Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #1 Skrevet 23. februar 2015 De er mellom 7 og 11 år gamle, snart 12. Ingen av dem aner når de skal ta rene klær eller legge klær til vask. Selv ikke truser. Den siste uka (eller ti dagene kanskje) har jeg vasket èn av 11-åringens boksere! (han har vært litt her og litt hos mor) Jeg tenkte ikke på det før idag, og siden eldste klarer seg selv ved påkledning, har det aldri falt meg inn å gå gjennom grunnleggende hygiene med han. Pysjen kan også brukes i dag etter dag etter dag uten engang å tenke at den skal legges på vask. Jeg syns ærlig talt at det er merkelig. Hvordan kan være verken far eller mor lære dem slikt? Det er endel andre ting det brister på også, men jeg syns virkelig dette med klær og undertøy er det rareste. I begynnelsen da jeg traff mannen min sa han "jeg sier det til dem, men de hører/ lærer jo ikke". Vel, da må man være med dem å vise og fortelle hver dag til det er en vane da... Litt slitsomt at jeg må begynne å lære dem slike ting i grunn. Anonymous poster hash: c477d...e05
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #2 Skrevet 23. februar 2015 Undertøyet skjønner jeg du reagerer på. Det bør du ta opp med far. Det med pysj derimot ser jeg ikke noe problem med at de brukes flere dager på rad Anonymous poster hash: b0dec...2ec
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #3 Skrevet 23. februar 2015 Undertøyet skjønner jeg du reagerer på. Det bør du ta opp med far. Det med pysj derimot ser jeg ikke noe problem med at de brukes flere dager på rad Anonymous poster hash: b0dec...2ec Flere netter er greit nok, mine egne legger til vask etter to netter. Men hvis ikke jeg hadde vasket det innimellom så hadde det vært ukesvis. Midterste barnet (mellom 7 og 11 år altså) er ikke i nærheten av å klare å kle på seg selv heller. Nei, det er mye som må læres, som man regner med at skolebarn kan. Men jeg tror det er det som er problemet. Istedetfor at foreldrene har tatt den "store" jobben med å følge tett opp til det sitter, så tenker de "dette burde en på den alderen kunne", også sukker de oppgitt eller blir sinte når barnet faktisk ikke kan det. Sukk.... Anonymous poster hash: c477d...e05
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #4 Skrevet 23. februar 2015 Dette er ikke en ukjent problemstilling for meg.. Her er stesønn 9 år, han kan heller ikke grunnleggende hygiene som å skifte truse eller dusje selv. Han må alltid gis beskjed til at han må skifte klær. Han kan heller ikke blant annet heller ikke klokken, knytte sko, månedene i året, normal takknemlighet som å si takk, dele (f. eks var vi på besøk i helga hvor han forsynte seg av alle kjeksene på bordet, fylte opp begge hendene og hev innpå, og ingen andre fikk smake), kan ikke spise med kniv og gaffel (bruker hendene), kan ikke navn på enkle frukt og grønnsaker, og skal iallefall ikke spise dem.. Jeg kan fortsette i en evighet... Anonymous poster hash: 53463...ac4
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #5 Skrevet 23. februar 2015 Samme med mine stebarn. Fvk sier at det er vanlig at skilsmissebarn blir slik, antakelig fordi foreldrene vil ha kvalitetstid og ikke bruke den begrensede tiden de har til ting som kan skape dårlig stemning. Jeg synes det er over grensen til omsorgssvikt og opplever det selv som utrolig slitsomt. Synes det er utrolig trist for barna. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #6 Skrevet 23. februar 2015 Dette er ikke en ukjent problemstilling for meg.. Her er stesønn 9 år, han kan heller ikke grunnleggende hygiene som å skifte truse eller dusje selv. Han må alltid gis beskjed til at han må skifte klær. Han kan heller ikke blant annet heller ikke klokken, knytte sko, månedene i året, normal takknemlighet som å si takk, dele (f. eks var vi på besøk i helga hvor han forsynte seg av alle kjeksene på bordet, fylte opp begge hendene og hev innpå, og ingen andre fikk smake), kan ikke spise med kniv og gaffel (bruker hendene), kan ikke navn på enkle frukt og grønnsaker, og skal iallefall ikke spise dem.. Jeg kan fortsette i en evighet... Anonymous poster hash: 53463...ac4 Det hørtes ganske likt ut som mellomste her hvertfall! Han bruker kniv og gaffel, men uansett hva han spiser så er hele fjeset fullt av mat etterpå og han har ingen interesse av å tørke det bort. Å dele måtte barna lære seg i samvær med mine. De var veldig sære på at tingene dems bare var dems, til og med bilteppe. Også sier de stygge ting til hverandre uten at noen reagerer, tydelig at de får det hos moren også (jeg har snakket med dem om det her). Samboeren min er en god pappa ved at han er der for dem med lek, moro, er beskyttende, snill og god mot dem. Men på andre ting er han håpløs. Syns du foreldrene burde søke ekstern hjelp? Akkurat for mellomste her blir jeg helt sprø av å se på hvordan barnet avviker fra normalen og ingen reagerer!! Ikke foreldre, ikke skole. Alle utenfor den kretsen (samboerens venner, mine venner, min familie, eldste bonusbarnet pluss hans venner and so on) skjønner jo at noe er annerledes med barnet. Og at han burde få hjelp... Anonymous poster hash: c477d...e05
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #7 Skrevet 23. februar 2015 Min eldste på 10 år må minnes på å vaske seg og pusse tenner HVER dag. Og hun blir like sur hver gang jeg sier hun må dusje. Selvom hun har hatt gym på skolen og vært på trening etterpå. For hun dusja jo etter gym, så hva er da poenget? Hun HATER å bruke tid på ting hun ikke anser som viktig. Derimot er hun veldig selvstendig når det kommer til å dra på butikken å handle for meg, passe lillebror mens jeg dusjer, lager mat til seg selv, kan være hjemme alene hele dagen, etc. Sønnen min på 7 er en vimekopp! Han kan ikke krysse veien alene engang, og hver gang han har vasket hender må jeg spørre om han brukte såpe.... Så det trenger ikke være noe feil i oppdragelsen, de får beskjed, hver dag, men de glemmer det like fort! Anonymous poster hash: c7881...e0c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #8 Skrevet 23. februar 2015 Min eldste på 10 år må minnes på å vaske seg og pusse tenner HVER dag. Og hun blir like sur hver gang jeg sier hun må dusje. Selvom hun har hatt gym på skolen og vært på trening etterpå. For hun dusja jo etter gym, så hva er da poenget? Hun HATER å bruke tid på ting hun ikke anser som viktig. Derimot er hun veldig selvstendig når det kommer til å dra på butikken å handle for meg, passe lillebror mens jeg dusjer, lager mat til seg selv, kan være hjemme alene hele dagen, etc. Sønnen min på 7 er en vimekopp! Han kan ikke krysse veien alene engang, og hver gang han har vasket hender må jeg spørre om han brukte såpe.... Så det trenger ikke være noe feil i oppdragelsen, de får beskjed, hver dag, men de glemmer det like fort! Anonymous poster hash: c7881...e0c Man merker selvfølgelig forskjell på det... Dette dreier seg ikke om påminnelser og prioriteringer. Om du tror det, har du antakelig ikke opplevd det det refereres til her. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #9 Skrevet 23. februar 2015 Min eldste på 10 år må minnes på å vaske seg og pusse tenner HVER dag. Og hun blir like sur hver gang jeg sier hun må dusje. Selvom hun har hatt gym på skolen og vært på trening etterpå. For hun dusja jo etter gym, så hva er da poenget? Hun HATER å bruke tid på ting hun ikke anser som viktig. Derimot er hun veldig selvstendig når det kommer til å dra på butikken å handle for meg, passe lillebror mens jeg dusjer, lager mat til seg selv, kan være hjemme alene hele dagen, etc. Sønnen min på 7 er en vimekopp! Han kan ikke krysse veien alene engang, og hver gang han har vasket hender må jeg spørre om han brukte såpe.... Så det trenger ikke være noe feil i oppdragelsen, de får beskjed, hver dag, men de glemmer det like fort! Anonymous poster hash: c7881...e0c Man merker selvfølgelig forskjell på det... Dette dreier seg ikke om påminnelser og prioriteringer. Om du tror det, har du antakelig ikke opplevd det det refereres til her. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9 Jeg ser overhodet ingen ulikheter mellom Problemet det referes til her, og mitt eget. Hva dreier det seg da om? Eller var slektskapet feil? Anonymous poster hash: c7881...e0c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #10 Skrevet 23. februar 2015 Min eldste på 10 år må minnes på å vaske seg og pusse tenner HVER dag. Og hun blir like sur hver gang jeg sier hun må dusje. Selvom hun har hatt gym på skolen og vært på trening etterpå. For hun dusja jo etter gym, så hva er da poenget? Hun HATER å bruke tid på ting hun ikke anser som viktig. Derimot er hun veldig selvstendig når det kommer til å dra på butikken å handle for meg, passe lillebror mens jeg dusjer, lager mat til seg selv, kan være hjemme alene hele dagen, etc. Sønnen min på 7 er en vimekopp! Han kan ikke krysse veien alene engang, og hver gang han har vasket hender må jeg spørre om han brukte såpe.... Så det trenger ikke være noe feil i oppdragelsen, de får beskjed, hver dag, men de glemmer det like fort! Anonymous poster hash: c7881...e0c Sån er det med min 8 åring og 10 åring også. Hadde keg ikke sendt dem i dusjen ville de ikke dusjet annet enn når de skal i svømmehallen eller har hatt gym og hadde jeg ikke pressisert at de skulle vaske håret med både sjampo og balsam kunne de sikkert gått et halvt år uten hårvask. Akkurat undertøy hadde de muligens skiftet av og til, men langt fra daglig. Anonymous poster hash: ee28c...7be
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #11 Skrevet 23. februar 2015 Min eldste på 10 år må minnes på å vaske seg og pusse tenner HVER dag. Og hun blir like sur hver gang jeg sier hun må dusje. Selvom hun har hatt gym på skolen og vært på trening etterpå. For hun dusja jo etter gym, så hva er da poenget? Hun HATER å bruke tid på ting hun ikke anser som viktig. Derimot er hun veldig selvstendig når det kommer til å dra på butikken å handle for meg, passe lillebror mens jeg dusjer, lager mat til seg selv, kan være hjemme alene hele dagen, etc. Sønnen min på 7 er en vimekopp! Han kan ikke krysse veien alene engang, og hver gang han har vasket hender må jeg spørre om han brukte såpe.... Så det trenger ikke være noe feil i oppdragelsen, de får beskjed, hver dag, men de glemmer det like fort! Anonymous poster hash: c7881...e0c Man merker selvfølgelig forskjell på det... Dette dreier seg ikke om påminnelser og prioriteringer. Om du tror det, har du antakelig ikke opplevd det det refereres til her. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9 Jeg ser overhodet ingen ulikheter mellom Problemet det referes til her, og mitt eget. Hva dreier det seg da om? Eller var slektskapet feil? Anonymous poster hash: c7881...e0c Men kanskje ikke du har opplevd det da? Og ikke trekk inn slektskapet, det er bare lavmål. Hold deg til saken. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #12 Skrevet 23. februar 2015 Kan rett og slett se ut som det er relativt normalt da. Kanskje det funker så bra for mine barn nettopp fordi ene barnet har autisme og tar veldig til seg faste regler og lærer segvrutiner så de virkelig sitter. Selvom jeg trodde autismen egentlig gjorde barnet mindre selvstendig.. Anonymous poster hash: c477d...e05
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #13 Skrevet 23. februar 2015 Min eldste på 10 år må minnes på å vaske seg og pusse tenner HVER dag. Og hun blir like sur hver gang jeg sier hun må dusje. Selvom hun har hatt gym på skolen og vært på trening etterpå. For hun dusja jo etter gym, så hva er da poenget? Hun HATER å bruke tid på ting hun ikke anser som viktig. Derimot er hun veldig selvstendig når det kommer til å dra på butikken å handle for meg, passe lillebror mens jeg dusjer, lager mat til seg selv, kan være hjemme alene hele dagen, etc. Sønnen min på 7 er en vimekopp! Han kan ikke krysse veien alene engang, og hver gang han har vasket hender må jeg spørre om han brukte såpe.... Så det trenger ikke være noe feil i oppdragelsen, de får beskjed, hver dag, men de glemmer det like fort! Anonymous poster hash: c7881...e0c Man merker selvfølgelig forskjell på det... Dette dreier seg ikke om påminnelser og prioriteringer. Om du tror det, har du antakelig ikke opplevd det det refereres til her. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9 Jeg ser overhodet ingen ulikheter mellom Problemet det referes til her, og mitt eget. Hva dreier det seg da om? Eller var slektskapet feil? Anonymous poster hash: c7881...e0c Men kanskje ikke du har opplevd det da? Og ikke trekk inn slektskapet, det er bare lavmål. Hold deg til saken. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9 Opplevd hva da? Hvorfor ikke svare på det jeg spør om. Jeg svarer på innlegget etter beste evne og forsøker å si at det ikke er så unormalt som HI kanskje synes. Og at det ikkr alltid dreier seg om dårlig oppdragelse. Hva er det som er ulikt? Sånn jeg leser det opplever hi sine stebarn på samme måte som jeg opplever mine barn, men du sier det ikke er det samme? Hvorfor er det ikke det? Anonymous poster hash: c7881...e0c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #14 Skrevet 23. februar 2015 Samme greia her HI. Jeg har 2 bonusbarn,gutter på 16 og 8 år. 16 åringen har jeg gitt opp hva hygiene angår,faren kjefter og smeller ang det HVER uke,men gutten dusjer ikke før faren omtrent drar han inn på badet. Han stinker,kommer alltid med fett hår,boxere med mer enn bremsespor i osv. 8 åringen går det bedre med,vi startet dusjtrening i fjor,hvor vi lærte han å vaske seg selv. Her dusjer han annenhver dag,kroppsvask ellers,og bytter sokker og undertøy hver dag. Det hender han spør om hvorfor han må dusje så mye her,for hjemme dusjer han bare på søndag sier han,og boxere går han med i flere dager. Grøss og gru,tror nok det er mange som ikke bryr seg om å lære barna god hygiene. Anonymous poster hash: 13d35...8a9
Plutselig_gravid Skrevet 23. februar 2015 #15 Skrevet 23. februar 2015 Dette trenger absolutt ikke ha noe med dårlig hygienisk opplæring å gjøre altså. Unger er veldig forskjellige. Mitt eldste barn er snart 12, men alle hverdagslige rutiner som å pusse tenner, dusje, henge opp jakke, gjøre lekser, bytte boxer/klær, ta på seg regnklær når det regner, ikke gå med cherrox når det er 30 varmegrader og sol ute osv. må jeg minne han på og av og til tvinge han til, hver eneste dag. Han prøver alltid å lure seg unna med masse unnskyldninger eller sinne. Han kan lage et spetakkel av en bagatell her altså. Han vet veldig godt konsekvensene av å ikke gjøre disse tingene hver dag. Han vet at man får stygge tenner, hull og smerter av å ikke pusse tenner. Han vet at han kan gjøre andre syk eller bli syk selv av å ikke vaske hender. Men han lever i nuet og ser ikke konsekvensene der og da. Alt som er kjedelig, utsettes. Han har alltid vært sånn. Jeg har også tre andre barn. Minste er bare 1 år, men de to andre på 4 og 6 år gjør alt de får beskjed om. Det går automatikk i alle hverdagsrutinene. De stiller seg opp ved vasken etter de har vært på do, de står alltid klar for tannpuss, de legger konsekvent skittenklær i kurven, når de går fra bordet rydder de automatisk tallerken sin i oppvaskmaskinen osv De trenger ikke konstante påminnelser. Poenget er at dette er noe som også eldstemann er opplært i. Han har måttet gjøre alle disse tingene i alle år, men allikevel er ikke vanen innarbeidet. Han må stadig tvinges og påminnes om den minste slike ting. Det ER slitsomt, men han har heldigvis mange gode egenskaper også. Egenskaper som jeg egentlig setter høyere enn disse tingene han sliter med.