Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #26 Skrevet 23. februar 2015 Vet om noen ytterst få. Kunne virkelig aldri falt meg inn å gjøre noe slikt selv. En baby rett fra morens trygge mage inn alene på eget rom virker for meg helt fullstendig fjernt. Vi samsov de første månedene, fungerte helt supert. Etter noen få uker kjente jeg babyen såpass godt at jeg rakk å gi pupp før hun våknet ordentlig, og jeg slapp i tillegg å stå opp. Ga oss begge stort sett veldig gode netter med mye søvn og hvile. Anonymous poster hash: 9c2c0...53e
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #27 Skrevet 23. februar 2015 Ikke vanlig og ikke er det anbefalt heller, pga økt fare for krybbedød.. Anonymous poster hash: af7d0...c8c Det er økt fare for krybbedød å samsove.Anonymous poster hash: 07dc7...04b Det stemmer ikke... Det minsker sjansen for krybbedød om det blir praktisert riktig! Anonymous poster hash: bb243...317
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #28 Skrevet 23. februar 2015 Inn på eget rom da han var 4uker. Han knirket og stønnet hele natta. Jeg lå å hørte på og fikk ikke sove. Var han stille fikk jeg hvertfall ikke sove for da trodde jeg at han ikke pustet.... Da ble det enerom og god søvn på alle mann. Nå krevde han minimalt med mat på natta da så det ble ikke masse springing mellom rommene på natta. Var han forkjølet eller småsyk så sov han hos oss. Anonymous poster hash: e47ad...c72
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #29 Skrevet 23. februar 2015 Når legger dere barna på eget rom da?! Og hvorfor ØKER faren for krybbedød ved å ha dem på eget rom? Anonymous poster hash: 03cba...84e
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #30 Skrevet 23. februar 2015 Når legger dere barna på eget rom da?! Og hvorfor ØKER faren for krybbedød ved å ha dem på eget rom? Anonymous poster hash: 03cba...84e Det øker faren for krybbedød å sove på eget rom fordi babyen sover tyngre da, når den ikke har foreldrenes lyder, lukt og pust rundt seg. Spesielt viktig de første 4-6 mnd. Les mer her; http://lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/ Anonymous poster hash: af7d0...c8c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #31 Skrevet 23. februar 2015 Når legger dere barna på eget rom da?! Og hvorfor ØKER faren for krybbedød ved å ha dem på eget rom? Anonymous poster hash: 03cba...84e Det øker faren for krybbedød å sove på eget rom fordi babyen sover tyngre da, når den ikke har foreldrenes lyder, lukt og pust rundt seg. Spesielt viktig de første 4-6 mnd. Les mer her; http://lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/ Anonymous poster hash: af7d0...c8c Og fordi foreldrene ikke kan fange opp lyder de ville hørt hvis barnet lå inne hos dem, slik som oppkast og kvelningslyder, uregelmessig pust, kaving etc. Anonymous poster hash: a7098...fbe
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #32 Skrevet 23. februar 2015 Når legger dere barna på eget rom da?! Og hvorfor ØKER faren for krybbedød ved å ha dem på eget rom? Anonymous poster hash: 03cba...84e Det øker faren for krybbedød å sove på eget rom fordi babyen sover tyngre da, når den ikke har foreldrenes lyder, lukt og pust rundt seg. Spesielt viktig de første 4-6 mnd. Les mer her; http://lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/ Anonymous poster hash: af7d0...c8c Og fordi foreldrene ikke kan fange opp lyder de ville hørt hvis barnet lå inne hos dem, slik som oppkast og kvelningslyder, uregelmessig pust, kaving etc. Anonymous poster hash: a7098...fbe Jeg skjønner ! Men når er det forsvarlig eller normalt å ta dem inn på eget rom da..? ;-/ Anonymous poster hash: 03cba...84e
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #33 Skrevet 23. februar 2015 Rundt 6 mnd. Men veldig vanlig å drøye til de runder året, det blir litt smak og behag egentlig. Anonymous poster hash: af7d0...c8c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #34 Skrevet 23. februar 2015 Har gjort det med begge mine da samboer snorker skikkelig ille. Ungene har fått gode søvnrutiner raskere enn alle andre foreldre jeg kjenner. Ammingen er ikke et problem da jeg har en deilig ammestol med puter og pledd inne på babyen sitt rom, dempet belysnng og kos og helt uten pappas snorking i bakgrunnen. Det er ikke økt fare for krybbedød om barnet får sove på eget rom fra starten, nesten tvert imot, de får ligge rent og luftig istedetfor inne hos to voksne med alle greiene de måtte ha på soverommet sitt. Anonymous poster hash: f7e7d...ce7
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #35 Skrevet 23. februar 2015 Når legger dere barna på eget rom da?! Og hvorfor ØKER faren for krybbedød ved å ha dem på eget rom? Anonymous poster hash: 03cba...84e Det øker faren for krybbedød å sove på eget rom fordi babyen sover tyngre da, når den ikke har foreldrenes lyder, lukt og pust rundt seg. Spesielt viktig de første 4-6 mnd. Les mer her; http://lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/ Anonymous poster hash: af7d0...c8c Tull det står at barnet føler det tryggere å høre lyd og kjenne lukt. Ikke at det er fare for krybbedød om ikke. Anonymous poster hash: f7e7d...ce7
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #36 Skrevet 23. februar 2015 Når legger dere barna på eget rom da?! Og hvorfor ØKER faren for krybbedød ved å ha dem på eget rom? Anonymous poster hash: 03cba...84e Det øker faren for krybbedød å sove på eget rom fordi babyen sover tyngre da, når den ikke har foreldrenes lyder, lukt og pust rundt seg. Spesielt viktig de første 4-6 mnd. Les mer her; http://lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/ Anonymous poster hash: af7d0...c8c Og fordi foreldrene ikke kan fange opp lyder de ville hørt hvis barnet lå inne hos dem, slik som oppkast og kvelningslyder, uregelmessig pust, kaving etc. Anonymous poster hash: a7098...fbe Jeg skjønner ! Men når er det forsvarlig eller normalt å ta dem inn på eget rom da..? ;-/ Anonymous poster hash: 03cba...84e Har gjort det ved 3 uker jeg. Så det er når du selv føler det er mest riktig for dere. Bare tullinger ødelegger alt for ungen ved å ha dem der til de er året, da er det ikke rart de ikke kan sove alene. Anonymous poster hash: f7e7d...ce7
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 23. februar 2015 #37 Skrevet 23. februar 2015 Ikke vanlig og ikke er det anbefalt heller, pga økt fare for krybbedød.. Anonymous poster hash: af7d0...c8c Det er økt fare for krybbedød å samsove.Anonymous poster hash: 07dc7...04b Tror du må lese litt videre. Ved trygg og sikker samsoving reduseres krybbedødfaren men det må praktiseres rett. I vårt naboland Sverige så er det ikke anbefalt med samsoving de første tre månedene pga økt risiko for KD.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #38 Skrevet 23. februar 2015 Ja. Sykehuset anbefalte oss det for bedre søvn for barn og foreldre og det stemmer. Anonymous poster hash: e4290...27c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2015 #39 Skrevet 23. februar 2015 Når legger dere barna på eget rom da?! Og hvorfor ØKER faren for krybbedød ved å ha dem på eget rom? Anonymous poster hash: 03cba...84e Det øker faren for krybbedød å sove på eget rom fordi babyen sover tyngre da, når den ikke har foreldrenes lyder, lukt og pust rundt seg. Spesielt viktig de første 4-6 mnd. Les mer her; http://lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/ Anonymous poster hash: af7d0...c8c Tull det står at barnet føler det tryggere å høre lyd og kjenne lukt. Ikke at det er fare for krybbedød om ikke. Anonymous poster hash: f7e7d...ce7 Leste du ikke linken skikkelig? "Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom eller i en trygg samsovingssituasjon har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret." Anonymous poster hash: af7d0...c8c
februarprins2013 Skrevet 23. februar 2015 #40 Skrevet 23. februar 2015 Min sover fortsatt på samme rom,han er 2 år,men i april får vi leilighet og egent rom til han,blir veldig spennede ,men hvis jeg hadde hatt 2 rom, hadde jeg nok flyttet han rundt 6 ukers alder, for da ammet han ikke mer og sov helt rundt og det gjør heldigvis enda, bortsett når han er syk, så får god nattsøvn hver natt
lover Skrevet 23. februar 2015 #41 Skrevet 23. februar 2015 Ikke så veldig vanlig, tror jeg, jeg vet kun om en.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #42 Skrevet 24. februar 2015 De to jeg kjenner som har gjort det har begge sagt at de ikke fikk sove pga. babylydene. Jeg synes det er litt trist og lite omsorgsfullt, egentlig. Anonymous poster hash: e35ce...538
Appelsinpiken Skrevet 24. februar 2015 #43 Skrevet 24. februar 2015 Har samsover med mine til de er over eller rundt året.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #44 Skrevet 24. februar 2015 Mine har sovet på eget rom fra dag 1 og sovet fra 7 til 7😊 Min sov på vårt rom de første 9 mnd og sov fra 7 til 8 fra han ble født 😊 Anonymous poster hash: f7326...059
Preggie Skrevet 24. februar 2015 #45 Skrevet 24. februar 2015 Når legger dere barna på eget rom da?!Og hvorfor ØKER faren for krybbedød ved å ha dem på eget rom?Anonymous poster hash: 03cba...84e Det øker faren for krybbedød å sove på eget rom fordi babyen sover tyngre da, når den ikke har foreldrenes lyder, lukt og pust rundt seg. Spesielt viktig de første 4-6 mnd. Les mer her;http://lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/Anonymous poster hash: af7d0...c8c Og fordi foreldrene ikke kan fange opp lyder de ville hørt hvis barnet lå inne hos dem, slik som oppkast og kvelningslyder, uregelmessig pust, kaving etc.Anonymous poster hash: a7098...fbe Jeg skjønner ! Men når er det forsvarlig eller normalt å ta dem inn på eget rom da..? ;-/Anonymous poster hash: 03cba...84e Har gjort det ved 3 uker jeg. Så det er når du selv føler det er mest riktig for dere. Bare tullinger ødelegger alt for ungen ved å ha dem der til de er året, da er det ikke rart de ikke kan sove alene. Anonymous poster hash: f7e7d...ce7 Datteren min sov på vårt rom til hun var ett år, men overgangen til eget rom gikk helt knirkefritt. Det er forskjell på barn!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #46 Skrevet 24. februar 2015 Ikke vanlig og ikke er det anbefalt heller, pga økt fare for krybbedød.. Anonymous poster hash: af7d0...c8c Det er økt fare for krybbedød å samsove. Anonymous poster hash: 07dc7...04b Feil. Les deg opp litt du. Anonymous poster hash: 2dcc0...a14
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #47 Skrevet 24. februar 2015 Har gjort det med begge mine da samboer snorker skikkelig ille. Ungene har fått gode søvnrutiner raskere enn alle andre foreldre jeg kjenner. Ammingen er ikke et problem da jeg har en deilig ammestol med puter og pledd inne på babyen sitt rom, dempet belysnng og kos og helt uten pappas snorking i bakgrunnen. Det er ikke økt fare for krybbedød om barnet får sove på eget rom fra starten, nesten tvert imot, de får ligge rent og luftig istedetfor inne hos to voksne med alle greiene de måtte ha på soverommet sitt. Anonymous poster hash: f7e7d...ce7 Det du sier er jo helt feil. Anonymous poster hash: 2dcc0...a14
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2015 #48 Skrevet 24. februar 2015 Når legger dere barna på eget rom da?! Og hvorfor ØKER faren for krybbedød ved å ha dem på eget rom?Anonymous poster hash: 03cba...84e Det øker faren for krybbedød å sove på eget rom fordi babyen sover tyngre da, når den ikke har foreldrenes lyder, lukt og pust rundt seg. Spesielt viktig de første 4-6 mnd. Les mer her;http://lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/Anonymous poster hash: af7d0...c8c Tull det står at barnet føler det tryggere å høre lyd og kjenne lukt. Ikke at det er fare for krybbedød om ikke.Anonymous poster hash: f7e7d...ce7 Leste du ikke linken skikkelig? "Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom eller i en trygg samsovingssituasjon har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret."Anonymous poster hash: af7d0...c8c To en veldig rask søk fordi det er snart tid for å gå på skolen: Krybbedød statistikk i Canada (meget uvanlig at spedbarn ligger i samme rom som foreldrene, samsoving frarådet): 1 av 2000 I Norge: 1,2 per 2000 ifølge Wikipedia Grunnen til at tallet er høyere i Norge kan være forskjellige definisjoner av krybbedød, dessuten er ikke kildene 100% kontrollert etter 5 minutters googling. Jeg ville i utgangspunktet trodd at Norge har litte grann lavere spedbarnsdødelighet enn Canada. Men altså, forskjellen er så liten at jeg ikke uten videre vil dømme en mor som ikke sover i samme rom som babyen sin, ikke minst fordi jeg kjenner absolutt ingen utenfor Norges grenser (og jeg har tross alt bodd i 5 land) som har gjort det. At det er anbefalt i Norge gjør ikke det til det eneste riktig. Anonymous poster hash: 4fbb2...894
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå