Gå til innhold

ME/fibromyalgi etc finnes ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er egentlig noen av denne oppfatningen? At det er en gruppe mennesker som bare tror de er syke?

Mener dere virkelig at det er pasientens ansvar å finne rett diagnose? Tror dere virkelig det brukes milliarder på forskning på sykdom som ikke finnes? Tror dere en pasient går inn på legekontoret med sine plager og samtidig kan gi legen beskjed om hva de feiler? Jeg forstår rett og slett ikke hvordan dere kan tillegge PASIENTEN dette ansvaret! Det er da vel legens jobb å finne ut om det bare "sitter mellom øra" og behandle deretter! Eller tror dere det er slik at en med kreft går til legen sin også å sier sine plager, samtidig som de antyder diagnosen? Det er leger som setter diagnoser, ikke pasienter!

Så har vi de som selv er syke, men klarer jobbe, litt eller mye. GRATULERER! Men hvorfor et slikt behov for å hevde seg selv og sin fortreffelighet ved å trykke andre ned? Dere er jo som eks røykere (antar de fleste forstår hva jeg mener med den!). Dere forstår det at det finnes en mengde mennesker med feks lik kreftdiagnose, lik hjertefeil, likt beinbrudd osv osv, MEN DET ER FORSKJELLER PÅ HVORDAN FOLK HAR DET MED SYKDOMMEN/PLAGEN. Alle er ikke som deg! Og har du så liten respekt for dine medpasienter, utfordrer jeg deg til å være så frekk og samtidig fortelle en kreftsyk hvordan denne bør leve med sin sykdom! Mange jobber som før, mange gjør ikke det....

Og til sist. Tror dere seriøst en person med viten og vilje går til legen for å få en diagnose som er så til de grader stigmatisert? Som nesten ingen respekterer og alle har en mening om hvordan du kan bli kvitt? Tror du folk trives så til de grader hjemme at de sjeldent tar seg en tur ut med ei venninne en gang? Tror du folk med vilje synes en arbeidsinntekt på MINUS 40% er helt ok???

Jeg kan ikke annet enn å lure på hvor jævlig dum enkelte kan få seg til å bli...

Anonymous poster hash: 6e905...134

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så da ble det stille plutselig?

Skrevet

Tror ikke noe på de diagnosene nei. Ikke litt engang. Du er kanskje HI fra den andre tråden?

Anonymous poster hash: bc406...0e9

Skrevet

Tror at enkelte har psykiske vansker og det kan resultere i vondter og utslitthet. Vondt i viljen er sikkert også et symptom....

Anonymous poster hash: 780d9...7d5
Skrevet

Tror faktisk flere med den diagnosen syns det er behagelig å være "syk". Er med på det de vil, og gidder ikke ansvar.

Anonymous poster hash: 52830...f92

Skrevet

Kan noen henvise til god forskning på området? En vitenskapelig fagfellevurdert studie??? Tror ikke det brukes milliarder på forskning på denne diagnosen... Vanskelig når det ikke er kliniske data

Skrevet

Here we go again....

Anonymous poster hash: d0e20...dd4

Skrevet

Tja, det er vel det nye " vondt i ryggen " som mange tydde til før..

Psykisk syk er like reelt syk som fysisk, så sånn sett finnes det nok.

Anonymous poster hash: 7cfb3...b62

Skrevet

Dere kan faktisk ikke komme med en neste logisk tankegang for hvorfor det ikke finnes. Dere motsier ingen av mine argumenter en gang. Dere svarer som 4 åringer. Latterlig av voksene mennesker. Hadde dere interessert dere for annet enn å bare generelt slenge dritt om andre på bakgrunn av sykdom hadde dere visst det nå feks går en stor studie i Norge hvor man forsøker kreftmedisin mot ME. Pilotforsøket er meget lovende...

Litt kjipt å være så uvitende?!

Hi

Skrevet

Du kan være så bitter du bare vil. Det endrer ikke det fakta at dette er en jukse diagnose. Beklager men du er den uvitende her. Det florerer med artikler om dette, du velger nok bare de som går i din fordel.

Skrevet

Ja leger og spesialister elsker å slenge runt seg med juksediagnoser .;)

Ute for å provosere litt kanskje? ;)

Skrevet

Du kan være så bitter du bare vil. Det endrer ikke det fakta at dette er en jukse diagnose. Beklager men du er den uvitende her. Det florerer med artikler om dette, du velger nok bare de som går i din fordel.

Du er jo fremdeles, uavhengig av meg, uten argumentasjon. Og det gjør deg ikke annet enn dum faktisk. Og det finnes det dessverre lite å gjøre med...

Skrevet

Du er jo fremdeles, uavhengig av meg, uten argumentasjon. Og det gjør deg ikke annet enn dum faktisk. Og det finnes det dessverre lite å gjøre med...

Ja helt sikkert lille venn. Du kan kalle meg dum herfra til evigheten. Jeg tror likevel ikke på de diagnosene. Jeg tror heller ikke på Jesus eller healing. Så enkelt er det bare.

Skrevet

Jeg har gitt mitt svar på dette i den andre tråden, og trenger ikke gjenta alt, men hovedproblemet for mennesker med denne type diagnoser sitter mellom ørene. Jeg betviler ikke at folk kan være syke, at de har vondt osv, men svært, svært mange lar småvondter og litt ugg i kroppen bli til noe mye større enn det er. Og da begynner snøballen å rulle.

Og jo, av dem som er diagnostisert med disse diagnosene, er det en overrepresentasjon av mennesker som egentlig synes det er greit å slippe og jobbe.

Jeg mener altså at svært mange diagnostisert med ME og FM lar litt dårlig psyke få hause opp småvondter og i utgangspunktet ubetydelig småsykdom til å bli noe som de virkelig blir syke av.

Anonymous poster hash: b7aaf...656

Skrevet

Dere kan faktisk ikke komme med en neste logisk tankegang for hvorfor det ikke finnes. Dere motsier ingen av mine argumenter en gang. Dere svarer som 4 åringer. Latterlig av voksene mennesker. Hadde dere interessert dere for annet enn å bare generelt slenge dritt om andre på bakgrunn av sykdom hadde dere visst det nå feks går en stor studie i Norge hvor man forsøker kreftmedisin mot ME. Pilotforsøket er meget lovende...

Litt kjipt å være så uvitende?!

HiAnonymous poster hash: 6e905...134

Har du en troverdig kilde til denne studien?

Anonymous poster hash: b7aaf...656

Skrevet

Det er mange som har den ryggmargsrefleksen at de avviser alt de ikke forstår. Jo mindre opplyst man er, jo mer avviser man ;)

ME er en godkjent diagnose og jeg setter meg ikke over spesialisters medisinske vurderinger. Jeg har ikke ME selv, men gjennom jobben min har jeg møtt mange ME pasienter. Noen opplever noe bedring av psykologbehandling, men svært mange har dessverre ingen effekt. Hadde det så enkelt, så ville ME gåten vært løst for lenge siden. At ME kun sitter i hodet er en seiglivet gammel myte

Skrevet

Fibromyalgi er en samlediagnose, ikke en diagnose.

Jeg har den selv og syns hele fibromyalgibelrepet er piss.

Anonymous poster hash: 02eee...48e

Skrevet

Fibromyalgi er en samlediagnose, ikke en diagnose.

Jeg har den selv og syns hele fibromyalgibelrepet er piss.

Anonymous poster hash: 02eee...48e

Skrevet

Kanskje folk hadde svart deg litt mer utfyllende om du ikke kalte dem uvitende, dumme 4-åringer? Bare en tanke.

Skrevet

Mange av de " syke" har vondt i viljen. Pøs på med litt angst så blir det en fin sykdom. Ikke alle me syke men absolutt for mange av de Norge bruker penger på til trygd. Liten tupp i ræva ved å kreve noe for penger hadde vært noe for de liksomsyke ( altså ikke de som virkelig er syke) har noen bekjente på face som lever et mye mer altivt liv enn meg med me og bittelitt angst . Snodig hvordan det å dra på mange ferier , shopping til sverige, besøk, offentlig transport hver dag osv. Er ikke mye av dette livet de leve som vitner om angst for noe , de skriver heller aldri om dårlige dager .... Så disse har vondt i viljen ja.

Anonymous poster hash: b31d4...f37

Skrevet

Å hva feiler det deg som har fibromyalgi, dersom det ikke er fibromyalgi...

Anonymous poster hash: e33a4...9dd

Skrevet

Jeg har ME og ingen psykiske problemer, men ja det sitter bokstavelig talt bla mellom øra.

Litt opplæring er på tide. Her er nyeste funn som viser endringer i hjernen:

http://me-foreningen.com/meforeningen/?p=7258

Artikkelen kan også leses i originalversjon fra Stanford:

https://med.stanford.edu/news/all-news/2014/10/study-finds-brain-abnormalities-in-chronic-fatigue-patients.html

Dere har vel også fått med dere de gode testresultatene fra Haukland sykehus på kreftmedisinen Rhituximab. Mye tyder på at ME er en autoimmun sykdom.

Jeg må nesten le når dere sier at ME ikke finnes og at man bare er late. Dere sier det fordi dere er uvitende og ikke har satt dere inn i testresultatene og hva ME går ut på. Beklager at jeg ikke klarer å ta dere alvorlig. Det er ikke akkurat forskerstanden som uttaler seg her.

Anonymous poster hash: b5818...619

Skrevet

He he. Jeg syntes det er litt morsomt at tråden stopper opp fordi man slår i bordet med uomtvistelige fakta om ME. Ikke lett å argumentere i mot harde fakta. Håper noen uvitende og tvilende nå lærte litt, og nok til å stoppe munnen deres.

Skrevet

He he. Jeg syntes det er litt morsomt at tråden stopper opp fordi man slår i bordet med uomtvistelige fakta om ME. Ikke lett å argumentere i mot harde fakta. Håper noen uvitende og tvilende nå lærte litt, og nok til å stoppe munnen deres.

Jeg ser ikke de liksom syke komme med masse fakta jeg.

Skrevet

Mange av de " syke" har vondt i viljen. Pøs på med litt angst så blir det en fin sykdom. Ikke alle me syke men absolutt for mange av de Norge bruker penger på til trygd. Liten tupp i ræva ved å kreve noe for penger hadde vært noe for de liksomsyke ( altså ikke de som virkelig er syke) har noen bekjente på face som lever et mye mer altivt liv enn meg med me og bittelitt angst . Snodig hvordan det å dra på mange ferier , shopping til sverige, besøk, offentlig transport hver dag osv. Er ikke mye av dette livet de leve som vitner om angst for noe , de skriver heller aldri om dårlige dager .... Så disse har vondt i viljen ja.Anonymous poster hash: b31d4...f37

Så syke skal ikke ha et sosialt liv mener du? De skal vare sitte hjemme å glo i veggen livredd for å stikke nesen utnfor døra for at de ikke skal bli dømt og stigmatisert som ikke syke?? Ser du hva disse turene ut koster dem etterpå.?? Du har ikke tenkt på at det er

Fordi dem ikke jobber som de klarer å ha et sosialt liv i hele tatt. Hvis du var syk og hadde valget om å jobbe men da ikke klare å holde ditt hjem i sjakk, være istand til å være tilstede for mann og barn samt takke nei til all sosial samvær med andre, eller være hjemme og la familjeliv være jobben hva hadde du valgt trur du. De som blir uføre er jo de som ikke makter å kombinere jobb, hjem og sosialt liv fordi det ene spiser opp det andre. Jeg avundes de som er så fornuftige at de tar hensyn til sin helse og ordner tilværelsen til det beste for dem og familjen sin. Selv klarer jeg ikke å akseptere at sykdom hemmer meg i hverdagen og jobber på. Med stadige betennelser og lengre og lengre sykmeldinsperioder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...