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #16 Skrevet 23. februar 2015 Min eldste på 10 år må minnes på å vaske seg og pusse tenner HVER dag. Og hun blir like sur hver gang jeg sier hun må dusje. Selvom hun har hatt gym på skolen og vært på trening etterpå. For hun dusja jo etter gym, så hva er da poenget? Hun HATER å bruke tid på ting hun ikke anser som viktig. Derimot er hun veldig selvstendig når det kommer til å dra på butikken å handle for meg, passe lillebror mens jeg dusjer, lager mat til seg selv, kan være hjemme alene hele dagen, etc. Sønnen min på 7 er en vimekopp! Han kan ikke krysse veien alene engang, og hver gang han har vasket hender må jeg spørre om han brukte såpe.... Så det trenger ikke være noe feil i oppdragelsen, de får beskjed, hver dag, men de glemmer det like fort! Anonymous poster hash: c7881...e0c Man merker selvfølgelig forskjell på det... Dette dreier seg ikke om påminnelser og prioriteringer. Om du tror det, har du antakelig ikke opplevd det det refereres til her. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9 Jeg ser overhodet ingen ulikheter mellom Problemet det referes til her, og mitt eget. Hva dreier det seg da om? Eller var slektskapet feil? Anonymous poster hash: c7881...e0c Men kanskje ikke du har opplevd det da? Og ikke trekk inn slektskapet, det er bare lavmål. Hold deg til saken. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9 Opplevd hva da? Hvorfor ikke svare på det jeg spør om. Jeg svarer på innlegget etter beste evne og forsøker å si at det ikke er så unormalt som HI kanskje synes. Og at det ikkr alltid dreier seg om dårlig oppdragelse. Hva er det som er ulikt? Sånn jeg leser det opplever hi sine stebarn på samme måte som jeg opplever mine barn, men du sier det ikke er det samme? Hvorfor er det ikke det? Anonymous poster hash: c7881...e0c Jeg har svart på dette lenger opp. Forskjellen er at du maser på barna dine, mens de tilfellene vi snakker om her ikke blir mast på. Dette dreier seg ikke om håpløse barn, men foreldre som behandler barna som babyer. Om du leser skikkelig er det her et barn langt inn i skolealder som ikke kan kle på seg selv. For eget vedkommende må far hjelpe 14-åringen med å vaske håret, det klarer han ikke selv. Han må også skru på vannet, for det er ekkelt når strålen kommer fort. 14 år altså. Du snakket om å minne unger på at det er på tide med en dusj, det hadde jo vært flott om det var så enkelt. Barn gir blaffen i regler og hygiene, det vet man, men masingen og oppfølging du gir dine barn fungerer på sitt vis, selv om det fremstår meningsløst underveis. Barn som ikke får ta ansvar, ikke blir mast på og ikke lærer det de skal blir uselvstendige på et helt annet nivå. Det kan virkelig ikke sammenlignes. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #17 Skrevet 23. februar 2015 Min eldste på 10 år må minnes på å vaske seg og pusse tenner HVER dag. Og hun blir like sur hver gang jeg sier hun må dusje. Selvom hun har hatt gym på skolen og vært på trening etterpå. For hun dusja jo etter gym, så hva er da poenget? Hun HATER å bruke tid på ting hun ikke anser som viktig. Derimot er hun veldig selvstendig når det kommer til å dra på butikken å handle for meg, passe lillebror mens jeg dusjer, lager mat til seg selv, kan være hjemme alene hele dagen, etc. Sønnen min på 7 er en vimekopp! Han kan ikke krysse veien alene engang, og hver gang han har vasket hender må jeg spørre om han brukte såpe.... Så det trenger ikke være noe feil i oppdragelsen, de får beskjed, hver dag, men de glemmer det like fort! Anonymous poster hash: c7881...e0c Man merker selvfølgelig forskjell på det... Dette dreier seg ikke om påminnelser og prioriteringer. Om du tror det, har du antakelig ikke opplevd det det refereres til her. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9 Jeg ser overhodet ingen ulikheter mellom Problemet det referes til her, og mitt eget. Hva dreier det seg da om? Eller var slektskapet feil? Anonymous poster hash: c7881...e0c Men kanskje ikke du har opplevd det da? Og ikke trekk inn slektskapet, det er bare lavmål. Hold deg til saken. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9 Opplevd hva da? Hvorfor ikke svare på det jeg spør om. Jeg svarer på innlegget etter beste evne og forsøker å si at det ikke er så unormalt som HI kanskje synes. Og at det ikkr alltid dreier seg om dårlig oppdragelse. Hva er det som er ulikt? Sånn jeg leser det opplever hi sine stebarn på samme måte som jeg opplever mine barn, men du sier det ikke er det samme? Hvorfor er det ikke det? Anonymous poster hash: c7881...e0c Jeg har svart på dette lenger opp. Forskjellen er at du maser på barna dine, mens de tilfellene vi snakker om her ikke blir mast på. Dette dreier seg ikke om håpløse barn, men foreldre som behandler barna som babyer. Om du leser skikkelig er det her et barn langt inn i skolealder som ikke kan kle på seg selv. For eget vedkommende må far hjelpe 14-åringen med å vaske håret, det klarer han ikke selv. Han må også skru på vannet, for det er ekkelt når strålen kommer fort. 14 år altså. Du snakket om å minne unger på at det er på tide med en dusj, det hadde jo vært flott om det var så enkelt. Barn gir blaffen i regler og hygiene, det vet man, men masingen og oppfølging du gir dine barn fungerer på sitt vis, selv om det fremstår meningsløst underveis. Barn som ikke får ta ansvar, ikke blir mast på og ikke lærer det de skal blir uselvstendige på et helt annet nivå. Det kan virkelig ikke sammenlignes. Anonymous poster hash: 43a8f...6a9 Du legger åpenbart litt mye i hva som ble skrevet i hovedinnlegget, som var det jeg svarte på. Jeg tolker det som at far maser men det når ikke inn. Akkurat som her. Så jo. Det kan sammenlignes. Anonymous poster hash: c7881...e0c
lover Skrevet 23. februar 2015 #18 Skrevet 23. februar 2015 Vår eldste er 9 år, hN går ikke i dusjen selv. Han dusjer onsdag kveld og søndag kveld. Vi sender han avgårde. Vi minner han på å vaske hender. Vi ber han skifte klær om det er flekk på noe. Hver morgen får han bunken med klær og beskjed om at nå må du kle på deg. Etter han er ferdig hender det vi må si, hva med sokkene? Har du ikke tenkt å skifte de? Hver kveld gir vi beskjed om at nå er det sengetid, følger på badet og pusser tenner. Vi forteller hver dag, det er tydeligvis ikke blitt noen vane. Tror jeg blir sjokkert om det endrer seg radikalt til han blir tolv, i mine øyne er ikke det lenge til, men litt bedre blir det kanskje? Håper det Vi drar en del på ferier med andre som har barn på våre barns alder +-, det er ikke så veldig annerledes der. Har ikke inntrykk av at det er vanlig å være så selvstendig. Har vært med venninne med litt eldre barn også, mener bestemt hun gav beskjed om å gå i dusjen til sin gutt som var eldre enn din stesønn. Er jo ikke noe stort problem, å gi beskjed om å skifte klær eller vaske seg? Er det?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #19 Skrevet 23. februar 2015 Det ER slitsomt, men han har heldigvis mange gode egenskaper også. Egenskaper som jeg egentlig setter høyere enn disse tingene han sliter med. Det har absolutt bonusbarna mine også. Jeg er veldig, veldig glad i dem. Anonymous poster hash: c477d...e05
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #20 Skrevet 23. februar 2015 Du legger åpenbart litt mye i hva som ble skrevet i hovedinnlegget, som var det jeg svarte på. Jeg tolker det som at far maser men det når ikke inn. Akkurat som her. Så jo. Det kan sammenlignes. Anonymous poster hash: c7881...e0c Ja, dette er riktig. Anonymous poster hash: c477d...e05
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #21 Skrevet 23. februar 2015 Er jo ikke noe stort problem, å gi beskjed om å skifte klær eller vaske seg? Er det? Nei, jeg gir jo beskjed til mine også; "nå må dere gå og skifte". Da går de og skifter. To av stebarna aner ikke hvordan de skal gjøre om de får en sånn beskjed. De vimser rundt, skifter ikke truse, plukker litt klær fra skapet, litt skittent fra dagen før, bare helt på måfå. De må følges hele veien. Og tydeligvis må eldste få mer spesifikke beskjeder også... Det er det jeg stusser litt over, at det overhodet ikke er noe automatikk i handlingene når de får beskjed om å gjøre noe som gjøres absolutt hver eneste dag. Likevel må de enten bruke lang tid, ta trusa på hodet, ikke finne sokker, ikke bytte truse, ikke skjønne at de må ha bukse utenpå ullundertøy and so on.... Eller følges hele veien i prosessen. Jeg ser jo nå at det ikke er helt uvanlig, så da må jeg kanskje godta at det er sånn, legge inn mye mer tid og tålmodighet på hverdagsmorgener enn det jeg er vant med, og håpe at det endrer seg Anonymous poster hash: c477d...e05
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #22 Skrevet 23. februar 2015 Du legger åpenbart litt mye i hva som ble skrevet i hovedinnlegget, som var det jeg svarte på. Jeg tolker det som at far maser men det når ikke inn. Akkurat som her. Så jo. Det kan sammenlignes. Anonymous poster hash: c7881...e0c Ja, dette er riktig. Anonymous poster hash: c477d...e05 Men da ser du at det ikke er så unormalt;-) Anonymous poster hash: c7881...e0c
Iiiiik Skrevet 23. februar 2015 #23 Skrevet 23. februar 2015 Min eldste ville ikke dusje frem til hun var 12-13 år. Jeg er temmelig sikker på at stemoren hennes tilla meg at jeg ikke fulgte opp, at jeg ikke stilte krav og at jeg dillet med ungen. Mine to yngste elsker å dusje, men en av dem skifter ikke truse hvis vi ikke henger over ham. Han kan nok også finne på å skru på vannet for å late som om han vasker hendene etter toalettbesøk, men unnlate å stikke dem under vannstrålen. Han er 10 forresten.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #24 Skrevet 23. februar 2015 De er mellom 7 og 11 år gamle, snart 12. Ingen av dem aner når de skal ta rene klær eller legge klær til vask. Selv ikke truser. Den siste uka (eller ti dagene kanskje) har jeg vasket èn av 11-åringens boksere! (han har vært litt her og litt hos mor) Jeg tenkte ikke på det før idag, og siden eldste klarer seg selv ved påkledning, har det aldri falt meg inn å gå gjennom grunnleggende hygiene med han. Pysjen kan også brukes i dag etter dag etter dag uten engang å tenke at den skal legges på vask. Jeg syns ærlig talt at det er merkelig. Hvordan kan være verken far eller mor lære dem slikt? Det er endel andre ting det brister på også, men jeg syns virkelig dette med klær og undertøy er det rareste. I begynnelsen da jeg traff mannen min sa han "jeg sier det til dem, men de hører/ lærer jo ikke". Vel, da må man være med dem å vise og fortelle hver dag til det er en vane da... Litt slitsomt at jeg må begynne å lære dem slike ting i grunn. Anonymous poster hash: c477d...e05 Her vet guttene mine, til og med minste på 4,5 år, at man vasker seg og tar ren bokser og sokker på hver morgen! Pysjen brukes i 2-3 dager. Har alltid lagt frem klær til de fra de var små og lar de gradvis gjøre det selv. Da er det en selvfølge for de at man skal ta rene klær på. Kanskje du skal gjøre det en periode? Selvfølgelig er dette noe foreldrene skulle ha gjort, men siden de ikke gidder å ta jobben, så... Anonymous poster hash: e6e01...5c0
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #25 Skrevet 23. februar 2015 Min eldste på 10 år må minnes på å vaske seg og pusse tenner HVER dag. Og hun blir like sur hver gang jeg sier hun må dusje. Selvom hun har hatt gym på skolen og vært på trening etterpå. For hun dusja jo etter gym, så hva er da poenget? Hun HATER å bruke tid på ting hun ikke anser som viktig. Derimot er hun veldig selvstendig når det kommer til å dra på butikken å handle for meg, passe lillebror mens jeg dusjer, lager mat til seg selv, kan være hjemme alene hele dagen, etc. Sønnen min på 7 er en vimekopp! Han kan ikke krysse veien alene engang, og hver gang han har vasket hender må jeg spørre om han brukte såpe.... Så det trenger ikke være noe feil i oppdragelsen, de får beskjed, hver dag, men de glemmer det like fort! Anonymous poster hash: c7881...e0c Dette var kjent. Jeg holder fremdeles på med 14-åringen.Tannpuss, klesskifte o.l. må han minnes på. Hver dag. Tar det aldri slutt? Anonymous poster hash: 51463...064
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå