Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #26 Skrevet 19. februar 2015 Hmm... Nei, jeg er fortsatt litt betenkelig. Så dersom en 7 åring og en 9 åring leker en seksualisert lek. La oss si det foregår penetrering. Begge to er med på det, helt til den ene får vondt og ikke vil mer, den andre har vansker med å stoppe. Har barnet da begått et overgrep? Jeg tror og håper de fleste barn som opplever å tråkke over andre barns seksuelle grense, i ettertid, faktisk forstår at det var feil. Men likeledes mener jeg at barnet ikke har begått overgrep der og da. Selvfølgelig dersom vi snakker systematisk vold av fysisk, psykisk og seksuell art, så foregår det er overgrep i det den andre har overtaket. Men i enkeltsituasjoner som over beskrevet mener jeg det ikke foregår overgrep. Anonymous poster hash: d9644...e88
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #27 Skrevet 19. februar 2015 Og en annen ting, jeg mener ikke å bagatellisere noe som helst. Dvs. at jeg ikke ønsker at det skal legges vekt på. Tvert i mot ønsker jeg at vi skal ha en mye større åpenhet omkring dette temaet. Med å forstå barnas sex på deres premisser uten å se på det med våre voksne øyne. Overgrep er når det skjer en maktforskyvning.. jeg tror ikke det har skjedd en maktforskyvning i alle de tilfeller der vi omtaler det andre barnet som overgriperen. Anonymous poster hash: d9644...e88
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #28 Skrevet 19. februar 2015 Nei, penetrering av bror og fetter er selvfølgelig ikke normal utforskertrang. Da er det faktisk nærliggende å tenke at bror/fetter selv ble utsatt for lignende, ikke at de var slemme med overlegg. Anonymous poster hash: ab5f0...52a De hadde naturligvis ikke evnen til å se konsekvensene av hva de gjorde, men det var like fullt overgrep. Jeg har mang en gang følt at jeg ikke kan kalle det for det,men både psykologer og incestsenteret har bekreftet at det er nettopp det det er. Jeg har opplevd traume og jeg har faktisk ptsd nå. Så syns hva du vil, men det er realiteten jeg sitter igjen med etter noe du kanskje vil kalt normal utforskning. Anonymous poster hash: bb729...934 Veldig leit å høre om dine opplevelser. Selvfølgelig var dette overgrep, her hadde jo tydeligvis din bror og fetteren deres et grep om deg som gjorde deg sårbar og utnyttbar for dem. Dette tilfelle favner ikke under hva det er jeg prøver å presentere. Dette er systematisk. Beklager at du følte deg truffet. Anonymous poster hash: d9644...e88
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #29 Skrevet 19. februar 2015 Hmm... Nei, jeg er fortsatt litt betenkelig. Så dersom en 7 åring og en 9 åring leker en seksualisert lek. La oss si det foregår penetrering. Begge to er med på det, helt til den ene får vondt og ikke vil mer, den andre har vansker med å stoppe. Har barnet da begått et overgrep? Jeg tror og håper de fleste barn som opplever å tråkke over andre barns seksuelle grense, i ettertid, faktisk forstår at det var feil. Men likeledes mener jeg at barnet ikke har begått overgrep der og da. Selvfølgelig dersom vi snakker systematisk vold av fysisk, psykisk og seksuell art, så foregår det er overgrep i det den andre har overtaket. Men i enkeltsituasjoner som over beskrevet mener jeg det ikke foregår overgrep. Anonymous poster hash: d9644...e88 Jeg mener at i det tenkte eksemplet ditt så må faktisk voksene til ja, det ene barnet trenger å vite at det hadde all rett til å ombestemme seg og si nei og at det andre barnet da skulle ha stoppet når det fikk beskjed om det. Det andre barnet trenger hjelp til å forstå og lære at når det andre barnet sier at det ikke vil mer og sier stopp så skal man stoppe. Det gjelder i like stor grad i denne situasjonen som det gjelder når de leke sloss, erter hverandre osv. Når den ene parten sier slutt så skal man stoppe. Og om det er vanskelig for barnet så trenger det oppfølging i forhold til dette. Anonymous poster hash: 12898...92f
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #30 Skrevet 19. februar 2015 Hmm... Nei, jeg er fortsatt litt betenkelig. Så dersom en 7 åring og en 9 åring leker en seksualisert lek. La oss si det foregår penetrering. Begge to er med på det, helt til den ene får vondt og ikke vil mer, den andre har vansker med å stoppe. Har barnet da begått et overgrep? Jeg tror og håper de fleste barn som opplever å tråkke over andre barns seksuelle grense, i ettertid, faktisk forstår at det var feil. Men likeledes mener jeg at barnet ikke har begått overgrep der og da. Selvfølgelig dersom vi snakker systematisk vold av fysisk, psykisk og seksuell art, så foregår det er overgrep i det den andre har overtaket. Men i enkeltsituasjoner som over beskrevet mener jeg det ikke foregår overgrep. Anonymous poster hash: d9644...e88 Jeg mener at i det tenkte eksemplet ditt så må faktisk voksene til ja, det ene barnet trenger å vite at det hadde all rett til å ombestemme seg og si nei og at det andre barnet da skulle ha stoppet når det fikk beskjed om det. Det andre barnet trenger hjelp til å forstå og lære at når det andre barnet sier at det ikke vil mer og sier stopp så skal man stoppe. Det gjelder i like stor grad i denne situasjonen som det gjelder når de leke sloss, erter hverandre osv. Når den ene parten sier slutt så skal man stoppe. Og om det er vanskelig for barnet så trenger det oppfølging i forhold til dette. Anonymous poster hash: 12898...92f Ja selvfølgelig må det voksnes veiledning og bekreftelser til i slike situasjoner, det gjelder de fleste situasjoner for barn. Men ville du kalt det et overgrep er spørsmålet? Anonymous poster hash: d9644...e88
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #31 Skrevet 19. februar 2015 Jeg skjønner hvor du vil hen og er til en viss grad enig. Jeg har selv blitt utsatt for det mange sikkert vil kalle overgrep. Jeg har en fire år eldre bror som ble veldig nysgjerrig da han kom i puberteten. Han befølte mitt underliv og fikk meg til å beføle hans. Men det var ingen tvang. Jeg hadde riktignok ingen interesse av seansen og gikk med på det fordi han, av en eller annen grunn, synes underlivet mitt var spennende. Det hele varte en sommer før han innså at det han gjorde var over streken. Jeg føler meg overhodet ikke misbrukt og har et supert forhold med min bror. Men det er meg...hva andre ville følt i lignende situasjoner er faktisk helt opp til dem. Ingen skal komme og diktere hva det er lov å ha problemer med. Hvis et barn føler at en eksperimentering med en jevngammel har vært problematisk så skal selvfølgelig problemet tas på alvor. Anonymous poster hash: 1dd9c...7ba
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #32 Skrevet 19. februar 2015 Hmm... Nei, jeg er fortsatt litt betenkelig. Så dersom en 7 åring og en 9 åring leker en seksualisert lek. La oss si det foregår penetrering. Begge to er med på det, helt til den ene får vondt og ikke vil mer, den andre har vansker med å stoppe. Har barnet da begått et overgrep? Jeg tror og håper de fleste barn som opplever å tråkke over andre barns seksuelle grense, i ettertid, faktisk forstår at det var feil. Men likeledes mener jeg at barnet ikke har begått overgrep der og da. Selvfølgelig dersom vi snakker systematisk vold av fysisk, psykisk og seksuell art, så foregår det er overgrep i det den andre har overtaket. Men i enkeltsituasjoner som over beskrevet mener jeg det ikke foregår overgrep. Anonymous poster hash: d9644...e88 Det at en syvåring og en niårings seksualiserte lek ender i penetrering er ikke normalt. Her vil jeg si at de har fått innblikk i en del av voksenverdenfor tidlig. At de selv har opplevd grenseoverskridende atferd som de viderefører til ett annet barn. Det er ett overgrep. Anonymous poster hash: 19f96...f52
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #33 Skrevet 20. februar 2015 Hmm... Nei, jeg er fortsatt litt betenkelig. Så dersom en 7 åring og en 9 åring leker en seksualisert lek. La oss si det foregår penetrering. Begge to er med på det, helt til den ene får vondt og ikke vil mer, den andre har vansker med å stoppe. Har barnet da begått et overgrep? Jeg tror og håper de fleste barn som opplever å tråkke over andre barns seksuelle grense, i ettertid, faktisk forstår at det var feil. Men likeledes mener jeg at barnet ikke har begått overgrep der og da. Selvfølgelig dersom vi snakker systematisk vold av fysisk, psykisk og seksuell art, så foregår det er overgrep i det den andre har overtaket. Men i enkeltsituasjoner som over beskrevet mener jeg det ikke foregår overgrep. Anonymous poster hash: d9644...e88 Det at en syvåring og en niårings seksualiserte lek ender i penetrering er ikke normalt. Her vil jeg si at de har fått innblikk i en del av voksenverdenfor tidlig. At de selv har opplevd grenseoverskridende atferd som de viderefører til ett annet barn. Det er ett overgrep. Anonymous poster hash: 19f96...f52 Jeg syns virkelig heller ikke penetrering under barns lek er normalt. Dessuten er det nesten umulig å vite om det yngste barnet faktisk var med på det, og forsto hva som skulle skje. Jeg er ganske sikker på at voksne også kan få barn til å "være med på det". Anonymous poster hash: bb729...934
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå