Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #1 Skrevet 19. februar 2015 Når de er 5 klassinger,og ferdig på skolen kl 14.10. og går hjem, er da hjemme 14.30...........dersom mor og far ikke er hjemme før kl 16-16.30, hva kreves av 5 klassingen da? Jeg har vert hjemme til no, og ska ut i jobb fra høsten, når hun begynner i 5 klasse. Hva med morgenen da, når foreldre må på jobb FØR 5 klassingen må gå hjemmefra?? Kun seriøse svar da. (ja da, det ER jeg som skrev om 4 klassingen også ja....hehe) Anonymous poster hash: cf24d...9a1
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #2 Skrevet 19. februar 2015 En 5-klassing er stor nok til å kle på seg selv, pusse tennene og gå hjemifra når klokka ringer. Klarer hun ikke smøre frokost selv så setter du det heller fram før du hår. Om ettermiddagen går hun hjem og starter med leksene før hun leker. I 5-klasse bør det ikke være et behov for sfo lenger. Anonymous poster hash: 214d5...df4
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #3 Skrevet 19. februar 2015 Har jeg også tenkt på... Det er mange som ikke er moden for dette enda. Har selv en stor 4.klassing, hun ble 10 i januar. Hun er til og med moden for alderen, men jeg kommer til og mistrives sterkt med at hun er så mye alene! Tenk i feriene da... Vi har jo ikke mulighet til og ta ut ferie hele høstferien, vinterferien, påskeferien og sommerferien! Jeg synes sfo tilbudet burde vært for alle som ønsker det. Anonymous poster hash: 2311b...3cf
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #4 Skrevet 19. februar 2015 10-åringer går til skolen og går hjem fra skolen. Dere som har 10-åringer som ikke er modne for det: Sett i gang og øv! Slutt å dille, 10-åringer er store unger! Anonymous poster hash: 0a10c...b8c
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #5 Skrevet 20. februar 2015 Her slutter de fleste på SFO iløpet av 2.klassen / begynnelsen av 3.klasse. Burde ikke være noe problem for en 5.klassing å komme seg på skolen og å aktivisere seg selv etter skoletid. Dere får begynne å øve. Anonymous poster hash: 990c6...ac7
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #6 Skrevet 20. februar 2015 8 og 10 åringengår hjemmefra selvom morgenen. Da står sekk og klær klare. De går hjemmefra kl 8 og har alltid rekt skolen. 10 åringengår hjem, gør lekser, lufter hunden, tømmer oppvaskmaskin og dekker middgsbord. Jeg er hjemme litt før 17. Hun har veldig ofte venner med hjem. Ferier tar jeg ut mest mulig avspasering, ellers er hun med meg på jobb, noe alene, noe med venner eller noe med besteforeldre. Anonymous poster hash: 91667...fd7
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #7 Skrevet 20. februar 2015 Oi. Her sluttet eldste på sfo midt i 2 klasse. Nektet å være der mer. Ikke spes moden, men klarte da å komme seg til og fra skolen selv. Og starte med lekser. Ringte til meg hver dag når han kom heim med: Kan jeg ta et eple? En yoghurt eller ei skive. I kontrast til dette fantes det ikke sfo da jeg startet på skolen. Var 6 år og skolen startet kl 11.30. Og ingen hadde mobil. Anonymous poster hash: 2d144...a1a
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #8 Skrevet 20. februar 2015 Her slutter de fleste på SFO iløpet av 2.klassen / begynnelsen av 3.klasse. Burde ikke være noe problem for en 5.klassing å komme seg på skolen og å aktivisere seg selv etter skoletid. Dere får begynne å øve. Anonymous poster hash: 990c6...ac7 Her skal 8 åringen slutte på SFO i starten av 3 klasse. Blir da endel alene hjemme de dagene hun er ferdig kl 12!!! Ca 4timer.. Ferier etc får vi bare dele slik at noen tar høst og noen vinterferie etc.. Anonymous poster hash: 09c2b...798
Serepta Skrevet 20. februar 2015 #9 Skrevet 20. februar 2015 (endret) Eldste her sluttet også på Sfo etter 2 klasse. Han går hjem, gjør lekser og spiser før han begynner å leke. Ofte har han med en kompis hjem, og i ferier og langdager så er de jo alltid flere fra klassen som er alene. Da besøker de hverandre, og nyter å være alene hjemme. Om barn ikke er modne nok for dette i 4-5 klssse, er det virkelig på tide å øve. Endret 20. februar 2015 av Serepta
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #10 Skrevet 20. februar 2015 Her slutter de fleste på SFO iløpet av 2.klassen / begynnelsen av 3.klasse. Burde ikke være noe problem for en 5.klassing å komme seg på skolen og å aktivisere seg selv etter skoletid. Dere får begynne å øve. Anonymous poster hash: 990c6...ac7 Her skal 8 åringen slutte på SFO i starten av 3 klasse. Blir da endel alene hjemme de dagene hun er ferdig kl 12!!! Ca 4timer.. Ferier etc får vi bare dele slik at noen tar høst og noen vinterferie etc.. Anonymous poster hash: 09c2b...798 Hun er neppe den eneste i klassen som er ferdig kl.12. Å være med venner er et fint alternativ. Anonymous poster hash: 990c6...ac7
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #11 Skrevet 20. februar 2015 Jeg har en 5.klassing og han sluttet på sfo etter 2.klasse, så dette er tredje året han er alene på ettermiddagen. Det er da virkelig ikke noe problem og har aldri vært det, dere må ikke lage så uselvstendige barn. De klarer fint å lage seg litt mat og slappe jv litt før de begynner med lekser. Min sønn er sammen med kompiser et par dager i uken og gjør lekser så han er klar til fotballtrening kl 17 et par dager i uken. Høst og vinterferie har vi alltid, jeg og mannen avspaserer eller tar ulønnet fri to dager hver. Da er vi hjemme til sammen 4 dager og siste dagen er de alene. Sommerferien er de en uke på idrettsskole/idrettsleir også har vi 3 uker ferie sammen alle også har bade jeg og mannen en uke hver alene. Da er 6 uker dekket opp, resten er de alene (og elsker det) Anonymous poster hash: ec8c5...547
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #12 Skrevet 20. februar 2015 Jeg hadde ikke SFO fordi SFO ikke eksisterte, og var hjemme alene fra 7 år (før når man begynte på skolen som 7 år) etter hver skoledag og noe i feriene. Sånn var det for alle i hele landet om de ikke hadde sin mor hjemme, modenhet var aldri et tema. Vi gjorde lekser og så besøkte vi hverandre. Eller ble med hjem rett etter skolen og gjorde lekser sammen, det var faktisk litt gøy. Og når leksene var gjort så var vi alltid ute om det ikke var drittvær. Så en 10-åring klarer seg, kanskje øve litt på å være alene om h*n syns at h*n trenger det? Snakke med barnet ditt om dette, det går nok strålende. Anonymous poster hash: f9c70...f29
Mamma_til_2 Skrevet 20. februar 2015 #13 Skrevet 20. februar 2015 (endret) Mi som går i 2 klasse har vært i sfo i 3 mnd siden hun startet på skolen i 1.kl Hun går hjem fra skolen er færdig mellom 12.30 og 13.30 ringer meg og spiser mat før hun starter med leksene. En 5. Klassing klarer det samme. Endret 20. februar 2015 av Mamma_til_2
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #14 Skrevet 20. februar 2015 Oi. Her sluttet eldste på sfo midt i 2 klasse. Nektet å være der mer. Ikke spes moden, men klarte da å komme seg til og fra skolen selv. Og starte med lekser. Ringte til meg hver dag når han kom heim med: Kan jeg ta et eple? En yoghurt eller ei skive. I kontrast til dette fantes det ikke sfo da jeg startet på skolen. Var 6 år og skolen startet kl 11.30. Og ingen hadde mobil. Anonymous poster hash: 2d144...a1a Men det er jo altfor tidlig! I 2 klasse er de 7 år! Alene hjemme fra kl. 11.30. Uansvarlig ! Anonymous poster hash: c6807...5b6
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #15 Skrevet 20. februar 2015 Oi. Her sluttet eldste på sfo midt i 2 klasse. Nektet å være der mer. Ikke spes moden, men klarte da å komme seg til og fra skolen selv. Og starte med lekser. Ringte til meg hver dag når han kom heim med: Kan jeg ta et eple? En yoghurt eller ei skive. I kontrast til dette fantes det ikke sfo da jeg startet på skolen. Var 6 år og skolen startet kl 11.30. Og ingen hadde mobil. Anonymous poster hash: 2d144...a1a Men det er jo altfor tidlig! I 2 klasse er de 7 år! Alene hjemme fra kl. 11.30. Uansvarlig ! Anonymous poster hash: c6807...5b6 Det er stor forskjell på barn. At din ikke klarer det på samme alder betyr ikke at andre ikke kan. Det handler både om hvor trygt og modent barnet er, om nabolag og om hvor langt unna foreldrene jobber. Kanskje de har besteforeldre i nærheten? Eller andre kjente som er hjemmeværende? Mine mistrivdes så sterkt på SFO at de sluttet da de startet i hhv 2. og 3. trinn (de var to). SFO hadde absolutt ikke noe tilbud, og holdt ikke en gang styr på barna, så her var det et bedre alternativ at er var hjemme. Anonymous poster hash: 0af8e...ef1
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. februar 2015 #16 Skrevet 20. februar 2015 Jeg begynte på skolen når jeg var 6 år. Gikk frem og tilbake. Ordna matpakke selv. Var ofte hjemme alene til 20 når mamma var ferdig på jobb. Jeg ville aldri latt mine ha det sånn, men jeg klarte meg helt fint. Jeg har en 2.klassing som ikke får gå alene til skolen enda. Han kan være hjemme alene noen timer (vært alene nå 3 timer om dagen i 2 dager fordi vi ikke hadde noe valg ). 10 åringen er alene i ferier når vi ikke har fri. hun er meget ansvarsbevisst og gjør ikke noe tull
Mandala Skrevet 20. februar 2015 #17 Skrevet 20. februar 2015 Nå er mine barn to stk sammen, men eldste har autisme og er litt umoden. De har vært alene før og etter skolen fra de gikk i hhv 1. og 4.klasse. Selvsagt litt lettere når de er to, men de hadde klart det hver for seg også.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #18 Skrevet 20. februar 2015 Har en femteklassing uten SFO og en andreklassing (en rotete sådan) med halv plass. Jobber fullt og må i tillegg hente i barnehagen etter endt arbeidsdag. De klarer seg kjempefint alene hjemme, kan til og med varme seg litt middagsrester hvis de plutselig får lyst på annet enn brødskiver før jeg kommer hjem. Men du har jo hele sommerferien å forberede femteklassingen på dette! Anonymous poster hash: caead...359
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #19 Skrevet 20. februar 2015 Jeg begynte på skolen når jeg var 6 år. Gikk frem og tilbake. Ordna matpakke selv. Var ofte hjemme alene til 20 når mamma var ferdig på jobb. Jeg ville aldri latt mine ha det sånn, men jeg klarte meg helt fint. Jeg har en 2.klassing som ikke får gå alene til skolen enda. Han kan være hjemme alene noen timer (vært alene nå 3 timer om dagen i 2 dager fordi vi ikke hadde noe valg ). 10 åringen er alene i ferier når vi ikke har fri. hun er meget ansvarsbevisst og gjør ikke noe tull Jeg trur de fleste barn på 6 år hadde klart å være alene til kl 20 hver kveld. Men barn har ikke godt av de. Kalles for omsorgssvikt. Bra ikke dine barn opplever detsamme. Anonymous poster hash: c6807...5b6
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. februar 2015 #20 Skrevet 20. februar 2015 Jeg begynte på skolen når jeg var 6 år. Gikk frem og tilbake. Ordna matpakke selv. Var ofte hjemme alene til 20 når mamma var ferdig på jobb. Jeg ville aldri latt mine ha det sånn, men jeg klarte meg helt fint. Jeg har en 2.klassing som ikke får gå alene til skolen enda. Han kan være hjemme alene noen timer (vært alene nå 3 timer om dagen i 2 dager fordi vi ikke hadde noe valg ). 10 åringen er alene i ferier når vi ikke har fri. hun er meget ansvarsbevisst og gjør ikke noe tullJeg trur de fleste barn på 6 år hadde klart å være alene til kl 20 hver kveld. Men barn har ikke godt av de. Kalles for omsorgssvikt. Bra ikke dine barn opplever detsamme. Anonymous poster hash: c6807...5b6 Neida, det er jeg enig i. Og mine barn får aldri være alene når det er mørkt heller, uansett hvor lenge det er. Men noen timer på formiddagen har jeg ingen problemer med
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #21 Skrevet 20. februar 2015 2 timer, det er snakk om 2 timer midt på lyse dagen! Om barnet ikke er utviklingshemmet er det virkelig ikke noe problem for en 10-11 åring å klare seg fra halv tre til halv fem alene altså. Det er ikke skadelig for dem, det er ikke omsorgssvikt, det er bare godt for mestring, modning og selvstendighet. Om du har en 5.klassing som ikke kan være alene hjemme i 2 timer er det på tide å begynne øve, for det er virkelig ikke normalt. Da jeg gikk langtidssykemeldt i høst begynte min 5.klassing å mase om jeg ikke skulle begynne jobbe igjen snart. Han savnet de timene alene i huset etter skolen. Han har vært alene på ettermiddagen siden 3.klasse. Han koser seg med å komme hjem til tomt hus, finne seg en yoghurt, slenge seg på sofaen og se litt søple-TV uten at noen bryr seg. Så begynner han med lekser før vi kommer hjem fra jobb. Anonymous poster hash: ec8c5...547
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #22 Skrevet 20. februar 2015 På vår skole som er den største her er det kun barn som er ekstremt umodne eller med spesielle behov som går til de begynner i femte. De fleste slutter i andre maks tredje. Anonymous poster hash: b284e...faf
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #23 Skrevet 20. februar 2015 Hos oss er det fritidsklubb som de kan gå på når de er ferdige på AKS, helt supert :-) Anonymous poster hash: a0164...8b1
*Nøtta* Skrevet 20. februar 2015 #24 Skrevet 20. februar 2015 Da må dere begynne nå å øve da. Herlighet, det var da ingenting som hette SFO da vi vokste opp(80-tallet), vi gikk både til og fra skolen, smurte matpakke og kom oss avgårde når vi skulle. Vel hjemme (alene) ordnet vi oss da på et vis da også. Kan ikke huske at det noen gang var verken trist eller et problem. Sånn VAR det bare, og sånn ER det bare for våres barn i dag. Lykke til!
Gjest Julia1984 Skrevet 20. februar 2015 #25 Skrevet 20. februar 2015 Nå går min i 2 klasse og SFO er veldig populært her. Masse aktiviteter og masse barn. Mye lek og tror de sa at 80% av 4 klassingene går frem til de starter 5 klasse. Tror likevel at når min sønn starter 5 trinn er han for lengst moden til å være hjemme etter skolen. Når det er sagt...synes det er trist at barn slutter å gå på sfo allerede i 2 klasse. Her hadde de hvertfall falt utenfor sosialt da mye skjer i sfo tiden, de har faste ting som gjøres (turer, aktivitets opplegg etc)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå