Gå til innhold

Frekt å komme for tidlig til sosiale avtaler??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er frekt å komme tidlig, frekt å komme for sent. Treffer en ikke innen 2 minutter vinduet så bør en i grunn ikke komme i det hele tatt! 

Anonymous poster hash: bd117...b0d
Videoannonse
Annonse
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Ja, det er uhøflig.  I følge et program om skikk og bruk som jeg så for noen år siden, ble det sagt at til private selskap hjemme hos folk, er det god kutyme å komme 3-5 minutter for sent.  Da gir man vertinnen et par minutter ekstra "til å ta på lepestift".  Jeg hater når gjester komme for tidlig.  Og jeg liker lite lite at de kommer altfor sent, men et par minutter kan de veldig gjerne gi meg.

Skrevet

Jeg og mannen har et vennepar som KONSEKVENT kommer 10-15 (noen ganger 20 minutter) før avtalt tid ved lunsjer, kaffebesøk, middager osv. Det er så irriterende!!! De har ikke barn selv ennå, mens vi har en 2-åring + at jeg nå snart er høygravid..Godt mulig jeg nå fremstår som et uorganisert rotehue, men jeg liker faktisk å ha de siste 10-15 minuttene før en avtale til å f.eks tørke over bordene, dekke på, moppe over gulvet, skifte klær eller freshe opp sminken min FØR besøket har kommet inn døra! Er det jeg som er rar her eller er det venneparet vårt som egentlig er litt uhøflige??

Anonymous poster hash: 42ff7...009

Ser ikke poenget i å henge seg opp i hvorvidt det er uhøflig eller ei. Konsekvente folk er jo utrolig lette å forholde seg til. 

Enten så begynner du å invitere de kvart på eller kvart over, kanskje de tar hintet uten å bli fornærmet. 

Eller du er klar 10-15 min, du vet jo at de kommer da. 

Skrevet

Når folk kommer for tidlig, får de tåle at ikke sør er helt på stell... Det er det forresten ofte ikke når de kommer til tida heller...

Jeg liker visst best at folk kommer litt sent, for da er det større sjanse for at jeg er ferdig ;)

Skrevet

Jeg synes faktisk det er frekkere at folk kommer for tidlig enn at de kommer litt for seint. Om man, som gjest, er tidlig ute, så har du alle muligheter til å komme presis ved å sitte litt i bilen, gå en runde rundt kvartalet, el, og la det at man var tidlig ute gå ut over seg selv, og ikke vertskapet som rører i sausen med den ene handa, sminker seg med den andre og  bretter servietter med den tredje. Om man er litt seint ute, inntil 15 minutter, så er det mer akseptabelt, for da er ihvertfall vertskapet klare. Seinere enn det, er heller ikke greit. Det beste er i grunnen å være presis, og det er jo egentlig ikke veldig vanskelig!

Jeg kommer aldri for tidlig, rett og slett fordi jeg ikke kan fordra gjester som kommer før de er invitert, men jeg er ofte tidlig ute. Da venter jeg i bilen. Det er ikke fordi jeg er dårlig til å organisere at jeg ikke liker at folk kommer før heller, det er fordi det ofte er mye som skal gjøres i siste lita med maten, og det er ikke veldig praktisk å gjøre i pentøy, så det siste jeg gjør før gjestene kommer er å smette på badet og skifte. At svigerfars kone da står gangen 15 minutter før (nei, det er ikke "innafor") og slenger kommentarer om at jeg ikke er i finstasen enda, hjelper ikke, og om hun hadde tenkt seg om et øyeblikk så hadde hun skjønt at om de hadde kommet 15 minutter seinere, til det klokkeslettet de faktisk er invitert, så hadde jeg hatt kjole på meg, og ikke bare BH, strømperbukse og forkle.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er frekkere at folk kommer for tidlig enn at de kommer litt for seint. Om man, som gjest, er tidlig ute, så har du alle muligheter til å komme presis ved å sitte litt i bilen, gå en runde rundt kvartalet, el, og la det at man var tidlig ute gå ut over seg selv, og ikke vertskapet som rører i sausen med den ene handa, sminker seg med den andre og bretter servietter med den tredje. Om man er litt seint ute, inntil 15 minutter, så er det mer akseptabelt, for da er ihvertfall vertskapet klare. Seinere enn det, er heller ikke greit. Det beste er i grunnen å være presis, og det er jo egentlig ikke veldig vanskelig!

Jeg kommer aldri for tidlig, rett og slett fordi jeg ikke kan fordra gjester som kommer før de er invitert, men jeg er ofte tidlig ute. Da venter jeg i bilen. Det er ikke fordi jeg er dårlig til å organisere at jeg ikke liker at folk kommer før heller, det er fordi det ofte er mye som skal gjøres i siste lita med maten, og det er ikke veldig praktisk å gjøre i pentøy, så det siste jeg gjør før gjestene kommer er å smette på badet og skifte. At svigerfars kone da står gangen 15 minutter før (nei, det er ikke "innafor") og slenger kommentarer om at jeg ikke er i finstasen enda, hjelper ikke, og om hun hadde tenkt seg om et øyeblikk så hadde hun skjønt at om de hadde kommet 15 minutter seinere, til det klokkeslettet de faktisk er invitert, så hadde jeg hatt kjole på meg, og ikke bare BH, strømperbukse og forkle.

Hehe ser deg for meg :-D

Skrevet

Forstår deg, HI. Det er ofte mye stress i siste liten, og de siste minuttene før "invitert tid" trenger man gjerne. Samtidig kan det jo hende disse vennene ikke forstår at de lager stress, da de tenker de skal på til venner (og at man da har en litt mer avslappet tone). Hadde nok gjort som noen forslår: be dem et kvarter senere. Om det er flere gjester (slik at den hvite løgnen ikke vil funke), så si noe om at dere driver med legging av unger/kveldsmat etc frem til det og det klokkeslettet, så skjønner de kanskje at de skal prøve å komme litt senere. 

Bestekompisen til en eks av meg var kronisk "for-tidlig-kommer" og det var ofte litt stress for oss som drev midt i siste innspurt og følte vi plutselig måtte være vertskap før vi hadde regnet med det. Grunnen til at han kom tidlig var jo gjerne at han hadde mulighet for å få skyss akkurat da eller lignende, men for oss hadde det vært så mye greiere om han hadde sagt fra på forhånd slik at vi hadde visst om det i stedet for at han bare plutselig sto på døra lenge før middagen startet

Skrevet

Det er greit å komme intill et kvarter før, det som er frekt er å komme 15 minutter etter at middagen står klar på bordet...

Anonymous poster hash: 68bb9...ad0

Skrevet

Helt enig med HI. Jeg blir irritert når folk kommer før tiden. 15 min over er greit.

Anonymous poster hash: e1a21...0c7

Skrevet

Jeg er kronisk forsinket, og foretrekker klart at gjestene kommer sent heller enn tidlig. 

Helt ærlig, jeg syns at det med å være helt presis i sosiale sammenhenger er grundig oppskrytt. 

Jeg syns at det er helt ok å være noen få minutter for tidlig eller sen, men ikke mye over et kvarter. 

Har du profesjonelle avtaler eller legetimer ol så er man selvsagt presis. 

Anonymous poster hash: 6c7cc...d5a
Skrevet

Heller et kvarter før enn et kvarter for seint spør du meg.

Anonymous poster hash: 439c6...033
Skrevet

Jeg syns da at det er bedre at folk kommer tidlig jeg da, enn å sitte en halvtime å vente på dem..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...