Gå til innhold

😡Moren min gidder ikke lære seg navnet på barnet mitt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir så irritert. Min mor har vist navnet på barnet vårt fra jeg var gravid i 7måned. Barnet er nå 2 måneder å ennå har hun ikke klart å lære seg navnet hans. Hun vil heller kalle han "lillegutt". Jeg spør henne hva barnet heter å hun klarer rett å slett ikke si hva det er enda jeg bruker navnet hans aktivt. Min mor sier hun ikke trenger å bruke navnet hans fordi han ikke er døpt å at han derfor ikke har noe navn. Jeg prøver å forklare min mor at dåp ikke har noe med at navnet hans blir "gyldig", til ingen nytte. Greit at barnet ikke har ett navn som var vanlig for 65år siden men er det så forbanna vanskelig å lære seg navnet Casper? Begynner å lure på om hun er dement som ikke klarer å lære seg navnet på sitt eneste barnebarn. Hun har skrevet ned navnet hans minst to ganger allikevel har hun sagt på bygda at han heter Mio (hun hevder jeg har sagt at han heter det). Altså er det bare jeg som har denne problemstillingen?

 

Anonymous poster hash: 1f254...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun høres jo ikke frisk ut. Er hun helt normal utenom dette navnegreiene?

 

Anonymous poster hash: 74f7a...0b8

Absolutt ikke A4 men har vært borti verre folk. Litt vrangforestillinger og preget av at hun har vært enslig i 30år. Hun er derfor vant til å gjøre ting på sin måte og alle andres meninger er feil.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 1f254...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, spesielt.

Gjør hun seg vanskelig, eller husker hun det rett og slett ikke? Om det første er tilfelle hadde jeg blitt rimelig irritert. Er det derimot reelt at hun ikke klarer å lære seg navnet til barnebarnet sitt, hadde jeg anbefalt en tur til legen.

 

Anonymous poster hash: e979e...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, spesielt.

Gjør hun seg vanskelig, eller husker hun det rett og slett ikke? Om det første er tilfelle hadde jeg blitt rimelig irritert. Er det derimot reelt at hun ikke klarer å lære seg navnet til barnebarnet sitt, hadde jeg anbefalt en tur til legen.

 

Anonymous poster hash: e979e...49f

Tror det er en blanding. Hun gidder ikke lære seg det av mangel på interesse da hun har bestemt seg for at han heter "lillegutt". Hun omtaler han som det eller "ungen". Som begrunnelse bruker hun altså dette med dåp å at hun har rett til å bruke de navnene hun vil frem til han blir døpt.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 1f254...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen syns kanskje det er rart å kalle en nyfødt ved navn, og foretrekker kosenavn? Jeg syns selv det var litt rart i begynnelsen selvom jeg hadde valgt navnet og var fornøyd med det. Det var bare noe med den lille bylten som ikke passet til et "stort" navn...

 

Anonymous poster hash: 825f1...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er 1, 2 og 5 år, og pappa kan ikke navnet på noen. Han vet hvilke navn de har, men han har ikke snøring på hvem som er hvem. Jeg er skuffet og trist, men har bare tenkt at han ikke bryr seg. Og på grunn av det har jeg faktisk sluttet å kontakte han. Det er også mange andre ting som har gjort at jeg har kuttet, men det var egentlig dråpen som fikk begeret til å renne over for min del. Barnebarna er jo noe som jeg ville tro var kjært, men han bryr seg ikke. Så mine barn skal få slippe å plages med en bestefar som er så lite interessert, og nesten skaper mer bekymring enn kos.

 

Anonymous poster hash: a4ed9...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jøss, spesielt.

Gjør hun seg vanskelig, eller husker hun det rett og slett ikke? Om det første er tilfelle hadde jeg blitt rimelig irritert. Er det derimot reelt at hun ikke klarer å lære seg navnet til barnebarnet sitt, hadde jeg anbefalt en tur til legen.

 

Anonymous poster hash: e979e...49f

Tror det er en blanding. Hun gidder ikke lære seg det av mangel på interesse da hun har bestemt seg for at han heter "lillegutt". Hun omtaler han som det eller "ungen". Som begrunnelse bruker hun altså dette med dåp å at hun har rett til å bruke de navnene hun vil frem til han blir døpt.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 1f254...e43

Tror ikke jeg hadde orket for mye tid sammen med denne damen 😂 De spør jo hva barnet HETER når de blir døpt ⛪️

 

Anonymous poster hash: 74f7a...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren til Mio i Brødrene Løvehjerte het vel Kasper? Kanskje derfor hun blander sammen. Eller husker jeg feil?

 

Anonymous poster hash: 97921...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren til Mio i Brødrene Løvehjerte het vel Kasper? Kanskje derfor hun blander sammen. Eller husker jeg feil?

 

Anonymous poster hash: 97921...f8c

Hehe. De heter Karl og Jonatan.

 

Anonymous poster hash: 5df07...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi noe av det samme problemet.. vår datter har et todelt fornavn type "mie-kristina". Jeg, mannen min og alle barna i familien bruker begge navnene, men ingen av de voksne(!?!?) klarer å bruke begge navnene selv om vi foreldrene gjør det! Synes det er forbanna respektløst! Jenta vår er nå 8 mnd, og de kaller henne fremdeles for kun mie, på tross av at vi har sagt ifra mange ganger nå..

 

Jeg skjønner frustrasjonen din utrolig godt!

 

Anonymous poster hash: 1426c...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren til Mio i Brødrene Løvehjerte het vel Kasper? Kanskje derfor hun blander sammen. Eller husker jeg feil?

 

Anonymous poster hash: 97921...f8c

Blander nok to bøker av Lindgren 😉.

I brødrene løvehjerte heter brødrene Karl "kavring" og Jonathan. Mio er fra "mio Min mio"☺. Lett å ta feil da😉

 

Anonymous poster hash: 7271e...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi noe av det samme problemet.. vår datter har et todelt fornavn type "mie-kristina". Jeg, mannen min og alle barna i familien bruker begge navnene, men ingen av de voksne(!?!?) klarer å bruke begge navnene selv om vi foreldrene gjør det! Synes det er forbanna respektløst! Jenta vår er nå 8 mnd, og de kaller henne fremdeles for kun mie, på tross av at vi har sagt ifra mange ganger nå..

 

Jeg skjønner frustrasjonen din utrolig godt!

 

Anonymous poster hash: 1426c...c4d

Godt å høre Arvid er flere. Skjønner at mange kanskje mener at dette ikke er ett problem, men utrolig irriterende og resektløst ja. Når min mor kaller han lillegutt sier jeg innimellom "lille Johan" mener du vel. Dette fordi hennes eksmann og min far som hun hater heter det. Har sagt jeg på pur f kaller barnet Johan frem til hun giddet å lære seg navnet hans. Barnslig, absolutt men henblikk bare så sint.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 1f254...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig hun er en smule glemsk da. Litt morsomt at hun mener noen ikke har et navn før de er døpt forresten ;) Stakkars alle som ikke er døpt og dermed ikke heter noe som helst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama er ikke glemsk men trassen. Hun sier hun skal kalle han diverse ting inntil han blir døpt for nå har han ikke noe navn. Håper virkelig dere aldri har tenkt døpe Casper. Så fortsetter den gale dama sånn så får du be hu gå og komme på besøk når hun bruker navnet hans. Enkelt og greit, trassen og sær dame. Snakker av erfaring med lignende saker fra faktisk både mor og svigermor. Kun hardt mot hardt funka her...

 

Anonymous poster hash: 5ced0...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen syns kanskje det er rart å kalle en nyfødt ved navn, og foretrekker kosenavn? Jeg syns selv det var litt rart i begynnelsen selvom jeg hadde valgt navnet og var fornøyd med det. Det var bare noe med den lille bylten som ikke passet til et "stort" navn... Anonymous poster hash: 825f1...d7c

Dere havner nok i samme kategori, gitt...

 

Anonymous poster hash: 194fe...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir så irritert. Min mor har vist navnet på barnet vårt fra jeg var gravid i 7måned. Barnet er nå 2 måneder å ennå har hun ikke klart å lære seg navnet hans. Hun vil heller kalle han "lillegutt". Jeg spør henne hva barnet heter å hun klarer rett å slett ikke si hva det er enda jeg bruker navnet hans aktivt. Min mor sier hun ikke trenger å bruke navnet hans fordi han ikke er døpt å at han derfor ikke har noe navn. Jeg prøver å forklare min mor at dåp ikke har noe med at navnet hans blir "gyldig", til ingen nytte. Greit at barnet ikke har ett navn som var vanlig for 65år siden men er det så forbanna vanskelig å lære seg navnet Casper? Begynner å lure på om hun er dement som ikke klarer å lære seg navnet på sitt eneste barnebarn. Hun har skrevet ned navnet hans minst to ganger allikevel har hun sagt på bygda at han heter Mio (hun hevder jeg har sagt at han heter det). Altså er det bare jeg som har denne problemstillingen?

 

Anonymous poster hash: 1f254...e43

Hun har ikke lært navnet til sønnen din, men du har ikke lært deg rettskriving eller og/å regelen. Det er enda mer flaut.

 

Anonymous poster hash: 965aa...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis vondt ment. Svigermor blander fornavn på alle, selv av sine egne barn (spør du meg var det kanskje ikke så lurt å døpe sønnene med navn som ligner, type Olav og Ole når hun aldri husker hvem som er hvem) og hun har kalt meg for svigerinnen når vi ikke har like fornavn i det hele tatt (type Hilde og Anne). Alle barnebarn er "Gullklumpen", variasjon rundt "Gullxxx" eller Lillevenn/Vennen min.

 

Hun er ganske gammel og kanskje så smått dement, men mannen bedyrer at hun alltid har rotet med fornavn, også når han var barn. Hele familien ler litt av det, hun mener jo ikke det vondt og er ellers verdens snilleste dame. Blir gjerne noen komiske episoder når vi er samlet og hun snakker til den ene ved å bruke navnet til den andre.

 

Det verste er at det bare gjelder hennes familie, hun har vært lærer i 45 år og husker navnet til så å si alle elevene hun har hatt.

 

Anonymous poster hash: af2e1...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen syns kanskje det er rart å kalle en nyfødt ved navn, og foretrekker kosenavn? Jeg syns selv det var litt rart i begynnelsen selvom jeg hadde valgt navnet og var fornøyd med det. Det var bare noe med den lille bylten som ikke passet til et "stort" navn... Anonymous poster hash: 825f1...d7c

Dere havner nok i samme kategori, gitt...

 

Anonymous poster hash: 194fe...345

Atte hæ? Sa bare at man kan oppleve det litt overveldende å kalle en helt nyfødt baby med navn. Det syns jeg da sønnen min ble født. Han var et lite skrukketroll, og jeg følte ikke at han passet til navnet sitt da, selvom JEG SELV hadde valgt det. Men han vokste inn i det, i løpet av noen uker.

 

Var det så vanskelig å forstå?

 

 

 

Anonymous poster hash: 825f1...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jøss, spesielt.

Gjør hun seg vanskelig, eller husker hun det rett og slett ikke? Om det første er tilfelle hadde jeg blitt rimelig irritert. Er det derimot reelt at hun ikke klarer å lære seg navnet til barnebarnet sitt, hadde jeg anbefalt en tur til legen.

 

Anonymous poster hash: e979e...49f

Tror det er en blanding. Hun gidder ikke lære seg det av mangel på interesse da hun har bestemt seg for at han heter "lillegutt". Hun omtaler han som det eller "ungen". Som begrunnelse bruker hun altså dette med dåp å at hun har rett til å bruke de navnene hun vil frem til han blir døpt.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 1f254...e43

For et tøysete og barnslig argument. Kirken har ingen ting med navnevalg å gjøre, de velger det ikke, de bekrefter det ikke, det registrer det ikke, og de sanksjonerer ikke om navnet uteblir. Tror jeg ville tatt med gamlemor til både legen og presten. Legen for å utelukke sykdom, presten for å klargjøre kirkens rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Noen syns kanskje det er rart å kalle en nyfødt ved navn, og foretrekker kosenavn? Jeg syns selv det var litt rart i begynnelsen selvom jeg hadde valgt navnet og var fornøyd med det. Det var bare noe med den lille bylten som ikke passet til et "stort" navn... Anonymous poster hash: 825f1...d7c

Dere havner nok i samme kategori, gitt...

 

Anonymous poster hash: 194fe...345

Atte hæ? Sa bare at man kan oppleve det litt overveldende å kalle en helt nyfødt baby med navn. Det syns jeg da sønnen min ble født. Han var et lite skrukketroll, og jeg følte ikke at han passet til navnet sitt da, selvom JEG SELV hadde valgt det. Men han vokste inn i det, i løpet av noen uker.

 

Var det så vanskelig å forstå?

 

 

 

Anonymous poster hash: 825f1...d7c

Opplevde det på samme vis som deg, og vet om flere.

Vi hadde navnet klart til begge jentene før fødsel, men slet med å bruke det før de var passert 3-4mnd. Det var noe med dette med stort navn på lite nurk. Men synes ikke det unnskylder his mor, ettersom hun går på bygda å gir han andre navn enn det foreldrene har gitt. Tullete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min heter William.. Faren min klarer ikke å si navnet hans riktig, han kaller han "Willem" som er et helt annet navn! Irriterer meg grønn! Er det så vanskelig å si William liksom? Kommer til å bli et stort irritasjonsmoment for sønnen min når han blir eldre vet jeg..

 

Anonymous poster hash: 77dd5...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...