Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #26 Skrevet 20. februar 2015 Dere må øve 5 klassingen til å bli selvstendig. Her har 3. Klassingen mobil og ringer meg når han har kommet hjem. De lager seg litt enkel mat: fiskekaker steikt på panne, osteskiver i ovnen eller yoghurt med havregryn. Så slapper han av litt og begynner med leksene. Han vet leksene må gjøres før trening. En dag i uka lager han middag. Enkle ting som hjemmelaget fiskepinner som han steker, lager potetmos fra pose og grønnsaker (de kutter vi sammen kvelden før så det ikke skal ta så lang tid) Når jeg og mini kommer hjem er middagen klar og leksene gjort. Så da er det rett på treningen hans etterpå! Ferier deler vi oss. En uke reiser han på leir med kampsporten. Så tar jeg en uke, alle sammen 2 uker og så far en uke. De siste ukene er han enten hjemme alene/med venner eller så får han være litt hos besteforeldre eller med på jobb. I begynnelsen brukte vi en plan for dagen når han var hjemme hele dagen alene. Stå opp når han vil, frokost, senest kl 12 ta en tur ut feks til fotballbanen osv. Vi kan flekse så en av oss starter grytidlig mens den andre starter senere. I høst/vinter/påskeferie samarbeider vi ofte med kompiser. To kompiser overnatter hos oss en dag og jeg er hjemme og finner på noe gøy med de. Så overnatter min gutt hos de to og foreldrene der har ansvaret. Veldig kjekt! Anonymous poster hash: 33ff3...ad9
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #27 Skrevet 20. februar 2015 På vår skole som er den største her er det kun barn som er ekstremt umodne eller med spesielle behov som går til de begynner i femte. De fleste slutter i andre maks tredje. Anonymous poster hash: b284e...faf Vi har heldigvis et godt sfo tilbud som gjør at mange 4.klassinger fortsetter på sfo ut tiden. Det har ingenting mef umodenhet eller spesielle behov å gjøre. Synd at ikke alle skoler har like gode tilbud. Anonymous poster hash: d082c...dc5
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #28 Skrevet 20. februar 2015 Veldig godt sfo tilbud her og 20 av 24 4.klassinger går på SFO. Vi diskuterte dette på foreldremøte før jul og alle var mer eller mindre urolig rundt tanken på at fra 5 klasse blir det lange dager alene hjemme for ungene. Så tviler på at det har med modenhet å gjøre. Men, ungene må jo trenes! Og har de hatt et fullgodt sfo tilbud så er det jo naturlig at de har mindre trening i å være hjemme alene på dagtid. Min snart 5 klassing vil nok synes det er svært stusselig og trist å være alene hjemme fra 12-16.30 2 dager og 13.40-16.30 3 dager i uken. Men han er absolutt moden og selvstendig nok til å klare det. Men like det vil han nok ikke. Til HI, begynn å tren barnet på å være alene, 1 time her og der og så øker dere etterhvert. Går helt sikkert kjempe fint. Anonymous poster hash: 667fa...7cb
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #29 Skrevet 20. februar 2015 Har en 4.klassing med diabetes som er hjemme alene både før og etter skolen, fordi vi er på jobb. Alt går - og det finnes jo heldigvis telefon, dersom det ér noe! :-) Anonymous poster hash: 5ee93...6ba
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #30 Skrevet 20. februar 2015 Det tidligste min snart 5. klassing vil være ferdig på skolen, er 13.30, og da vil h*n være hjemme ca 14 - 14.15. Da blir det mellom 1 og 1 1/2 time å være alene. Det vil h*n digge. Anonymous poster hash: 0a10c...b8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå