Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #1 Skrevet 21. februar 2015 Jeg kjenner, og har kjent, mang et menneske som har brukt antidepressiva som middel mot mild og sterk depresjon. Noen går på det fast, andre har sluttet. Noen har blitt "avhengig" og tror at de trenger dette for å takle livet. Det er jo faktisk mulig...hva vet jeg. Det er ikke min sak men jeg konstaterer økningen i bruk av slike legemidler i vår vestlige fantastiske verden. Så hvorfor får jeg kommentarer og innspill, meninger og fordømmelser (inniblant) når jeg forteller at jeg...for å slappe av....tar meg et par glass rødvin. Jeg kjenner at det roer meg ned og at det gjør meg godt. Jeg drikker meg ikke til rus men jeg er nok over 0,2 en liten stund på kvelden. Det skjer ikke hver dag. Det skjer når jeg har behov for å slappe av på kvelden og nyte en glass eller to mens jeg koser meg på kvelden. Hvorfor er holdningen så ille blitt at dette sees på som tendens til alkoholisme mens folk dytter i seg medisiner for alt slags mulig fordi de "trenger" det for å takle livet?? Jeg fatter ikke dobbeltmoralen. Altså, er klar over at alkohol er et rusmiddel og gjør noe med kroppen din. Men jeg garanterer at et varig forbruk av medisiner også har sin innvirkning på kroppen, uten at man spesielt merker dette. Og jeg presiserer at dette ikke er snakk om å drikke seg brisen en gang. Ingen snøvling eller sjangling...kun et eller to glass over en kveld. Hva sier dere? Anonymous poster hash: 56839...928
mamma_bergen Skrevet 21. februar 2015 #2 Skrevet 21. februar 2015 Klarer du virkelig ikke å se forskjellen?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #3 Skrevet 21. februar 2015 HI Nei. Vær så snill og forklar. Anonymous poster hash: 56839...928
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #4 Skrevet 21. februar 2015 Enig med hi! I den stressende verden vi lever i idag, tror jeg mange har behov for å "flykte" litt fra virkeligheten innimellom. Og sammenligne de som tar seg et par glass innimellom for å koble av med, men alkoholikere blir for dumt. Anonymous poster hash: a279e...31b
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #5 Skrevet 21. februar 2015 Hei HI. Jeg ser forskjellen, og det vet jeg mange andre gjør også. Og jeg vet om mange som tar seg et eller to glass vin uten å si "jeg gjør det for å slappe av" - og da virker det nesten som det er mere greit enn hvis man, som deg (og meg), sier rett ut at man gjør det for å roe ned. Alkoholdebatten er ALLTID vanskelig, fordi det finnes så mange som er berørt av mennesker som har alkoholproblem. Det er fryktelig vanskelig å forsvare at man er innenfor grensen for det som kalles et alkoholproblem. Jeg mener bestemt at jeg ikke har et alkoholproblem, det kunne jeg lagt ut om i det lange og det brede, men jeg holder det kort her. Når andre tar en kopp kaffe eller kopp te eller en røyk eller går på antidepressiva, da tar jeg meg et glass vin en kveld og setter meg godt opp i sofaen med en film eller en bok etc, og koser meg - det har jeg faktisk ikke dårlig samvittighet for. Og hvis det får meg til å roe ned, og i ytterste konsekvens forhindrer stressrelaterte depresjon (for å krisemaksimere), så syns jeg det er verdt det! Anonymous poster hash: b92c8...e2a
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #6 Skrevet 21. februar 2015 Enig med hi! I den stressende verden vi lever i idag, tror jeg mange har behov for å "flykte" litt fra virkeligheten innimellom. Og sammenligne de som tar seg et par glass innimellom for å koble av med, men alkoholikere blir for dumt. Anonymous poster hash: a279e...31b HI Jeg er lei de lange pekefingrene når jeg forteller at jeg drikker en flaske rødvin i uka. Noen ganger på mandag og tirsdag. Noen ganger blir flaska stående og jeg må kaste restene. Noen ganger deler jeg en flaske med min kjære i helgen. Det kommer helt an på. Men å få høre at "hva???? Drikker du midt i uka??? Viiiin???? Si meg...er du avhengig??" Fra de samme menneskene som hiver innpå lett sovemedisin eller antidepressiva og mener at det er noe helt annet. Anonymous poster hash: 56839...928
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #7 Skrevet 21. februar 2015 Jeg kjenner, og har kjent, mang et menneske som har brukt antidepressiva som middel mot mild og sterk depresjon. Noen går på det fast, andre har sluttet. Noen har blitt "avhengig" og tror at de trenger dette for å takle livet. Det er jo faktisk mulig...hva vet jeg. Det er ikke min sak men jeg konstaterer økningen i bruk av slike legemidler i vår vestlige fantastiske verden. Så hvorfor får jeg kommentarer og innspill, meninger og fordømmelser (inniblant) når jeg forteller at jeg...for å slappe av....tar meg et par glass rødvin. Jeg kjenner at det roer meg ned og at det gjør meg godt. Jeg drikker meg ikke til rus men jeg er nok over 0,2 en liten stund på kvelden. Det skjer ikke hver dag. Det skjer når jeg har behov for å slappe av på kvelden og nyte en glass eller to mens jeg koser meg på kvelden. Hvorfor er holdningen så ille blitt at dette sees på som tendens til alkoholisme mens folk dytter i seg medisiner for alt slags mulig fordi de "trenger" det for å takle livet?? Jeg fatter ikke dobbeltmoralen. Altså, er klar over at alkohol er et rusmiddel og gjør noe med kroppen din. Men jeg garanterer at et varig forbruk av medisiner også har sin innvirkning på kroppen, uten at man spesielt merker dette. Og jeg presiserer at dette ikke er snakk om å drikke seg brisen en gang. Ingen snøvling eller sjangling...kun et eller to glass over en kveld. Hva sier dere? Anonymous poster hash: 56839...928 Dum, dummere, dummest. Lenge leve uvitenhet og fordommer. Anonymous poster hash: 73dc9...5d0
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #8 Skrevet 21. februar 2015 Jeg kjenner, og har kjent, mang et menneske som har brukt antidepressiva som middel mot mild og sterk depresjon. Noen går på det fast, andre har sluttet. Noen har blitt "avhengig" og tror at de trenger dette for å takle livet. Det er jo faktisk mulig...hva vet jeg. Det er ikke min sak men jeg konstaterer økningen i bruk av slike legemidler i vår vestlige fantastiske verden. Så hvorfor får jeg kommentarer og innspill, meninger og fordømmelser (inniblant) når jeg forteller at jeg...for å slappe av....tar meg et par glass rødvin. Jeg kjenner at det roer meg ned og at det gjør meg godt. Jeg drikker meg ikke til rus men jeg er nok over 0,2 en liten stund på kvelden. Det skjer ikke hver dag. Det skjer når jeg har behov for å slappe av på kvelden og nyte en glass eller to mens jeg koser meg på kvelden. Hvorfor er holdningen så ille blitt at dette sees på som tendens til alkoholisme mens folk dytter i seg medisiner for alt slags mulig fordi de "trenger" det for å takle livet?? Jeg fatter ikke dobbeltmoralen. Altså, er klar over at alkohol er et rusmiddel og gjør noe med kroppen din. Men jeg garanterer at et varig forbruk av medisiner også har sin innvirkning på kroppen, uten at man spesielt merker dette. Og jeg presiserer at dette ikke er snakk om å drikke seg brisen en gang. Ingen snøvling eller sjangling...kun et eller to glass over en kveld. Hva sier dere? Anonymous poster hash: 56839...928 Dum, dummere, dummest. Lenge leve uvitenhet og fordommer. Anonymous poster hash: 73dc9...5d0 HI Hvem er dummest? Den som legger igjen utspill uten noen som helst forklaring? Eller den som har en mening som begrunner den? Anonymous poster hash: 56839...928
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #9 Skrevet 21. februar 2015 Så hvorfor får jeg kommentarer og innspill, meninger og fordømmelser (inniblant) når jeg forteller at jeg...for å slappe av....tar meg et par glass rødvin. Jeg kjenner at det roer meg ned og at det gjør meg godt. Jeg drikker meg ikke til rus men jeg er nok over 0,2 en liten stund på kvelden. Det skjer ikke hver dag. Det skjer når jeg har behov for å slappe av på kvelden og nyte en glass eller to mens jeg koser meg på kvelden. Hvorfor er holdningen så ille blitt at dette sees på som tendens til alkoholisme mens folk dytter i seg medisiner for alt slags mulig fordi de "trenger" det for å takle livet?? Anonymous poster hash: 56839...928 Les gjennom det du har skrevet over. Du drikker et glass vin for å slappe av. De som går på antidepressiva tar det for å takle livet. Du ser ikke forskjellen der, eller..? Sånne som deg skjønner ikke forskjellen på å være deprimert og å være litt deppa. Hadde et glass vin hjulpet en som er deprimert hadde jo ikke livets utfordringer vært noen sak. Anonymous poster hash: 367f4...737
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #10 Skrevet 21. februar 2015 HI Jeg sier ikke at de som er deprimert bør drikke i stedet. Jeg sier jo at JEG er lei av å høre at det er feil det jeg gjør i mitt liv ved å slappe av med litt vin mens det er helt greit at folk tar antidepressiva for å takle sitt liv. Anonymous poster hash: 56839...928
Iiiiik Skrevet 21. februar 2015 #11 Skrevet 21. februar 2015 Forskjellen er jo at antidepressiva skrives ut av en lege og at man hele tiden har seponering som mål. Enhver lege med fornuft og faglighet vil forvente at pasienten prøver seg uten antidepressiva i perioder og det legges opp til andre tiltak som skal avhjelpe situasjonen. Med alkohol bygges det opp en toleranse slik at man etter hvert trenger mer for å oppnå samme effekt. Det er mulig du har full kontroll, men det skjer dessverre ofte at din måte å takle verden på, fører til at man etter hvert opparbeider seg et problem.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #12 Skrevet 21. februar 2015 HI Jeg sier ikke at de som er deprimert bør drikke i stedet. Jeg sier jo at JEG er lei av å høre at det er feil det jeg gjør i mitt liv ved å slappe av med litt vin mens det er helt greit at folk tar antidepressiva for å takle sitt liv. Anonymous poster hash: 56839...928
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #13 Skrevet 21. februar 2015 Til HI: Ett av problemene dine er at du sammenligner andres helseproblemer og måten de takler dette på, ved å ta medisiner foreskrevet av lege, med dine egne små nytelsesstunder (avslapping). Det kan provosere. Ett annet problem er at du ser ned på de som er "avhengig" av antidepressiva (måten du omtaler disse personene på sier sitt), samtidig som du til dels opphøyer deg selv ved å si at du "bare" trenger et glass vin for å slappe av, så takler du hverdagen lett som bare det. I tillegg vitner det om små problemer i hverdagen når du klager over andres "dobbeltmoral" på denne måten. Det sagt, - jeg har tidligere vært bruker av antidepressiva, og jeg tar gjerne et glass vin samme om det er tirsdag eller søndag. Anonymous poster hash: 367f4...737
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #14 Skrevet 21. februar 2015 Antidepressiva er for å komme seg ut av et problem. Du selvmedisinerer deg og graver deg inn i et problem. Hva vil du? Inn eller ut av trøbbel? Anonymous poster hash: 22975...f62
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #15 Skrevet 21. februar 2015 Det er ingenting galt i å kose seg med vin av og til, men hvis du må ty til det for å ha det bedre så er det på tide med en prat med lege/psykolog. Kanskje samtaleterapi er det sunneste for din del. Anonymous poster hash: bfa85...987
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #16 Skrevet 21. februar 2015 HI Jeg ser pekefingrene kommer og misforståelsene baller på. Jeg drikker ikke for å takle livet, men JA, noen ganger er det godt med et glass for å slappe av. Den effekten har jo rødvin (før jeg utvikler toleranse selvfølgelig og må ha en flaske om morgenen Man kan også utvikle toleranse for legemidler (vet dette er omdiskutert) og jeg rakker ABSOLUTT ikke ned på de som trenger dette. Men jeg ser jo at noen trenger dette over mange år og da er det vel også på sin plass å diskutere om det har en virkning eller om det er en løsning som faktisk ikke gir resultater annet enn at man blir "avhengig". Men jeg oppfatter innimellom holdninger om at det er greit å bruke medisiner mens det IKKE er greit å drikke vin midt i uka. Det kan jo være at min virkelighetsflukt og måte å takle livsproblemer (jeg ser det som kun en måte å koble av litt på da jeg ikke har noen store livsproblemer men ja, en stresset hverdag - når kvelden kommer så er det godt å slappe av, med eller uten vin) gjør at jeg ikke ender opp med å møte veggen, ikke takle hverdagen eller ikke kommer opp om morgenen fordi jeg er utslitt. Fordi jeg har funnet ut en god måte jeg får slappet av, kost meg og roet ned etter hverdagsmaset. Da blir jeg oppgitt når jeg får kommentarer om at jeg gjør dette feil og at det er umoralsk og at jeg kommer til å ende opp som alkoholiker. Anonymous poster hash: 56839...928
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #17 Skrevet 21. februar 2015 Årsakene du bruker for å drikke alkohol, som virkelighetsflukt, slappe av og for å kunne takle livet ER røde flagg. Husk at de som tar medisiner gjør det fordi de vil slutte å flykte fra livet, men komme tilbake til livet. Jeg tror du trenger andre måter å takle dine problemer på enn ved å bruke alkohol. Og ja, du kan ende opp som alkoholiker. Du tror kanskje at du har kontroll, men jeg leser om en kvinne som spinner ut av kontroll og som har et enormt behov for å rettferdiggjøre at hun spinner ut av kontroll. Anonymous poster hash: 22975...f62
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #18 Skrevet 21. februar 2015 HI Jeg ser pekefingrene kommer og misforståelsene baller på. Jeg drikker ikke for å takle livet, men JA, noen ganger er det godt med et glass for å slappe av. Den effekten har jo rødvin (før jeg utvikler toleranse selvfølgelig og må ha en flaske om morgenen Man kan også utvikle toleranse for legemidler (vet dette er omdiskutert) og jeg rakker ABSOLUTT ikke ned på de som trenger dette. Men jeg ser jo at noen trenger dette over mange år og da er det vel også på sin plass å diskutere om det har en virkning eller om det er en løsning som faktisk ikke gir resultater annet enn at man blir "avhengig". Men jeg oppfatter innimellom holdninger om at det er greit å bruke medisiner mens det IKKE er greit å drikke vin midt i uka. Det kan jo være at min virkelighetsflukt og måte å takle livsproblemer (jeg ser det som kun en måte å koble av litt på da jeg ikke har noen store livsproblemer men ja, en stresset hverdag - når kvelden kommer så er det godt å slappe av, med eller uten vin) gjør at jeg ikke ender opp med å møte veggen, ikke takle hverdagen eller ikke kommer opp om morgenen fordi jeg er utslitt. Fordi jeg har funnet ut en god måte jeg får slappet av, kost meg og roet ned etter hverdagsmaset. Da blir jeg oppgitt når jeg får kommentarer om at jeg gjør dette feil og at det er umoralsk og at jeg kommer til å ende opp som alkoholiker. Anonymous poster hash: 56839...928 Hva er det som gjør at du ikke klarer å slappe av uten rødvin? Anonymous poster hash: 51a6a...44f
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #19 Skrevet 21. februar 2015 Jeg kjenner, og har kjent, mang et menneske som har brukt antidepressiva som middel mot mild og sterk depresjon. Noen går på det fast, andre har sluttet. Noen har blitt "avhengig" og tror at de trenger dette for å takle livet. Det er jo faktisk mulig...hva vet jeg. Det er ikke min sak men jeg konstaterer økningen i bruk av slike legemidler i vår vestlige fantastiske verden. Så hvorfor får jeg kommentarer og innspill, meninger og fordømmelser (inniblant) når jeg forteller at jeg...for å slappe av....tar meg et par glass rødvin. Jeg kjenner at det roer meg ned og at det gjør meg godt. Jeg drikker meg ikke til rus men jeg er nok over 0,2 en liten stund på kvelden. Det skjer ikke hver dag. Det skjer når jeg har behov for å slappe av på kvelden og nyte en glass eller to mens jeg koser meg på kvelden. Hvorfor er holdningen så ille blitt at dette sees på som tendens til alkoholisme mens folk dytter i seg medisiner for alt slags mulig fordi de "trenger" det for å takle livet?? Jeg fatter ikke dobbeltmoralen. Altså, er klar over at alkohol er et rusmiddel og gjør noe med kroppen din. Men jeg garanterer at et varig forbruk av medisiner også har sin innvirkning på kroppen, uten at man spesielt merker dette. Og jeg presiserer at dette ikke er snakk om å drikke seg brisen en gang. Ingen snøvling eller sjangling...kun et eller to glass over en kveld. Hva sier dere? Anonymous poster hash: 56839...928 Dum, dummere, dummest. Lenge leve uvitenhet og fordommer. Anonymous poster hash: 73dc9...5d0 HI Hvem er dummest? Den som legger igjen utspill uten noen som helst forklaring? Eller den som har en mening som begrunner den? Anonymous poster hash: 56839...928 Forklaringen finner du i faglitteraturen. Meningen din er tatt ut av det blå og vitner om fullstendig uvitenhet. Siden du ikke er fornøyd med faglitteraturen så ser jeg overhode ikke noe poeng i å skrivet et langt forenklet og utdypende svar til deg. Anonymous poster hash: 73dc9...5d0
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #20 Skrevet 21. februar 2015 HI Jeg ser pekefingrene kommer og misforståelsene baller på. Jeg drikker ikke for å takle livet, men JA, noen ganger er det godt med et glass for å slappe av. Den effekten har jo rødvin (før jeg utvikler toleranse selvfølgelig og må ha en flaske om morgenen Man kan også utvikle toleranse for legemidler (vet dette er omdiskutert) og jeg rakker ABSOLUTT ikke ned på de som trenger dette. Men jeg ser jo at noen trenger dette over mange år og da er det vel også på sin plass å diskutere om det har en virkning eller om det er en løsning som faktisk ikke gir resultater annet enn at man blir "avhengig". Men jeg oppfatter innimellom holdninger om at det er greit å bruke medisiner mens det IKKE er greit å drikke vin midt i uka. Det kan jo være at min virkelighetsflukt og måte å takle livsproblemer (jeg ser det som kun en måte å koble av litt på da jeg ikke har noen store livsproblemer men ja, en stresset hverdag - når kvelden kommer så er det godt å slappe av, med eller uten vin) gjør at jeg ikke ender opp med å møte veggen, ikke takle hverdagen eller ikke kommer opp om morgenen fordi jeg er utslitt. Fordi jeg har funnet ut en god måte jeg får slappet av, kost meg og roet ned etter hverdagsmaset. Da blir jeg oppgitt når jeg får kommentarer om at jeg gjør dette feil og at det er umoralsk og at jeg kommer til å ende opp som alkoholiker. Anonymous poster hash: 56839...928 Hva er det som gjør at du ikke klarer å slappe av uten rødvin? Anonymous poster hash: 51a6a...44f Hi Jeg slapper av MANGE ganger like godt uten rødvin. Men jeg liker smaken på rødvin også og koser meg med det en gang i mellom. Effekten kommer jo enten jeg vil eller ikke og jeg synes det er behagelig. Her i høstes så hadde jeg en tøff uke hvor jeg trodde kjæresten min var i ferd med å gjøre det slutt. Jeg gikk rett i bakken og var helt ute av meg i noen dager. Husker jo at jeg tok to glass den første kvelden og det roet meg. Dagen etter gikk det bedre men jeg syntes det var godt med nok et glass den kvelden. Så hadde jeg fått bearbeidet tankene mine godt og tredje dagen så tenkte jeg ikke noe videre på rødvin. Fjerde dagen ordnet "problemet" seg og da tok jeg meg et glass til...kun for å ikke slå ut rødvinen Jeg ser ikke noe galt i dette. Det hjalp meg akkurat der og da. Jeg hadde overlevd uten også. Noen spiser når de ikke har det bra. Noen sover. Noen røyker. Noen gjør ingenting. Noen depper. Jeg tar meg et glass rødvin. Det funker for meg. Hva er alternativet? Anonymous poster hash: 56839...928
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #21 Skrevet 21. februar 2015 Jeg kjenner, og har kjent, mang et menneske som har brukt antidepressiva som middel mot mild og sterk depresjon. Noen går på det fast, andre har sluttet. Noen har blitt "avhengig" og tror at de trenger dette for å takle livet. Det er jo faktisk mulig...hva vet jeg. Det er ikke min sak men jeg konstaterer økningen i bruk av slike legemidler i vår vestlige fantastiske verden. Så hvorfor får jeg kommentarer og innspill, meninger og fordømmelser (inniblant) når jeg forteller at jeg...for å slappe av....tar meg et par glass rødvin. Jeg kjenner at det roer meg ned og at det gjør meg godt. Jeg drikker meg ikke til rus men jeg er nok over 0,2 en liten stund på kvelden. Det skjer ikke hver dag. Det skjer når jeg har behov for å slappe av på kvelden og nyte en glass eller to mens jeg koser meg på kvelden. Hvorfor er holdningen så ille blitt at dette sees på som tendens til alkoholisme mens folk dytter i seg medisiner for alt slags mulig fordi de "trenger" det for å takle livet?? Jeg fatter ikke dobbeltmoralen. Altså, er klar over at alkohol er et rusmiddel og gjør noe med kroppen din. Men jeg garanterer at et varig forbruk av medisiner også har sin innvirkning på kroppen, uten at man spesielt merker dette. Og jeg presiserer at dette ikke er snakk om å drikke seg brisen en gang. Ingen snøvling eller sjangling...kun et eller to glass over en kveld. Hva sier dere? Anonymous poster hash: 56839...928 Dum, dummere, dummest. Lenge leve uvitenhet og fordommer. Anonymous poster hash: 73dc9...5d0 HI Hvem er dummest? Den som legger igjen utspill uten noen som helst forklaring? Eller den som har en mening som begrunner den? Anonymous poster hash: 56839...928 Forklaringen finner du i faglitteraturen. Meningen din er tatt ut av det blå og vitner om fullstendig uvitenhet. Siden du ikke er fornøyd med faglitteraturen så ser jeg overhode ikke noe poeng i å skrivet et langt forenklet og utdypende svar til deg. Anonymous poster hash: 73dc9...5d0 Hi Jeg tror nok du har misforstått meningen min. Ikke alltid like lett å forklare seg i et kort innlegg men jeg mente ikke å belære noen om noe som helst eller rakke ned på andre. Men jeg er lei av at folk har meninger om min måte å leve på. Jeg drikker ikke for å takle livet. Jeg drikker ikke. Jeg koser meg med et glass rødvin eller to en tirsdagskveld og synes det er greit. Jeg praktiserer også regelmessig yoga, spiser sunt og trener 1-2 ganger i uka. Jeg er oppegående, jobber 70 % og synes rødvin er godt. Jeg skjønner ikke hva som er så galt med det og hvorfor folk hisser seg litt opp når jeg snakker om det, som om at alkohol er kilden til alt vondt. Anonymous poster hash: 56839...928
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 21. februar 2015 #22 Skrevet 21. februar 2015 HINei. Vær så snill og forklar. Anonymous poster hash: 56839...928 Om du skal sammenlikne dem som bruker antidepressiva og dem som drikker alkohol for å behandle samme symptomer så er det jo en klar forskjell: Å drikke alkohol er selvmedisinering, mens antidepressiva er behandling initiert av lege. Man tar ikke antidepressiva uten grunn.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #23 Skrevet 21. februar 2015 Jeg skjønner hva HI mener, ig hun sammenligner ikke depresjon med det å være sliten eller stresset. Men at de samme personene som tyr til kunstige substanser for å få sove feks, setrer spørsmålstegn ved et glass vin eller to en vanlig hverdag er dobbeltmoralsk. Jeg jobber i helsevesenet ig vi har mange ganger diskutert bruk av sovemedisin. Vi er skjønt enige om at det hadde vært mye bedre for pasientene å få seg et glass vin eller cognac for å slappe av enn en Zopiclone... Å, nå kjente jeg at jeg gleder meg til etter fødselen hvor vi kan kose oss med et glass vin innimellom:-) Anonymous poster hash: 711c8...7fb
Pengetreet Skrevet 21. februar 2015 #24 Skrevet 21. februar 2015 HI Jeg ser pekefingrene kommer og misforståelsene baller på. Jeg drikker ikke for å takle livet, men JA, noen ganger er det godt med et glass for å slappe av. Den effekten har jo rødvin (før jeg utvikler toleranse selvfølgelig og må ha en flaske om morgenen Man kan også utvikle toleranse for legemidler (vet dette er omdiskutert) og jeg rakker ABSOLUTT ikke ned på de som trenger dette. Men jeg ser jo at noen trenger dette over mange år og da er det vel også på sin plass å diskutere om det har en virkning eller om det er en løsning som faktisk ikke gir resultater annet enn at man blir "avhengig". Men jeg oppfatter innimellom holdninger om at det er greit å bruke medisiner mens det IKKE er greit å drikke vin midt i uka. Det kan jo være at min virkelighetsflukt og måte å takle livsproblemer (jeg ser det som kun en måte å koble av litt på da jeg ikke har noen store livsproblemer men ja, en stresset hverdag - når kvelden kommer så er det godt å slappe av, med eller uten vin) gjør at jeg ikke ender opp med å møte veggen, ikke takle hverdagen eller ikke kommer opp om morgenen fordi jeg er utslitt. Fordi jeg har funnet ut en god måte jeg får slappet av, kost meg og roet ned etter hverdagsmaset. Da blir jeg oppgitt når jeg får kommentarer om at jeg gjør dette feil og at det er umoralsk og at jeg kommer til å ende opp som alkoholiker. Anonymous poster hash: 56839...928 Hva er det som gjør at du ikke klarer å slappe av uten rødvin? Anonymous poster hash: 51a6a...44f Hi Jeg slapper av MANGE ganger like godt uten rødvin. Men jeg liker smaken på rødvin også og koser meg med det en gang i mellom. Effekten kommer jo enten jeg vil eller ikke og jeg synes det er behagelig. Her i høstes så hadde jeg en tøff uke hvor jeg trodde kjæresten min var i ferd med å gjøre det slutt. Jeg gikk rett i bakken og var helt ute av meg i noen dager. Husker jo at jeg tok to glass den første kvelden og det roet meg. Dagen etter gikk det bedre men jeg syntes det var godt med nok et glass den kvelden. Så hadde jeg fått bearbeidet tankene mine godt og tredje dagen så tenkte jeg ikke noe videre på rødvin. Fjerde dagen ordnet "problemet" seg og da tok jeg meg et glass til...kun for å ikke slå ut rødvinen Jeg ser ikke noe galt i dette. Det hjalp meg akkurat der og da. Jeg hadde overlevd uten også. Noen spiser når de ikke har det bra. Noen sover. Noen røyker. Noen gjør ingenting. Noen depper. Jeg tar meg et glass rødvin. Det funker for meg. Hva er alternativet? Anonymous poster hash: 56839...928 Alternativet er å kjenne på følelsene sine og ta tak i det som ikke fungerer. Det du beskriver en flukt og de følelsene som du flykter fra vil nok før eller siden innhente deg.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #25 Skrevet 21. februar 2015 Det at kroppen din slapper av med alkohol er ikke bra. Det er mange hverdagsalkoholikere som tror de har full kontroll og dermed ikke har et problem. Om noen sa til meg at de drikke vin midt i uka for å slappe av hadde det ringt varselklokker for meg. Om vedkommende hadde sagt at de liker å drikke vin til maten og dermed tar et glass til biffen en mandag hadde jeg ikke reagert på samme måte. Anonymous poster hash: c8b49...924
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå