derfor er bidraget mye lavere hvis far har mye samvær, og bortfaller helt hvis foreldrene har 50/50 ordning, med mindre det er veldig stor forskjell i inntekt. For de dagene barnet er hos far skal FAR betale. Anonymous poster hash: 488ca...66b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #18 Skrevet 25. februar 2015 3800,- er for en gutt på 8 og ei jente på 6. Jeg sparer også 500,- av disse (250,- på hver) på egen sparekonto. Resten går til mat, fritidsaktiviteter, mm. Det kan se ut som mye, men det er jammen ikke noe å bli feit av. Hadde han latt være å betale det bidraget og heller betalt halvparten av alle utgifter, så hadde vi nok tjent mer på det. Jeg kjøper klær til dem så klart, jeg bare mener at om det er noe han mener de burde ha så kan han kjøpe det selv da? Jeg er vel ikke ansvarlig for å handle ting han mener de trenger? HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc Du er ikke ansvarlig for å handle ting som skal være hos ham, nei. Du er ansvarlig for å sende med klær og sko som skal brukes hos far, men disse må han sende med hjem igjen. Han kan ikke forlange at du skal kjøpe klær som skal ligge hos ham. Sportsutstyr må han også skaffe selv, med mindre det er til faste aktiviteter som de også skal på når de er hos ham. Da gjelder det samme som med klær. Sykkel og liknende kan jeg ikke tenke meg at du er pålagt å sende med, med mindre barna er avhengig av den for å komme til skolen fra far. Min eks meldte barnet vårt på ishockey når han er hos ham. Han ba meg om å sende med skøyter som jeg hadde kjøpt til barnet. Dette kunne han ikke kreve, men jeg gjorde det fordi jeg ikke så noen grunn til å være vanskelig. Nå må han ha nye skøyter, og de får far dekke, ettersom det ikke var en avtale at han skulle begynne på hockey. Anonymous poster hash: ec8ab...401
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #19 Skrevet 25. februar 2015 "Bidraget er vel til livsopphold? Leie, strøm, mat, nødvendige klær. Så kommer sportsutstyr, fritidsaktiviteter, selskap og 'ønske'ting (playstation, sykkel, o.l.) utenom..?.." Ja det er jo noe sånt jeg også har trodd. Jeg har hele tiden tenkt at de pengene jeg får skal dekke opp for de dagene av halvparten av tiden han ikke har dem om du skjønner? Si jeg har dem 6 dager mer enn han hver mnd, så er farsbidraget ment å dekke opp for kostnader disse dagene. Jeg synes jo det er smålig av han å ikke en gang kunne spandere på ungene så mye som ei ny truse, og attpåtil kreve at jeg betaler for hva han synes de skal ha. Hadde jammen ikke skada han å spandere noen kroner på dem selv! Kanskje jeg skal begynne å holde orden på nøyaktig hvor mye jeg bruker på dem hver mnd, i tillegg til pengene jeg sparer til dem på egne sparekontoer. Det blir nok en god del mere enn det han betaler i bidrag ja.. Er mulig det faktisk er slik det skal være, men jeg må ærlig innrømme at jeg synes han er meeeget kjip. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc Nei, du skal faktisk stå for ALT. Er i samme situasjon. Betaler også sykler, fritidsaktiviteter o.s.v. Far betaler ingenting utover bidrag. Og prater hele tiden om hvor mye penger jeg har... Anonymous poster hash: 9d91e...3b1 Det er feil. I en uttalelse fra advokat som er blitt publisert på verdensbestepappa-bloggen skal blant annet "hygieneartikler, lek og fritid" som foregår hos far, dekkes av far. Derfor får man FRADRAG for disse kostnadene i bidraget hvis man har samvær i så og så mange dager. Det er ikke riktig at mor skal betale for lek og fritid som foregår hos far. Anonymous poster hash: 488ca...66b
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #20 Skrevet 25. februar 2015 Ja, når du får bdrag skal du stå for alt, med mindre det er noe helt spesielt (briller, regulering, konfirmasjon). Men han har ingen ting med å kreve at du skal kjøpe ditt og datt. Hvis han mener at barnet må til frisør og du mener at det ikke er nødvendig enda, så får han betale det selv hvis han mener det må skje nå. Be ham slutte å blande seg i hvordan du bruker de pengene du disponerer. Anonymous poster hash: ec8ab...401 Ikke riktig. Bidrag betales for de dagene barnet ikke er hos far, derfor er bidraget mye lavere hvis far har mye samvær, og bortfaller helt hvis foreldrene har 50/50 ordning, med mindre det er veldig stor forskjell i inntekt. For de dagene barnet er hos far skal FAR betale. Anonymous poster hash: 488ca...66b Mat, og klær/utstyr som far vil ha liggende hos seg. Mor er pålagt å sende med klær, som da også skal tilbake til henne etter samvær. Anonymous poster hash: ec8ab...401
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #21 Skrevet 25. februar 2015 Du står ansvarlig for alt av hverdagsutstyr, ja også det som skal brukes hos far, men det skal sendes tilbake etter samvær. Han kan jo da ikke kreve at du kjøper diverse ting, dette er penger du disponerer, ikke han. Sparing til barna er da ikke en del av dette, så det kan ikke regnes med. Anonymous poster hash: 79671...be2
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #22 Skrevet 25. februar 2015 Du får nesten 4000kr av far og skal jo da "betale" 4000kr selv i måneden på barna. Anonymous poster hash: 0dc97...d2c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #23 Skrevet 25. februar 2015 Vel, fram til for ca 1 år siden sendte jeg med dem vanlige klær som han fikk hjem til seg for å ha i sitt skap. Han krevde av jeg måtte det, og jeg trodde det var slik før jeg fant ut for ett år siden at jeg faktisk skal ha dem i retur. Så i utgangspunktet har han fått klær av meg for flere tusen kroner, men jeg har aldri bedt om de tilbake. Gjorde han oppmerksom på dette, så nå spør han ikke lengre om klær. Det har hendt at de har kommet hjem i samme klærne de har dratt dit i, men tror de var vaska da... Han krevde og at jeg skulle betale for finstasen til ungene når han skulle ta dem med i konfirmasjon til sin nevø. Jeg sendte med han det jeg hadde og sa at resten fikk han faktisk stå for selv. Jeg har sagt opp SFO plassen til sønnen vår for å spare litt inn ettersom sambo har hjemmekontor likevel, men jeg får vel kjeft for det også ettersom jeg vet han bruker den. Akkurat nå gir jeg meg en god f i det, for det er ikke noe bidraget hans er med på å dekke likevel, så den kan han få kjøpe selv om han vil ha den. HI Anonymous poster hash: f3aa4...2dc
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #24 Skrevet 25. februar 2015 Barnefar betaler meg bidrag, ca 3800 i mnd fordi jeg har barne en del mer. Men han forventer da altså at jeg skal betale ALT. Han sendte mld i helga og krevde jeg kom med nye sko og votter til gutten på 8 siden de han hadde var slitne. Så krevde han at jeg skulle bestille frisørtime til han siden han er begynt å bli litt lang i luggen. Han kjøper aldri klær til dem, men henter hos meg. Når han kjøpte sykkel til snuppa kom han til meg og krevde halvparten, uten å spørre meg først. Når jeg kjøper alt, mener jeg alt. Votter, sko, luer, uteklær. dagligdagse klær, svømmeklær fritidsaktivitetsklær, osv. Er det virkelig jeg som skal betale for rubbel og bit, selv om far betaler bidrag? Jeg blir irritert når han driver å fortelle meg når og hvor jeg skal bruke penger, jeg er et voksent og mye mer ansvarlig menneske enn det han er og vet selv hva og hvordan jeg skal ordne ting til mine barn! Anonymous poster hash: f3aa4...2dc Du får jo en del for 3800 i mnd da. Regner med du får barnetrygd i tillegg, så så veldig stort problem kan det vel ikke være å betale for alt. Anonymous poster hash: f04af...c37
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2015 #25 Skrevet 25. februar 2015 NAV sine sider sier: "Barnebidrag som er regnet ut av NAV skal for eksempel være med på å dekke utgifter til mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid. I tillegg skal det være med å dekke telefon og internett, møbler og andre husholdsartikler. Husleie, renter av lån, strøm, avgifter er også utgifter som regnes med." Nåvel, SÅ mye er det ikke akkurat. Anonymous poster hash: f3aa4...2dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå