Gå til innhold

Brannfakkel: barns seksualitet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, dette er en liten hypotese basert på egne- og andres erfaring omkring emnet, barns seksualitet. 

 

Here it goes; Jeg tror mange som mener de har vært utsatt for seksuelle overgrep fra andre jevngamle barn i realiteten har drevet utforskning av egen seksualitet. 

 

Før dere halshugger;

1. Jevngamle barn har de samme forutsetningene for å forstå seksualitet som dem selv. Med jevngamle mener jeg +/- 2 år.

2. Fordi vi dessverre lever i en verden som sykeliggjør barnas seksuelle utfoldelse så tror jeg mange konstruerer en "forklaring" om at akten var et overgrep for å rettferdiggjøre sine egne handlinger på tidspunktet. 

3. Jeg ufarliggjør ikke på noen måte seksuelle overgrep, men mener vi bør vokte oss for å klassifisere et barn som overgriper (sykeliggjøre atferden) basert på seksuell eksperimentering mellom jevngamle barn. 



Anonymous poster hash: d9644...e88
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at du bare tuller. Dette er i aller høyeste grad bagatellisering

Skrevet

Du har et poeng.

 

Anonymous poster hash: c17a7...b5c

Skrevet

Jeg er tilbøyelig til å være enig, så lenge det er snakk om jevngamle barn. Det som er viktig er å lære barna grenser, for egen og andres kropp, at det er lov å si nei, at det er viktig å påse at alle som deltar faktisk vil være med på leken og at man kan fortelle voksne om man ikke vil delta.

 

 

Anonymous poster hash: 54be0...995

Skrevet

Jeg stusser mest over premisset ditt.

 

Opplever du at det er utbredt at folk mener de har vært utsatt for seksuelle overgrep fra jevngamle barn?



Anonymous poster hash: 8e4db...f82
Skrevet

Er det så mange som snakker om overgrep mellom gjevngamle unger? Har aldr hørt noen kalle et lite barn for overgriper for å ha lekt "doktor"

 

Vi gjorde det i 6 -8 års alderen. Jeg husker akkurat alderstrinnet da ene ungen flytta på det tidspunktet. Jeg var yngst av ungene i gata, de eldste som var med var to år større.

 

Jeg led ingen nød pga dette verken da, eller etterpå. Jeg hadde nok en seksualisert adferd, husker det var spennende. Har aldri blitt misbrukt, og har snille, oppegående, høyt oppegående foreldre.

 

Av de to guttene og de tre jentene som var med på dette har det godt oss alle godt i livet. Ingen psykiske problemer, ingen rus, alle i jobb.

 

Jeg er enig i at barn er seksuelle vesen, og at det er et naturlig steg i utviklingen å utforske litt.

 

Som sagt har jeg aldri hørt noen kalle sånt overgrep, men om det skjer vil jeg jo tenke det må være et veldig skeift maktforhold enten i alder eller utvikling, og ekstrem oppførsel.

 

 

 

Anonymous poster hash: 73d29...7dc

Skrevet

Så lenge det er gjensidig utforsking så. Men om den ene parten tvinger. så vil de føle negativtet ovenfor opplevelsen ; da er det et overgrep.



Anonymous poster hash: b797a...b33
Skrevet

 

Jeg stusser mest over premisset ditt.

 

Opplever du at det er utbredt at folk mener de har vært utsatt for seksuelle overgrep fra jevngamle barn?

 

Anonymous poster hash: 8e4db...f82

 

Mener ikke at deres opplevelse (subjektive erfaring) er feil, men fra et objektivt punkt er det feil å se på hendelsen som et overgrep. Premisset for at det kan forklares som en seksuell eksperimentering er ja, nettopp; de har utforsket sex med et jevngammelt barn med samme forutsetning for å forstå sex, følelser, grenser som dem selv. HI

 

Anonymous poster hash: d9644...e88

Skrevet

 

 

Jeg stusser mest over premisset ditt.

 

Opplever du at det er utbredt at folk mener de har vært utsatt for seksuelle overgrep fra jevngamle barn?

 

Anonymous poster hash: 8e4db...f82

 

Mener ikke at deres opplevelse (subjektive erfaring) er feil, men fra et objektivt punkt er det feil å se på hendelsen som et overgrep. Premisset for at det kan forklares som en seksuell eksperimentering er ja, nettopp; de har utforsket sex med et jevngammelt barn med samme forutsetning for å forstå sex, følelser, grenser som dem selv. HI

 

Anonymous poster hash: d9644...e88

 

 

Du misforstår meg. Jeg stusser over at du legger til grunn at det er utbredt å hevde det motsatte av hva du gjør.

 

Jeg har aldri hørt noen påstå at f.eks en femåring som leker doktor med kompisen på fire og et halvt utfører et overgrep. Hvem er det som mener at barns utforsking av seksualitet med jevnbyrdige er overgrep?

 

Anonymous poster hash: 8e4db...f82

Skrevet

Problemet er at det ikke alltid er frivillig i slike tilfeller. Noen barn bruker dette som maktmiddel mot andre og svakere barn, p ålik linje med det å slå, bite og mobbe. 

Min datter har vært utsatt for noe slikt, blitt tatt på på steder hun IKKE ville blitt tatt på, der hun sa NEI og stopp og ba denne andre slutte, men hun ble ikke hørt. Kall det hva du vil,  men det er ikke på noen måte greit, og barn som denne som gjorde det mot henne MÅ tas tak i og lære respekt for andres intimgrenser, og de som blir utsatt for slikt må bli tatt alvor og lære at de ikke skal finne seg i slikt!

 

Det er ikke greit å gjøre noe mot noen som de ikke vil, uansett alder eller hva de ellers gjør!



Anonymous poster hash: 7aecf...971
Skrevet

 

Så lenge det er gjensidig utforsking så. Men om den ene parten tvinger. så vil de føle negativtet ovenfor opplevelsen ; da er det et overgrep.

 

Anonymous poster hash: b797a...b33

 

Jeg tror at vi ofte har tendensen (heldigvis) til å se perspektivet til den som opplever krenkelse. Da blir spørsmålet (fra et objektivt standpunkt) Hva beskriver et overgrip (av alle slag) blant jevngamle barn? Hvis vi da konsentrerer oss om barn fra 4 - 10 år tror jeg de fleste vil ha problemer med å beskrive et slikt overgrep. Kanskje fordi vi er nødt til å forstå den som krenker basert på de samme forutsetningene som den som er krenket.

 

Anonymous poster hash: d9644...e88

Skrevet

 

Problemet er at det ikke alltid er frivillig i slike tilfeller. Noen barn bruker dette som maktmiddel mot andre og svakere barn, p ålik linje med det å slå, bite og mobbe. 

Min datter har vært utsatt for noe slikt, blitt tatt på på steder hun IKKE ville blitt tatt på, der hun sa NEI og stopp og ba denne andre slutte, men hun ble ikke hørt. Kall det hva du vil,  men det er ikke på noen måte greit, og barn som denne som gjorde det mot henne MÅ tas tak i og lære respekt for andres intimgrenser, og de som blir utsatt for slikt må bli tatt alvor og lære at de ikke skal finne seg i slikt!

 

Det er ikke greit å gjøre noe mot noen som de ikke vil, uansett alder eller hva de ellers gjør!

 

Anonymous poster hash: 7aecf...971

 

Å nei, sier ikke på noen måte det er greit. Jeg mener bare at det ikke er et overgrep slik vi kjenner definisjonen. 

 

Anonymous poster hash: d9644...e88

Skrevet

 

 

 

Jeg stusser mest over premisset ditt.

 

Opplever du at det er utbredt at folk mener de har vært utsatt for seksuelle overgrep fra jevngamle barn?

 

Anonymous poster hash: 8e4db...f82

 

Mener ikke at deres opplevelse (subjektive erfaring) er feil, men fra et objektivt punkt er det feil å se på hendelsen som et overgrep. Premisset for at det kan forklares som en seksuell eksperimentering er ja, nettopp; de har utforsket sex med et jevngammelt barn med samme forutsetning for å forstå sex, følelser, grenser som dem selv. HI

 

Anonymous poster hash: d9644...e88

 

 

Du misforstår meg. Jeg stusser over at du legger til grunn at det er utbredt å hevde det motsatte av hva du gjør.

 

Jeg har aldri hørt noen påstå at f.eks en femåring som leker doktor med kompisen på fire og et halvt utfører et overgrep. Hvem er det som mener at barns utforsking av seksualitet med jevnbyrdige er overgrep?

 

Anonymous poster hash: 8e4db...f82

 

Ja nå forstod jeg deg. Jeg har noen ganger hørt andre beskrive slike erfaringer som et seksuelt overgrep, ja. Vet ikke om det er vanlig. 

 

Anonymous poster hash: d9644...e88

Skrevet

 

 

Problemet er at det ikke alltid er frivillig i slike tilfeller. Noen barn bruker dette som maktmiddel mot andre og svakere barn, p ålik linje med det å slå, bite og mobbe. 

Min datter har vært utsatt for noe slikt, blitt tatt på på steder hun IKKE ville blitt tatt på, der hun sa NEI og stopp og ba denne andre slutte, men hun ble ikke hørt. Kall det hva du vil,  men det er ikke på noen måte greit, og barn som denne som gjorde det mot henne MÅ tas tak i og lære respekt for andres intimgrenser, og de som blir utsatt for slikt må bli tatt alvor og lære at de ikke skal finne seg i slikt!

 

Det er ikke greit å gjøre noe mot noen som de ikke vil, uansett alder eller hva de ellers gjør!

 

Anonymous poster hash: 7aecf...971

 

Å nei, sier ikke på noen måte det er greit. Jeg mener bare at det ikke er et overgrep slik vi kjenner definisjonen. 

 

Anonymous poster hash: d9644...e88

 

 

Men det kan fort bli det, dersom det får eskalere og den som utfører det ikke stanses. 

 

Det er forøvrig himmelvid forskjell på dette og frivillig utforsking. Jeg drev selv med doktorlek som liten og ser ikke på det som noe ille, men det min datter ble utsatt for var noe helt annet. Det var såpass at hun var redd, ville ikke i barnehagen og i det hele tatt. 

Selv la hun ikke vekt på det vi voksne oppfattet som den seksualiserte biten av det, det som var vondt for henne var å ikke bli hørt, respektert og at det ikke stoppet da hun sa nei. På samme måte som hun reagerer når noen slår og ikke stopper når hun sier stopp. 

 

En annen ting er at unger som driver utagerende med slike ting _kan_ ha blitt utsatt for noe av voksne. Spesielt dem som helt mangler respekt for andres intimgrenser. Det er derfor ikke noe man skal kimse av når barn sier fra om dette. 

 

Anonymous poster hash: 7aecf...971

Skrevet

Jeg jobber med bl.a overgrepsutsatte barn, og har aldri hørt fagfolk eller barna eller barnas foreldre... i det hele tatt... gi uttrykk for at seksuelle eksperimentering barn i mellom er et overgrep forutsatt at det er frivillig fra begges/alles side og at de involverte er på ca samme utviklingsnivå.

 

Det er selvfølgelig et seksuelt overgrep om noen utsettes for seksuelle handlinger mot sin vilje, uavhengig av om de er barn eller voksne og om utøver er barn eller voksen. Det er like selvsagt et seksuelt overgrep om barn involveres i andres seksuelle utforskning dersom de er på svært ulikt utviklingsnivå, f.eks elleveåring som utøver seksuelle handlinger på fireåring.



Anonymous poster hash: 8e4db...f82
Skrevet

Jeg tenker at du bør være forsiktig med å mene noe om dette når du åpenbart ikke har opplevd det selv.

 

Broren min er 3,5 åt eldre og fetteren min 2 år eldre enn meg. Så ja, jeg føler meg truffet. For min del så var det alt mulig. Penetrering, fingring etc. Det var aldri fysisk vold, men de hadde jo definitivt et psykisk overtak.

 

Idag husker jeg ikke noe fra barndommen. Likeledes husker jeg ikke noe av barnas dåp, fødsel, fra de var tre år, fem år. Jeg husker ikke farfars begravelse. Jeg har fortrengt alt i hele livet mitt og jeg klarer ikke å slutte med den overlevelsesstrategien. Det gjør vondt.

 

Jeg har alltid følt meg annerledes uten å forstå hvorfor. Etter andre barnets fødsel ble jeg deprimert og jeg begynte å få flashback fra ekle hendelser i barndommen. Jeg husket blod i trusa, foreldre som ikke skjønte,jeg husket samleie. Ut fra hvilke venner jeg hadde på den tiden må jeg ha vært mellom 7-10 år eller noe sånt.

 

Kall det hva du vil, men faktum er at dette påvirker meg noe helt ekstremt i min voksne hverdag. Det gjør vondt nesten daglig. Enten fordi jeg husker ting eller fordi jeg tenker på alt jeg hadde potensiale til å bli, men ikke ble pga dette.

 

Anonymous poster hash: bb729...934

Skrevet

Jeg tenker det samme som HI.

Det er vi voksne som sykeliggjør normal utforskende adferd og på denne måten skaper et inntrykk hos barna om at det de gjorde var feil og at de har blitt utsatt for overgrep.

 

Anonymous poster hash: ab5f0...52a

Skrevet

Jeg tenker det samme som HI.

Det er vi voksne som sykeliggjør normal utforskende adferd og på denne måten skaper et inntrykk hos barna om at det de gjorde var feil og at de har blitt utsatt for overgrep.

 

Anonymous poster hash: ab5f0...52a

 

Men det er faktisk ikke all seksualitet mellom barn som ER normal. Noe av det går langt over grensene for hva enhver oppegående person vil mene er greit. Noen ganger ER det faktisk feil.

 

Mener du virkelig å bagatellisere det hun rett over her har opplevd? Det er jo i høyeste grad overgrep!

Og ja, det FINNES -overgripere- blant barn også!

 

Anonymous poster hash: 7aecf...971

Skrevet

Nei, penetrering av bror og fetter er selvfølgelig ikke normal utforskertrang. Da er det faktisk nærliggende å tenke at bror/fetter selv ble utsatt for lignende, ikke at de var slemme med overlegg.

 

 

 

Anonymous poster hash: ab5f0...52a

Skrevet

Nei, penetrering av bror og fetter er selvfølgelig ikke normal utforskertrang. Da er det faktisk nærliggende å tenke at bror/fetter selv ble utsatt for lignende, ikke at de var slemme med overlegg.

 

 

 

Anonymous poster hash: ab5f0...52a

 

Men det er like fullt et overgrep, begått av dem, mot søster/kusine. Kall en spade for en spade.

 

Anonymous poster hash: 7aecf...971

Skrevet

 

Ok, dette er en liten hypotese basert på egne- og andres erfaring omkring emnet, barns seksualitet. 

 

Here it goes; Jeg tror mange som mener de har vært utsatt for seksuelle overgrep fra andre jevngamle barn i realiteten har drevet utforskning av egen seksualitet. 

 

Før dere halshugger;

1. Jevngamle barn har de samme forutsetningene for å forstå seksualitet som dem selv. Med jevngamle mener jeg +/- 2 år.

2. Fordi vi dessverre lever i en verden som sykeliggjør barnas seksuelle utfoldelse så tror jeg mange konstruerer en "forklaring" om at akten var et overgrep for å rettferdiggjøre sine egne handlinger på tidspunktet. 

3. Jeg ufarliggjør ikke på noen måte seksuelle overgrep, men mener vi bør vokte oss for å klassifisere et barn som overgriper (sykeliggjøre atferden) basert på seksuell eksperimentering mellom jevngamle barn. 

 

Anonymous poster hash: d9644...e88

 

 

Jeg er enig.

 

Anonymous poster hash: 46679...bb2

Skrevet

Nei, penetrering av bror og fetter er selvfølgelig ikke normal utforskertrang. Da er det faktisk nærliggende å tenke at bror/fetter selv ble utsatt for lignende, ikke at de var slemme med overlegg.

 

 

 

Anonymous poster hash: ab5f0...52a

De hadde naturligvis ikke evnen til å se konsekvensene av hva de gjorde, men det var like fullt overgrep. Jeg har mang en gang følt at jeg ikke kan kalle det for det,men både psykologer og incestsenteret har bekreftet at det er nettopp det det er. Jeg har opplevd traume og jeg har faktisk ptsd nå. Så syns hva du vil, men det er realiteten jeg sitter igjen med etter noe du kanskje vil kalt normal utforskning.

 

 

Anonymous poster hash: bb729...934

Skrevet

 

Nei, penetrering av bror og fetter er selvfølgelig ikke normal utforskertrang. Da er det faktisk nærliggende å tenke at bror/fetter selv ble utsatt for lignende, ikke at de var slemme med overlegg.

 

 

 

Anonymous poster hash: ab5f0...52a

De hadde naturligvis ikke evnen til å se konsekvensene av hva de gjorde, men det var like fullt overgrep. Jeg har mang en gang følt at jeg ikke kan kalle det for det,men både psykologer og incestsenteret har bekreftet at det er nettopp det det er. Jeg har opplevd traume og jeg har faktisk ptsd nå. Så syns hva du vil, men det er realiteten jeg sitter igjen med etter noe du kanskje vil kalt normal utforskning.

 

 

Anonymous poster hash: bb729...934

 

 

Kjære deg, så vondt å høre at du har opplevd dette. Ikke la noen bagatellisere dette, det ER overgrep. 

Det er altfor mange som ikke greier ta inn over seg at barn er i stand til å gjøre så vonde ting mot andre barn, men det er det altså. Det beviser linken over også. 

 

Det er du som eier din egen opplevelse, det skjedde, og det var galt. DE gjorde noe galt. Det må tas på alvor.

 

Klem til deg <3

 

Anonymous poster hash: 7aecf...971

Skrevet

Seksuelle overgrep er overgrep enten det er begått av barn på samme alder eller eldre eller voksne.

 

Om to barn stiller på lik linje, samme alder og begge er med på utforskningen er det selvsagt IKKE overgrep.

Om det ene barnet er under fysisk eller psykisk tvang til å delta er det et overgrep.

 

Barnet som er overgriper kan ikke skjønne konsekvensene av hva det gjør, og har mest sannsynlig ikke lært grenser men for offeret er det like fullt et overgrep, og selvsagt skal barnet som er offer tas alvorlig å få støtte i at dette var galt og sin rett til å si nei.

Og barnet som har trådd over grensen må igjen også få hjelp til å lære hva som er rett og galt, og det bør også ja rettes lys mot dette barnet i å sikre at dette barnet ikke er utsatt for overgrep fra andre igjen.

Ikke bagatelliser et overgrep fordi det skjer av noen som ikke forstår konsekvensene, det betyr ikke at det ikke er skadelig for offeret. 

 

Det blir litt som å si at hvis en 18 åring med mental helse som en 7 åring (og dermed ikke forstår sex og grenser) skulle begå overgrep så er det ikke så ille for offeret fordi overgriper ikke har evne til å forstå at det han/hun gjør er galt.

De er like galt og vanskelig for offeret om overgriper har evne til å forstå hva han/hun gjør eller ikke.

 

Det er viktig at man selvsagt ikke skal syklig gjøre det at barn frivillig fra alle sider har en viss utforsker lek, Selv om jeg personlig mener at man også skal se til at denne leken ikke går for langt.

Men det er også ekstremt viktig å ta barna som kommer å forteller at ting er gjort mot deres vilje veldig alvorlig. 

Og ikke feie det bort, under teppet fordi overgriperen også er et barn.

Begge disse barna trenger hjelp til å lære grenser og hva som er greit og ikke.



Anonymous poster hash: 12898...92f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...